AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #1 Del Skrevet 11. februar 2023 Hva opplever du av virkninger og bivirkninger av Ritalin? Har selvsagt lest i felleskatalogen, men det er jo tusen ting man kan få. Jeg vil bare ha en (helt uvitenskapelig) oversikt over hva som er vanlig. Kjenner selv på så mye, både positivt og negstivt, men er usikker på hva som er pga medisin og om jeg innbiller meg noe. Anonymkode: 6a09f...94f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #2 Del Skrevet 11. februar 2023 Bruker ikke Ritalin, men spurte mannen min om hva han har merket av bivirkninger. Bivirkninger ved oppstart (gikk over noen uker etter siste doseøkning): Litt tørr munn, spesielt om morgenen. Holdt å ta noen slurker vann. Mindre matlyst og raskere mett, men samtidig mere "snacksen". Lett hodepine. Typen som ligger og lurer uten å gjøre ordentlig vondt, og som du bare blir irritert på og småkvalm av. Kvalme og uggen følelse i magen. Svimmel, særlig om morgenen. Blodtrykksfall når han reiste seg. Han tror svimmelheten om morgenen hadde med dette å gjøre. Bivirkninger som har vedvart: Kvalme dersom han ikke spiser noe samtidig som han tar medisinen. Trenger ikke spise et fullt måltid, men magen hans trenger et eller annet å jobbe med. Er ikke noe frokostmenneske og pleier derfor å ta seg en banan eller et glass Biola, men det funker også med en kjeks eller noe potetgull, sier han. Promper mindre enn han gjorde før han begynte med Ritalin. Aner ikke om det er relatert, men han ville veldig gjerne at jeg skulle skrive det. Svetter mer og svetten lukter annerledes. Den lukter litt mere svette, på en måte. Anonymkode: e8b4d...3ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #3 Del Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Bruker ikke Ritalin, men spurte mannen min om hva han har merket av bivirkninger. Bivirkninger ved oppstart (gikk over noen uker etter siste doseøkning): Litt tørr munn, spesielt om morgenen. Holdt å ta noen slurker vann. Mindre matlyst og raskere mett, men samtidig mere "snacksen". Lett hodepine. Typen som ligger og lurer uten å gjøre ordentlig vondt, og som du bare blir irritert på og småkvalm av. Kvalme og uggen følelse i magen. Svimmel, særlig om morgenen. Blodtrykksfall når han reiste seg. Han tror svimmelheten om morgenen hadde med dette å gjøre. Bivirkninger som har vedvart: Kvalme dersom han ikke spiser noe samtidig som han tar medisinen. Trenger ikke spise et fullt måltid, men magen hans trenger et eller annet å jobbe med. Er ikke noe frokostmenneske og pleier derfor å ta seg en banan eller et glass Biola, men det funker også med en kjeks eller noe potetgull, sier han. Promper mindre enn han gjorde før han begynte med Ritalin. Aner ikke om det er relatert, men han ville veldig gjerne at jeg skulle skrive det. Svetter mer og svetten lukter annerledes. Den lukter litt mere svette, på en måte. Anonymkode: e8b4d...3ce Takk for svar! Jeg kjenner igjen mye av det første. Hvilke positive virkninger kjenner han da? Bortsett fra mindre promping 😄 Anonymkode: 6a09f...94f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 11. februar 2023 #4 Del Skrevet 11. februar 2023 Mild hjertebank. Blir mer fokusert, gladere og mer produktiv. Blir rett og slett et bedre menneske. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #5 Del Skrevet 12. februar 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar! Jeg kjenner igjen mye av det første. Hvilke positive virkninger kjenner han da? Bortsett fra mindre promping 😄 Anonymkode: 6a09f...94f Han sier det generelt blir rolig og hyggelig i hodet. Klarer å tenke ferdig en tanke før han begynner på en ny, klarer å koble at han skal rydde bordet når bordet er rotete. Er roligere og mer fokusert, og kan følge med i en samtale selv om det er lyder rundt. Ferre nesten-ulykker når han kjører bil fordi han klarer å følge med på flere ting samtidig. Han opplever nyanser av følelser i stedet for å gå fra 0 til 100. Han kan bli irritert i stedet for å hoppe rett til fly forbanna, for eksempel. Lettere for andre å følge med når han prater også, for han prater roligere og hopper ikke like mye fra tema til tema underveis i samme setning. Første dag med medisin kom han hjem fra jobben og var helt rar, for han følte seg ikke helt utslitt og hadde ikke blitt plaget av "alle de irriterende lydene" hele dagen. Det var plutselig stille når det var stille i rommet. Anonymkode: e8b4d...3ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #6 Del Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Han sier det generelt blir rolig og hyggelig i hodet. Klarer å tenke ferdig en tanke før han begynner på en ny, klarer å koble at han skal rydde bordet når bordet er rotete. Er roligere og mer fokusert, og kan følge med i en samtale selv om det er lyder rundt. Ferre nesten-ulykker når han kjører bil fordi han klarer å følge med på flere ting samtidig. Han opplever nyanser av følelser i stedet for å gå fra 0 til 100. Han kan bli irritert i stedet for å hoppe rett til fly forbanna, for eksempel. Lettere for andre å følge med når han prater også, for han prater roligere og hopper ikke like mye fra tema til tema underveis i samme setning. Første dag med medisin kom han hjem fra jobben og var helt rar, for han følte seg ikke helt utslitt og hadde ikke blitt plaget av "alle de irriterende lydene" hele dagen. Det var plutselig stille når det var stille i rommet. Anonymkode: e8b4d...3ce Akkurat sånn var min første dag også. Helt merkelig stille i hodet. Og følte på en ro jeg ikke har opplevd på lenge. Vil alle føle dette ved oppstart? Eller er det et tegn som bekrefter diagnosen? Anonymkode: 6a09f...94f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 12. februar 2023 #7 Del Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Akkurat sånn var min første dag også. Helt merkelig stille i hodet. Og følte på en ro jeg ikke har opplevd på lenge. Vil alle føle dette ved oppstart? Eller er det et tegn som bekrefter diagnosen? Anonymkode: 6a09f...94f Alle vil føle en viss virkning av Ritalin. Det er et populært eksamensdop. Jeg vet ikke om jeg har diagnosen. Ble anbefalt videre utredning uten at jeg har gått videre med det, men jeg blir definitivt met rolig og fokusert av Ritalin. Uten at jeg tar det som en bekreftelse på at jeg har adhd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #8 Del Skrevet 12. februar 2023 Purple_Pixiedust skrev (1 minutt siden): Alle vil føle en viss virkning av Ritalin. Det er et populært eksamensdop. Jeg vet ikke om jeg har diagnosen. Ble anbefalt videre utredning uten at jeg har gått videre med det, men jeg blir definitivt met rolig og fokusert av Ritalin. Uten at jeg tar det som en bekreftelse på at jeg har adhd. Ja, har forstått at alle vil få den oppkvikkende effekten, siden det tross alt ligner på speed. Men får andre ro av det? Og stillhet i hodet? Anonymkode: 6a09f...94f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 12. februar 2023 #9 Del Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, har forstått at alle vil få den oppkvikkende effekten, siden det tross alt ligner på speed. Men får andre ro av det? Og stillhet i hodet? Anonymkode: 6a09f...94f Vet ikke. Det får i hvert fall jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 12. februar 2023 #10 Del Skrevet 12. februar 2023 Gikk på Ritalin for så concerta, for 12 åt siden og slutta med dem for 9 åt siden. Rask vektnedgang Ekstrem munntørr, klarte ikke og svelge mat. Diaré Ingen sultfølelse Økt angst og nedstemt, utvikla panikkangst etter jeg slutta med medisin. Husker ikke hvor lenge etter. Over fokusert, mer enn det som er normalt hos en normal person. Mat smakte ikke. Ikke engang brus var godt. Veldig sløv, omtrent dopa ned. Apatisk Nå 9 år senere, prøver jeg nå faktisk på 3 uken med andre adhd medisin. Bruker nå 30 mg oppstart dose med advuance, og frem til nå virker det veldig greit. Omtrent ikke bivirkninger, enn at jeg ble overdreven trøtt første dagene. Er samme bivirkninger som ritalin, men de er svakere og kommer ikke sånn brått på da virkningstid er anerledes enn ritalin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #11 Del Skrevet 14. februar 2023 Tar medisinen også gjør jeg noe lette ærend eller surfe gøy på nettet frem til medisinen begynner å virke, då kan jeg begynne på det som krever motivasjon. Da klarer jeg å fokusere på DEN oppgaven uten de millioner av tankene som surrer rundt vedsiden av, de blir borte, jeg kan fokusere. Jeg skriver då en plan jeg skal gjøre «To Do list» også følger jeg den til alt er fullført, en ting om gangen. Den funker litt med tanke på å holde samtaler med andre, men jeg har andre sosiale utfordringer som ikke har med ADHD å gjøre som gjør samtaler med andre utfordrende for meg. Å kjøre bil, spille skytespill, altså tenke på flere ting samtidig har jeg alltid vært god på både med og uten medisin, jeg er egentlig best på å gjøre mange ting, EN ting kan gjøre meg rastløs og sprø. Jeg vil feks ikke stå med en vask og vente til glasset er fullt opp med vann, har ikke tålmodighet til det selv med medisinen, det føles som ÅR å vente, så jeg pleier då å la glasset fylle seg selv også henger jeg noe i kjøleskapet og klarer å beregne ca når glasset er fullt. Feks så HATER jeg å stå å røre i en suppe, DET går bare ikke, klarer ikke bare stå i ro å røre, må gjøre flere ting, bruke alle deler av hjernen. Medisinen fjerner altså ikke hele ADHDen, den hjelper kun litt på å fokusere og samle tankene. For meg blir det en perfekt ADHD, for fordelene er så mye også med adhd, for meg ihvertfall, så lenge man blir kjent med seg selv generelt, sine styrker og svakheter så finner man hvordan man er på sitt beste Bivirkninger negativt er hjertebank, høy puls og skjelvinger. Anonymkode: d0f18...836 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #12 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tar medisinen også gjør jeg noe lette ærend eller surfe gøy på nettet frem til medisinen begynner å virke, då kan jeg begynne på det som krever motivasjon. Da klarer jeg å fokusere på DEN oppgaven uten de millioner av tankene som surrer rundt vedsiden av, de blir borte, jeg kan fokusere. Jeg skriver då en plan jeg skal gjøre «To Do list» også følger jeg den til alt er fullført, en ting om gangen Anonymkode: d0f18...836 Hei! Vurdere å starte på ritalin, er man fortsatt ''seg selv''? Anonymkode: bb96d...be5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #13 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei! Vurdere å starte på ritalin, er man fortsatt ''seg selv''? Anonymkode: bb96d...be5 Det er jo legen din som må vurdere om du er egnet til å starte på Ritalin. Vet ikke om dette gjelder deg, men synes det er skremmende med mennesker som mener de kan selvmedisinere. Anonymkode: 78dd4...223 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #14 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei! Vurdere å starte på ritalin, er man fortsatt ''seg selv''? Anonymkode: bb96d...be5 Jeg er 100% meg selv, det kan sammenlignes med følelsen du får av å ta en kopp kaffe, du er deg selv men du er litt mer fokusert og våken. Men når man starter på Ritalin må man bygge opp litt toleranse og la kroppen bli vandt med medisinen, det er litt ekstra bivirkninger i starten, men viktig å trappe ROLIG opp, då får man fordelene. Jeg har gått på Ritalin i 10 år nå, ikke så lenge siden jeg økte dosen høyere, lurer på om noen har erfaring med det, å øke dosen høyere, hva de syns. Anonymkode: d0f18...836 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #15 Del Skrevet 14. februar 2023 Er det vanlig at de positive effektene går over? Jeg har økt sakte, og fra en deilig ro i både kropp og hode i begynnelsen, er det nå bare hjertebank, uro og søvnproblemer. Anonymkode: 6a09f...94f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå