Gå til innhold

Tannvondt, men ikke lokalisert.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Trenger sårt råd. Tannvondt er så ille at jeg ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av meg.

på onsdag var jeg hos tannlegen. Tannlegen slo og blåste på alle tenner, men ingen spesifikk tann skilte seg ut og gjorde vondt.

Husker fra tidligere at det enten iser eller gjør vondt når tannlegen treffer på den aktuelle tanna. Men her prøvde og prøvde vi, men ingen smerte-respons.

Jeg har veldig vondt langs tennene på venstre underside. Og noen ganger på den ene oppe. Det kan bli borte et par timer ila dagen, men så kommer den tilbake. 

Tannlegen mente det var umulig at det skulle være noen av de andre tennene så hun begynte derfor å åpne en midlertidig fylling som jeg hadde hatt i to år for så å sette inn en ny midlertidig fylling. Tanken er at tanna skal rotfylles på sikt. 

jeg var skepsis til at det var den tannen, fordi den midlertidig fyllingen var ganske sterk og selvom jeg presset og slo på tanna så ga det ingen utslag.

det er en spesiell type vondt jeg har, ingen ising, kan spise både kaldt og varmt, kjenner ikke noe når jeg pusser tenner og det er bare irriterende kløende vondt langs tannlinjen. Noen ganger er den pulserende.

Er forresten gravid. Så nå er det 3,5 dag siden behandling og jeg kan endelig spise på den midlertidige fyllingen, men har fortsatt vondt som jeg hadde før behandling.

føler jeg ikke ble bedre, har bare blitt 3.000 kroner fattigere samtidig som smertene og ubehaget er der fortsatt. Og jo, i tillegg har tannlegen borret slik at den ene siden av tanna er så spiss at den i tillegg skader tungen min som nå er øm og sår i tillegg, noe den ikke var før. Blir så frustrert over at tannlegen klarte å etterlate et resultat som er så skarpt at det føles som jeg har et barberblad i munnen.

men jo, hva kan dette være? Tannkjøttet er ikke rødt og hovent. Det klør bare, blir bedre i ett sekund hvis jeg presser på det. Men ingen ising 🥶

Anonymkode: 9ae45...e31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få tatt et panorama røntgen av kjeven. Opg. Da kan man se eventuelle infeksjoner i røtter etc. oppdages ikke nødvendigvis ved vanlig tannundersøkelse og røntgen. Har erfaring med det selv. 

Anonymkode: c2de9...3f8

Skrevet

Gått sånn i 12 år nå. Tannlegen finner ingen årsak.

Forverer seg når jeg er hormonell rundt eggløsning, mensen og ellers rundt pms. Så gynekolog har kommet frem til at dette var noe graviditeten fikk frem og det har bare vedvart. Eneste forklaring at hormonene styrer. 

Anonymkode: ae370...46a

Skrevet

Har du høye skuldre? Stiv nakke? Stram kjeve? Stress?

Muskelspenninger i nakke/rygg/skuldre kan klemme på nerver, så det føles som tannverk.

Anonymkode: 10a80...bd5

Skrevet

Trekk alle tennene, så slipper du å tenke mer på det. Derimot blir tannkjøttet vondt i en periode. 

Anonymkode: 59421...6d5

Skrevet

Har du vært forkjøla eller er generelt tett (som er vanlig under graviditet)? Der kan være bihulene, jeg får noen ganger vondt i tennene, både oppe og nede, av tette bihuler. Prøv å skylle nesen med sånn jet-spray eller neseskyller i noen dager.

Anonymkode: f961c...5db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...