Gå til innhold

Snur døgnet pga angst for ny dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror dette begynte når jeg ble kronisk syk og falt mellom to stoler slik at jeg havnet på NAV som kunne ringe meg og tilby jobb når som helst. Jeg visste de gikk hjem klokka 3, så jeg hadde lite lyst til å stå opp før det, og satt oppe lenge pga jeg gruet meg til neste dag og var redd for at de skulle ringe.
Etter dette har det i grunn ikke gitt seg, og nå har det blitt skikkelig ille. Ikke slik at jeg sover bort hele dagen, men jeg kommer meg sjeldent i seng før fire, og klarer jo ikke da å stå opp før ca. 11. Jeg er virkelig dritt lei av dette og lurer på hva jeg skal gjøre med det.
Jeg har også funnet ut at jeg antagelig har traumer fra mobbing på grunnskolen i 9 år, da det var et mareritt å stå opp og gå på skolen hver dag. Har egentlig alltid slitt med å stå opp etter det, da morgener rett og slett gir meg en slags angstfølelse.

Lurer på om det er andre som kjenner dette igjen? 

Anonymkode: 63ceb...724

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber du? Studerer? Hvis ikke forstår jeg ikke problemet med å ikke begynne dagen før kl 11. Det er ikke super langt på dag liksom.

Anonymkode: 52d7a...ed5

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jobber du? Studerer? Hvis ikke forstår jeg ikke problemet med å ikke begynne dagen før kl 11. Det er ikke super langt på dag liksom.

Anonymkode: 52d7a...ed5

Jeg skal jo ting på dagen, som nå å kjøre to timer for å se på leilighet f.ex. Og dessuten føler jeg meg mye bedre når jeg klarer å gå til sengs før 12. Jeg er uføretrygdet pga fysisk sykdom, og merker en negativ effekt av å snu døgnet. TS

Skrevet

Jeg har det slik selv. Hadde et kort vikariat i høst, men det ble liksom ikke noe mer utav det (er utdannet lærer). Så nå surrer jeg hjemme. Avtaler med psykolog en gang i uka, og noen sporadiske samtaler med jobbspes og NAV, men fint lite skjer ellers. Har dårlig økonomi, så da går jeg hjemme. Så nå sitter jeg hele natta og ser ukesarkiv på TV, og sover noen timer på dagtid.

Anonymkode: 4f88c...ad5

Skrevet

Kjenner meg igjen fra da jeg var i 20-årene. Hadde droppa ut av studier, fikk ikke jobb, og sto på venteliste på DPS. Jeg grudde meg til NAV/lege eller andre skulle ringe og følte meg utrygg hele tiden før kl. 16. Så det endte med at jeg sov hele dagen og heller levde livet på natta når jeg var trygg for at ingen skulle prøve å kontakte meg. Det er lenge siden nå, men jeg blir fortsatt uvel av meldings- eller ringelyder fra telefoner. 

Jeg husker ikke hvordan det gikk over, men det var sikkert fordi jeg fikk jobb til slutt og ble nødt til å snu døgnet tilbake igjen. Jeg har det ok nå, men har fortsatt litt problemer med å komme meg i seng i tide. På kvelden/natta kan jeg kose meg i fred, og jeg gruer meg til å måtte stå opp til en ny dag med nytt mas og slit. 

Har ikke råd til deg, TS, men du er i alle fall ikke den enste som har det sånn. 

Anonymkode: d211b...b7c

Skrevet

Jeg vil råde deg til å få på plass en mer «normal» døgnrytme, da døgnrytmen har veldig stor påvirkning på nervesystemet ditt, som igjen har påvirkning på angsten. Kroppen har en indre klokke med hormoner som reguleres etter kveld og morgen, og kroppen trenger dagslys og aktivitet fra morgenen av for at den indre klokka skal gå i optimal rytme! Prøv å gradvis legge deg en time tidligere og stå opp en time tidligere. Det gjør ikke noe om du ikke får sove med en gang, det viktigste er å stå opp til samme tid (og ikke sove på dagen). Da vil man etter hvert bli naturlig trøtt på kvelden fordi man mangler søvn. Sett opp en skriftlig plan for hver dag, så du har noe å ta deg til og ikke bare sitte vente på telefon. Kan være små ting som å gå en tur og sette på en vaskemaskin osv. 

Anonymkode: f74c0...f14

Skrevet

Du skriver at du lurer på hva du skal gjøre med det, men det vet du vel egentlig. Det tar ikke lange tiden å snu døgnet tilbake, men du må være interessert i å gjøre den innsatsen, stå opp tidlig,være trøtt og ha det litt ille i et par døgn.

Kanskje du kan legge en litt hyggelig plan for hva du skal gjøre på formiddagen når du står opp? Noe du liker å gjøre. Hvis du kan greie å f.eks. dusje og stikke hodet utenfor døren så du får litt dagslys vil det gi deg en boost med søvnmønsteret ditt. Bra for mental helse er det også! Minn deg selv på at det ikke er noe fryktelig som skal skje. NAV ringer ikke lenger. Du er trygg og du gjør noe som er bra for deg selv.

Anonymkode: 32495...f44

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2023 den 3.49):

Jeg skal jo ting på dagen, som nå å kjøre to timer for å se på leilighet f.ex. Og dessuten føler jeg meg mye bedre når jeg klarer å gå til sengs før 12. Jeg er uføretrygdet pga fysisk sykdom, og merker en negativ effekt av å snu døgnet. TS

Så snu døgnet tilbake og deal med angsten. Jo flere morgener du står opp uten at tingene du har vært redd for skjer,  jo mindre blir angsten. Akkurat nå så pleier du den isteden. 

Anonymkode: ede43...bc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...