Gå til innhold

1-åring med ekkelt sinneanfall

Fremhevede innlegg

Skrevet

To ganger har jeg opplevd at min 1,5 åring har blitt så sint at det ser ut som hun mister kontroll over kroppen. Det starter som et vanlig sinneanfall, jeg prøver å holde henne og først trøste og validere som jeg bruker. Men så går det over til det som ser ut som nesten ukontrollerte bevegelser, som at hun spenner kroppen og prøver å dytte hodet under sofaen, at hun faller bak når hun sitter på knærne (ser ukontroollert ut), vrir hele kroppen rundt når hun ligger på ryggen og bare vrir seg i alle retninger. Jeg merker hun har litt kontroll for hun kaster det hun får tak i (smokk f.eks.) i gulvet. Hun lager også rare "presse"lyder, at gråten går over til dette. Jeg følte at hun så så rar ut i øynene også, så det opplevdes som et anfall av noe slag. Jeg ble redd hun skulle miste bevisstheten. Jeg prøvde hele tiden å sitte nært,holde armene mine på henne, og til slutt fikk jeg tatt henne i armene og bysset henne, mens jeg ta shhshh shh, og hun tok imot smokken og sovna til slutt, men gjorde også noen rare øyebevegelser mens hun sovna (hun var nok veldig trøtt og, det skjedde rett før sovetid). Kjenner at det bekymrer meg litt, det at bevegelsene virka så ukontrollerte og lydene også. Som om det er et trykk/press inni henne eller noe, merkelig forklart. Tror jeg skal kontakte helsestasjonen på mandag, men er det noen som har opplevd sånn type sinneutbrudd? Det har som sagt skjedd 2 ganger, sist var type 1 halvt år siden. Det var bare at hun fikk et nei som gjorde henne sint (hun blir vanligvis sint, men ikke sånn at hun ikke kommer ut av det)

Anonymkode: 5de02...04d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får meg til tenke på epilepsi. Jeg er ingen lege, men ville absolutt bestillt en time hos fastlege. Spør om barnet kan ta en EEG test på sykehuset.

• Liker 1
Skrevet

Eksorsisme? 

Anonymkode: 12335...677

• Liker 4
Skrevet

Får man epilepsianfall pga sinne? Tvilsomt.

• Nyttig 1
Skrevet
missLynch skrev (4 minutter siden):

Nei, kanskje ikke, men jeg tror noen kan få anfall av å f.eks hyperventilere. Jeg hadde ikke lagt epilepsi-tanken helt vekk..

Anonymkode: e0fe0...39d

• Liker 1
Skrevet

Hadde dobbeltsjekket for epilepsi, jeg om det skjer igjen. 

Men jeg husker og det var alderen hvor min sønn kunne få noen helt plutselige raserianfall - og smelle hodet sitt i gulvet med vilje. 

Jeg gikk bort og snakket rolig til ham - og enkelt. Type «ikke dunke hodet, du får vondt - au», og så trøstet jeg rolig.

Det skjedde litt flere ganger, men dabbet av når jeg snakket omsorgsfullt med ham om at han ikke måtte skade seg selv. Han ble jo fortsatt sint for ting, men ikke med selvskading liksom. 

Anonymkode: 7d4df...5b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Eksorsisme? 

Var det første jeg tenkte også

Skrevet
missLynch skrev (16 minutter siden):

Du kan få epileptiske anfall av påkjenninger. Jeg opplevde det selv i tenårene.

• Liker 2
Skrevet

Min datters kusine hadde noe de kalte 'affekt-anfall', jeg skal ikke si at det var epilepsi, men det var i alle fall epilepsilignende anfall som oppsto i situasjoner som det du beskriver, TS. Ta kontakt med helsestasjonen eller fastlegen du, så kan dere få et kvalifisert svar på om dette bør utredes samt hjelp til å håndtere det.

Anonymkode: d42f2...beb

Skrevet

Jeg tenker at dette ikke er så uvanlig. Frustrasjonen hos små kan blir veldig stor, avhengig av vilje og ønsket om å utføre den handlingen de blir stoppet fra. Epilepsi vil vel være mer kramper og også skje under andre sterkere påkjenninger også. At hun blir utmattet er ikke så rart, og det er mulig at hun i utgangspunktet var trøtt og at frustrasjonen dermed ble større av den grunn?

• Nyttig 1
Skrevet

dette hørtes ut som et "normalt" sinne utbrudd. noen små blir ekstremt sinte, opplevde det selv med min datter. ble lilla i ansiktet og stod i bro.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville gått til legen for sikkerhetsskyld. I tillegg ville jeg forsøkt å filme det dersom det skjer igjen, så har du noe å vise frem til fagpersonell. 

Anonymkode: fc1da...6bc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker også affektanfall. 

Anonymkode: c2626...9cd

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Eksorsisme? 

🤣

Gjest WhisperingWind
Skrevet
Ænema skrev (19 timer siden):

dette hørtes ut som et "normalt" sinne utbrudd. noen små blir ekstremt sinte, opplevde det selv med min datter. ble lilla i ansiktet og stod i bro.

Dette. Min ble også sånn. Illsint. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...