AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #1 Skrevet 9. februar 2023 Fordi jeg er nysgjerrig: Er det noen her som har opplevd at barn kan ha hatt problemer med ørene/hørsel uten at det har påvirket språkutviklingen til barn? Vi har funnet ut at straks fireåringen trolig har noe nedsatt hørsel på det ene øret (fastlegen testet med ulike lyder som hun bare hørte på det ene øret). Det blir satt i forbindelse med sykdom i høst, men jeg begynner jo å lure på om det har vart lenger, blant annet har både vi og barnehagen reagert på at hun snakker veldig høyt. Samtidig har jeg jo hele tiden hørt at hørsel er viktig for språkutvikling, og der har hun alltid vært veldig tidlig. Hun er henvist videre for ordentlig testing og undersøkelse(ikke bare fastlegens «testing»), men jeg blir likevel nysgjerrig på om noen har erfaring med det? Anonymkode: 4299e...11c
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #2 Skrevet 9. februar 2023 Det er jo veldig avhenig av hvor mye hørselstap vedkommende har. For eksempel mild til moderat må ikke betyr vansker i språkutviklingen generellt. Jeg har flere barn ned hørselstap/ høreapparat i nær familie - det blir ikke oppdaget grunnet språkutviklingen. De var helt ok. Anonymkode: 271bf...e33 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #3 Skrevet 9. februar 2023 Min ene datter var ekstremt tidlig ute med språket. Typ snakket i setninger med tydelig tale og helt rent før hun var 1 år. Stusset litt på at vi på hver eneste helsekontroll fikk høre at hun var rød i ørene og sannsynligvis ørebetennelse uten symptomer, men hun snakket jo så bra så ingen mistanke om dårlig hørsel. Etter hvert begynte vi å merke at hun til tider pratet høyt og at hun ofte ikke responderte da vi snakket til henne når hun ikke så på oss. Da tok jeg kontakt med legen, hun var da ca 2,5 år. Legen mente at hun hørte bra, da hun snakket helt rent, avansert osv. Han kunne imidlertid se irritasjon og tok en enkel hørselstest. Mente dårlig resultat kom av ørebetennelse, men sendte oss videre til ØNH. Viste seg at vår datter hadde store arrdannelser på trommehinner, masse væske, veldig dårlig hørsel (som å høre under vann) på det ene øret, det andre øre hørte hun ingen ting. Hun hadde fått varig nedsatt hørsel pga alle skjulte ørebetennelsene. Legen mente hun hadde lært seg å snakke ved å se på leppebevegelsene på munnen. Har blitt operert x antall ganger. Hun er nå 13 år, og man kan ikke høre på stemme og språk at hun har dårlig hørsel. Anonymkode: 1a955...7d2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #4 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min ene datter var ekstremt tidlig ute med språket. Typ snakket i setninger med tydelig tale og helt rent før hun var 1 år. Stusset litt på at vi på hver eneste helsekontroll fikk høre at hun var rød i ørene og sannsynligvis ørebetennelse uten symptomer, men hun snakket jo så bra så ingen mistanke om dårlig hørsel. Etter hvert begynte vi å merke at hun til tider pratet høyt og at hun ofte ikke responderte da vi snakket til henne når hun ikke så på oss. Da tok jeg kontakt med legen, hun var da ca 2,5 år. Legen mente at hun hørte bra, da hun snakket helt rent, avansert osv. Han kunne imidlertid se irritasjon og tok en enkel hørselstest. Mente dårlig resultat kom av ørebetennelse, men sendte oss videre til ØNH. Viste seg at vår datter hadde store arrdannelser på trommehinner, masse væske, veldig dårlig hørsel (som å høre under vann) på det ene øret, det andre øre hørte hun ingen ting. Hun hadde fått varig nedsatt hørsel pga alle skjulte ørebetennelsene. Legen mente hun hadde lært seg å snakke ved å se på leppebevegelsene på munnen. Har blitt operert x antall ganger. Hun er nå 13 år, og man kan ikke høre på stemme og språk at hun har dårlig hørsel. Anonymkode: 1a955...7d2 Interessant å høre. Vi har ikke tenkt tanken pga tidlig og avansert språk(ved rundt 3 år begynte barna i barnehagen som var et halvt år eldre å ta henne igjen språkmessig, i følge bhg, dette ble tatt opp fordi fram til da hadde hun snakket mest med voksne og eldre barn), men begynte å tenke litt tilbake nå når vi ble henvist videre. Har aldri vært rødt og irritert, eller smerter som vi har oppfatta, før trommehinna sprakk i høst. -ts Anonymkode: 4299e...11c
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #5 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Interessant å høre. Vi har ikke tenkt tanken pga tidlig og avansert språk(ved rundt 3 år begynte barna i barnehagen som var et halvt år eldre å ta henne igjen språkmessig, i følge bhg, dette ble tatt opp fordi fram til da hadde hun snakket mest med voksne og eldre barn), men begynte å tenke litt tilbake nå når vi ble henvist videre. Har aldri vært rødt og irritert, eller smerter som vi har oppfatta, før trommehinna sprakk i høst. -ts Anonymkode: 4299e...11c Mest sannsynlig er dette noe som har kommet nå, så jeg skal ikke krisemaksimere, jeg bare begynte å tenke 😊 (og lufter det her i stedet for med mannen, for hvis han ikke han har tenkt tanken selv kommer han til å avfeie det med at jeg er hysterisk før han går og bekymrer seg selv fram til vi har fått undersøkt) -ts Anonymkode: 4299e...11c
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #6 Skrevet 9. februar 2023 Vi var på sykehuset og tok avstøpning til høreapparat i går på vår datter. Hun har vært tidlig ute med språket, og snakker heller ikke høyt. Hun har heller aldri hatt ørebetennelse. Anonymkode: 752f5...5f5 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #7 Skrevet 9. februar 2023 Min var tidlig med språket, ett år, minst, før normalen. Er topp i klassen, går nå i femte. Hevder seg på skolen og idrett. Men han har nedsatt hørsel på ene øret. Har vært 3-4 ganger på hørselklinikken og er testet opp og ned i mente. Det var noe mumling om mulig svulst, men ikke blitt fulgt opp noe mer. Sykehuset var sjokkert over at skolen ikke har merket noe, og de tok for gitt han ble fulgt opp av PPT. De var mildt sagt overrasket når jeg formidlet nivået hans akademisk. Han fikk med seg høreapparat og prøvde å bruke det hjemme, og én dag på skolen. Han opplevde det enormt støyende og utmattende så vi ga oss på det. Mest trolig har han ikke et opplevd hørselstap og har da ikke et opplevd behov for hjelp til å høre bedre. Sykehuset var enig i å avslutte bruken. Nå har han ingenting. Anonymkode: e0e5a...263 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #8 Skrevet 10. februar 2023 Jeg er nå voksen, men er trolig født med nedsatt hørsel på et øre. Det ble ikke oppdaget før jeg gikk på ungdomsskolen, og det er ingenting å gjøre med da det ikke er hørsel på det ene øret (altså går ikke med høreapparat) Men jeg var kjempetidlig ut med språk, ingen trodde det kunne være noe med hørselen fordi jeg pratet normalt, snakket normalt og var generelt ikke preget av dette. Men mange leger stusser jo når jeg ikke viser noen tegn i det daglige på at jeg så og si er døv på ett øre, men har nok lært meg å leve med det. Leser en del på lepper og følger nok mer med på den som snakker. Sliter en del på konserter, buss/fly o.l Anonymkode: 49184...8a4 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #9 Skrevet 10. februar 2023 Tusen takk for at dere deler! Jeg håper det er forbigående, men ser jo at det ikke er umulig(og heller ikke utenkelig) at hun har hatt noe nedsatt hørsel over tid. Nå får vi bare vente på å få det testa, og finne ut hva som er grunnen. -ts Anonymkode: 4299e...11c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå