Gå til innhold

Hvor mye kan man trene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å trene mandag-fredag 60 min hver dag. Varierer mellom spinning, svømming, gåing og styrke. I dag skulle jeg på svømming. Men hadde ondt i hodet og kjente meg fryktelig tung i kroppen. Trente styrke på fredag med 50 reps på hvert apparat. Jeg klarte ikke svømmeøkten og begynte å gråte når jeg kom hjem pga jeg var utslitt. Er 29 år. Skal man ikke klare 60 min trening 5 dager i uka? Burde man ta pause når man er sliten eller skal man presse seg? Noen råd? 

Anonymkode: e6b6d...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En må trene ut fra sitt nivå. Kan ikke begynne rett på et maraton. Om kroppen din er sliten, så må du selvsagt ta en pause. Spis sunt og godt, la kroppen komme seg. Om jeg forstår det rett, så er du ikke vant med å trene og hopper på en time hver eneste dag?

En ting er å være sliten, en annen ting å være utslitt.

Anonymkode: 00af5...bd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har begynt å trene mandag-fredag 60 min hver dag. Varierer mellom spinning, svømming, gåing og styrke. I dag skulle jeg på svømming. Men hadde ondt i hodet og kjente meg fryktelig tung i kroppen. Trente styrke på fredag med 50 reps på hvert apparat. Jeg klarte ikke svømmeøkten og begynte å gråte når jeg kom hjem pga jeg var utslitt. Er 29 år. Skal man ikke klare 60 min trening 5 dager i uka? Burde man ta pause når man er sliten eller skal man presse seg? Noen råd? 

Anonymkode: e6b6d...963

Umulig å svare på. Hvis du er syk eller fullstendig utrent er det ingen selvfølge å kunne trene 60 minutter 5 ganger i uka. Det kommer også an på hva du trener. Jeg hadde neppe klart å svømme eller jogge 60 minutter x 5 per uke, men jeg klarer fint å danse eller trene kampsport dobbelt så mye, i tillegg til å gå minst 60 minutter 7 dager i uka. 

Anonymkode: b3654...1c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliten tåler man. Så utslitt at man gråter, det er ikke konstruktivt, da trenger du pause.

Anonymkode: b3654...1c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har begynt å trene mandag-fredag 60 min hver dag. Varierer mellom spinning, svømming, gåing og styrke. I dag skulle jeg på svømming. Men hadde ondt i hodet og kjente meg fryktelig tung i kroppen. Trente styrke på fredag med 50 reps på hvert apparat. Jeg klarte ikke svømmeøkten og begynte å gråte når jeg kom hjem pga jeg var utslitt. Er 29 år. Skal man ikke klare 60 min trening 5 dager i uka? Burde man ta pause når man er sliten eller skal man presse seg? Noen råd? 

Anonymkode: e6b6d...963

Husk at selv toppidrettsutøvere ikke trener hardt hver dag, stor del av treningen ligger på lav og middels intensitet. Ingen problem å trene 60min hver dag, men det må være rett intensitet til rett tid. Kjøre på maks hver dag går ikke

Anonymkode: 32b8f...146

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musklene må restituere mellom øktene. 

Og de må bygges opp for å mestre jevnt løp. 

Anonymkode: b8c87...7d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må bygge deg opp, du utsetter kroppen din for stress og blir da selvfølgelig utslitt. 

Anonymkode: 112dd...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et usunt fokus. Jeg har i perioder trent hver dag, en time til dagen. Men jeg har brukt åresvis på å trene meg opp til det nivået. Alltid - når jeg kjenner på utmattelse, er syk eller har vondt noe sted i kroppen, så tar jeg treningspause i noen dager. Det er avgjørende for å unngå skader, alvorligere sykdom, og holde motivasjonen oppe. 

Jeg tenker sånn: dersom jeg tar en treningspause på en uke når kroppen sier i fra så har det ingenting å si i lengden. For neste uke er jeg tilbake for fullt. Og det er totalen som teller. Hadde jeg presset meg gjennom trening når kroppen ropte "nei" så ville det resultert i noe mye verre. Det er SÅ forskjell mellom vondt i viljen og vondt i kroppen. Lær deg den forskjellen først som sist. 

Anonymkode: ea26d...06a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har begynt å trene mandag-fredag 60 min hver dag. Varierer mellom spinning, svømming, gåing og styrke. I dag skulle jeg på svømming. Men hadde ondt i hodet og kjente meg fryktelig tung i kroppen. Trente styrke på fredag med 50 reps på hvert apparat. Jeg klarte ikke svømmeøkten og begynte å gråte når jeg kom hjem pga jeg var utslitt. Er 29 år. Skal man ikke klare 60 min trening 5 dager i uka? Burde man ta pause når man er sliten eller skal man presse seg? Noen råd? 

Anonymkode: e6b6d...963

Det er helt greit å være sliten av trening - hvis man derimot blir så utslitt at man begynner å gråte, er man i landskapet mot overtrening.

Så lenge du trener variert og er flink med søvn, hvile og mat - er det ingen problemer ved å trene 5 dager i uka. Men blir det så mye at det tapper deg for energi psykisk og fysisk, er det lurt med flere hviledager. Og husk: All mosjon monner. Mikrotrening er så mye bedre enn ingenting.

Jeg hadde selv perioder der jeg gråt av utmattelse etter økten, jeg var/er riktig nok innlagt på psykiatrisk, men da var det gode pleiere rundt meg som sa at jeg måtte gire ned. Og det oppfordrer jeg deg til det samme: Ta flere hviledager hvis du innerst inne vet at kroppen og sjela trenger det. 💛

Lykke til! ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har begynt å trene mandag-fredag 60 min hver dag. Varierer mellom spinning, svømming, gåing og styrke. I dag skulle jeg på svømming. Men hadde ondt i hodet og kjente meg fryktelig tung i kroppen. Trente styrke på fredag med 50 reps på hvert apparat. Jeg klarte ikke svømmeøkten og begynte å gråte når jeg kom hjem pga jeg var utslitt. Er 29 år. Skal man ikke klare 60 min trening 5 dager i uka? Burde man ta pause når man er sliten eller skal man presse seg? Noen råd? 

Anonymkode: e6b6d...963

Hva ønsker du å oppnå? Det høres ikke sunt ut å presse seg til å trene hver dag og litt rart å ta 50 reps på hvert apparat. 

Selv trener jeg 5 ganger i uken, men sjeldent på rad. Tar en hviledag etter ca 3 dager og justerer intensiteten på noen av øktene. Er totalbelatningen ellers stor (mye jobb, mye sosial, dårlig søvn, stress, mensen etc) justerer jeg også bed både økter og intensitet. Da jeg begynte å trene holdt det mer enn nok med to økter i uken, men nå 10 år senere tåler jeg fint de 5 øktene. 

Jeg synes det høres ut som du må finne ut konkret hva du vil oppnå og formulere deg små delmål for det. Husk også at god form handler om det man legger inn år etter år, ikke hva man oppnår på et halvt år. 

Anonymkode: ace55...a48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke trene så hardt ts, blir bare skader og ødeleggelser.

Anonymkode: c4b5e...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du i deg nok næring og nok søvn?

Dette er ofte noe som blir slurva med og som er veldig viktig om du ønsker resultater av treninga.

også må treningsbelastningen økes over tid, om du starter på 0 i uka og hopper rett på 60 min daglig kan det bli for tøft.

Jeg har trent regelmessig i over 25 år, trener nå 8 - 10 t/uka, men på det meste har jeg hatt perioder på 30 t/uka.

Når det er så mange timer foregår det meste på svært lav intensitet, (ca 120 i snittpuls) for å få timer på beina i skog/fjellterreng.

(til sammenligning så har jeg mellom 155 - 160 i puls når jeg løper 6 timers løp)

 

Finn deg noe du trives med og har glede av, og øk mengde/intensitet over tid så blir du en spreking etterhvert! 🏃‍♀️💪🏆

Anonymkode: 8eb3b...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må trene såpass at man merker det neste dag, men ikke så mye at man ikke er klar for mer to dager etter.

Anonymkode: 6541c...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...