Retz Skrevet 22. desember 2005 #21 Skrevet 22. desember 2005 Alt annet enn pommes frites og bernaisesaus til ribba blir feil. *bestemmer*
Eliza Doalot Skrevet 22. desember 2005 #22 Skrevet 22. desember 2005 Når jeg snakker om tradisjon, så men er jeg det som er tradisjon for MEG. Ikke nødvendigvis hvordan det har vært i "hundrevis" av år, men sånn jeg er vant til å ha det. Det er det som er viktig for meg, så får andre ha sine preferanser.
Gjest Melk Skrevet 22. desember 2005 #23 Skrevet 22. desember 2005 Alt annet enn pommes frites og bernaisesaus til ribba blir feil. *bestemmer* ← Og ketchup og thousand island!
Malama Skrevet 22. desember 2005 #24 Skrevet 22. desember 2005 Heldigvis må alle få lov til å bestemme selv hva de vil servere. Når jeg spiser svineribbe serveres den i alle fall med saus. Ikke en "brun saus" sånn jeg ser for meg type "kjøttkake" (som heller ikke kommer fra pose i mitt hvem, men fra bruning, men det er en annen sak) Sausen til ribba er en sjysaus som er lysere, og smaker himmelsk Men, siden trådstarter kan ha sånne bastante meninger, så kan jeg også det: Svinekjøtt har ikke noe som helst med julaften å gjøre, da skal det serverss pinnekjøtt! Og det skal ikke være kjøpt ferdig tørket, det må SELVSAGT være trøket på loftet. Og servert akkurat slik mamma gjør det. Alt annet er FEIL! Nei, la nå andre få nyte maten sin akkurat slik de selv vil. for meg ville ribbefett vært utenkelig (jeg kjenner ikke til "ribbefett" fra svineribbe, du mener sjyen?) Begrepet "ribbefett" er for meg unektelig knyttet til pinnekjøtt, og brukes til å smaksette kålrotstappa på julaften, som altså er til pinnekjøtt. Selvom det er rett for deg.
Eliza Doalot Skrevet 22. desember 2005 #25 Skrevet 22. desember 2005 En liten digresjon: Leste engang at 150000 nordmenn spiser Grandiosa på julaften. Betyr det at det er på vei til å bli en tradisjon? Betyr det at vi snart vil se Ingrid E Hovig steke Grandiosa på lillejulaften-sendigen på NRK?
Gjest gjest1 Skrevet 22. desember 2005 #26 Skrevet 22. desember 2005 (endret) Jeg er vant til ribbe med rent ribbefett; men var i julebord der det var ribbe med tjukk brun saus til. For meg var det merkelig og gjorde maten mer 'hverdagslig' - kjøttkakeaktig om man vil Er det slik at det i enkelte landsdeler er tradisjon å ha brun saus til ribba, og ikke ribbefett? Eller er det noe nytt som har kommet i det siste, funnet opp av folk som ikke liker ribbefettet? Endret 22. desember 2005 av soleil~noir
NullHull Skrevet 22. desember 2005 #27 Skrevet 22. desember 2005 Bety det at vi snart vil se Ingrid E Hovig steke Grandiosa på lillejulaften-sendigen på NRK? ← Jepp, og høydepunktet blir når hun og Vidar Lønn Arnesen skal kjenne om pizzabunnen har fått den perfekte stekeskorpen . Forøvrig er jo dette atter en tråd som beviser hvor mye sannhet det er i utsagnet om at smak og behag (og her også tradisjoner) IKKE kan diskuteres. Eller, diskutere kan man jo, men enige blir man aldri...
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #28 Skrevet 22. desember 2005 Jeg syns faktisk at julemiddagen bør heve seg litt over kjøttkake-nivå. ← Fullstendig enig. Derfor kunne det ikke falle meg inn å helle ekkelt, kvalmt, flytende hjerteinfarkt over maten.
Nilma Skrevet 22. desember 2005 #29 Skrevet 22. desember 2005 Jeg syns faktisk at julemiddagen bør heve seg litt over kjøttkake-nivå. ← Og det gjør den dersom du heller flytende svinefett over den? Virkelig delikat og festlig, må jeg si.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #30 Skrevet 22. desember 2005 Men, siden trådstarter kan ha sånne bastante meninger, så kan jeg også det: Svinekjøtt har ikke noe som helst med julaften å gjøre, da skal det serverss pinnekjøtt! Og det skal ikke være kjøpt ferdig tørket, det må SELVSAGT være trøket på loftet. Og servert akkurat slik mamma gjør det. Alt annet er FEIL! ← Nå tuller du fullstendig. Julaften skal det være KALKUN, ikke noe tarvelig, seigt sauekjøtt.
Retz Skrevet 22. desember 2005 #31 Skrevet 22. desember 2005 Og ketchup og thousand island! ← YIIHAAA! *ekstatisk ribberus*
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #32 Skrevet 22. desember 2005 Dere som absolutt skal ha saus på ribbe: Bruker dere saus til svinekoteletter også?
Amarula Skrevet 22. desember 2005 #33 Skrevet 22. desember 2005 Det er din mening, men du kan da for pokkeren ikke mene at alle må gjøre som deg. Det er faktisk de som liker ribben best med brun saus, og det må de da få lov til. Er jo ditt eget valg om du vil ta brun saus på eller ikke ←
Gjest Varg-Menja Skrevet 22. desember 2005 #34 Skrevet 22. desember 2005 Dere som absolutt skal ha saus på ribbe: Bruker dere saus til svinekoteletter også? ← Er det rart også nå...? Jeg synes det er litt snodig at enkelte her argumenterer som om "saus" bare er en bestemt ting. Det finnes jo et ukjent antall ulike sauser, som passer til forskjellige retter.
Gjest Catwoman Skrevet 22. desember 2005 #35 Skrevet 22. desember 2005 Ribba skal helst ikke spises i det hele tatt tter min smak
Gjest Jane Doe Skrevet 22. desember 2005 #36 Skrevet 22. desember 2005 Sinnsykt vittig å lese denne tråden Saus til ribba er en tradisjon i min familie. Har aldri hørt om å bruke ribbefett i stedet, men hvis folk foretrekker det, er jo det fint for de. Syns ikkje man skal henge seg for mye opp i hvilke tradisjoner som er "riktige og gale". Folk gjør ting forskjellig, sånn er det med alt..
Gjest gjest1 Skrevet 22. desember 2005 #37 Skrevet 22. desember 2005 Saus!! Tar saus til det meste helst jeg.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2005 #38 Skrevet 23. desember 2005 Dere tar alle feil. RØDSAUS er tingen!
~sikka~ Skrevet 23. desember 2005 #39 Skrevet 23. desember 2005 Vi har ikke brun saus til ribba - kun sky (kaller det ikke ribbefett for det høres så ekkelt ut) - men det er vel hver sin smak.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2005 #40 Skrevet 23. desember 2005 Ribba skal ha akkurat det man vil ha på den - om det så er krem med lakrisbåter. ← Nemlig! Det er ingen lov som sier at man må bruke ribbefett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå