Gå til innhold

Slippe pusen ut eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har to puser. Den ene er en voksen Bengal som har vært inne hele livet og som har null interesse av å gå ut,  og vi ønsker heller ikke å slippe henne ut. Men vi har en pus til som er blandingskatt og som virkelig vil ut. Planen var at han også skulle være innekatt. Vi har et stort hus, masse leker og kos så er ikke mangel på aktiviteter og kjærlighet. 

MEN, han virker deprimert og jeg kjenner veldig på om vi bare skal smått begynne og la han gå ut. Grunnen til at dette er både sårt og skummelt er at vi hadde en Bengal før som vi elsket av hele vårt hjerte… Hun var ute der vi bodde før da vi bodde en plass med lite trafikk og masse skog rundt huset. Der var det trygt for henne å være ute. Hun snek seg ut og var umulig å holde inne så derfor var hun ikke innekatt 😛 

Når vi flyttet her vi bor nå så måtte hun nesten få gå ut her også siden hun allerede var vandt med å gå ute. Hadde vært tortur å plutselig holde hun inne.. Hun ble påkjørt for et år siden og vi ble sønderknust når vi mistet henne på denne måten.. Vet at dette er en risiko for alle katter. Men vi bor på en plass som er ganske trafikkert. Er ok akkurat rundt huset men går katten et lite stykke videre så kommer han til 60 soner på begge sider og skumle veikryss, det var der hun forrige ble påkjørt🥺 

blandingskatten vi vil slippe ut er 1 år. Er først nå han er blitt forsiktig og varsom, før dette var han seriøst ikke redd noe som helst!! Det var mye av grunnen til at jeg ikke tok sjansen da, men nå når jeg ser han er mer skeptisk og forsiktig så vurderer jeg sterkt om han skal få lov å gå ut. Ser det er flere katter i området som ser ut til å klare seg greit.. 

Men hjertet mitt takler bare ikke om noe skulle skje han 😭 Livredd for å se et bilde av at han er påkjørt på Facebook eller på en telefon om at han er død. Vet dette er dumt av meg og kanskje egoistisk. Men det var dette som skjedde med forrige bengalen min, samboeren min fikk tilsendt et bilde av henne fra en Facebook gruppe der hun lå død. Ikke nok med det, vi måtte bruke 4!! dager på å finne henne. Mesta hadde slengt henne på bosshaugen sin, og der lå hun i fire dager selvom hun var merket i øret og chippet… ingen som sjekket chippen å ringte oss. Vi måtte personlig ringe rundt for å få vite hvor vi kunne hente henne. Forferdelig å vite hun var død men ikke hvor vi kunne finne henne… Det synet og den sorgen vil jeg aldri glemme.. 

Så spørsmålet mitt er.. hadde dere sluppet ut deres? Når dere vet sjansen er stor for påkjørsel om han går mot 60 sonene ? Han har veldig lyst å gå ut, men har aldri vært ute, med unntak av når han har sprintet ut døren men vi har kjapt fått han inn igjen 😛 

Hilsen litt fortvilt gal kattekjerring! 😂

Anonymkode: f14cd...2e1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ha innehatt er direkte dyremishandling og burde vært forbudt.

Anonymkode: 02b30...845

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vitenskapen er uenig med deg.

Anonymkode: 8bd83...816

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var ikke det som var spørsmålet mitt vel ? Jeg tenkte akkurat som deg før. Men risikabelt å slippe ut en katt til 20 tusen som folk lett stjeler for å selge videre på Finn. Og ja, folk gjør det. Hun er lykkelig innekatt og har ingen interesse av å være ute. Men han andre viser derimot at han vil ut. 

TS

Skrevet

Om dere har mulighet, så bygg en luftegård som den kan være i?

Jeg vet hvor trist det er å miste pus på den måten, men en får ikke helgardert seg mot det heller om de ikke har f.eks luftegård. 

Anonymkode: f071f...f70

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville sluppet han ut. Heller et kortere og lykkeligere liv enn et langt og kjedelig liv i frustrasjon tenker nå jeg.

Anonymkode: dd079...dbf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Enkelte blandingskatter trives godt inne også! Vår gjorde det i ca. 4 år. Da begynte han å protestere og ville ut. Vi ble enige med dyrlege om at vi måtte sleppe han ut på egenhånd. Hadde gått tur i bånd i flere år og vært ute litt i hagen, men ikke alene. 

Han var utekatt i ca. 3 mnd før han ble påkjørt, men tror uansett det var det som var best for han. Han ble påkjørt i en 50-sone som egentlig ikke er så mye trafikk på. Vi burde vel egentlig omplassert han, men ikke sikkert han hadde klart seg lengre som utekatt et annet sted. 

Anbefaler vel egentlig å gjøre katten vant til å være ute fra 10-11 mnd. 

Anonymkode: 103da...778

Skrevet

Denne blandingskatten som "vil ut"... er han kastrert? Hvis ikke er det en god idé å få det gjort, uansett. Man bør ikke la ukastrerte katter, verken hanner eller hunner, få gå fritt ute og bli flere. En kastrering kan også være med på å roe han ned og dempe streifertrangen hans, om han nå er ukastrert.

Jeg ser du hadde chippet den forrige katten din, så regner med begge disse to du har nå også er det?

Min mening teller vel ikke så mye, men... jeg hadde ikke våget å slippe ut katten om jeg bodde et sted der de blir lett påkjørt. Det er ofte bare et tidsspørsmål.... Så jeg ville hatt katten inne, for hans egen trygghets skyld. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet hvor trist det er å miste pus på den måten, men en får ikke helgardert seg mot det heller om de ikke har f.eks luftegård. 

Bor dere i enebolig eller rekkehus, går det fint an å bygge en romslig luftegård. 

Anonymkode: c8e66...84c

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Denne blandingskatten som "vil ut"... er han kastrert? Hvis ikke er det en god idé å få det gjort, uansett. Man bør ikke la ukastrerte katter, verken hanner eller hunner, få gå fritt ute og bli flere. En kastrering kan også være med på å roe han ned og dempe streifertrangen hans, om han nå er ukastrert.

Jeg ser du hadde chippet den forrige katten din, så regner med begge disse to du har nå også er det?

Min mening teller vel ikke så mye, men... jeg hadde ikke våget å slippe ut katten om jeg bodde et sted der de blir lett påkjørt. Det er ofte bare et tidsspørsmål.... Så jeg ville hatt katten inne, for hans egen trygghets skyld. 

Hei! Ja han er kastrert og chippet 🥰 Er akkurat det jeg tenker også.. vi har snakket om å bygge en  luftegård  til de.

TS

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enkelte blandingskatter trives godt inne også! Vår gjorde det i ca. 4 år. Da begynte han å protestere og ville ut. Vi ble enige med dyrlege om at vi måtte sleppe han ut på egenhånd. Hadde gått tur i bånd i flere år og vært ute litt i hagen, men ikke alene. 

Han var utekatt i ca. 3 mnd før han ble påkjørt, men tror uansett det var det som var best for han. Han ble påkjørt i en 50-sone som egentlig ikke er så mye trafikk på. Vi burde vel egentlig omplassert han, men ikke sikkert han hadde klart seg lengre som utekatt et annet sted. 

Anbefaler vel egentlig å gjøre katten vant til å være ute fra 10-11 mnd. 

Anonymkode: 103da...778

Huff… Dette som er skrekken min! Han har et veldig godt liv inne også. Lider ingen nød.. men har tenkt på det du skriver. Får se hva vi finner på. Luftegård har vært i tankene.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville sluppet han ut. Heller et kortere og lykkeligere liv enn et langt og kjedelig liv i frustrasjon tenker nå jeg.

Anonymkode: dd079...dbf

Ja.. har tenkt på det! Bare sitter litt langt inne 😫

Luftegård er et alternativ.

TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja! Dette har vi virkelig tenkt mye på. Blir nok dette som blir løsningen. Kattene mine er så glad i hverandre at det hadde vært hjerteskjærende om den ene mast den andre..

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei! Ja han er kastrert og chippet 🥰 Er akkurat det jeg tenker også.. vi har snakket om å bygge en  luftegård  til de.

TS

Luftegård er en god idé! Der kan katten sitte i timesvis og betrakte omgivelsene og alle fuglene og insekter osv som flagrer rundt. Men fuglene på andre siden av gjerdet er trygge og kan ikke bli kverket av katten :- ) (katter som får gå fritt ute dreper mange tusen småfugl hvert år her i landet, dessverre).

Bygger du opp luftegården med gangbroer i høyden og sitteplasser med utsikt så blir den garantert et ettertraktet sted å være for pusen(e). Lykke til! 😊

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenkte det samme som deg før, men ser hvor lykkelig min katt er av å være ute. Som en annen sier, heller et lykkelig og kort liv enn et langt og trist et. Katter er rovdyr og trenger å jakte, og leker kan ikke erstatte dette. 

Anonymkode: 6685c...33c

• Liker 1
Skrevet

For all del ikke latt den gå fritt ute! Selvfølgelig går det bra for noen katter, men nesten katter jeg har sett som trekker ned mot vei blir påkjørt på et tidspunkt, og dette har man veldig lite kontroll på. Du vil derfor ofte gå med en stor bekymring hver gang katten ikke kommer hjem når du forventer. Det blir mange søvnløse netter skal jeg love deg! Selv har vi flyttet langt unna trafikkert vei, og et lite stykke til fellesveien i nabolaget her (30-sone), men har fortsatt litt bekymringer. Boligjakten ble faktisk veldig krevende med tanke på trygge uteområder for kattene våre, og det var nesten så vi måtte vurdere hus med luftegård selv.

Anonymkode: 1ab12...e97

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Ha!    Ikke veldig oppdatert skjønner jeg!😂 Fy flate hvor mange PILL råtne tomsete katteeiere det er. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

La utekatten være ute, finns ikke tvil. Det er katten som skal trives og det er viktigere enn eiers behov og redsel. 

Anonymkode: abdd3...bb3

• Liker 1
Skrevet

Kan vurdere GPS på katten da? Det er ikke noe særlig dyrt lenger og gir masse artig info.  Eneste ulempen er at det er ett halsbånd men går bra for de fleste.

Anonymkode: af19b...ad4

Skrevet

Jeg vil heller ha en lykkelig katt enn en katt som lever lenge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...