AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #1 Skrevet 11. februar 2023 Kan dere gi konkrete eksempler på hvordan denne personlighetsforrstyrrelsen arter seg i hverdagen? Hva er utfordringene? Jeg synes informasjon om all sykdom på internett er så veldig enten eller. De er HELT loco lissom, umulige å leve med. Samme med fysisk sykdom, googler du noe får du bare opp de ekstreme tilfellene. Men de fleste har vel ikke alle tenkelige trekk og symptomer på en gang? Anonymkode: e68fa...e6d
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #2 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan dere gi konkrete eksempler på hvordan denne personlighetsforrstyrrelsen arter seg i hverdagen? Hva er utfordringene? Jeg synes informasjon om all sykdom på internett er så veldig enten eller. De er HELT loco lissom, umulige å leve med. Samme med fysisk sykdom, googler du noe får du bare opp de ekstreme tilfellene. Men de fleste har vel ikke alle tenkelige trekk og symptomer på en gang? Anonymkode: e68fa...e6d Lever med. De har ikke alt hele tiden og på en gang, og ikke alle har alt og man har undertyper (quiet etc.) Det som skjer (virker det som) er at det er en liten trigger som får hjerna deres til å gå i vranglås og i stedet for å klare å roe seg ned så blir alt katastrofe og plutselig faller verden sammen og det er ingen vei ut. Det kan være bittesmå ting som utløser denne kjedereaksjonen. Av og til vet de det ikke engang selv, men det kan begynne med at de søler ketchup på et teppe, ser et fint bryllup og begynner å tenke på sitt eget (og alt som kan gå galt), tenker på fremtiden, får betaling avvist i butikken. Små ting. Og plutselig faller verden fra hverandre og eneste løsningen er å flykte. I begynnelsen tenkte jeg på det som en "loop" der hjerna ikke kommer seg ut og bare drar seg selv lengre og lengre inn i galskapen. Anonymkode: 9f478...a6d
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #3 Skrevet 11. februar 2023 Ingen med borderline er like, og det er mulig å bli frisk fra diagnosen. For å få diagnosen må du ha 5 av ? Trekk og da blir antall kombinasjoner stor. Folk sliter med ulike ting. Og forskning viser at flere blir feildiagnosert med PF når de egentlig sliter med traumer og dissosiasjon. Selvfølgelig blir de ansett som behandlingsresistens når psykiatrien prøver å behandle de for en diagnose de ikke har. Anonymkode: 7d2a0...835
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #4 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen med borderline er like, og det er mulig å bli frisk fra diagnosen. For å få diagnosen må du ha 5 av ? Trekk og da blir antall kombinasjoner stor. Folk sliter med ulike ting. Og forskning viser at flere blir feildiagnosert med PF når de egentlig sliter med traumer og dissosiasjon. Selvfølgelig blir de ansett som behandlingsresistens når psykiatrien prøver å behandle de for en diagnose de ikke har. Anonymkode: 7d2a0...835 Ja, forstår at ingen kan komme med en oppskrift på hvordan alle er. Men jeg vil gjerne ha eksempler på hva som skjer i hverdagen, hvordan arter det seg? Skjønner at ikke én persons svar vil gjelde alle med bp. Jeg synes det er vanskelig å tolke vitenskapelige tekster om kriterier og lurer på hvordan disse kriteriene og symptomene kan vise seg i dagliglivet. Anonymkode: e68fa...e6d
NiceOrNothing Skrevet 11. februar 2023 #5 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, forstår at ingen kan komme med en oppskrift på hvordan alle er. Men jeg vil gjerne ha eksempler på hva som skjer i hverdagen, hvordan arter det seg? Skjønner at ikke én persons svar vil gjelde alle med bp. Jeg synes det er vanskelig å tolke vitenskapelige tekster om kriterier og lurer på hvordan disse kriteriene og symptomene kan vise seg i dagliglivet. Anonymkode: e68fa...e6d Farlig å generalisere , men jeg hadde tenkt at å leve med en med borderline ( kjenner flere ) , vil være som å leve med en stor unge . Veldig selvsentrert og går lett i vranglås . Trenger mer bekreftelser og forklaringer enn de fleste . Umodent følelsesregister . Syns synd i de med borderline , men syns og de er veldig slitsomme / dramatiske . 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #6 Skrevet 11. februar 2023 NiceOrNothing skrev (1 minutt siden): Farlig å generalisere , men jeg hadde tenkt at å leve med en med borderline ( kjenner flere ) , vil være som å leve med en stor unge . Veldig selvsentrert og går lett i vranglås . Trenger mer bekreftelser og forklaringer enn de fleste . Umodent følelsesregister . Syns synd i de med borderline , men syns og de er veldig slitsomme / dramatiske . Kan du forklare mer om hva som ligger i de tingene du nevner? Jeg kjenner igjen mye av det du skriver, men så vet jeg liksom ikke hvor mye bekreftelsesøking er mye nok, hva vil umodent følelsesregister si, osv. Hva vil en med bp si og gjøre som viser disse trekkene her? Anonymkode: e68fa...e6d
NiceOrNothing Skrevet 11. februar 2023 #7 Skrevet 11. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan du forklare mer om hva som ligger i de tingene du nevner? Jeg kjenner igjen mye av det du skriver, men så vet jeg liksom ikke hvor mye bekreftelsesøking er mye nok, hva vil umodent følelsesregister si, osv. Hva vil en med bp si og gjøre som viser disse trekkene her? Anonymkode: e68fa...e6d Alle er jo ulike , så det blir svært vanskelig å si. Syns ofte de overreagerer og tar ting opp i verste mening . Ser ikke selv at de er problemet . Går lett i offerrollen . For meg er det turn off /slitsomt med folk som er sånn. De er så følelsesstyrt . Ofte destruktiv / selvskadere / lever kontstant i konflikt med seg selv eller andre . Endret 11. februar 2023 av NiceOrNothing 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #8 Skrevet 12. februar 2023 Toxic krangling, utroskap, han kunne ruse seg på fest og plutselig ikke gi lyd fra seg på tre dager og ignorere når jeg ringte, totalt drittsekk, si til alle hvor drittkjerring jeg var (såklart skjelte jeg han ut mye når han var sånn!) for så å late som ingenting og være kjempe klengete, unnskylde, varte meg opp og si at han ville dø uten meg. Vi hadde gode dager også men det elsk/hat greiene ødela meg totalt og det var ydmykende fordi folk trodde jeg var dum i hodet som lot meg bli behandlet sånn. Jeg har gått i terapi og vært medisinert pga traumer fra det. Sliter enda med å være i normale forhold fordi ustabiliteten hans ødela meg sånn.. Kjenner en annen med borderline også og der er det også mye utroskap, selvskading i fylla, hun og kjæresten slår opp minst to ganger i måneden og begge to ser ti år eldre ut etter bare å vært sammen i et år så det er åpenbart at de ikke har det bra sammen. Anonymkode: 6a752...8c0
Silkeramp Skrevet 12. februar 2023 #9 Skrevet 12. februar 2023 Kommer ofte i konflikter, langvarige, tilgir aldri. Synes alle skylder deg noe, mens du skylder andre ingenting. Skjeller ut folk og er ekstremt fæl i kjeften; går for drap. Unnskylder aldri slike utbrudd. Familie, venner trekker seg unna. Forstår aldri at dette har med deg å gjøre. Klandrer alle andre. Man lærer at deg kan man ikke stole på pga plutselige, klandrene angrep.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #10 Skrevet 12. februar 2023 Jeg har strengt tatt ikke diagnosen lenger. men før var jeg ekstremt krevende. er vel ennå litt mer krevende enn folk flest på samme alder. men tror ikke noen merker noe, med mindre jeg er under ekstremt press. da er det som om jeg blir en barneutgave av meg selv og kjenner ALLE følelser like intenst og jævlig som når jeg var et grovt mishandlet og urettferdig behandla barn helt uten evne til å roe meg selv ned. det er mange år siden jeg levde i en konstant "roller-coaster"- av et følelsesliv hvor jeg IKKE forsto at ikke alle rundt meg skjønte hvor INTENST JÆVLIG jeg hadde det. jeg vet ikke om jeg faktisk hadde borderline personlighetsforstyrrelse eller utviklingstraumer eller kompleks ptsd eller dissosiativ lidelse eller hva. per dags dato fungerer jeg greit med mindre det er helt ekstreme unntaktstilstander. vært stabil i årevis. før det isolerte jeg meg lenge for å skjerme folk for mine utbrudd. livet ble ikke et godt liv, verdt å leve før jeg ble i slutten av 30-årene. jeg drev med selvskading, selvmordsforsøk, hadde spiseforstyrrelser, rusavhengighet og alt som er tegn på manglende evne til selvregulering som følge av grov omsorgssvikt fra småbarnsalder og utover. det er grov omsorgssvikt før fylte 3 år som fører til personlighetsforstyrrelser. skjebnens ironi at de som er verst ødelagt også er de minst sympati-vekkende. Anonymkode: 4ba46...00d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå