Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #101 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hvorfor er fløte ok men melk fy fy?? og tubeost er vel ultraprossessert, og dermed mer «farlig» enn feks ren havregryn? Anonymkode: f323e...4d6 Fløte inneholder mindre myse, kasein og laktose. Tubeost fra Kavli bruker ekte ost, annen smøreost spiser jeg ikke. Prossesert, ikke ultraprosessert.. Havregryn inneholder mye sukker og antibeitestoffer som skaper mikrobetennelser 1
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #102 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Rart det lever godt voksne mennesker med utmerket helse her i landet, hvor de fleste spiser både korn og drikker melk. Ja du kan gjerne ønske å unngå det, men ingen av dere som ønsker at barnet deres skal spise medbrakt og tilpasset mat i barnehagen ser ut til å reflektere over det sosiale aspektet i dette. Det er mye fokus på helse her, men lite på hvordan dette oppleves for barnet. Anonymkode: 62795...600 De fleste har ikke utmerket helse da. Men fint å tenke på det sosiale i det, må tas med i vurderingen 😊 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #103 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (3 timer siden): Så streng du virker. Det er større sannsynlighet at ungen blir et utskudd dersom jeg holder han hjemme, tror du ikke ?😅 Neida men jeg møter holdninger som dette hele tiden. Selv om jeg aldri er syk (bortsett fra litt forkjølelse ved korona som uvaksinert), aldri hodepine, aldri sure oppstøt eller haSelv om jeg aldri er syk (bortsett fra litt forkjølelse ved korona som uvaksinert), aldri hodepine, aldri sure oppstøt eller halsbrann, hadde et sykt enkelt svangerskap, lett fødsel, har masse energi, ingen plager med amming, sover godt, har fin hud, er slanklsbrann, hadde et sykt enkelt svangerskap, lett fødsel, har masse energi, ingen plager med amming, sover godt, har fin hud, er slank, er glad til sinns, rolig og trygg på meg selv, ingen medisiner, sykdommer eller plager. Resten av damene i slekta har masse plager og litt for mye på kroppen, så det er ikke genetisk. Det er kjedelig at jeg er den fanatiske for å ønske mitt barn en best mulig start på livet. Hadde ikke skadet om det ble servert frukt og bær i barnebursdag i stedet for godteri og kake, barna bryr seg ikke. Det er en sosial konstruksjon at vi må spise kake for å kose oss😄 Folk blir så aggresive.. bare fordi jeg mener det er bedre å spise grønnsaker i stedet for pasta 😂 "Selv om jeg aldri er syk (bortsett fra litt forkjølelse ved korona som uvaksinert), aldri hodepine, aldri sure oppstøt eller halsbrann, hadde et sykt enkelt svangerskap, lett fødsel, har masse energi, ingen plager med amming, sover godt, har fin hud, er slank, er glad til sinns, rolig og trygg på meg selv, ingen medisiner, sykdommer eller plager". Som om jeg skulle beskrevet meg selv og, K46, bortsett fra at jeg ikke hadde nok melk ved amming. Jeg har spist brød hele mitt liv, drikker melk, spiser sjokolade.. Anonymkode: a00b4...11e 10
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #104 Skrevet 6. februar 2023 Så utrolig trist for barn å vokse opp i sånne hjem. Har selv en mor som er sånn, og ennå, i en alder av 40 år, må jeg smugspise helt vanlig mat og får kjeft om jeg unner meg noe godt. Så vær så snill, slutt å være så hysterisk. Anonymkode: f954b...603 8
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #105 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Håper barnet har oppfølging av KEF, for å utelukke melk fra et kosthold på så lite barn er ikke bra… da skal det erstattes med tilskudd for å sikre riktig ernæring. Anonymkode: 9189e...fd0 Dette er feil, mange som stiller spørsmål ved om melk tvert i mot er helseskadelig https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/melk-og-helse/ Det er lett å dekke kalsiumbehovef av andre kilder 1
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #106 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så utrolig trist for barn å vokse opp i sånne hjem. Har selv en mor som er sånn, og ennå, i en alder av 40 år, må jeg smugspise helt vanlig mat og får kjeft om jeg unner meg noe godt. Så vær så snill, slutt å være så hysterisk. Anonymkode: f954b...603 Kommer aldri til å kjefte på grunn av mat beklager at du har hatt det slik 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #107 Skrevet 6. februar 2023 Har et barn med allergier. Hadde gitt begge bena for at h*n kunne spist det samme som alle andre, og for å slippe å ligge i forkant matmessig i enhver sosial sammenkomst, og for at barnet ikke konstant skal bli minnet på at h*n er annerledes. Du skaper både deg og barnet ditt et problem som du egentlig ikke har. Spis deres mat hjemme som jo er hovedandelen av måltidene og så tåler barnet en helt vanlig barnehagelunsj, evnt velg en matpakkebarnehage. Slike "intoleranser" ødelegger også for oss som sliter med faktisk allergi. For det gir et inntrykk til feks barnehageansatte og andre av at det er de to tingene er det samme og at det egentlig er litt selvvalgt fordi mor har lest en ny bok om kosthold, og ikke at det potensielt står om livet som det jo gjør for noen. Anonymkode: 44348...c03 7 1
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #108 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): "Selv om jeg aldri er syk (bortsett fra litt forkjølelse ved korona som uvaksinert), aldri hodepine, aldri sure oppstøt eller halsbrann, hadde et sykt enkelt svangerskap, lett fødsel, har masse energi, ingen plager med amming, sover godt, har fin hud, er slank, er glad til sinns, rolig og trygg på meg selv, ingen medisiner, sykdommer eller plager". Som om jeg skulle beskrevet meg selv og, K46, bortsett fra at jeg ikke hadde nok melk ved amming. Jeg har spist brød hele mitt liv, drikker melk, spiser sjokolade.. Anonymkode: a00b4...11e Ja skulle fått med at jeg før kostomlegging hadde en del plager, og at alle som spiser vanlig mat ikke har plager på samme måte som at alle røykere ikke får kols 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #109 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (6 timer siden): Dersom jeg ønsker at mitt barn ikke skal spise korn, mat tilsatt sukker og drikke melk, er det mulig å få tilpasset dette? Ikke spise kornbrød? Send med eget brød. Ikke drikke melk, null problem. Ikke mat tilsatt sukker - her blir det et problem å skulle finne alternativer til kun ditt barn med tanke på alle mulig bakst, middager, lunsjer osv. Anonymkode: 76b17...362
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #110 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (32 minutter siden): Fløte inneholder mindre myse, kasein og laktose. Tubeost fra Kavli bruker ekte ost, annen smøreost spiser jeg ikke. Prossesert, ikke ultraprosessert.. Havregryn inneholder mye sukker og antibeitestoffer som skaper mikrobetennelser Dette opplever jeg som å bikke litt over i fanatisk I hovedtrekkene enig med deg, men når det blir sånn så blir det jo voldsomt Anonymkode: f323e...4d6 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #111 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (2 minutter siden): Dette er feil, mange som stiller spørsmål ved om melk tvert i mot er helseskadelig https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/melk-og-helse/ Det er lett å dekke kalsiumbehovef av andre kilder Hvilken kompetanse har du siden du påstår at dette er feil? Bare lurer, siden alle vi har vært hos (KEF, barneavdeling og 2 forskjellige barneleger) , samt Helsedirektoratet anbefaler MME frem til 3 år ved kutting av melkeprodukter pga fare for feilernæring / mangelsykdommer. Anonymkode: 9189e...fd0 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #112 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (21 minutter siden): Dette er feil, mange som stiller spørsmål ved om melk tvert i mot er helseskadelig https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/melk-og-helse/ Det er lett å dekke kalsiumbehovef av andre kilder Har du i det heletatt lest selv det du linker til ?😅 Anonymkode: 9189e...fd0 5
Nordlending90 Skrevet 6. februar 2023 #113 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo det har de. Livssyn faktisk 😅 Anonymkode: 3a77f...ec4 Livssyn ja, lett å søke opp på Google. håper du ikke jobber i bhg.
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #114 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvilken kompetanse har du siden du påstår at dette er feil? Bare lurer, siden alle vi har vært hos (KEF, barneavdeling og 2 forskjellige barneleger) , samt Helsedirektoratet anbefaler MME frem til 3 år ved kutting av melkeprodukter pga fare for feilernæring / mangelsykdommer. Anonymkode: 9189e...fd0 Jeg trenger ikke sitte på kompetansen så lenge andre gjør det 😄 Har ikke sagt at det er feil med melkeprodukter, har sagt det er feil med melk. Syrnet og fetere meieriprodukter inneholder mindre laktose, kasein og myse. 1
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #115 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har du i det heletatt lest selv det du linker til ?😅 Anonymkode: 9189e...fd0 Ja, men du leste tydeligvis ikke alt
Uglems Skrevet 6. februar 2023 #116 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (4 timer siden): Så streng du virker. Det er større sannsynlighet at ungen blir et utskudd dersom jeg holder han hjemme, tror du ikke ?😅 Neida men jeg møter holdninger som dette hele tiden. Selv om jeg aldri er syk (bortsett fra litt forkjølelse ved korona som uvaksinert), aldri hodepine, aldri sure oppstøt eller halsbrann, hadde et sykt enkelt svangerskap, lett fødsel, har masse energi, ingen plager med amming, sover godt, har fin hud, er slank, er glad til sinns, rolig og trygg på meg selv, ingen medisiner, sykdommer eller plager. Resten av damene i slekta har masse plager og litt for mye på kroppen, så det er ikke genetisk. Det er kjedelig at jeg er den fanatiske for å ønske mitt barn en best mulig start på livet. Hadde ikke skadet om det ble servert frukt og bær i barnebursdag i stedet for godteri og kake, barna bryr seg ikke. Det er en sosial konstruksjon at vi må spise kake for å kose oss😄 Folk blir så aggresive.. bare fordi jeg mener det er bedre å spise grønnsaker i stedet for pasta 😂 Jeg opplever det samme som deg, men her spiser jeg ofte sjokolade istedet for mat 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #117 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (1 time siden): Fløte inneholder mindre myse, kasein og laktose. Tubeost fra Kavli bruker ekte ost, annen smøreost spiser jeg ikke. Prossesert, ikke ultraprosessert.. Havregryn inneholder mye sukker og antibeitestoffer som skaper mikrobetennelser Litt mindre. Ettersom fløte inneholder mer fett må den naturligvis inneholde relativt mindre av det andre. Du oppnår det samme ved å blande ut melk med hva som helst annet enn melkefett også. (Jeg er forøvrig også frisk og glad til sinns, til tross for at jeg er over 45 og spiser både melk og brød. Det er mange av oss. ) Anonymkode: 936ae...9e5 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #118 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (7 timer siden): Hei, jeg vet dette vil variere fra barnehage til barnehage men jeg lurer på hvordan styrere og ellers ansatte i barnehage stiller seg til tilpassning av mat når det ikke er snakk om allergier/ intoleranse. Jeg er i den sterke overbevisning at noen typer mat bidrar til livsstilssykdommer, og jeg ønsker, så langt det lar seg gjøre, å skåne mitt barn. Jeg er ikke fanatisk, men har sterke meninger om mat og dens effekt på kroppen. Dersom jeg ønsker at mitt barn ikke skal spise korn, mat tilsatt sukker og drikke melk, er det mulig å få tilpasset dette? og hva mener du som ansatt om det? Serveres det brød i barnehagen er jeg villig til å sende med brød som ikke har korn, skal det serveres pannekaker så kan jeg sende med uten korn og sukker etc er dette mulig å få til ? Hvordan lager en brød uten korn? Anonymkode: 0877c...92e
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #119 Skrevet 6. februar 2023 Uglems skrev (2 minutter siden): Jeg opplever det samme som deg, men her spiser jeg ofte sjokolade istedet for mat Skulle kanskje fått frem at jeg opplevde ei endring etter kostomlegg 😄 Trenger ikke ha eller få plager selv om kosten ikke er optimalt. Noen er mer disponerte enn andre. Men jeg mener at alle som har helseplager bør prøve en endring i kost før medisiner, gjerne i samarbeid med lege 1
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #120 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan lager en brød uten korn? Anonymkode: 0877c...92e Kan lage mel av nøtter og frø eller bruke f.eks sesammel 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå