Gå til innhold

Henvisning til DPS avslått.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble henvist til DPS for traumeterapi. Fikk idag vite at den er avslått. 

Har symptomer slik som:

- Problemer med hukommelse. Insomni. Panikk ved innsovning (pga sovevoldtekt). Problem med eksekutive funksjoner (oppmerksomhet, konsentrasjonsvansker, impulsiv, prater for mye/lite). Enorme humørsvingninger.Tilbakevendende depresjoner. Ofte nummen. Mareritt. 

Har to barn. Har startet på ssri for 4 uker siden. Traumet er ikke nytt, men sliter jo allikevel. Er i jobb, så sikkert ikke syk nok ifølge DPS. 8 mnd av fjoråret greide jeg ikke jobbe mer enn maks 50%. 

Så skuffet!!! Over halvparten av henvisninger i min by blir avvist sa legen. Hadde håpet på behandling i tillegg til medisiner🙁

Ville du gått privat istedet? En psykolog time koster jo fort 1500 kr... 

Anonymkode: 45c91...e16

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk kommunens sider. Der kan finne hvilke andre psykiatriske tilbud de har som samtaler med psykiatrisk sykepleier. Ellers tar det 4-6 uker før du kan forvente bedring av SSRI. 

Anonymkode: 450dc...3f0

Skrevet

Sjekk med kommunen om de har tilbud, eller finn ut om de har et SMISO senter i nærheten av deg.

Anonymkode: d4a3d...c13

Skrevet

Lurer på hva dom skal til for å rettighetsvurderes i din kommune 🥶

Anonymkode: 48d0e...cf5

Skrevet

Jeg kom til etter 12 ukers ventetid. Mye mildere symptomer enn deg og i full jobb. Men har en diagnose. 

Anonymkode: 48d0e...cf5

Skrevet

Det går an å klage på vedtaket, tror jeg, og det går også an å be legen om henvisning til avtalespesialist (tror jeg det heter): altså psykologer/psykiatere som får driftstilskudd og hvor man kun betaler en egenandel. Hvis du sliter såpass at du har problemer med å jobbe fullt så har du jo gode argumenter, og det kan hende at det ikke kom frem av henvisningen fra legen.

Anonymkode: 28ffc...bbd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ble henvist til DPS for traumeterapi. Fikk idag vite at den er avslått. 

Har symptomer slik som:

- Problemer med hukommelse. Insomni. Panikk ved innsovning (pga sovevoldtekt). Problem med eksekutive funksjoner (oppmerksomhet, konsentrasjonsvansker, impulsiv, prater for mye/lite). Enorme humørsvingninger.Tilbakevendende depresjoner. Ofte nummen. Mareritt. 

Har to barn. Har startet på ssri for 4 uker siden. Traumet er ikke nytt, men sliter jo allikevel. Er i jobb, så sikkert ikke syk nok ifølge DPS. 8 mnd av fjoråret greide jeg ikke jobbe mer enn maks 50%. 

Så skuffet!!! Over halvparten av henvisninger i min by blir avvist sa legen. Hadde håpet på behandling i tillegg til medisiner🙁

Ville du gått privat istedet? En psykolog time koster jo fort 1500 kr... 

Hei, det er mulig, og lønner seg mest sannsynlig å klage. 

Mitt helseforetak har et digitalt skjema man klager via, veldig enkelt. Kanskje ditt har det samme?

Anbefaler å høre denne podcast-episoden, hvor det fremkommer at det er tilnærmet tilfeldig hvem som blir tilbudt hjelp: https://radio.nrk.no/…/l_dd3e50f9-ea85-44df-be50 (!).

Føles ganske overveldende å skulle skrive, samt at når man er pasient er man gjerne i en sårbar situasjon med lite overskudd til ting som dette. Det er mulig å få hjelp av pasient- og brukerombudet, både for å få veiledning rundt dine rettigheter, hvordan du burde gå frem og til selve klagen i seg selv: https://www.pasientogbrukerombudet.no/hvordan-kan-vi-hjelpe
Viktig å påpeke at det ikke er store krav til en klage, så dersom du føler det har skjedd en feil er det bedre å sende en 'enkel' klage enn å ikke sende noe fordi du blir overveldet.

Og til sist - hjelper det å klage? JA. Det viser seg at klager ofte fører frem. https://magasinet.psykiskhelse.no/…/pasient-og…

Anonymkode: 69f19...e57

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Sjekk kommunens sider. Der kan finne hvilke andre psykiatriske tilbud de har som samtaler med psykiatrisk sykepleier. Ellers tar det 4-6 uker før du kan forvente bedring av SSRI. 

Anonymkode: 450dc...3f0

Anbefaler ikke psykiatrisk sykepleier. Det er bare tull og gjør ofte folk mer vondt enn godt.

Anonymkode: 54689...56a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Anbefaler ikke psykiatrisk sykepleier. Det er bare tull og gjør ofte folk mer vondt enn godt.

Jeg anbefaler psykiatrisk sykepleier. Første gangen jeg følte jeg fikk ordentlig hjelp var av psykiatrisk sykepleier i kommunen, aldri fått god hjelp fra psykolog.

Anonymkode: 115fb...6c0

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville sjekket hva kommunen har av andre tilbud, og om de ikke hadde noe, gått privat. 

Jeg fikk avslag hos dps da jeg fikk fødselsdepresjon med barn nr 2, fordi jeg hadde fått så mye hjelp etter fødselsdepresjon med barn nr 1... Da hadde jeg fått nok hjelp, mente de. 

I min kommune har man noe som heter "rask psykisk helsehjelp" elns, som er lavterskel og gratis - men dette er foreløpig bare tilgjengelig for de som bor i noen få utvalgte bydeler - og jeg bor selvsagt i feil bydel. Så jeg kommer til å gå privat nå. 

Anonymkode: f902e...60d

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg anbefaler psykiatrisk sykepleier. Første gangen jeg følte jeg fikk ordentlig hjelp var av psykiatrisk sykepleier i kommunen, aldri fått god hjelp fra psykolog.

Anonymkode: 115fb...6c0

Motsatt her. Mange ubrukelig psykepleiere. 

Anonymkode: 8b1e2...d90

• Nyttig 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Du avviser fagkunnskapen til en hel yrkesgruppe? Det blir for useriøst. Tenkte du igjennom dette før du skrev det? Psykiatriske sykepleiere gjør pasienter dårligere? Det faller på sin egen urimelighet. Du får heller si at du har hatt en dårlig opplevelse med en enkeltperson. Jeg fikk like god hjelp av min psykiatriske sykepleier som jeg fikk av legen på DPS, det vil si begge deler var glimrende.

Anonymkode: 9d839...d19

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, det er mulig, og lønner seg mest sannsynlig å klage. 

Mitt helseforetak har et digitalt skjema man klager via, veldig enkelt. Kanskje ditt har det samme?

Anbefaler å høre denne podcast-episoden, hvor det fremkommer at det er tilnærmet tilfeldig hvem som blir tilbudt hjelp: https://radio.nrk.no/…/l_dd3e50f9-ea85-44df-be50 (!).

Føles ganske overveldende å skulle skrive, samt at når man er pasient er man gjerne i en sårbar situasjon med lite overskudd til ting som dette. Det er mulig å få hjelp av pasient- og brukerombudet, både for å få veiledning rundt dine rettigheter, hvordan du burde gå frem og til selve klagen i seg selv: https://www.pasientogbrukerombudet.no/hvordan-kan-vi-hjelpe
Viktig å påpeke at det ikke er store krav til en klage, så dersom du føler det har skjedd en feil er det bedre å sende en 'enkel' klage enn å ikke sende noe fordi du blir overveldet.

Og til sist - hjelper det å klage? JA. Det viser seg at klager ofte fører frem. https://magasinet.psykiskhelse.no/…/pasient-og…

Anonymkode: 69f19...e57

Har ikke fått brev om avslag enda, den ble avvist i slutten av januar. Og ja, føles utmattende ut å skulle gå gjennom papirer. Men skal vurdere det, så takk❤

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg ville sjekket hva kommunen har av andre tilbud, og om de ikke hadde noe, gått privat. 

Jeg fikk avslag hos dps da jeg fikk fødselsdepresjon med barn nr 2, fordi jeg hadde fått så mye hjelp etter fødselsdepresjon med barn nr 1... Da hadde jeg fått nok hjelp, mente de. 

I min kommune har man noe som heter "rask psykisk helsehjelp" elns, som er lavterskel og gratis - men dette er foreløpig bare tilgjengelig for de som bor i noen få utvalgte bydeler - og jeg bor selvsagt i feil bydel. Så jeg kommer til å gå privat nå. 

De har rask psykisk helsehjelp her. Men det er et avgrenset samtaletilbud og ikke egnet for annet enn lettere tilstander (Angst, depresjon). Med traumer anbefales kanskje et litt mer langvarig tilbud, tror jeg? Det er et års ventetid på henvisning til psykolog🥺

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De har rask psykisk helsehjelp her. Men det er et avgrenset samtaletilbud og ikke egnet for annet enn lettere tilstander (Angst, depresjon). Med traumer anbefales kanskje et litt mer langvarig tilbud, tror jeg? Det er et års ventetid på henvisning til psykolog🥺

Samme her, det er ett til to års venteliste hos alle psykologer med driftsavtale. Så om man vil ha hjelp før, må man gå til dem uten driftsavtale, og det blir skitdyrt.. En ting om man klarer seg med en time eller to, men om man har mer alvorlige problemer trenger man som regel langt mer... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har ikke fått brev om avslag enda, den ble avvist i slutten av januar. Og ja, føles utmattende ut å skulle gå gjennom papirer. Men skal vurdere det, så takk❤

Trenger ikke brev for å klage, kan klage uansett. Hvilken kommune bor du i? Trenger ikke skrive det her, men evt. send meg en melding så kan jeg hjelpe deg. Og du trenger ikke skrive så mye i klagen, men er jo mer trolig at du får innpass om du beskriver situasjonen omfattende. Men du kan evt. be om et møte med inntaktsteamet for å presentere saken muntlig. 

Og som sagt kan pasient- og brukerombudet også hjelpe deg. Skjønner at det er tungt nå, men trolig vil det lønne seg.

Skrevet

Sjekk ut "Spesialist med avtale". Du finner oversikten over disse på ditt helseforetaks hjemmeside. Ta deg en ringerunde til disse, og hør hvor lang venteliste de har, og sett deg opp på den du ønsker. Det eneste du trenger en en henvisning fra din fastlege. Du betaler opp til egenandel, som du ville gjort hos et DPS også..... Fordelen er at disse med avtale bestemmer selv hvor lenge de ønsker å beholde vedkommende i terapi, i motsetning til de fleste DPS`er som begynner å planlegge avslutning i første samtale. 

Bakdelen er at de ofte har lang ventetid, men du kan være heldig også. Verdt et forsøk, spør du meg 🙂 

Ønsker deg lykke til, og håper du får hjelpen du trenger for å fungere best mulig 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ptsd og får hjelp gjennom kommunen nå. Det er ikke i nærheten av like god hjelp som dps, det må jeg si. Men da jeg ble tatt inn til vurderingssamtale så lurte de på om de har kompetanse nok til å hjelpe meg eller om jeg heller burde henvise til dps. Siden jeg er et mye bedre sted nå enn for noen år siden så sa jeg at hjelpen gjennom kommunen er nok. Men poenget mitt er at kanskje psykisk helseteam i kommunen din kan sende en melding eller ny henvisning til dps hvor de presiserer at de mener du trenger mer hjelp enn de kan tilby. 

Anonymkode: 1e562...bef

• Liker 1
Skrevet
Frk Midnattsol skrev (2 minutter siden):

Sjekk ut "Spesialist med avtale". Du finner oversikten over disse på ditt helseforetaks hjemmeside. Ta deg en ringerunde til disse, og hør hvor lang venteliste de har, og sett deg opp på den du ønsker. Det eneste du trenger en en henvisning fra din fastlege. Du betaler opp til egenandel, som du ville gjort hos et DPS også..... Fordelen er at disse med avtale bestemmer selv hvor lenge de ønsker å beholde vedkommende i terapi, i motsetning til de fleste DPS`er som begynner å planlegge avslutning i første samtale. 

Bakdelen er at de ofte har lang ventetid, men du kan være heldig også. Verdt et forsøk, spør du meg 🙂 

Ønsker deg lykke til, og håper du får hjelpen du trenger for å fungere best mulig 

Nytt fra januar i år er at man ikke selv kan bestemme hvem man vil henvises til.. 

Jeg fikk beskjed fra min fastlege rett før nyttår om at jeg måtte velge meg en psykolog selv jeg ville henvises til, men så kom hun tilbake til meg og sa at nå var det nye regler, så nå kunne hun ikke henvise til en spesifikk psykolog. Så nå får man altså ikke velge selv lenger, man blir bare tildelt en psykolog med avtale.... Utrolig dritt, da jeg ikke ønsker å gå til en mann, og har litt "krav" til hvem jeg er komfortabel å snakke med. 

Skrevet

Forskjell på hvordan du møtes i systemet desverre. Jeg har ganske lik utfordring som deg.  Ikke opplevd voldtekt, men mye annet traumatisk som preger hverdagen, vold og trusler gjennom flere år. Jeg fikk henvisning videre av fastlegen og plass på dps en og halv måned senere. Problemet med dps er at ofte kjører et såkalt pakkeforløp. Det vil si at de innvilger et visst antall timer hvor de forventer å se bedring. Hvis du ikke har blitt det (noe du ofte ikke blir raskt ved komplekse traumer) kan de strekke seg til en time eller to ekstra, men deretter må du søke på ny for å få nytt tiltak og kontakte fastlegen. Slik var det med meg i allefall. Jeg ble ikke bedre etter timene jeg fikk innvilget, men jeg mistet plassen på dps fordi timene pakkeforløpet var brukt opp. Jeg har en teori om at det er slik svingdørs pasienter oppstår. Du må gi opp terapien i det du såvidt begynner å se endringer og forbedringer. Fuck pakkeforløp. Vi er mennesker med Individuelle behov, ikke en vare eller tjeneste. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...