Gå til innhold

Idealvekten ligger 10 hakk under høyde!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er det vel også mulig å bli for tjukk når man ligger høyt innenfor normalvektområdet, eller?

Anonymkode: fad52...9b6

Da er man i såfall veldig pinglete muskulært. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 2/8/2023 at 1:36 PM, AnonymBruker said:

Det blir absurd å snakke om "idealvekt" uten å definere hvilke kriterier man bruker for hva som er ideelt. Er det helse? Er det utseende?

Anonymkode: e6748...33d

Men så lever vi også i et absurd samfunn, dessverre.

Anonymkode: 25e7e...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.2.2023 den 13.27):

Og forresten det er ingen som har tung beinbygning og derfor må veie mer, dette ble tilbakevist for lengst. 

Anonymkode: 5f551...17e

Nei, men beinbygning har jo en del å si. Det er stor forskjell på to damer på 170 cm dere den ene er sped og smal over det hele, mens den andre er bredskuldret med hofter, og generelt mer atletisk bygd. 

Anonymkode: d2a76...d08

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som har overbevist seg selv om at de er "godt trente", og "ikke overvektige", og hadde blitt "magre" på normalvekt.

Juger man lenge nok til seg selv, tror man på det til slutt.

Overvekt er den nye normalen dessverre. 

Anonymkode: 23d72...fe6

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Mange som har overbevist seg selv om at de er "godt trente", og "ikke overvektige", og hadde blitt "magre" på normalvekt.

Hear hear! 

Anonymkode: cc2fe...404

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, I Grosny said:

En annen fordel med 26 bmi er at du har litt ressurser (fett) å ta av når du trenger det. Det kan være f.eks. sykdom eller sult. 

Hvor ofte de siste 60 årene har sult vært et tema for oss her i Norge? Sykehus tar godt vare på de fleste dersom man ikke får i seg nok næring. Jeg sier ikke at det finnes sykdommer/dødsårsaker hvor litt høy BMI (25-26) kan være fordelaktig/forebyggende slik som du påpeker. Det jeg sier er at generelt så gir overvekt langt flere ulemper enn fordeler.

Mange går fra overvektig til fedme. 23% av befolkningen over 18 år faktisk. Det er lett å skylde på at det er de 23% som sliter med fedme som er den største samfunnskostnaden. For BMI på 26 og litt oppover er jo ikke så gale? Men det er faktisk BMI 25-30 som er værst siden det rammer enda bredere i antall mennesker og også innebærer store helseproblemer. Ref denne rapporten som sitatet nedenfor kommer fra: https://www.menon.no/wp-content/uploads/2019-09-Overvekt-og-fedme-i-Norge.pdf

"Samfunnskostnadene knyttet til overvekt, det vil si KMI fra 25 og oppover, er naturlig nok mye høyere enn for fedme (KMI fra 30 og oppover), da dette berører en mye større del av befolkningen. Sykdomsbyrden alene representerer en samfunnskostnad på over 100 milliarder kroner, og plasserer dermed dette helseproblemet på listen over de mest alvorlige i samfunnet. Sykdomsbyrden er høyere enn for alkohol og rusmidler til sammen (og forårsaker dobbelt så mange dødsfall).

Den totalen kostnaden/tapet knyttet til overvekt og fedme er 200 milliarder årlig. Noe som tilsvarer ca 36 000,- i snitt per nordmann, per år, om vi deler det beløpet på 5,5 millioner. Du kan jo f.eks fordele det beløpet utover de overvektige isteden for alle nordmenn.  Det for å få en enda bedre oversikt over kostnadene/tapet BMI på 25+ gir grunnet helseproblemer.

Men hey. Bare promoter overvekt som noe som gir helsefordeler du. Det er akkurat det samfunnet trenger! 🤪

Anonymkode: 74fe5...9f0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 20.05):

Hvor ofte de siste 60 årene har sult vært et tema for oss her i Norge? Sykehus tar godt vare på de fleste dersom man ikke får i seg nok næring. Jeg sier ikke at det finnes sykdommer/dødsårsaker hvor litt høy BMI (25-26) kan være fordelaktig/forebyggende slik som du påpeker. Det jeg sier er at generelt så gir overvekt langt flere ulemper enn fordeler.

Mange går fra overvektig til fedme. 23% av befolkningen over 18 år faktisk. Det er lett å skylde på at det er de 23% som sliter med fedme som er den største samfunnskostnaden. For BMI på 26 og litt oppover er jo ikke så gale? Men det er faktisk BMI 25-30 som er værst siden det rammer enda bredere i antall mennesker og også innebærer store helseproblemer. Ref denne rapporten som sitatet nedenfor kommer fra: https://www.menon.no/wp-content/uploads/2019-09-Overvekt-og-fedme-i-Norge.pdf

"Samfunnskostnadene knyttet til overvekt, det vil si KMI fra 25 og oppover, er naturlig nok mye høyere enn for fedme (KMI fra 30 og oppover), da dette berører en mye større del av befolkningen. Sykdomsbyrden alene representerer en samfunnskostnad på over 100 milliarder kroner, og plasserer dermed dette helseproblemet på listen over de mest alvorlige i samfunnet. Sykdomsbyrden er høyere enn for alkohol og rusmidler til sammen (og forårsaker dobbelt så mange dødsfall).

Den totalen kostnaden/tapet knyttet til overvekt og fedme er 200 milliarder årlig. Noe som tilsvarer ca 36 000,- i snitt per nordmann, per år, om vi deler det beløpet på 5,5 millioner. Du kan jo f.eks fordele det beløpet utover de overvektige isteden for alle nordmenn.  Det for å få en enda bedre oversikt over kostnadene/tapet BMI på 25+ gir grunnet helseproblemer.

Men hey. Bare promoter overvekt som noe som gir helsefordeler du. Det er akkurat det samfunnet trenger! 🤪

Anonymkode: 74fe5...9f0

Overvekt er ikke greit dersom det er over 27 bmi.  Jeg bestrider bare at 26 bmi er overvekt dersom man har en grei kropp. Men 26 bmi kan være overvekt hvis man er dårlig trent.

Helt konkret, hva  er farlig med 26 bmi på en helt greit mosjonert kropp? Jeg skummet gjennom den menonrapporten og fant  ingen ting konkret annet enn at gruppa 26-30 kom littegrann dårligere ut enn 19-25, men det er jo stor forskjell på 26 og 30 bmi. Det er sannsynlig at de i gruppa 26-30bmi med overvekt-type helseproblemer i  størst grad er de som ligger på 28-30, og det kan tenkes  at de trekker statistikken så mye opp at 26erne egentlig har ok helse.

På 185 høy er  26 bmi 89 kg, som jeg mener er en alright vekt. 29,8 bmi er i en helt annen liga på 102 kg. Det er ikke samme kategori, men kategoriseres allikevel begge som "overvekt". Jeg mener altså at den som veier 89kg på 185 cm ikke har problemer med vekta, mens han som veier 102 kg på 185 cm har problemer.

Endret av I Grosny
Lagt til siste avsnitt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirmione skrev (8 timer siden):

Ideal for hvem?
Selv får jeg hoftebein som stikker ut om jeg blir så tynn. Jeg veier 59 kilo og 163 høy og er 43 år gammel. Dessuten ikke sunt å være skrapet for fett- for kvinner, noe jeg blir siden jeg har endel muskelmasse også. 
Vekten i seg selv sier veldig lite.. Det viktigste er hvor fettet ligger hen på kroppen. 

Hoftebein som stikker ut er normalt. Det er så uendelig trist at folk tror man ikke skal se og kjenne hoftebeina...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

162, og når jeg konkurrerer i fitness og står på scenen veier jeg ca. 53 kilo. Da har jeg mistet menstruasjonen, mister masse hår og fryser konstant. Idealvekten min er for meg 56-57 kilo. Da er jeg fortsatt veldig slank, fit og definert, men med en sunn kroppsvekt og fettprosent.

Anonymkode: d901b...d1e

For kroppsbyggere kan man ikke bruke hverken BMI eller sånne generelle tommelfingerregler.

I Grosny skrev (5 timer siden):

En annen fordel med 26 bmi er at du har litt ressurser (fett) å ta av når du trenger det. Det kan være f.eks. sykdom eller sult. 

Sult er ikke et spesielt vanlig problem her i Norge.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette. Men personer som brukeren lenger oppe som konkurrerer i fitness er et unntak her, da vil man ha høyere BMI uten å være overvektig. BMI fungerer ikke på kroppsbyggere.

Anonymkode: e8828...548

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Da er det vel også mulig å bli for tjukk når man ligger høyt innenfor normalvektområdet, eller?

Anonymkode: fad52...9b6

Jeg følte meg lubben når jeg hadde bmi 22,5. Ser mye bedre ut rundt bmi 20. Jeg mener bmi kun har med helse å gjøre. Du har ikke økt helsefare når du ligger innenfor normalområdet i bmi. Men man kan estetisk være for tjukk innenfor dette området. Og selv om det ikke er min mening, så kan sikkert noen synes at sin egen kropp ikke er på sitt vakreste i nedre del av normalområdet. Men det er helt feil å kalle det for at man ser syk ut innenfor normal bmi.

Anonymkode: 11524...faf

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har svart i tråden allerede, er 176 cm høy og kroppen min (merk, når min kropp fungerer best helsemessig) når jeg veier 60-62, maks 64 kg. Når jeg har en bmi på 22 har jeg utstikkende ribben og får gjerne høre at jeg er for tynn. Min "idealvekt" hva fysisk helse angår (har noen fysiske helseutfordringer, ikke spiseforstyrrelser eller psykiske problemer), er å ha en bmi mellom 20 og 21. Og da blir jeg gjerne kalt "skrapa" av andre, selv om jeg faktisk ikke blir smalere i ansiktet da enn når jeg har en bmi på 22-24 (som jeg også har hatt pga sykdom).

Jeg har, også pga. sykdom, hatt en bmi på rett over 19, og da så jeg syk ut pga. for lav vekt. Enda kunne jeg da hatt få kilo mindre og fremdeles vært normalvektig. Men det hadde ikke vært sunt for min kropp i det hele tatt.

Jeg viste i mitt tidligere svar også til to venninner som er annerledes bygd enn meg, og viste til hvor enormt forskjellig vi er mtp. vekt, men likevel gir omtrent samme inntrykk.

At for mange i dag er overvektige eller sliter med fedme, det stemmer. Det betyr ikke at "ingen her er "skrapa" på normalvekt", for det er bare tull. Du må også huske på at "normalvektig" har ganske mange kilo i spenn. For min kropp er det 20 kg fra nedre nivå av normalvekt til grensen til overvekt. Det er selvfølgelig fullt mulig å bli "for" tynn når man ligger lavt innen normalvektområdet. Og selv får jeg altså høre at jeg ser skrapa ut en god stund og flere kg før jeg kommer nær grensen til undervekt. Selv med en bmi på 22 får jeg høre at jeg er "for tynn", fordi jeg aldri legger på meg rundt ryggen/brystet/magen, og derfor har synlige ribben, nesten uansett.

Anonymkode: 7fdeb...e44

Det har ikke falt deg inn at du så syk ut (med normal bmi) fordi du faktisk var syk? Rask veltnedgang kombinert med fysisk sykdom kan jo gjøre fjeset litt dratt og gustent. Du hadde jo ikke sett syk ut hvis du var frisk og rask og hadde normal bmi.

Anonymkode: 11524...faf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 160 cm. veier mellom 52 og 53 kilo, tror ikke jeg burde gå ned til 50.

Trener en del, har en fettprosent på ca. 14. Så om man ser tynn, slank eller lubben ut over/under denne formelen kommer vel an på så mye annet. Min bmi er vel ganske passe, men blir nok oppfattet slankere enn en med samme bmi som ikke trener/har like lav fettprosent.

Anonymkode: 09eef...180

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at denne formelen nok passer best på de som ligger rundt gjennomsnittshøyden i den kvinnelige befolkningen. Fra 165-171 cm?

Anonymkode: 5f551...17e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 153 cm og 51 kg. Er tynn.

Hadde vært skinn og bein, hadde jeg vært 43 kg 😳 Mamma er 46 kg og ser syk ut, hun er 152 cm. Hun jobber med å legge på seg. 

Anonymkode: c2383...cd6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes denne tråden her er ganske spesiell. Ser det er flere som hardnakket påstår at man er lubben og småfeit dersom man ikke ligger 10 kg under høyden. Til og med flere som direkte skriver til andre: du er feit. Er dere virkelig voksne kvinner som sitter her inne og skriver slik? Jeg er ganske rystet.

Hvis man ligger litt i øvre BMI eller rett over så er man helt normal og sunn. Man er ikke tynn nei, men mange ser slanke ut. Det er heller ikke et mål for alle å se tynne ut. Det finnes ingen bevis på at ha en BMI på 26 er helseskadelig, tvert i mot anses det for å være gunstig for mange, så hva er egentlig problemet? Hva så hvis ikke alle er tynne eller syltynne? 

Anonymkode: fd04d...3c0

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 157 cm og trives best på ca 47 kg.  Ser mange mener de vil se syke ut med disse målene, men tror oppriktig at jeg bare ser slank, men frisk ut.

Nå veier jeg 43, og det er nok litt lite. Ser at rumpa er "for flat" og at kinnene burde hatt litt mer fylde. 

Trener noe styrke og har muskler, men ikke noe voldsomme greier :) 

Endret av Gnå
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 164 og veier 47 kg. Har veid det samme hele livet helt siden undomsskolen. Ser ikke syk ut. Men er jo per definisjon underrvektig. Men er tydeligvis normalt for meg. Er 53 år nå.

Anonymkode: 47d69...2f0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg veier 67-68 kg, og ble skikkelig fornærmet da slankelegen fortalte meg at jeg kunne gå ned til 60 kg uten at det var farlig. Er 167-168 cm høy. (Litt usikker på høyden, pga. feilmålinger). 

Anonymkode: 5f692...d47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg veier 67-68 kg, og ble skikkelig fornærmet da slankelegen fortalte meg at jeg kunne gå ned til 60 kg uten at det var farlig. Er 167-168 cm høy. (Litt usikker på høyden, pga. feilmålinger). 

Slankelege? Er det noe som heter det? Skjønner godt at du ble fornærmet, 67-68 kg er ikke for mye på din høyde. Du er ikke overvektig. 

Anonymkode: e343a...4ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Han har jo helt rett i at det ikke er farlig om du går ned til 60 med din høyde? 

Anonymkode: e8828...548

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 15.19):

Normal bmi er mellom 20 og 25. Ligger man på 19 i bmi  er man undervektig, tilsvarer 57kg for en kvinne på 170cm. Jeg er ikke enig, jeg syns man ser mye bedre ut når man er midt på BMI på 21-23.

Anonymkode: abcf2...7b0

Normal går fra 18.5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...