Gå til innhold

Diare/løs mave - hvor streng er barnehagene deres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner veldig godt at barnehagene vil være forsiktig mtp. Smitte og ved oppkast da holder jeg barnet hjemme tvert , selv om det bare er en gang. Men løs mave er jeg litt mer usikker på. Hvor går grensen? Der jeg jobber (på sykehjem) så putter vi ikke pasienter i isolasjon med mindre de har hatt diare flere ganger. Og noen ganger ikke da heller om vi vet det er en person som har mye løs mave (folk er jo litt forskjellig på hva som er normal avf). Og det må være vannaktig (type 6-7). Men i barnehage så virker det som at hvis konsistensen er bittelitt løs så er det diare? Sønnen min har blitt sendt hjem flere ganger pga. Løs mave. Men når jeg ser avføringen han har hjemme senere på dagen (hvis han i det hele tatt har mer avføring) er da kansje 5 på Bristol skalaen. Vil ikke kalle det diare? Nå kan han såklart ha hatt løsere i barnehagen, men dog. Føler terskelen er veldig lav i barnehage for å kalle noe diare. Skjer jo at man er litt løs i maveb uten at det er magesjau? I alle fall med meg personlig. 

Flere ganger han har blitt sendt hjem har han ikke hatt noe mer avføring resten av dagen men likevel skal han være hjemme påfølgende dag, man har jo ikke akkurat magesjau fordi man hadde litt løs mage en gang? Skulle det vært sånn på sykehjemmet så hadde vi hatt pasienter i isolasjon annenhver dag. Litt lei av å være hjemme med barn i hytt og pine. Selv om jeg og skjønner barnehagens ønske om å begrense smitte. Hva er kriteriene til deres barnehage ? Løs mage x ganger, hvor løs avføring. bruker de noe kjønn eller sender de tvert hjem i 48 timer med litt løs mave?

Anonymkode: 15ce2...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vitner litt om mangel på kunnskap om barn. De har ofte varierende avføring i alt fra 0-5 ganger om dagen uten at dette er sykdom. Diare tenker jeg må være løs avføring minst to ganger innenfor et rimelig tidsrom. Vi har laktoseintolerante barn, og løs mage er omtrent dagligdags her på lik linje som hard mage er det. Aldri blitt ringt fra bhg

Anonymkode: 165d5...cb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner veldig godt at barnehagene vil være forsiktig mtp. Smitte og ved oppkast da holder jeg barnet hjemme tvert , selv om det bare er en gang. Men løs mave er jeg litt mer usikker på. Hvor går grensen? Der jeg jobber (på sykehjem) så putter vi ikke pasienter i isolasjon med mindre de har hatt diare flere ganger. Og noen ganger ikke da heller om vi vet det er en person som har mye løs mave (folk er jo litt forskjellig på hva som er normal avf). Og det må være vannaktig (type 6-7). Men i barnehage så virker det som at hvis konsistensen er bittelitt løs så er det diare? Sønnen min har blitt sendt hjem flere ganger pga. Løs mave. Men når jeg ser avføringen han har hjemme senere på dagen (hvis han i det hele tatt har mer avføring) er da kansje 5 på Bristol skalaen. Vil ikke kalle det diare? Nå kan han såklart ha hatt løsere i barnehagen, men dog. Føler terskelen er veldig lav i barnehage for å kalle noe diare. Skjer jo at man er litt løs i maveb uten at det er magesjau? I alle fall med meg personlig. 

Flere ganger han har blitt sendt hjem har han ikke hatt noe mer avføring resten av dagen men likevel skal han være hjemme påfølgende dag, man har jo ikke akkurat magesjau fordi man hadde litt løs mage en gang? Skulle det vært sånn på sykehjemmet så hadde vi hatt pasienter i isolasjon annenhver dag. Litt lei av å være hjemme med barn i hytt og pine. Selv om jeg og skjønner barnehagens ønske om å begrense smitte. Hva er kriteriene til deres barnehage ? Løs mage x ganger, hvor løs avføring. bruker de noe kjønn eller sender de tvert hjem i 48 timer med litt løs mave?

Anonymkode: 15ce2...1e4

Våre blir ikke sendt hjem med en runde litt løsere mage enn normalt, nei. Men de gir alltid beskjed ved henting, så vi kan følge opp.

Løs mage kan de jo få av pastiller, pære eller kiwi eller litt for mye av annen frukt. Diare er flytende eller vandig og kommer gjerne mer enn en gang. Er det bare litt løsere ved ett toalettbesøk er det ikke diare, og ingen grunn til å holde hjemme.

Anonymkode: 0c0cb...b26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er 2 bleier/ do besøk med løs mage har vi ofte ringt til foreldre/ og jeg har blitt ringt opp..

Dette er en sikkerhet...om barnet kommer hjem og ikke har hat mer diare neste dag..da kan de komme i barnehagen igjen.

Slik som i min datters barnehagen hadde de 4 mnd med omgangssyke pga foreldre ikke holdt barna hjemme og skylte på at de hadde spist sjokolade... dårlig mat etc og ikke overholdt 48 timers regelen...

Så jeg er glad barnehagen er strenge på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben min i bhg er vi ganske streng, særlig i disse tider med omgangssyke. Da vi aldri blir kvitt det. Og både barn og voksne får det flere runder. Men det er forskjell på diaré og løs avføring.

I bhg til ungene har vi knapt blitt ringt etter pga løs avføring. Skulle de ringt hver gang avføringen er noe løs, og krevd 48 timer borte, så hadde de ikke kunne gått i bhg, mine har alltid hatt ganske løs avføring. Særlig eldste. Men bhg lærte seg fort å se forskjell på det vanlige og diaré. For det er enorm tydelig forskjell.

Anonymkode: 15d28...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ganske strenge, spesielt i disse tider når vi vet det går mye. Rett og slett fordi konsekvensene er store og mange blir smittet flere ganger og føles som det aldri tar slutt.. 

Men vi går selvfølgelig dialog med foreldrene og det er de som kjenner barna sine best. Vi lytter og så blir vi enige om en avgjørelse 🙂

Anonymkode: 5087a...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet mitt har faktisk aldri bæsjet i barnehagen, så det har ikke vært aktuelt for oss. Men har overhørt at de har ringt foreldre for å dobbeltsjekke hvordan normal konsistens for barna deres er når det har vært en enkelt bleie av løsere slaget.

I barnehagen moren min jobber i, har de en liste over barn som ofte har løs mage uten å være syke. De har høyere terskel for å ringe foreldrene deres enn de som ikke står på lista.

Anonymkode: c47d6...a23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laus avføring er det mange barn som har til tider eller over lang tid. Man må og sjå litt på kva barnet har spist, f.eks ein 1 åring som har spist ein heil kiwi vil få laus avføring.

Diare tolke vi som to lause gjerne litt eksplosive bleier etterkvarandre på kort tid. Det lukte og strammare, evt annleis. Ofta er barnet og litt slapt eller har vist teikn på å ikkje vere heilt i form, evt drikker meir og er litt utilpass. Vi er ganske strenge og ber alle halda 48-timars regelen pga norovirus/adenovirus fare. Det smitter som pest til både store og små.

Anonymkode: 8e5c0...e73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 diaré bleier er en "regel" hos oss, det er vandige bleier med en karakteristisk lukt. Jeg merker fort om det er diaré eller ikke, men her er jo folk forskjellige. Ene assistenten jeg jobber med sendte et barn hjem en gang etter 1 diaré bleie (jeg var gått hjem for dagen, så visste ikke noe om det). Mor ringte morgenen etter og sa at barnet ikke hadde hatt flere bleier den dagen og var kvikk og fin. Jeg sa hun bare måtte levere han og det gikk helt fint, gutten var frisk og fin. Vi har mye løse bleier på småbarnsavdelingen i løpet av en dag, men tenker ikke at det er noe unormalt. Små barn, spesielt 1 åringer som prøver mye nytt i kosten vil jo naturligvis ha varierende avføring uten at det skyldes sykdom. 

Anonymkode: 1d64c...347

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...