Gå til innhold

Italia


Siam

Anbefalte innlegg

Vi har lyst til å reise bort når mannen skal ha pappa-permisjon i juli. Jeg tar da min ferie.

Vi har snust på mange forskjellige steder bla Mauritius og Thailand, men for øyeblikket lurer vi på Italia.

En stor fordel er at det er mye kortere å fly!

Men; vi er ikke kjent i Italia, og vi aner ikke hvor vi burde dra! Vi har lyst til å være et sted hvor vi kan bade, rusle rundt på kveldene og ta det helt med ro. Det aller beste hadde vært om vi kunne leid et hus.

Så, er det noen som kan komme med noen anbefalinger om hvor i Italia vi burde dra, og som vet hvordan vi kan komme i kontakt med noen som leier ut hus der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hele Italia er fantastisk!!! Vær oppmerksom på at juli, og særlig august, er høysesong der, så alt blir dyrere og det er ferierende italienere overalt. Italienere skiller seg fra nordmenn ved at de liker å stimle sammen i trengsel, mens nordmenn gjerne liker å ha litt rom rundt seg og slippe kø...

Og det er særlig kyststedene som oppsøkes i ITalia på den tiden dere skal dra.

Personlig likte jeg regionen Umbria veldig godt. Den er nesten helt lik Toscana i natur/kultur, men ikke så hypet og derfor litt roligere. Det er den eneste regionen i Italia som ikke har kyst, men fra mange byer er det kort kjøreavstand til kysten likevel. Og innsjøen Lago Trasimeno skal være et flott badealternativ.

Søk på ordet "agriturismo" på google el.l., så vil du finne mange formidlere av sk gårdsferier i Italia. Dette er familiedrevne små hoteller og pensjonater som gjerne utmerker seg med særlig gode kjøkken, familievennlige fasiliteter og nydelige omgivelser. Agriturismo er populære feriealternativer blandt italienere, og det er som regel et godt tegn. Mange har svømmebasseng, lekeplasser, grillplasser, gårdsdrift med dyr og/eller matproduksjon, utleie av sykler, hester eller annet fritidsutstyr. Og som sagt - nesten alltid veldig gode kjøkken! Du kan oftest velge mellom hel, halv og ingen pensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal til Savona neste år. Flyr til Nice og leier bil m/bilsete. 1,5 timers kjøring fra Nice. Mange fine destinasjoner kan nås fra Savona - bl.a. Piemontedistriktet (1 time), Genova ligger rett vest og Firenze (3-4 timer). Savona ligger i Liguria - den italienske rivieraen. Har ikke vært der, men kjenner noen som anbefaler det på det sterkeste.

Boalternativer som vi foreløpig sjekker ut er:

Relativt dyrt hotell/leilighetskompleks paradisodimanu.it (ligger like utenfor Savona).

OK og mye rimeligere boalternativ: Scandorama.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har skrevet et kjempelangt innlegg om Italia men klarer ikke å legge ut link, men hvis du søker på Italia finner du det sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk ut f.eks. www.lavilla.se og www.in-italia.dk for steder med masse forskjellige utleieleiligheter i Italia.

Norwegian og Sterling flyr deg billig til Roma.

Mitt favoritt familieferiested i Italia er en liten ny som heter Sperlonga, ved kysten midt mellom Roma og Napoli. Et feriested for italienere, stille og rolig, fantastisk strand, greit med butikker, bra restauranter og en utrolig søt gamleby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg maa faa anbefale mitt yndligssted i Italia - Sirolo!! Det er rett syd for Ancona og bare helt nyyyydelig!

Vi bodde paa Hotel Monteconero: http://www.charmerelax.it/hotel.asp?pagina...x&brw=〈=eng

Det ligger paa toppen av et fjell med nydelig utsikt over havet. Det er et gammelt kloster, og er rett og slett veldig flott. Man faar rom med balkong med nydelig utsikt, det er badebasseng og tennisbane der. Ti minutter til Sirolo, en kjempesoet liten by. Der er det gode restauranter og en idyllisk strand. Masse strender i naerheten som er nydelige....du kan ta baat til denne - min yndligsstrand over alle strender:

http://www.hotelsorrisonumana.it/en/2sorelle.htm

og

http://www.babyinviaggio.it/images/italia/...na/sorelleb.jpg

Her staar det mer om selve omraadet: http://www.deliciousitaly.com/Marchetour8.htm

Vi skal tilbake hit neste aar igjen, det er saa mange flotte steder her....spesielt er strendene fantastiske, og vannet utrolig rent og klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_madam_*

Kan anbefale ei side som heiter sitoscana.com. Her finn du leiligheter i Toscana. Brukte denne sida i fjor sommer, og fant oss ei leilighet litt utanfor allfarveg og leigde bil, slik at vi kunne farte rundt som vi ville. HÆÆÆRLIG!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det går jo også an å leie hytte eller bungalow på en campingplass. Selv om man ikke bor midt i den mest italienske atmosfæren, er det som oftest kort vei til byer, severdigheter osv, i tillegg til at beliggenheten er veldig bra og prisene gjerne lavere enn om man leier et helt hus. Jeg har bodd på denne og denne, og synes det har vært helt topp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...