Gå til innhold

Slippe pusen ut eller ikke?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Million skrev (14 minutter siden):

Luftegård er en god idé! Der kan katten sitte i timesvis og betrakte omgivelsene og alle fuglene og insekter osv som flagrer rundt. Men fuglene på andre siden av gjerdet er trygge og kan ikke bli kverket av katten :- ) (katter som får gå fritt ute dreper mange tusen småfugl hvert år her i landet, dessverre).

Bygger du opp luftegården med gangbroer i høyden og sitteplasser med utsikt så blir den garantert et ettertraktet sted å være for pusen(e). Lykke til! 😊

Tusen takk for givende svar! Tror det blir dette som blir løsningen! Ser oppdrettere har store gårder til sine som storkoser seg, pluss det er trygt 😂 

Ts

Anonymkode: f14cd...2e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Neix4 skrev (Akkurat nå):

Jeg vil heller ha en lykkelig katt enn en katt som lever lenge. 

Dette. Jeg syns egentlig det blir egoistisk å holde de inne om man tydelig ser at de har glede av å være ute. Og jeg har fortsatt ikke møtt en katt som ikke trives ute. Kattens livskvalitet bør komme før lengde på livet.

Anonymkode: 23cb3...c06

Skrevet

Jeg ville ikke sluppet den ut ved såpass traffikert vei, nei. Er jo en grunn til at omplasseringsorganisasjonene sjekker adresse før man får lov å adoptere, fordi de vil ikke at katten skal dø i påkjørsel noen måneder senere.

Klart man kan ha et godt liv som innekatt. Rådet du har fått om luftegård er jo veldig godt. Det går også an å gå tur i bånd.

Hva katten har lyst til kan man ikke legge så stor vekt på. Katter kan også ha lyst til å spise 50 meter med gavebånd, de har en bitteliten hjerne og vet ikke hva som er til sitt eget beste.

Anonymkode: 4ed06...5a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hei! Jeg har to puser. Den ene er en voksen Bengal som har vært inne hele livet og som har null interesse av å gå ut,  og vi ønsker heller ikke å slippe henne ut. Men vi har en pus til som er blandingskatt og som virkelig vil ut. Planen var at han også skulle være innekatt. Vi har et stort hus, masse leker og kos så er ikke mangel på aktiviteter og kjærlighet. 

MEN, han virker deprimert og jeg kjenner veldig på om vi bare skal smått begynne og la han gå ut. Grunnen til at dette er både sårt og skummelt er at vi hadde en Bengal før som vi elsket av hele vårt hjerte… Hun var ute der vi bodde før da vi bodde en plass med lite trafikk og masse skog rundt huset. Der var det trygt for henne å være ute. Hun snek seg ut og var umulig å holde inne så derfor var hun ikke innekatt 😛 

Når vi flyttet her vi bor nå så måtte hun nesten få gå ut her også siden hun allerede var vandt med å gå ute. Hadde vært tortur å plutselig holde hun inne.. Hun ble påkjørt for et år siden og vi ble sønderknust når vi mistet henne på denne måten.. Vet at dette er en risiko for alle katter. Men vi bor på en plass som er ganske trafikkert. Er ok akkurat rundt huset men går katten et lite stykke videre så kommer han til 60 soner på begge sider og skumle veikryss, det var der hun forrige ble påkjørt🥺 

blandingskatten vi vil slippe ut er 1 år. Er først nå han er blitt forsiktig og varsom, før dette var han seriøst ikke redd noe som helst!! Det var mye av grunnen til at jeg ikke tok sjansen da, men nå når jeg ser han er mer skeptisk og forsiktig så vurderer jeg sterkt om han skal få lov å gå ut. Ser det er flere katter i området som ser ut til å klare seg greit.. 

Men hjertet mitt takler bare ikke om noe skulle skje han 😭 Livredd for å se et bilde av at han er påkjørt på Facebook eller på en telefon om at han er død. Vet dette er dumt av meg og kanskje egoistisk. Men det var dette som skjedde med forrige bengalen min, samboeren min fikk tilsendt et bilde av henne fra en Facebook gruppe der hun lå død. Ikke nok med det, vi måtte bruke 4!! dager på å finne henne. Mesta hadde slengt henne på bosshaugen sin, og der lå hun i fire dager selvom hun var merket i øret og chippet… ingen som sjekket chippen å ringte oss. Vi måtte personlig ringe rundt for å få vite hvor vi kunne hente henne. Forferdelig å vite hun var død men ikke hvor vi kunne finne henne… Det synet og den sorgen vil jeg aldri glemme.. 

Så spørsmålet mitt er.. hadde dere sluppet ut deres? Når dere vet sjansen er stor for påkjørsel om han går mot 60 sonene ? Han har veldig lyst å gå ut, men har aldri vært ute, med unntak av når han har sprintet ut døren men vi har kjapt fått han inn igjen 😛 

Hilsen litt fortvilt gal kattekjerring! 😂

La pus gå ut. Det er risiko med alt, men vi kan ikke kneble dem vi elsker, av den grunn.

Skrevet

Du kan ikke flytte til et sted der det er fare for at katten din blir påkjørt om du skal ha den ute. Hvorfor tenkte dere ikke på det når dere flyttet? Skal dere slippe ut en ny katt så må dere jo flytte igjen, i og med at dere har erfart at der dere bor er det utrygt å slippe katter ut. Jeg har tre katter nå og skal flytte. Kriterium nummer en er at det er dønn trygt for katt!

Jeg skjønner ikke at jeg må sitte og forklare dette....lær han å gå i bånd istedenfor, eller bygg en katte-innhegning til han.

Anonymkode: ebcf6...5e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.2.2023 den 17.48):

Hei! Ja han er kastrert og chippet 🥰 Er akkurat det jeg tenker også.. vi har snakket om å bygge en  luftegård  til de.

TS

Ja du kan ha luftegård. Har sett at noen har tuneller og sånn også. Forstår at du er bekymret men husk det kan være katten er flink å passe seg for biler også. Men det skjer mye dritt med utekatter da. Mye slossing og sånn. Ukastrerte hankatter som vil sette din katt på plass. 😵💫😓 Vær litt var på det. Tror jeg hadde ti tusen eller noe igjen på forsikringa på min katt i fjor. 

Anonymkode: f0bcc...51a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.2.2023 den 18.17):

Jeg ville ikke sluppet den ut ved såpass traffikert vei, nei. Er jo en grunn til at omplasseringsorganisasjonene sjekker adresse før man får lov å adoptere, fordi de vil ikke at katten skal dø i påkjørsel noen måneder senere.

Klart man kan ha et godt liv som innekatt. Rådet du har fått om luftegård er jo veldig godt. Det går også an å gå tur i bånd.

Hva katten har lyst til kan man ikke legge så stor vekt på. Katter kan også ha lyst til å spise 50 meter med gavebånd, de har en bitteliten hjerne og vet ikke hva som er til sitt eget beste.

Anonymkode: 4ed06...5a3

Der vekket du noen herlige minner om da jeg måtte hjelpe katten å få ut 1) ca 50 m gavebånd og 2) et par halvspiste munnbindstrikker etter at de var kommet NESTEN helt gjennom systemet. 

Støtter for øvrig luftegård. 

Anonymkode: 543dc...eaa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...