Gå til innhold

Dere med fireåringer med bleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte skifter dere? Mannen bytter morgen, formiddag og kveld på sønnen sin, men jeg synes ofte det lukter veldig tiss av ham. Får bare til svar at jeg er kritisk og var på det, men de tisser jo mye i den alderen. Så hvor ofte er vanlig?

Anonymkode: 5d87c...069

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er 4 og bruker bare når hun må bæsje...men når hun brukte den for å tisse så skiftet vi så fort den ble full. Sef på morgenen, og før leggetid. Men ellers så tok vi det i forhold til hva vi gjorde og hvor mye hun tisset. Hun kunne holde seg og ha tør bleie i flere timer. Om hun tisset i bleie og vi var et sted uten bleie skift så skiftet vi når vi kom hjem 

• Liker 1
Skrevet

Vår er nesten 4. jeg har ikke helt kontroll, for han bruker bare bleie i barnehagen. Vi tar på bleie når han kommer dit, så tror jeg de bytter 1 eller 2 ganger, eller mer ved behov, så tar vi den av før vi drar eller når vi kommer hjem. Han sier fra når bleia er for full. 

Anonymkode: 69257...dc7

Skrevet

Skiftet når det var gjort noe i bleien, selvsagt. Eller når det har vært litt "lekkasje" før evnt dobesøk. Varsom på å gjøre helt rent før ny bleie så en ikke får sår eller utslett

• Liker 4
Skrevet

I min mening så bør ungen byttes og vaskes i underlivet oftere om det lukter urin av ungen. Om man lukter urin er det vel en del urin der slik at man bør bytte. Å gå rundt med mye fuktighet slik kan også gi utslett og kløe i huden, i tillegg så øker jo risiko for urinveisinfeksjon også.

Anonymkode: c3af1...383

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

Min er litt over 3 men vi skifter med en gang og vasker med klut eller skyller av i vasken. 

Anonymkode: d7bdc...f47

• Liker 1
Skrevet

Vår på 4 bruker bleie på natta. Er ren latskap at jeg (far) ikke har fått hen til å slutte. Er bare så drit å skifte fult med sengetøy hvis hen skulle ha uhell.. og det har det blitt når vi har prøvd. Har sagt at vi slutter med bleie på natta når hen viser dager på rad med tørr nattbleie. Noen innvendinger?

Anonymkode: acc58...878

• Liker 1
Skrevet

Ts her. 
Takk for svar. Da kan jeg kanskje pushe litt på at han skifter oftere. Typisk plager det meg til middagslaging, da har bleia vært på i 5t og er gjerne tung og ekkel. Forelerene har bestemt at det ikke haster med bleieslutt så da orker jeg ikke blande meg i det, men synes det bør være greit at jeg ikke synes lukta er så ålreit. Det er jo bare snakk om kanskje 1 ekstra skift.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her. 
Takk for svar. Da kan jeg kanskje pushe litt på at han skifter oftere. Typisk plager det meg til middagslaging, da har bleia vært på i 5t og er gjerne tung og ekkel. Forelerene har bestemt at det ikke haster med bleieslutt så da orker jeg ikke blande meg i det, men synes det bør være greit at jeg ikke synes lukta er så ålreit. Det er jo bare snakk om kanskje 1 ekstra skift.

5 timer med samme bleie på en 4-åring??? Altså, æsj! De tisser MYE i den alderen, ikke rart det lukter. Stakkars unge.

Anonymkode: 1418c...940

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Min 4-åring bæsjer i bleie. Blir bedre og bedre til å bæsje på do, men hun synes nok det er vanskelig, så hun ber ofte om en bleie i løpet av dagen for å bæsje. Hun har tisset på do i 1,5 år, men sliter som sagt med å bæsje på do. Den byttes så klart med engang hun er ferdig. 

Anonymkode: 1635e...84c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vår på 4 bruker bleie på natta. Er ren latskap at jeg (far) ikke har fått hen til å slutte. Er bare så drit å skifte fult med sengetøy hvis hen skulle ha uhell.. og det har det blitt når vi har prøvd. Har sagt at vi slutter med bleie på natta når hen viser dager på rad med tørr nattbleie. Noen innvendinger?

Anonymkode: acc58...878

Bleie på natta er jo en helt annen sak. Barn blir tørre på natta når kroppen er klar for det. Noen tidlig andre seint. Når man sover har man ingen bevisst kontroll over dette.

Anonymkode: d13db...a17

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Men om du synes mannen din skifter for sjeldent, hvorfor kan ikke du bare ta det ekstra skiftet? Altså, jeg skjønner du ikke er moren i og med at du skriver foreldrene, men så lenge du er sammen med en mann med barn så må du også ta noe ansvar i forhold til barnet. Jeg er enig i at 3 bleieskift om dagen på en 4 åring er altfor lite, vi skiftet og vasket minst 5-6 ganger om dagen på det ene barnet vårt som brukte bleie som 4 åring. Så her ville jeg bare tatt ansvar og skiftet når foreldrene ikke vil. Mulig de har valgt å ha så få skift om dagen for at det skal være ubehagelig for barnet i håp om at det vil få barnet til å slitte med bleie, men tydeligvis hjelper ikke det, og da vil jeg tro det ligger noe annet til grunn for at barnet ikke klarer å slutte med bleie enda. Kan være så enkelt at barnet er umodent på akkurat det området (slik som vårt) og da er det bare å ta tiden til hjelp. Vårt barn sluttet med dagbleie 5,5 år gammel og nattbleie rundt 8 år, men hadde fler uhell frem til 9-10 års alderen. 

Anonymkode: 3d358...398

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

5 timer med samme bleie på en 4-åring??? Altså, æsj! De tisser MYE i den alderen, ikke rart det lukter. Stakkars unge.

Anonymkode: 1418c...940

Ja, det blir jo mange timer mellom lunsj og legging, 7t. Og det er jo ikke så rart det lukter da. Jeg er ikke så veldig var på slikt, men det er jo en dominerende lukt på et vis. Synes også det er uhygienisk, men virker som om de fleste som har svart skifter oftere, så kanskje det ikke er jeg som er sær 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men om du synes mannen din skifter for sjeldent, hvorfor kan ikke du bare ta det ekstra skiftet? Altså, jeg skjønner du ikke er moren i og med at du skriver foreldrene, men så lenge du er sammen med en mann med barn så må du også ta noe ansvar i forhold til barnet. Jeg er enig i at 3 bleieskift om dagen på en 4 åring er altfor lite, vi skiftet og vasket minst 5-6 ganger om dagen på det ene barnet vårt som brukte bleie som 4 åring. Så her ville jeg bare tatt ansvar og skiftet når foreldrene ikke vil. Mulig de har valgt å ha så få skift om dagen for at det skal være ubehagelig for barnet i håp om at det vil få barnet til å slitte med bleie, men tydeligvis hjelper ikke det, og da vil jeg tro det ligger noe annet til grunn for at barnet ikke klarer å slutte med bleie enda. Kan være så enkelt at barnet er umodent på akkurat det området (slik som vårt) og da er det bare å ta tiden til hjelp. Vårt barn sluttet med dagbleie 5,5 år gammel og nattbleie rundt 8 år, men hadde fler uhell frem til 9-10 års alderen. 

Anonymkode: 3d358...398

Far opplever det som kritikk og overkjøring om jeg gjør det og jeg får derfor ikke lov… Må i så fall be han om å gjøre det, men da blir han sur fordi «vi har alltid byttet tre ganger om dagen, det plaget deg ikke før». Men da var barnet mindre, og jeg mindre trygg i rollen som steforelder. Han lukta da og liksom…

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når babyer er små tisser de litt og litt, og da er det relevant å snakke om hvor mange ganger om dagen man skal skifte, men så store barn gjør ikke det. De tisser bare noen ganger og dagen, men mye hver gang. Da skifter man med en gang de tisser, enten det er tre eller fem ganger om dagen. 

Anonymkode: a710d...8ed

• Liker 2
Skrevet

I barnehagen bytter vi ved hvert dobesøk (hvis ikke bleien er tørr og sitter godt på.) De 4åringene som ikke har helt kontroll sender vi på do jevnlig (også de som bruker bleie, selv om de ikke nødvendigvis gjør noe på do).  Dette gjør vi (hos oss) fra barnet er villig til å sette seg på do ( gjerne fra de er to år pluss/minus) 

stor jubel når første bæsj/tiss kommer i do både for barnet og den voksne! 

Jeg mener det er naturlig å ta med 4åringen på do slik at hen kan ha muligheten. Litt gentle push. Ingen tvang, bleien kan fortsatt være på. Så opprettholder man også en viss hygiene (som jo er noe av problemet her), man får skiftet og vasket og sjekket om bleien sitter behagelig på. 
Det kan jo hende barnet er klart for bleieslutt, men når det bare blir byttet tre ganger om dagen og do ikke er inkludert (slik jeg har forstått det) er ikke denne daglige rutinen en del av hverdagen til barnet. Barn blir vant til mye også ubehag/lukt som naturligvis kommer av fulle bleier. Jeg synes oppriktig synd på fireåringen som går rundt å lukter urin når det så lett kunne vært unngått. 

Anonymkode: b8c06...dc7

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for rådet ditt. Vanskelig å reise tilbake i tid, men absolutt et fint råd. Har du noe som er mer hjelpsomt for oss nå?

Anonymkode: f75f9...903

Nei dessverre.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når babyer er små tisser de litt og litt, og da er det relevant å snakke om hvor mange ganger om dagen man skal skifte, men så store barn gjør ikke det. De tisser bare noen ganger og dagen, men mye hver gang. Da skifter man med en gang de tisser, enten det er tre eller fem ganger om dagen. 

Uenig i det første, enig i det siste. Men babyer fortjener også å få skiftet bleie med en gang de har tisset.

Anonymkode: e61bd...217

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei dessverre.

Uenig i det første, enig i det siste. Men babyer fortjener også å få skiftet bleie med en gang de har tisset.

Anonymkode: e61bd...217

Nyfødte kan tisse hvert tyvende minutt, så da kan man ikke skifte med en gang hver gang. Da sjekker man ved jevne mellomrom og skifternår bleien er merkbart våt, jeg mener ikke at man skal la dem ligge i klissvåte bleier.

Jeg er enig i at tre ganger om dagen er alt for lite for en baby, men en fireåring tisser kanskje bare tre ganger på et døgn. Da er det ikke antall ganger som er problemet, men at de ikke skifter med en gang.

Ts, jeg skjønner at du ikke kan overkjøre foreldrene og begynne med dotrening. Kanskje du likevel kan snakke med gutten og spørre om han har lyst til å prøve å tisse på do? Og hvis han kan si fra kan du hjelpe han.

• Liker 2
Skrevet

Berre lurer litt på korleis du snakkar med far om dette? Sidan han tek det som kritikk og ikkje bekymring. Kan det hende du skal bruke ein annan innfallsvinkel? Ikkje at det burde vere naudsynt, men sidan han svarar deg slik han gjer... (Også er det jo forskjell på "Ah nå STINKAR det tiss her igjen, kan du bytte på den fordømte ungen din" og eit lite hint om "trur det er tid for bleieskift")

Anonymkode: 2a838...439

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Berre lurer litt på korleis du snakkar med far om dette? Sidan han tek det som kritikk og ikkje bekymring. Kan det hende du skal bruke ein annan innfallsvinkel? Ikkje at det burde vere naudsynt, men sidan han svarar deg slik han gjer... (Også er det jo forskjell på "Ah nå STINKAR det tiss her igjen, kan du bytte på den fordømte ungen din" og eit lite hint om "trur det er tid for bleieskift")

Anonymkode: 2a838...439

Jeg føler jeg tar det ganske mildt. F.eks «jeg ser at bleia henger litt nå, kanskje vi skal skifte før middagen så han slipper å sitte ubehagelig», «bleia virker litt full, kanskje vi bør skifte så det ikke blir uhell mens han ser på barnetv og turner i sofaen». Er hverken oppgitt eller frekk når jeg foreslår det, men når jeg får «neida, det går bra, han bryr seg ikke» til svar, så blir jeg jo frustrert. Da kan jeg fortsette med å si «men det lukter jo litt også, så da er det nok på tide med en ny». Etter nummer to så gir jeg meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...