aline Skrevet 22. desember 2005 #21 Skrevet 22. desember 2005 Slike mennesker bør holde seg til bøker, så kan de heller skryte av hvor flinke de er til å lese bøker. ← egentlig utrolig bra! det tror jeg jeg skal si nesten gang noen kommer med noe slikt!
Gjest gjest1 Skrevet 22. desember 2005 #22 Skrevet 22. desember 2005 He he... så er det noen som er opptatt av astrologi og bruker det til å lese folk. 'Ja men han er jo skytte, og det er klart at det er årsaken til at dere krangler!'
lillesky Skrevet 22. desember 2005 #23 Skrevet 22. desember 2005 Jeg synes det å leke hobbypsykolog er teit. Men det er mange som synes det er morsomt. Jeg er ikke interessert i å høre hva hobbypsykologer sier, så da sier jeg i fra.
Caramba Skrevet 22. desember 2005 #24 Skrevet 22. desember 2005 He he, Babyboy.... bra svar! Jeg gikk på vgs med ei som trodde hun var så fantastisk til å lese folk, pluss at hun hadde så utrolig bra intuisjon OG var så dyktig på å tolke horoskop. Å sitte å høre på henne på fester var ubetalelig. Hun valgte seg gjerne et eller annet offer som måtte sitte å høre høflig på svada i timevis. Etterpå skrøt hun til alle over hvor imponert h*n ble over tolkingen hennes... Jeg skygget unna både dama og intuisjonen hennes, men lurer litt på hvordan hun hadde tolket meg dengang?
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #25 Skrevet 22. desember 2005 Ofte har man jo en annen oppfatning av seg selv, enn det omverdenen har også, selv om kanskje omverdenen ikke tar så veldig feil. man kan godt fremstå som en helt annen person enn den personen man ser seg selv som. Og det man ser seg selv som, og som man gjerne forteller om seg selv, er ofte et ønskebilde man har og ikke nødvendigvis korrekt. ← Ja ha? Min erfaring er at omverdenens oppfatninger stemmer ganske godt overens med ens egen oppfatning. Det er kanskje mer de som ikke kjenner seg selv så godt som har en egenoppfatning som skiller seg veldig fra omverdenens.
Gjest Jalileh Skrevet 22. desember 2005 #26 Skrevet 22. desember 2005 (endret) Det er mange som tror de leser folk lett - men tar feil. ← nettopp. og det er dem jeg snakker om. Endret 22. desember 2005 av Seniorita_
Gjest Jalileh Skrevet 22. desember 2005 #27 Skrevet 22. desember 2005 (endret) Min teori er at du blir irritert på de som "leser" deg fordi de ofte leser riktig. Antakelig liker du ikke å bli konfrontert med ulike sider av deg selv. ← Faktisk ikke. Enda mer provosert blir jeg over dere som leser meg og faktisk tror dere har "truffet" riktig. Jeje, tenker jeg...så feil kan man ta. Lar forsåvidt folk tro det de enn måtte tro også jeg, så lenge det ikke er noe som kan gå ut over meg selv. Man skal heller ikke se bort i fra at noen faktisk har truffet riktig, men det er ikke problemet. Problemet er vel heller når folk prøver å lese meg og hvor de faktisk tar totalt feil. ps: jeg ventet forresten på at dette argumentet ville komme. En veldig forutsigbar kommentar. Endret 22. desember 2005 av Seniorita_
Gjest Jalileh Skrevet 22. desember 2005 #28 Skrevet 22. desember 2005 Problemet oppstår vel i det du forteller dem at du mener du leser dem lett. Folk har forskjellig terskel for hva som er privat, og om man trår over denne terskelen føler man seg truet. Jeg forstår trådstarter godt, jeg. Ikke noe kjekt om noen som jeg ikke kjenner godt forteller meg at de vet ting om meg uten at jeg har fortalt dem det. Uansett om det er sant eller ikke. ← Stemmer det. Og som du sier. Alle har forskjellige terskeler. Noen reagerer raskere enn meg og omvendt. Sånn er det bare. Og JA, et av problemene ved det å tyde/lese folk er ofte når de kommer med selve kommentaren: "Du er lett å lese" f.eks. Hva vet da noen om det i det hele tatt?
Gjest Jalileh Skrevet 22. desember 2005 #29 Skrevet 22. desember 2005 Ofte har man jo en annen oppfatning av seg selv, enn det omverdenen har også, selv om kanskje omverdenen ikke tar så veldig feil. man kan godt fremstå som en helt annen person enn den personen man ser seg selv som. Og det man ser seg selv som, og som man gjerne forteller om seg selv, er ofte et ønskebilde man har og ikke nødvendigvis korrekt. ← Du er på vidda. Det var jo ikke et spørsmål om hvordan jeg ble oppfattet eller ikke oppfattet. Tråden min handler om folk som tror de kan tyde/lese andre lett og hvor feil de kan ta.
Gjest Jalileh Skrevet 22. desember 2005 #30 Skrevet 22. desember 2005 Fullstendig enig med deg. Men det er vel enkelte som har behov for å hevde seg på den måten da, det er ikke nødvendigvis vondt ment. Kanskje det er en måte og si at man tror man forstår? ← Nei. Alle mener det nok ikke vondt. Og noen har heeelt sikkert truffet spikern på hodet også. For meg blir det hele bare så absurd. At noen i det hele tatt kan ta på seg en slik "oppgave", det forstår jeg ikke. Men jeg må tilføye en ting: Det er nok enkelte personer jeg har lettere å forholde meg til oppførselsmessig. Fordi at hos noen vet jeg at jeg gir mye av meg selv, så da vet jeg jo at de faktisk har en mulighet til å "lese" meg... Imens til andre igjen så kan jeg gi nada...og når da de prøver å "lese" meg, da blir jeg provosert. et eksempel: En person kan si: "Oi, du er sjenert" ---- Jeg finnes ikke sjenert i det hele tatt. og da er det jo klart at man blir provosert. Men selvsagt...jeg kan jo også velge å bare le av det, men igjen... det er jo mitt problem. Men ja jo...vi var jo enige. Snakket bare litt utover i debatten her etter din sitering.
Gjest Jalileh Skrevet 22. desember 2005 #31 Skrevet 22. desember 2005 Hva er det som feiler dere? Det er ikke snakk om folk som er flinke til å lese andre og hvor ubehagelig det er å bli lest! Trådstarter presiser flere ganger at det er snakk om mennesker som hevder at de er flinke til å lese, men som ikke er det, og som tillegger en egenskaper en ikke har fordi de angivelig har lest det på en. Innlegget til trådstarter handler om slike tullinger, og hvor irriterende de og deres handlinger er. Minstekravet for å svare på innlegg må kunne være at man i det minste leser innlegget det svares på! Videre er det gjerne de som ikke er flinke til å lese som gir uttrykk for at de er flinke til å lese. Mennesker som er flinke til å lese andre har ikke noe behov for å gi uttrykk for det. Videre er ikke mennesker som er flinke til å lese så dumme at de forteller folk at de er flinke til å lese, dette nettopp fordi de kan lese det på andre at ingen er interessert i vite at de er flinke til å lese. Mennesker som ikke er flinke til å lese vet selvfølgelig ikke dette, da de ikke er flinke til å lese, og legger ut i det vide og det brede om hvor flinke de er til å lese andre mennesker. Slike mennesker bør holde seg til bøker, så kan de heller skryte av hvor flinke de er til å lese bøker. Og til dem som svarte noe i tråd med: Jeg er ganske flink til å lese andre mennesker da! Yeah, right. -Babyboy ← Jaaaaaaaaaa babyboy. Bare debater for meg du. DU har skjønt det.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2005 #32 Skrevet 23. desember 2005 Det er vel som med alle andre, man gjør seg opp inntrykk av folk og tolker ting som blir sagt/gjort bevisst/ubevisst.
Gjest 1111 Skrevet 23. desember 2005 #33 Skrevet 23. desember 2005 Jeg kjenner en hobbypsykolog og det kan være voldsomt irriterende til tider. Han skal alltid fortelle meg hva han leser i meg og som oftest stemmer det ikke i det hele tatt. Han begynte å lese ei venninne av meg som jeg kjenner godt men som han bare har sett og ikke hilst på, og tingene han sa stemte ikke. Jeg sa ifra om det men han holdt fortsatt på sitt - det han leste var riktig
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2005 #34 Skrevet 23. desember 2005 Ingen av dere tar med følgende faktor i betraktning: Det finnes visse aspekter eller sider ved et menneske der man må være utenforstående (les: ikek deg selv) for å se det! Andre mennesker kan faktisk lese oss på en annen måte enn vi kan lese oss selv. Vi kan selv mene at det ikke stemmer...men vi kan altså lære noe om oss slev gjennom måten andre ser oss på.
babyboy Skrevet 23. desember 2005 #35 Skrevet 23. desember 2005 Ingen av dere tar med følgende faktor i betraktning: Det finnes visse aspekter eller sider ved et menneske der man må være utenforstående (les: ikek deg selv) for å se det! Andre mennesker kan faktisk lese oss på en annen måte enn vi kan lese oss selv. Vi kan selv mene at det ikke stemmer...men vi kan altså lære noe om oss slev gjennom måten andre ser oss på. ← Og du tar ikke med følgende faktor i betraktning: Du påstår at det finnes visse aspekter eller sider ved et menneske man må være utenforstående for å se, uten å nevne eller komme med eksempler på slike aspekter eller sider. Hva med å nevne noen eksempler på slike angivelige aspekter eller sider? Selvfølgelig leser andre mennesker oss på en måte vi ikke kan lese oss selv på, de er jo andre! Å lese en person er en veldig subjektiv handling, uavhengig av hvor objektiv man ønsker eller prøver å være. Om Heidi leser Anne, så kan selvfølgelig Anne ikke lese seg selv som Heidi, dette fordi Anne ikke er Heidi, og følgelig kan hun ikke lese seg selv slik Heidi leser henne, hun kan faktisk ikke lese seg selv som noen andre enn seg selv, altså Anne. Vi kan lære veldig mye om oss selv gjennom måten andre leser oss på. Vi kan blant annet lære at vi ikke må finne på å fortelle andre at vi vet noe om dem fordi vi angivelig har lest det på dem. -Babyboy
Gjest Embla s Skrevet 23. desember 2005 #36 Skrevet 23. desember 2005 Ingen av dere tar med følgende faktor i betraktning: Det finnes visse aspekter eller sider ved et menneske der man må være utenforstående (les: ikek deg selv) for å se det! Andre mennesker kan faktisk lese oss på en annen måte enn vi kan lese oss selv. Vi kan selv mene at det ikke stemmer...men vi kan altså lære noe om oss slev gjennom måten andre ser oss på. ← Det der er jeg enig i. Man kan ha mange ubevisste vikarierende motiv og behov og det er ikke alltid alle sammenhenger er så lett å se hos seg selv. Det er vel nettopp derfor psykologer (ikke nødvendigvis hobby-psykologer da..) har en jobb å gjøre?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå