Gå til innhold

Kan man ansette noen pga "personlig egnethet" selv om personen har ingen erfaring og andre søkere har lang erfaring? Forvirret 😩

Anbefalte innlegg

Skrevet

De klarer alltid å skrive innstillingen på en slik måte at de ikke kan tas på noe.

Selv om kvalifikasjonskravet gjelder i det offentlige blir det ofte ansatt folk pga andre kriterier. F.eks. min avdelingssjef ansatte seksjonssjefer på grunn av utseende. Noen av dem er totalt blåst og vi må dessverre slite med dem selv om avdelingssjefen er blitt pensjonist.

Anonymkode: 35a41...054

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De klarer alltid å skrive innstillingen på en slik måte at de ikke kan tas på noe.

Selv om kvalifikasjonskravet gjelder i det offentlige blir det ofte ansatt folk pga andre kriterier. F.eks. min avdelingssjef ansatte seksjonssjefer på grunn av utseende. Noen av dem er totalt blåst og vi må dessverre slite med dem selv om avdelingssjefen er blitt pensjonist.

Anonymkode: 35a41...054

Haha, hvordan vet du at det var utseende? 

Anonymkode: 2bedc...58d

• Liker 1
Skrevet

Tillitsvalgt og fagorganisasjoner tar seg av slikt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men hvis det er tilfelle, hva er poenget med jobbintervjuer? De kan jo bare se på CV-ene til folk og ansette ut fra det 

Kvalifikasjonskravet betyr at den som best oppfyller kravene som står i stillingsutlysningen, skal ansettes. Det betyr ikke at man bare har lov til å stille formelle krav, som man kan lese fra en cv. I stillingsannonser står det veldig ofte «personlig egnethet vil bli vektlagt». Det gir lov til å vektlegge personlig enhet. Og den avdekker man bla i intervju. Begynner å skjønne hvorfor du ikke fikk jobben…

Anonymkode: 26e64...041

• Liker 8
Skrevet

Ja, man kan det. Da jeg var nyutdannet og fikk en jobb, vet jeg at folk med lengre erfaring enn meg ikke fikk tilbud. Det kan jo ikke være sånn at man alltid MÅ ansette den med lengst erfaring. De som ikke har rukket å være så lenge i arbeidslivet må få prøve seg de også.

Når det kommer til kvalifikasjoner derimot, så skal man ikke ta en med manglende utdannelse fremfor en med utdannelse. Slikt er nok strengere på jobber som krever en spesiell type kompetanse. Som lege, økonom, lærer osv. I en klesbutikk eller på bensinstasjon kan du ansette hvem du vil. 

Anonymkode: de770...f05

• Liker 1
Skrevet

Ja det er veldig viktig du kan ikke ansette noen på en operasjonsstue som ikke tåler og se blod da er egnethet viktig da jeg jobbet som Brann aspirant så fikk vi inn en som var nervøs for mange ting  feil utplukket selv om han gjorde det bra på testene 

• Liker 2
Skrevet

Ja, det kan veie ganske tungt. Jeg er nyutdannet i mitt yrke, hadde null erfaring. Men jeg er godt voksen og har mange års erfaring innen noe annet. Ble ansatt fremfor noen andre med erfaring. De mente at min vilje til å lære, fleksibilitet, stå på vilje og personlighet passet godt for jobben. 

Anonymkode: 0d65c...bf4

• Liker 3
Skrevet

Personlig egnethet håper jeg virkelig vektlegges høyt. 

Hvem ønsker en kollega som forserer arbeidsmiljøet, sluntrer unna, kommer for sent, aldri møter på jobb, gjør alt feil, baksnakker, er sur mot alle osv. ? 

Jeg håper ledere vurderer folk nøye på personlige egenskaper, slik jeg ikke får et drittmenneske av en kollega. Man kan ha 20 års erfaring, men være pill råtten innvendig. 

Anonymkode: b356e...1b5

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Personlig egnethet er jo viktig i alle jobber, men er den viktigere enn 17 års erfaring? 

Man kan ha 17 års erfaring og være svært personlig uegnet, så ja, egnethet kan være viktigere enn 17 år med erfaring. 

Skrevet

Jeg ble ansatt på grunn av "personlig egnethet " en gang, mens en med mye mer erfaring enn meg ikke fikk jobben. 

Helt enkelt forklart,  jobben var en type jobb hvor en med mye erfaring ikke ville fått brukt all kunnskap og erfaring som h*n satt inne med, og ville sett på jobben som "utilfredsstillende " i lengden.  (Type: sitte i et mørkt kjellerrom og sortere papirer)

Jeg var åpen om at jeg var ute etter den typen jobb, at jeg ikke hadde ambisjoner om å avansere, og at dette var siste håp før uføresøknad. 

Jeg var altså bedre egnet til den typen jobb enn den med mer erfaring (og ambisjoner) var.

Anonymkode: 3a8d5...c8b

• Liker 4
Skrevet

Mye er gjort på intervjuet. Hvis du klaget over nåværende stilling, eller var generelt negativ til hvorfor du søkte, ev. søkte deg vekk fra noe og ikke til, kan slike ting automatisk diskvalifisere deg. Negativitet er det verste du kan utstråle på et intervju.

Anonymkode: 958e0...212

• Liker 2
Skrevet

Hvis du faglig er best kvalifisert så er det helt klart noe annet som slår inn her. Derfor blir også utlysninger skrevet med omtanke for å kunne velge akkurat den kandidaten arbeidsgiver føler vil passe best inn.

• Hvordan oppfattet arbeidsgiver deg i intervjuet?
  • Hva sa referansene dine? (Konflikter, arbeidsmoral, fravær)
  • Hvilke planer har du fremover?
  • ....

Personlig egnethet kan helt klart veie tungt, spesielt hvis du skal samarbeide tett med noen i jobben din. Ingen arbeidsgiver ansetter noen som vil føre til et dårlig arbeidsmiljø eller samarbeidsklima.

En annen ting å vurdere er om du faktisk vil tvinge en arbeidsgiver som ikke ønsker å ansette deg til å gjøre nettopp det?

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk nylig en jobb i det offentlige hvor flere søkere hadde mer erfaring enn meg. Men det var helt avgjørende at man klarte å kommunisere og samarbeide med flere typer mennesker, så det gjorde meg bedre kvalifisert. Det er lettere å lære faget enn å endre personlighet. 

Anonymkode: 97752...48a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Og så skal man ikke glemme at man med 17 års erfaring gjerne er dyrere enn en med mindre erfaring.

Så hvis lang erfaring ikke spiller så stor rolle, så er det jo ingen grunn til å betale dyrt for noe man kan få like bra, bare billigere.

Anonymkode: b1e54...582

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Offentlig 

I det offentlige ser de kun på kvalifikasjoner og hvordan hvilke papirer du har. Eksempel fra min jobb. Vi sliter med ei som bare skaper et helsike og det forutså vi på forhånd og ga beskjed et nivå opp til de som holder intervjuene om at hun i bunn og grunn er uønsket hos oss. Det var bare to søkere. Men hun hadde et års lengre erfaring og et par kurs flere enn hun andre søkeren vi inderlig håpet fikk jobben , så nå sitter vi igjen med jokeren. 

Anonymkode: 1dfc7...222

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Personlig egnethet håper jeg virkelig vektlegges høyt. 

Hvem ønsker en kollega som forserer arbeidsmiljøet, sluntrer unna, kommer for sent, aldri møter på jobb, gjør alt feil, baksnakker, er sur mot alle osv. ? 

Jeg håper ledere vurderer folk nøye på personlige egenskaper, slik jeg ikke får et drittmenneske av en kollega. Man kan ha 20 års erfaring, men være pill råtten innvendig. 

Anonymkode: b356e...1b5

Hvilke av disse faktorene er viktigst? Ingen er jo perfekt og det er vanskelig å finne en som både kommer presis, jobber godt, er aldri borte og er likt av absolutt alle. Vil arbeidsgiveren foretrekke en som er godt likt men er stadig forsinket eller en som er presis og arbeidsom men ganske frekk? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I det offentlige ser de kun på kvalifikasjoner og hvordan hvilke papirer du har. Eksempel fra min jobb. Vi sliter med ei som bare skaper et helsike og det forutså vi på forhånd og ga beskjed et nivå opp til de som holder intervjuene om at hun i bunn og grunn er uønsket hos oss. Det var bare to søkere. Men hun hadde et års lengre erfaring og et par kurs flere enn hun andre søkeren vi inderlig håpet fikk jobben , så nå sitter vi igjen med jokeren. 

Anonymkode: 1dfc7...222

Neida, de ser også på "personlig egnethet" og det står som regel i stillingsannonsen at "personlig egnethet vektlegges". 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvilke av disse faktorene er viktigst? Ingen er jo perfekt og det er vanskelig å finne en som både kommer presis, jobber godt, er aldri borte og er likt av absolutt alle. Vil arbeidsgiveren foretrekke en som er godt likt men er stadig forsinket eller en som er presis og arbeidsom men ganske frekk? 

Det er ingen som ønsker å ansette en som er presis og arbeidsom, men som ødelegger arbeidsmiljøet med frekkheter. Det er drepen for totalproduktivitet og trivsel - og gir høy turnover. Dersom man må velge, mellom de to, så tar man den som stadig er forsinket (dog helst en annen). Det er mange mennesker som kommer presis, er hyggelig og normalt arbeidssom i denne verden. 

Anonymkode: d809f...ca8

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er krav til erfaring kan du selvsagt ikke ansette noen uten erfaring fremfor noen med erfaring nei

Anonymkode: 3c66d...44b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvis det er krav til erfaring kan du selvsagt ikke ansette noen uten erfaring fremfor noen med erfaring nei

Anonymkode: 3c66d...44b

Men hvis erfaring er "fordel"? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...