Gå til innhold

Kan man ansette noen pga "personlig egnethet" selv om personen har ingen erfaring og andre søkere har lang erfaring? Forvirret 😩


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spørs hva som står oppført som ønskede kvalifikasjoner og krav? 

Anonymkode: 8edd1...64f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på om det er privat eller ikke, i privat firma kan man det, offentlige ansettelser er strengere

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pautina skrev (1 minutt siden):

Kommer an på om det er privat eller ikke, i privat firma kan man det, offentlige ansettelser er strengere

Offentlig 

Anonymkode: 2bedc...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spørs hva som står oppført som ønskede kvalifikasjoner og krav? 

Anonymkode: 8edd1...64f

Personlig egnethet er jo viktig i alle jobber, men er den viktigere enn 17 års erfaring? 

Anonymkode: 2bedc...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Offentlig 

Anonymkode: 2bedc...58d

Da høres det ikke lov ut, der skal du kunne be om hvem som er innstilt til jobben og få se rangeringen av kandidater.  Er du bedre kvalifisert og ikke fikk den kan du klage

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man blir ikke automatisk den beste kandidaten "bare" på grunn av at man har jobbet lenge med noe. For alt vi vet kan den personen med lengst erfaring være den som er mest utdatert som en følge av at man gjør som man "alltid har gjort", fremfor å utvikle seg. 

Anonymkode: 18c19...9a4

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde 17 år med erfaring hadde jeg heller søkt på en annen jobb enn å henge meg opp i en jobb jeg ikke fikk. Og prøv å kartlegge dine svakheter slik at du gir et bedre inntrykk neste gang.

Anonymkode: 8a139...ac1

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pautina skrev (4 minutter siden):

Da høres det ikke lov ut, der skal du kunne be om hvem som er innstilt til jobben og få se rangeringen av kandidater.  Er du bedre kvalifisert og ikke fikk den kan du klage

Kan de da ikke si at "joda, du har lang erfaring, men den andre personen er snillere og hyggeligere"? 

Anonymkode: 2bedc...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være svært lite egnet selv om man har erfaring.

Anonymkode: 4dbf8...1ef

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlig eller privat ansettelse? I det offentlige: Offentlige ansettelser skal følge kvalifikasjonsprinsippet, dvs at den mest kvalifiserte kandidaten skal ansettes. Personlig egnethet vil som regel være et moment i den vurderingen. Ved vurderingen av hvilken kandidat som er mest egnet, må man ta utgangspunkt i kriteriene i stillingsutlysningen. Dvs at det kan nå ja betydning om det er opplyst i utlysningen at det vil bli lagt stor vekt på personlig egnethet, og hvilke formelle krav som ellers er stilt i utlysningen. Hvis man f.eks ikke oppfyller kravene til formell utdanning, og blir ansatt foran en kandidat som er kvalifisert etter kriteriene i utlysningen, spørs det om arbeidsgiver kan begrunne det med "personlig egnethet". Erfaring er litt mer av en gråsone, ikke all erfaring er god erfaring, og en uerfaren kandidat vil også kunne være formelt kvalifisert.

Anonymkode: eaefe...647

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg hadde 17 år med erfaring hadde jeg heller søkt på en annen jobb enn å henge meg opp i en jobb jeg ikke fikk. Og prøv å kartlegge dine svakheter slik at du gir et bedre inntrykk neste gang.

Anonymkode: 8a139...ac1

Å ja, jeg kommer ikke til å klage eller grave....Det høres bare ikke helt riktig ut. 

Anonymkode: 2bedc...58d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Offentlig eller privat ansettelse? I det offentlige: Offentlige ansettelser skal følge kvalifikasjonsprinsippet, dvs at den mest kvalifiserte kandidaten skal ansettes. Personlig egnethet vil som regel være et moment i den vurderingen. Ved vurderingen av hvilken kandidat som er mest egnet, må man ta utgangspunkt i kriteriene i stillingsutlysningen. Dvs at det kan nå ja betydning om det er opplyst i utlysningen at det vil bli lagt stor vekt på personlig egnethet, og hvilke formelle krav som ellers er stilt i utlysningen. Hvis man f.eks ikke oppfyller kravene til formell utdanning, og blir ansatt foran en kandidat som er kvalifisert etter kriteriene i utlysningen, spørs det om arbeidsgiver kan begrunne det med "personlig egnethet". Erfaring er litt mer av en gråsone, ikke all erfaring er god erfaring, og en uerfaren kandidat vil også kunne være formelt kvalifisert.

Anonymkode: eaefe...647

Jeg mener relevant erfaring. 17 år. Og den andre personen har ingenting. 

Anonymkode: 2bedc...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun kjenner vel noen av de involverte 😊 Kjennskap og vennskap er ofte det viktigste...

Anonymkode: 6cc5f...21e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å ja, jeg kommer ikke til å klage eller grave....Det høres bare ikke helt riktig ut. 

Anonymkode: 2bedc...58d

Jeg hadde bedt om en en orientering om hvordan de vurderte deg, for å ta med som læring.

Anonymkode: 26e64...041

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun kjenner vel noen av de involverte 😊 Kjennskap og vennskap er ofte det viktigste...

Anonymkode: 6cc5f...21e

I det offentlige er dette ikke tillat, og har man en mistanke om det bør man ettergå det. Men selvfølgelig - det er enklere å sitte å rante på kv om ting du ikke vet noe om.

Anonymkode: 26e64...041

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan de da ikke si at "joda, du har lang erfaring, men den andre personen er snillere og hyggeligere"? 

Anonymkode: 2bedc...58d

Ikke hvis det er stat eller kommune, der er kvalifikasjons prinsippet sterkt, med  mindre det er en administrativ ansettelse, da er det noen unntak . Jeg er ikke jurist, men det er nok lettere å få gode svar fra de som kan mer her om du gir noe mer info, stillingsnivå, stat eller kommune, kvalifikasjoner etterspurt i stillingsbeskrivelsen ol. Ingen grunn til ikke å klage hvis det er en jobb du vil ha!

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun kjenner vel noen av de involverte 😊 Kjennskap og vennskap er ofte det viktigste...

Anonymkode: 6cc5f...21e

Nei, alle kjenner alle, så det ikke akk det 

Anonymkode: 2bedc...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke er krav til erfaring spiller det jo ingen rolle om man har 0 eller 17 år. 

Anonymkode: fec6b...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pautina skrev (3 minutter siden):

Ikke hvis det er stat eller kommune, der er kvalifikasjons prinsippet sterkt, med  mindre det er en administrativ ansettelse, da er det noen unntak . Jeg er ikke jurist, men det er nok lettere å få gode svar fra de som kan mer her om du gir noe mer info, stillingsnivå, stat eller kommune, kvalifikasjoner etterspurt i stillingsbeskrivelsen ol. Ingen grunn til ikke å klage hvis det er en jobb du vil ha!

Men hvis det er tilfelle, hva er poenget med jobbintervjuer? De kan jo bare se på CV-ene til folk og ansette ut fra det 

Anonymkode: 2bedc...58d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...