Gå til innhold

Er dette bekymringsfullt for en 6-klassing?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var barnevakt for sønnen til broren min i helgen. Han går i 6. klasse og har dysleksi og jeg vet han får ekstra oppfølgning på skolen. Han er veldig sosialt smart, morsom, ironisk og god i engelsk og naturfag.
 

Men, jeg ble virkelig bekymret over mange av de «selvfølgelige» evnene. Han begynner i 7. klasse til høsten og kan nesten ikke klokka. Jeg spurte hva klokka er når den er «2130» men han hadde ikke peiling. Han har ikke noe forståelse for hva et kvarter er, eller kvart på noe. Jeg spurte om hva det betyr hvis noe er halv pris eller 50% hvor han svarer «at det koster 100kr?». Vi prøvde mange ulike varianter men han har ikke peiling. Jeg skulle dusje kjapt og spurte første dagen om han kunne sjekke pizzaen etter 10 minutter, men det sier han ikke noe, bare at det er «ca en time». Jeg kjørte han til skolen i dag tidlig fordi jeg skjønte at det å forstå tid godt nok til å time avstand til buss og tiden bussen tar var et sjansespill. Er dette vanlig for barn med dysleksi? 

Anonymkode: fd5cb...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har høres det ut som det er noe mer enn dysleksi inni bildet. 

Anonymkode: d0466...e92

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men regner med at broren din alt vet dette og har fått beskjed av skolen. Mulig ikke du vet alt :)

Anonymkode: d0466...e92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Var barnevakt for sønnen til broren min i helgen. Han går i 6. klasse og har dysleksi og jeg vet han får ekstra oppfølgning på skolen. Han er veldig sosialt smart, morsom, ironisk og god i engelsk og naturfag.
 

Men, jeg ble virkelig bekymret over mange av de «selvfølgelige» evnene. Han begynner i 7. klasse til høsten og kan nesten ikke klokka. Jeg spurte hva klokka er når den er «2130» men han hadde ikke peiling. Han har ikke noe forståelse for hva et kvarter er, eller kvart på noe. Jeg spurte om hva det betyr hvis noe er halv pris eller 50% hvor han svarer «at det koster 100kr?». Vi prøvde mange ulike varianter men han har ikke peiling. Jeg skulle dusje kjapt og spurte første dagen om han kunne sjekke pizzaen etter 10 minutter, men det sier han ikke noe, bare at det er «ca en time». Jeg kjørte han til skolen i dag tidlig fordi jeg skjønte at det å forstå tid godt nok til å time avstand til buss og tiden bussen tar var et sjansespill. Er dette vanlig for barn med dysleksi? 

Anonymkode: fd5cb...7b2

Ikke uvanlig med slike «problemer» ved dysleksi. 

Anonymkode: 129d1...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men regner med at broren din alt vet dette og har fått beskjed av skolen. Mulig ikke du vet alt :)

Anonymkode: d0466...e92

Vi snakker ganske åpent om det og vet at det er mye oppfølgning på skolen, men diagnosen er «bare» dysleksi. Ble bare overrasket over omfanget, fordi han er en veldig smart og kvikk gutt som har et godt ordforråd, så jeg har ikke helt oppfattet problemene før nå

Anonymkode: fd5cb...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske vanlig at barn i dag ikke kan den analoge klokka, de går bare etter digitale klokkeslett. Men det å slite med klokka og tidsforståelse kan ha sammenheng med dysleksien, evt. at han i tillegg har dyskalkuli. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som at han har dyskalkuli i tillegg? Overhodet ikke normalt, hadde definitivt tatt det opp med broren din slik at han kan få hjelp :)

Anonymkode: 9910d...bd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være dyskalkuli også, enig med andre. Nei, vi virkelig ikke si det er normalt med dysleksi, dysleksi er jo mer bokstaver og språk enn tall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke dysleksirelatert i det hele tatt. Dysleksi handler om bokstaver, ikke tall. Det du beskriver her er mer likt dyskalkuli. 

Anonymkode: 82c53...ee6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om datteren min, hun går i 5. klasse. Hun sliter med matten, klokke, penger osv. Det vurderer både av skolen og oss foreldre om hun må utredes mht dyskalkuli. 

Anonymkode: 35927...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...