Gå til innhold

Vente på svar, stilling i staten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har søkt på stilling i staten, og har vært på intervju for noen uker siden. Synes jeg klarte meg ganske bra. De ringte referansene mine. Har hørt at det kan ta lang tid å høre noe når man søker på statlige jobber, eller burde de ha ringt nå?

Anonymkode: 3f9b1...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har søkt på stilling i staten, og har vært på intervju for noen uker siden. Synes jeg klarte meg ganske bra. De ringte referansene mine. Har hørt at det kan ta lang tid å høre noe når man søker på statlige jobber, eller burde de ha ringt nå?

Anonymkode: 3f9b1...056

Umulig for oss å svare på. Det kan fint ta lang tid, og det kan gå relativt fort.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig så får man tilbakemelding ganske raskt etter at de har kontaktet referanse. I mitt tilfelle noen timer etter at de kontaktet referanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei uke til to er vanlig. Om du ikke har hørt fra dem etter en måned så kan du gå videre. 

Har erfart at de ringte meg mer enn måned senere fordi han som fikk stillingen takket nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed i Jobbnorge om at jeg var innstilt som nummer en. De ringte ikke før det hadde vært igjennom ansettelsesutvalget. Fikk kontrakt 3 mnd etter å ha vært på intervju.

Anonymkode: eedf6...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At de ringer deg en time etter å ha innhentet referanser er vel ikke i tråd med retningslinjer for ansettelse i staten. Innstillingen skl jo gå via et ansettelsesråd, hvor beslutningen skal tas? Og gudene vet hvor ofte ansettelsesrådet møtes. Jeg tenker dette kan ta mange uker i verste fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok vel et par måneder fra jeg var på intervju til jeg fikk tilbud om jobben (fra jeg søkte til jeg fikk innkalling til intervju tok det også et par måneder).

Etter at referansene er ringt skal det skrives en innstilling, og så skal saken gjennom ansettelsesutvalget. Etter min erfaring (som tillitsvalgt) tar denne prosessen bestandig mye mer tid enn vi forventer.

Anonymkode: 7e89e...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer så an på fra sted til sted. Ene plassen fikk jeg svar etter 2 uker (når innstilingsliste var satt) i den andre tok det godt over 4 uker 😅 (politi)

Anonymkode: bc706...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (2 timer siden):

At de ringer deg en time etter å ha innhentet referanser er vel ikke i tråd med retningslinjer for ansettelse i staten. Innstillingen skl jo gå via et ansettelsesråd, hvor beslutningen skal tas? Og gudene vet hvor ofte ansettelsesrådet møtes. Jeg tenker dette kan ta mange uker i verste fall. 

Det er helt vanlig å ringe og informere kandidatene som er innstilt, om hvilken plass de er innstilt på. (Så informerer man selvsagt i samme slengen om at dette også må godkjennes av ansettelsesrådet, men det er jo så og si alltid kun en formalitet). Hvis man venter med å informere kandidatene helt til etter at ansettelsesrådet har behandlet innstillingen, risikerer man å gå glipp av MANGE gode kandidater..!

Anonymkode: cbd7a...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I staten tar ting svært ofte lang tid. Mange uker er ikke uvanlig, og ved avslag kan det ta flere måneder. 

Anonymkode: a3123...d79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig i staten skal det gjennom et ansettelsesråd. I en del virksomheter møtes disse kanskje en gang i måneden eller til og med sjeldnere også. Og før det skal innstilling skrives med grundig begrunnelse. Snakker vi stillinger som krever sikkerhetsklarering (typ Forsvaret) kan det gå kanskje et halvt år eller mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

William_S skrev (39 minutter siden):

Riktig i staten skal det gjennom et ansettelsesråd. I en del virksomheter møtes disse kanskje en gang i måneden eller til og med sjeldnere også. Og før det skal innstilling skrives med grundig begrunnelse. Snakker vi stillinger som krever sikkerhetsklarering (typ Forsvaret) kan det gå kanskje et halvt år eller mer. 

Hvordan funker det egentlig? Er det intervjueren eller ansettelsesrådet som har det siste ordet? 

Anonymkode: 1f4f5...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok snsettelsesrådet. Derfor kan jo ikke intervjuer love ut jobben før den har gått den formelle veien? 

Anonymkode: 3f9b1...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er helt vanlig å ringe og informere kandidatene som er innstilt, om hvilken plass de er innstilt på. (Så informerer man selvsagt i samme slengen om at dette også må godkjennes av ansettelsesrådet, men det er jo så og si alltid kun en formalitet). Hvis man venter med å informere kandidatene helt til etter at ansettelsesrådet har behandlet innstillingen, risikerer man å gå glipp av MANGE gode kandidater..!

Anonymkode: cbd7a...9c1

Har hørt om folk på NTNU som har rukket å få tilbud om andre jobber i mellomtiden…det tar så lang tid å få beskjed 😉

Anonymkode: 3f9b1...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er nok snsettelsesrådet. Derfor kan jo ikke intervjuer love ut jobben før den har gått den formelle veien? 

Anonymkode: 3f9b1...056

Det er ansettelsesrådet, ja. Så derfor er det ikke særlig lurt å si at noen har blitt innstilt som nummer en før saken har vært oppe i ansettelsesrådet. Her varierer rutinene fra arbeidsplass til arbeidsplass, men på min arbeidsplass har de møte hver 14. dag, og i tillegg skal de ha saken ikke minst én uke før møtet. Så etter at man har skrevet innstillingen (som kan være på maaaaange sider hvis man har mange søkere - alle skal være med i innstillingen, begrunnelser ++), vil det ta 3-5 uker før saken er oppe i ansettelsesrådet, avhengig av timingen når man var ferdig med rapporten. 
Så denne prosessen kan ta laaaaaang tid! 

Anonymkode: 382a6...979

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle ble referanse nr 2 oppringt for litt under 2 uker siden. Så skal vel innstilling skrives. Deretter skal det opp i ansettelsesråd. Blir jo sprø av å gå og vente….😖😅 Satser på at det er håp enda. 

Anonymkode: 3f9b1...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spurte også om når jeg kunne begynne 🤨

Anonymkode: 3f9b1...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De spurte også om når jeg kunne begynne 🤨

Anonymkode: 3f9b1...056

Det er et standardspm. Samme med lønn og kontaktinfo til referanser. 

Anonymkode: 2e6bb...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...