Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det holder på å klikke for meg. Baby våknet 01:30. Ville ikke amme. Ville ikke samsove. Fikk ny bleie. Vil ikke ha trøst eller kos. Hylskrek 1 time før jeg ga opp og nok en gang sto opp. Nå ligger han på lekematta og er strålende fornøyd.

Jeg får ingen hjelp på dagtid og sitter oppe på lekematta halve natten. Får seriøst lyst til å pakke sakene mine og dra. Hvordan i alle dager får jeg baby til å slutte med dette tullet?

Han er 5 mnd og legger seg kl 19.

Anonymkode: 16cde...2cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det holder på å klikke for meg. Baby våknet 01:30. Ville ikke amme. Ville ikke samsove. Fikk ny bleie. Vil ikke ha trøst eller kos. Hylskrek 1 time før jeg ga opp og nok en gang sto opp. Nå ligger han på lekematta og er strålende fornøyd.

Jeg får ingen hjelp på dagtid og sitter oppe på lekematta halve natten. Får seriøst lyst til å pakke sakene mine og dra. Hvordan i alle dager får jeg baby til å slutte med dette tullet?

Det første du må gjøre er å slutte å stå opp. Du venner jo ungen til å skulle våkne å starte dagen midt på natten. Hvor lenge har det vart? Normalt med litt urolig nattesøvn ved utviklingstrinn. Hvorfor får du ikke hjelp på dagtid? 

Anonymkode: 946e2...927

• Liker 3
Skrevet

Hvem er det du ikke får hjelp av? Besteforeldre, naboer etc?

Anonymkode: 48cfb...8fa

Skrevet

Ikke stå opp. Praktiser «trygt, men kjedelig», du må stå i det så barnet finner døgnrytmen.

Ikke. Stå. Opp.

Anonymkode: 0ce1e...aea

• Liker 5
Skrevet

Unger er sta. De skriker til de får viljen sin om de vet at det fungerer. Ikke stå opp. Ha rommet mørkt. Sett på litt sovemusikk, eller white noise om han liker det. Ta på deg hodetelefoner og hør på musikk, eller en podcast mens det står på som værst. Du må ikke la han begynne å bestemme over deg. Du er sjefen 🦸‍♀️  Kan ta noen netter før han gir seg. (Hvis han storkoser seg på matten i stua, så vet du at han ikke har vondt noe sted. Bare vondt i viljen)

Anonymkode: 6d7d3...55e

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er vanskelig selv. I natt var baby våken fra 11-01, da lå vi i senga. Så våknet han 0230, og 0330 stod vi opp fordi han vekket hele huset og jeg var skrubbsulten, måtte tisse og var tørst. Så la vi oss igjen 0430. Da sov baby, men jeg hadde ikke sovet om jeg ikke hadde fått spist i forkant. Så jeg forstår at du står opp også….

Anonymkode: 00b58...0cf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det noen spesiell grunn til at du skifter bleie? Med mindre han bæsjer så er det stort sett ikke nødvendig å skifte bleier på natta på en 5 mnd gammel baby. Så lenge dere ikke sliter med lekkasjer etc. min erfaring i den alderen var at hvis jeg skiftet bleie så ble hun lysvåken og nektet å sove igjen…

Anonymkode: ba00a...096

Skrevet

En av mine var helt lik, det ga seg heldigvis rundt 1 års alderen. Folk som sier «ikke stå opp» skjønner ikke hva de går i. Noen barn er helt umulig å få tilbake i søvn. Helt umulig. 

Har ingen råd. Vil bare si at jeg har vært der og føler med deg. 

Anonymkode: 55c42...03a

• Liker 1
Skrevet

Har vært gjennom det samme selv. Prøvde å være konsekvent, men når man har prøvd alt så ender man med å stå opp. Jeg slo aldri på særlig med lys, så lot ungen ligge i mørket å leke seg mens jeg satt i sofaen å så på. 
Dette kan faktisk skje en sjelden gang enda. Ungen kommer gråtende inn, finner ikke roen i senga. Til slutt tilbyr jeg mat som ikke blir spist men jeg tror bare den lille turen opp hjelper for etterpå kan vi legge oss igjen. 
Jeg er slik selv også, kan vri meg i senga i både 1-2 timer. Til slutt står jeg opp i en liten halvtime også går det fint å sovne igjen etterpå.

Du får være flink til å sove på dagtid om ungen sover. La husarbeid være husarbeid, tiden du og barnet har sammen kan du aldri få tilbake mens husarbeidet går ingen steder.

Anonymkode: 0b49e...fcd

Skrevet

Les om "split nights". Legg det tidlig, stå i det, og tenk at det er en fase. Det kommer til å endre seg. Men det er blytungt mens det står på!

Anonymkode: 2d7f1...0f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det noen spesiell grunn til at du skifter bleie? Med mindre han bæsjer så er det stort sett ikke nødvendig å skifte bleier på natta på en 5 mnd gammel baby. Så lenge dere ikke sliter med lekkasjer etc. min erfaring i den alderen var at hvis jeg skiftet bleie så ble hun lysvåken og nektet å sove igjen…

Ammet du? Mine var fullammet og jeg måtte skifte bæsjebleie 2 ganger hver natt på denne alderen 🤯 (Ikke TS altså)

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ammet du? Mine var fullammet og jeg måtte skifte bæsjebleie 2 ganger hver natt på denne alderen 🤯 (Ikke TS altså)

Det er veldig individuelt. Min er 4 mnd nå, jeg fullammer og hun har ikke hatt bæsjebleier på natt siden hun var nyfødt. 

Anonymkode: 9c333...69d

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

En av mine var helt lik, det ga seg heldigvis rundt 1 års alderen. Folk som sier «ikke stå opp» skjønner ikke hva de går i. Noen barn er helt umulig å få tilbake i søvn. Helt umulig. 

Jeg er en av de som sier ikke stå opp.

Har en på 2,5 som siden babystadiet kan være våken fra 1-3 timer på natten.

Vi står ikke opp og har vært konsekvente på det. Barnet sovner til slutt selv om det tar tid.

Anonymkode: c15e9...cae

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Unger er sta. De skriker til de får viljen sin om de vet at det fungerer. Ikke stå opp. Ha rommet mørkt. Sett på litt sovemusikk, eller white noise om han liker det. Ta på deg hodetelefoner og hør på musikk, eller en podcast mens det står på som værst. Du må ikke la han begynne å bestemme over deg. Du er sjefen 🦸‍♀️  Kan ta noen netter før han gir seg. (Hvis han storkoser seg på matten i stua, så vet du at han ikke har vondt noe sted. Bare vondt i viljen)

Hjelpes... 5 mnd gamle babyer har ikke "vondt i viljen" eller er sta🤦‍♀️ De har ikke fått døgnrytme enda. Har du ansvar for en baby? Les deg opp her er du snill: https://bufdir.no/foreldrehverdag/baby/utvikling/sovn-og-babyer/?gclid=CjwKCAiA85efBhBbEiwAD7oLQE2QP5AivbNionKyeeb-z0E0AhPq46BrWv8r-0Zx6ad9NnuC94n0QRoCDPAQAvD_BwE

• Liker 1
Skrevet

Nei😂 gir flaske. Trodde det var mer individuelt enn en sammenheng med amming. Har lest at det i hvertfall er relativt vanlig at de ikke bæsjer på natta da, men det finnes jo selfølgelig alltid unntak. Skal selfølgelig alltid skifte ved behov. Kanskje vi bare var har vært heldig å sluppet unna både bæsjebleier å lekkasjer på nattestid😅

Skrevet

Dere som sier jeg ikke skal stå opp, hvordan skal jeg greie å unngå det? Føler at jeg torturerer ungen med å holde han i seng når han blir så vill. Jeg lå sikkert 5-10 min ved siden av han med en hånd på han og sovekanin med white noise for å se om han fant roen, men han hisset seg bare mer opp. Det er vondt å ikke kunne roe barnet sitt og da gjør man til slutt hva som helst. Som en annen nevnte også blir jo jeg også både sulten og tissetrengt i løpet av sånne økter.

Når det gjelder bleieskift er det egentlig bare et ledd i «å prøve alt». Han får veldig fulle tissebleier på natten og tror helt ærlig ikke det skiftet i tussmørket på badet (har kun på et svakt lys i gangen) gjør det store utslaget på at vi til slutt må stå opp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere som sier jeg ikke skal stå opp, hvordan skal jeg greie å unngå det? Føler at jeg torturerer ungen med å holde han i seng når han blir så vill. Jeg lå sikkert 5-10 min ved siden av han med en hånd på han og sovekanin med white noise for å se om han fant roen, men han hisset seg bare mer opp. Det er vondt å ikke kunne roe barnet sitt og da gjør man til slutt hva som helst. Som en annen nevnte også blir jo jeg også både sulten og tissetrengt i løpet av sånne økter.

Når det gjelder bleieskift er det egentlig bare et ledd i «å prøve alt». Han får veldig fulle tissebleier på natten og tror helt ærlig ikke det skiftet i tussmørket på badet (har kun på et svakt lys i gangen) gjør det store utslaget på at vi til slutt må stå opp.

Ts forresten ☝🏼

Skrevet

Hjelpes... 5 mnd gamle babyer har ikke "vondt i viljen" eller er sta🤦‍♀️ De har ikke fått døgnrytme enda. Har du ansvar for en baby? Les deg opp her er du snill: https://bufdir.no/foreldrehverdag/baby/utvikling/sovn-og-babyer/?gclid=CjwKCAiA85efBhBbEiwAD7oLQE2QP5AivbNionKyeeb-z0E0AhPq46BrWv8r-0Zx6ad9NnuC94n0QRoCDPAQAvD_BwE

Ikke stå opp. Ha rommet mørkt. Sett på litt sovemusikk, eller white noise om han liker det. Ta på deg hodetelefoner og hør på musikk, eller en podcast mens det står på som værst. 

Hva var feil her? Var vell det som stod i linken din? Ikke stimuler ungen... La det være mørkt... Unngå øyekontakt..

• Liker 2
Skrevet

Jo, jeg skjønner hva det går i. Min kjørte konsert nattlig i flere timer, i mange måneder. Sto ikke opp likevel. Trygt, men kjedelig er noe vi fikk anbefalt av fagfolk. Det er noe dritt mens det står på, men en baby på over 5 mnd skal begynne å etablere døgnrytme og det er vår jobb å hjelpe til.

Anonymkode: 0ce1e...aea

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer sikkert til å bli sterkt kritisert av "moder jord" med linken sin lengre oppe i tråden, men... kanskje prøve å gi han MME på kveldstid mellom 19.00 og 24.00. Det er tyngre å fordøye. Kan hende han vil sove lengre strekninger av gangen.

Syns det høres forferdelig ut å være alene med dette ❤

Jeg har en liten jente som var/er sta som en hest fra hun trakk pusten for første. Vi har vært to om det da. Når hun var rundt 5-6 måneder husker jeg vi lå der ved henne hver vår natt. Vi bysse, sang, holdt i hånden, brukte musikk og white noise. Vi var trygge og beholdt roen. Hun var aldri alene, og vi stod ikke opp med mindre hun var syk. Jeg syns det hjalp å ha musikk i ørene. Vi fant ut at hun sov bedre de nettene hun var med far, da han gav mme. Jeg sluttet også å nattamme og gav mme i stedet. Da begynte hun å sove lengre av gangen med meg også. (Vi brukte bedside crib) Tilslutt løsnet det. Gjør meg ingenting å stå opp kl 5, så lenge jeg har fått noen timer i strekk før det. Vi har en trygg, veeldig sta og viljesterk jente på godt å vondt 😊

Finn en rutine på natt som du syns passer for deg og sønnen din. Hold deg til den rutinen. Vær konsekvent. Barn syns det er trygt med faste rammer. Hvis du har en venninne eller familiemedlem som kankje kan avlaste deg litt, så ville jeg spurt om hjelp. Dette er tøfft å stå i alene. Jeg hadde møtt veggen før 5 måneder om det var meg. Du er jammen meg beintøff! ❤

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...