Gå til innhold

Kan vi lage en tråd om "seriøse" dokumentarer? 🙃

Veslafravest

Anbefalte innlegg

Syns det er nesten bare overfladisk reality tv som diskuteres her inne, så håper noen blir med på å lage en tråd om kvalitets-dokumentarer 🙃 Som de sier; "Truth is stranger than fiction"....og det har jeg opplevd er veldig sant, etter jeg begynte å interessere meg for dokumentarer ❣

Hva er de beste dokumetarene du har sett, og vil anbefale videre? 

Jeg har en lang liste, men kan nevne noen av de jeg kommer på akkurat nå:

Navalny 

A house made of splinters 

The cove

Making a murderer 

Don't f#ck with cats 

Blackfish 

Dear Zachary

Edit: Har akkurat sett en dokumentar om Val Kilmer, som jeg kom over helt til tilfeldig. Jeg har aldri visst mye om ham som skuespiller eller person, og kjenner ham stort sett fra filmer som The Doors, Top Gun og Heat. Ble derfor tatt på senga av hvor bra denne dokumentaren var, som han har laget selv, ved hjelp av sønnen sin. Han kan nemlig ikke snakke skikkelig lenger, etter hans kamp mot strupekreft. Det var utrolig rørende og fengende å se for en utrolig fin fyr han er, alt han har opplevd -  og mye av det er veldig tragisk.... Anbefales på det sterkeste! Den heter "Val" og kan sees på tv2 play, men også leies på Viaplay og Youtube. Søk den opp på imdb.com og se selv hvor utrolig mange gode anmeldelser den har fått 😊

Har sett mange flere dokumentarer som jeg har lyst å anbefale, men må finne navnene 🙃

I mellomtiden håper jeg dere vil henge dere på denne tråden 😊

Endret av Veslafravest
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke Netflix, så vet ikke om de dokumentarene. Jeg ser helst dokumentarer om folk som velger å leve annerledes enn gjennomsnittet, om kriminelle hjerner og litt annet. Vil gjerne delta i denne tråden og skal finne noen titler på det jeg har sett. Jeg ser toppen en time på tv i løpet av uka, men vil gjerne følge med her i tråden. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanninga

Liker veldig godt flyhsvarikommisjonen.

"I killed my father" på Netflix og mange liknende slike som jeg ikke husker navnene på. 

I am a killer er super! 

Har sett så mye bra, men hukommelsen svikter på navnene 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samsara og Baraka er to av mine favoritter som virkelig satte spor i meg. Skulle ønske de kunne blitt gitt ut igjen, remastra i 4K HDR med Dolby Atmos 😃 

Likte også godt Free Solo, og ser frem til å se This Place Rules når jeg får tid. Har hørt mye positivt om Searching for Sugar Man og ser den har kommet til HBO Max, så håper jeg får sett den innen februar er omme.

Endret av Polyester
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

servitrise&suppe skrev (19 timer siden):

Jeg har ikke Netflix, så vet ikke om de dokumentarene. Jeg ser helst dokumentarer om folk som velger å leve annerledes enn gjennomsnittet, om kriminelle hjerner og litt annet. Vil gjerne delta i denne tråden og skal finne noen titler på det jeg har sett. Jeg ser toppen en time på tv i løpet av uka, men vil gjerne følge med her i tråden. 

Er ikke alle jeg nevnte som er på Netflix; Navalny f.eks. er på HBO Max :) Helt ny dokumentar, som er nominert til Oscar i år, og jeg skjønner hvorfor! Handlingen er så sjokkerende og fengende, at det er mer spennende å se på dette enn en thriller film!

A house made of splinters tror jeg ikke er på noen norske strømmetjenester enda, for den er også helt ny, OG nominert til Oscar :) Jeg fikk en mulighet til å se den forrige uke, og den traff meg rett i hjertet.... Ble liggende våken til langt på natt etterpå og google om temaet og barna i dokumentaren...

Tror også Blackfish er på HBO, og Dear Zachary husker jeg ikke hvor jeg så, for det er så lenge siden. Vet at den ikke er på Netflix hvertfall. Muligens på Prime. Den bør hvertfall sees, for den satte dype spor i meg hvertfall😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veslafravest skrev (2 minutter siden):

Er ikke alle jeg nevnte som er på Netflix; Navalny f.eks. er på HBO Max :) Helt ny dokumentar, som er nominert til Oscar i år, og jeg skjønner hvorfor! Handlingen er så sjokkerende og fengende, at det er mer spennende å se på dette enn en thriller film!

A house made of splinters tror jeg ikke er på noen norske strømmetjenester enda, for den er også helt ny, OG nominert til Oscar :) Jeg fikk en mulighet til å se den forrige uke, og den traff meg rett i hjertet.... Ble liggende våken til langt på natt etterpå og google om temaet og barna i dokumentaren...

Tror også Blackfish er på HBO, og Dear Zachary husker jeg ikke hvor jeg så, for det er så lenge siden. Vet at den ikke er på Netflix hvertfall. Muligens på Prime. Den bør hvertfall sees, for den satte dype spor i meg hvertfall😭

Ok. Det ser ut som noe som er verdt å se! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (20 timer siden):

One Day in America var veldig bra. Om 9/11. Disney + (tror jeg).

Den har jeg ikke sett - så takk for tipset :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hollyann skrev (6 timer siden):

Vet ikke om dyr og natur passer inn her, men Ulvenes Øy på Netflix var helt nydelig.

Alt passer inn her, så lenge du selv syns det var en bra dokumentar :) 

Da setter jeg også den på "Skal sees" listen min! 

Det fins mange bra naturdokumentarer; Pingvinenes marsj er den som gjorde størst inntrykk på meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Polyester skrev (19 timer siden):

Samsara og Baraka er to av mine favoritter som virkelig satte spor i meg. Skulle ønske de kunne blitt gitt ut igjen, remastra i 4K HDR med Dolby Atmos 😃 

Likte også godt Free Solo, og ser frem til å se This Place Rules når jeg får tid. Har hørt mye positivt om Searching for Sugar Man og ser den har kommet til HBO Max, så håper jeg får sett den innen februar er omme.

Free Solo var meget bra ja - han er jo helt sjuk i hodet 😮🙈 Jeg begynte på Searching for sugarman for noen år siden, men mener på jeg syns den var kjedelig og så den aldri ferdig 😏

Har ikke sett This Place Rules, men den ser interessant ut, så skal absolutt sjekkes ut! 

Om du vil se en annen samfunnspolitisk dokumentar, vil jeg anbefale Navalny, som jeg nevnte i første listen min (lenger liste kommer snart 🤓). Den er én av de beste dokumentarene jeg har sett siste årene - så jeg prøver å få alle til å se den 😜

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Making a murderer

Døden i (på?) trappen

Også nokon sektdokumentarer som eg ikkje hugsar namnet på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om true crime har lov å komme inn her. Men jeg likte Litvinenko og Unabomber (viaplay). 

Samt the Salsbury Poisonings. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apropos Arne Treholts død nå, så er Rikets sikkerhet på nrk.no å anbefale. Det er en grundig og veldig interessant dokumentar over hele historien

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK hadde en serie om Scandinavian Star, som var kjempebra. Jeg er for ung til å huske mye av når det faktisk skjedde, så jeg ble skikkelig 🤯 av den. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt ikke gjort ferdig listen, og ser den blir litt lang 🙈 Men der er hvertfall mye bra! 

I mellomtiden, når det gjelder dokumentarserier, så kan jeg anbefale Flint Town på Netflix. Utrolig bra serie om politi i en liten by i USA, preget av opioidmisbruk, fattigdom og vold. 

I tillegg har jo NRK mye bra fra både Stacey Dooley og Louis Theroux, og for de som liker dokumentarer om helse, har Netflix en veldig bra serie om kirurger på Lennox Hill sykehus i USA. Tror den het bare "Lennox Hill", men husker ikke helt 😏

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...