Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #1 Skrevet 22. desember 2005 da vil jeg gjerne høre litt fra deg, jeg har grunnutdanning i sykepleie, men vurderer nå å skifte beite totalt....ikke fordi jeg ikke trives i jobben, men etter jeg fikk barn frister det ikke med turnus jobbing i det hele tatt. foreldrene mine driver butikk, så har mulighet å begynne å jobbe der etterhvert. gler meg til det, blir kanskje en varehandelsledelse utdanning på meg, eller noe innenfor økonomi og ledelse...er veldig interisert i makeup og hår også...hmmm, rart med disse karrierevalgene....jeg har liksom bestandig trodd at hadde man utdannet seg til en ting så var man fornøyd.sukk det skulle ikke vært så dyrt å tilegne seg ny lærdom... jaja, dette blemye pjatt fra meg , men utrolig spennende egentlig dette med ulike yrker og sånn..andre som er litt i samme bås som meg for tiden?
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #2 Skrevet 22. desember 2005 Jeg er utdannet yrkessjåfør og trafikklærer, men vurderer nå å søke styrmannskolen i stedet(omskolering) Ellers så er jeg enig med deg at det ikke er lett å velge et yrke. Jeg har iallefall ikke hatt det sånn at jeg "alltid" har visst hva jeg ville bli. Det har variert MYE opp i gjennom årene.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #3 Skrevet 22. desember 2005 Jeg har en bachelor-grad innen media, men vurderer å ta en bachelor-grad til. Ikke fordi jeg har tenkt å skifte yrke, men fordi jeg liker å studere. Litt usikker hva det blir, og jeg ender kanskje opp med å ta regnskapsføring før min neste bachelor. Jeg kunne trenge litt mer kunnskaper der siden jeg driver eget foretak.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #4 Skrevet 22. desember 2005 Jeg har 3 utdanninger fra før, er hudterapeut, fotterapeut og legesekretær. Nå tar jeg opp fag igjen for å komme inn på noe annet til våren, vet ikke hva enda, men vet at jeg vil studere mer. Det er ikke lett å vite hva man skal bli når man blir stor.....
Gjest Spacegirl Skrevet 23. desember 2005 #5 Skrevet 23. desember 2005 Jeg er forferdelig vinglete når det gjelder valg av yrke. Jeg har en 4-årig musikerutdannelse, men fant etterhvert ut at jeg ikke var interessert i å måtte øve så mye på fritida. Så begynte jeg på sykepleien, men sluttet etter 2 år pga sykdom. Og bestemte meg for at et omsorgsyrke ikke var det ideelle for meg, pga at jeg er deprimert i perioder, og det er tungt å skulle vise omsorg og være en støtte for andre når man sliter selv. Så til høsten begynner jeg på bibliotarutdanning. Og dette blir vel min siste sjanse siden det er dyrt å være student, så jeg satser på at bibliotekar er et yrke jeg vil trives i.
Gjest vimse Skrevet 23. desember 2005 #6 Skrevet 23. desember 2005 Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bli dyrlege, men ble syk underveis på videregående, men fullførte. Bygget videre på almennfagene, tok et kurs innimellom til et helt annet yrke, for så å ende opp med høyere utdanning innen omsorg. Jaja, endte opp med omsorg for noe i alle fall
Gjest -eline- Skrevet 26. desember 2005 #7 Skrevet 26. desember 2005 Jeg starta på en bachelor innen IT... tok 2 år med meget varierende resultat og etter litt tenking så innså jeg jo at IT var strengt tatt ikke noe for meg Så nå holder jeg på med mitt siste år av en bachelor innen interiør og stortrives! IT-studiene har heller ikke vært fullstendig unyttig da de har skaffet meg en deltidsjobb mens jeg studerer!
Gjest gjest 0 Skrevet 26. desember 2005 #8 Skrevet 26. desember 2005 Jeg har gått systemutvikling før og nå går jeg varehandel. Jeg hoppet på systemutvikling da it var på topp, men selv om jeg var interessert fant jeg fort ut at jeg ikke var så interessert at jeg orket å slite meg ut for å få en jobb da markedet dalte. Nå er jeg kjempefornøyd med valget mitt! Mye av studiene går på ledelse og bygger på det jeg allerede har lært. ( hadde en del ledelse da jeg gikk systemutvikling) Jeg tror at jeg har valgt riktig retning nå siden jeg synes de aller fleste fagene er kjempespennende. Ønsker du å jobbe i butikken kan det være lurt med en eller annen form for økonomisk bakgrunn med en del markedsføringsfag.
Miracl3 Skrevet 28. desember 2005 #9 Skrevet 28. desember 2005 Jeg tok først fagbrev som Omsorgsarbeider, så allmennfagog nå går jeg på bibliotekarlinja.
Puselure Skrevet 28. desember 2005 #10 Skrevet 28. desember 2005 Jeg gikk Hjelpepleien på videregående. Reiste til USA som Au-pair rett etter vg. Tok så befalsutdanning i Forsvaret og ble der i 5 år. Begynte så på Sykepleien, fått jobb i psykiatrien etter jeg ble ferdig i sommer. Jeg føler jeg har gjort litt forskjellig, men jeg er fornøyd med det jeg har oppnådd til nå
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #11 Skrevet 30. desember 2005 Jeg har 3 utdanninger fra før, er hudterapeut, fotterapeut og legesekretær. Nå tar jeg opp fag igjen for å komme inn på noe annet til våren, vet ikke hva enda, men vet at jeg vil studere mer. Det er ikke lett å vite hva man skal bli når man blir stor..... ← Dette kan vel ikke kalles utdanninger? Det er vel snarere små kurs???
Lillesøster Skrevet 30. desember 2005 #12 Skrevet 30. desember 2005 Dette kan vel ikke kalles utdanninger? Det er vel snarere små kurs??? ← Det stemmer nå ikke, selv om det ikke er høyrer utdanning. Tror alle disse tre linjene krever 2- 3 år.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #13 Skrevet 30. desember 2005 Stemmer at dette ikke er små kurs, nei, de er tre-årige alle sammen, men i og med at helse og miljø er grunnkurset til alle disse utdanningene, holder det med et grunn kurs, så tar hudpleien to år, fotpleien to år og legesekretær (som nå heter helsesekretær) to år. Men det er ikke høyere utdanning, alle er videregående. Så det blir til sammen 7 år på videregående jeg gikk for å ta disse utdanningene.
Gjest Fruktfat Skrevet 1. januar 2006 #14 Skrevet 1. januar 2006 Stemmer at dette ikke er små kurs, nei, de er tre-årige alle sammen, men i og med at helse og miljø er grunnkurset til alle disse utdanningene, holder det med et grunn kurs, så tar hudpleien to år, fotpleien to år og legesekretær (som nå heter helsesekretær) to år. Men det er ikke høyere utdanning, alle er videregående. Så det blir til sammen 7 år på videregående jeg gikk for å ta disse utdanningene. ← det er jo like fullt utdanning...
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #15 Skrevet 1. januar 2006 Jeg er forferdelig vinglete når det gjelder valg av yrke. Jeg har en 4-årig musikerutdannelse, men fant etterhvert ut at jeg ikke var interessert i å måtte øve så mye på fritida. Så begynte jeg på sykepleien, men sluttet etter 2 år pga sykdom. Og bestemte meg for at et omsorgsyrke ikke var det ideelle for meg, pga at jeg er deprimert i perioder, og det er tungt å skulle vise omsorg og være en støtte for andre når man sliter selv. Så til høsten begynner jeg på bibliotarutdanning. Og dette blir vel min siste sjanse siden det er dyrt å være student, så jeg satser på at bibliotekar er et yrke jeg vil trives i. ← Jeg byttet totalt beite selv. Er utdannet musiker fra NMH med 6 års Diplomutdanning. Var på utallige prøvespill for orkester-stillinger men konkurransen ble for hard. Nå er jeg på siste året ved NTNU og er snart ferdig sivilingeniør! Da slipper jeg konkurransepresset og prøvespill, som kan ta knekken på enhver.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #16 Skrevet 2. januar 2006 Jeg blir mektig provosert av å lese dette! Hvorfor i all verden prøver noen å heve seg over andre? Jeg er selv fullt utdannet hud og spa-terapeut og er stolt av mitt yrke. Ja jeg har et yrke! Det er jo ikke et yrke å ha en grad vil jeg si. Jeg har lest og studert og øvd hver eneste kveld i ett år, og i tilleg betalt 80 000 for å få denne utdannelsen. Jeg skulle likt å sett den universitetsstudenten som har brukt mer tid enn meg på utdannelsen. Jeg er stolt over å ha oppnådd meget gode resultater og kommer til å få meg jobb der jeg vil. Om jeg ønsker det kan jeg skape min egen karriere ved å starte for meg selv og være min egen herre, og ikke bli sittende bak en pult resten av mitt liv. Jeg vil dessuten med stor sannsynlighet se meget bra ut når jeg blir 60 uten å bruke kirurgi, og vet like mye, om enn ikke mer om huden og behandling av den enn en allmenpraktiserende lege. Slutt å rakke ned på oss uten universitetsutdannelse hvis dere ikke vet hva det går ut på! Det er utrolig nedverdigende! Beklager at jeg ble krass men dette provoserte meg utrolig mye!!!!
Gjest Gjest_Daisy_* Skrevet 2. januar 2006 #17 Skrevet 2. januar 2006 Så til høsten begynner jeg på bibliotarutdanning. Og dette blir vel min siste sjanse siden det er dyrt å være student, så jeg satser på at bibliotekar er et yrke jeg vil trives i. ← Jeg skal også søke bibliotekarutdanninga fra høsten av. Jeg jobba som kontorlærling. Holdt vel ut en 2-3 mnd, og da var jeg så langt nede psykisk. Det var et utrolig dårlig miljø der, ingen som tok imot meg sånn som man forventer når man er ny ett sted., attpåtil var den jobben på en bo-og servicesenter for eldre, så selv om man satt på kontoret så hendte det at man måtte følge senile mennesker opp på rommet sitt. Ble rett og slett deprimert jeg Derfor håper jeg at jeg kommer inn på bibliotek-og informasjonsvitenskap til høsten. Tror man kan få en veldig koselig jobb da
Gjest *Gjest Skrevet 2. januar 2006 #18 Skrevet 2. januar 2006 Moren min har jobbet som bibliotekar i mange år og det virker som om det er en veldig koselig jobb. De er sammen sosialt rett som det er, og koser seg på jobb. De møtes bla litt før arb.tid og tar frokosten der. Syns det høres ut som et trivelig yrke...
Gjest -eline- Skrevet 2. januar 2006 #19 Skrevet 2. januar 2006 Jeg blir mektig provosert av å lese dette! Hvorfor i all verden prøver noen å heve seg over andre? Jeg er selv fullt utdannet hud og spa-terapeut og er stolt av mitt yrke. Ja jeg har et yrke! Det er jo ikke et yrke å ha en grad vil jeg si. Jeg har lest og studert og øvd hver eneste kveld i ett år, og i tilleg betalt 80 000 for å få denne utdannelsen. Jeg skulle likt å sett den universitetsstudenten som har brukt mer tid enn meg på utdannelsen. Beklager at jeg ble krass men dette provoserte meg utrolig mye!!!! ← Vil vel si at du havner ned på samme nivå som de som kritiserer din utdannelse med den uttalelsen der.
Gjest *Gjest Skrevet 2. januar 2006 #20 Skrevet 2. januar 2006 Sikkert en sannhet i det da, men da viser jeg vel at jeg ikke hever meg over noen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå