Gå til innhold

Promille og straff


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til deg som har blitt tatt i ruspåvirket kjøring, hvor høy promille hadde du og hvilke straff fikk du? 

Anonymkode: c0b9f...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Til deg som har blitt tatt i ruspåvirket kjøring, hvor høy promille hadde du og hvilke straff fikk du? 

Anonymkode: c0b9f...50d

Nja, når vel aldri jeg blitt stoppet med promille. Men jeg hadde en venn som kjørte på moped i fylla. Han var vel akkurat såvidt blitt 18. Han mistet førerkortet i 2 år. Fikk en bot på 20 000 ish, og måtte sone med fotlenke. Soning med fotlenke for han innebærte at han i utgangspunktet måtte holde seg hjemme, men at skole og eventuelt jobb var lov. Dette visste jeg faktisk ikke før jeg ble kjent med han før noen måneder siden. Uansett at det er helt uakseptabelt, respekterer jeg at han var såpass ærlig om det.

Anonymkode: 7375e...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte også å si at straff avhenger av promillen

 

0.2 - 0.5. Bot på 10 - 20 000? (flat bot). Mister vanligvis ikke lappen, mindre du er i prøveperiode eller andre omstendigheter (gjentakelse, for høy fart, ulykke)

 

0.5 - 1.2 = mister førerkortet i minst 1 år, betinget fengsel. Bot 1.5 månedslønn

1.2 og oppover, mister førerkortet i minst 2 år, ubetinget fengsel, bot 1.5 månedslønn

 

andre konsekvenser - rulleblad og null i forsikring om du havner i ulykke,

 

ikke smart med andre ord

Anonymkode: 7375e...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner var sørpe driting og skulle prøve å ta livet sitt. Av alle steder mente han det egnet seg best i en rundkjøring. Han kræsjet, lagde store skader på begge bilene. Ingen ble skadd. Han satt i bilen med spritflaske mellom beina da politiet kom.

Mistet lappen i 3 år og måtte betale litt over 400K for å reparere en splitter ny bil til over 1 mill. Personen måtte hver uke avlegge urinprøve og ha samtale med kriminalomsorgen i de 3 årene. Hva han fikk i bot husker jeg ikke, men hele forsøket var svært kostbart.

Anonymkode: 79cb9...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En jeg kjenner var sørpe driting og skulle prøve å ta livet sitt. Av alle steder mente han det egnet seg best i en rundkjøring. Han kræsjet, lagde store skader på begge bilene. Ingen ble skadd. Han satt i bilen med spritflaske mellom beina da politiet kom.

Mistet lappen i 3 år og måtte betale litt over 400K for å reparere en splitter ny bil til over 1 mill. Personen måtte hver uke avlegge urinprøve og ha samtale med kriminalomsorgen i de 3 årene. Hva han fikk i bot husker jeg ikke, men hele forsøket var svært kostbart.

Anonymkode: 79cb9...cdc

Der syntes jeg du påpeker noe veldig viktig. Noe som muligens er både verre en bot og fengsel er andre konsekvenser av fyllekjøring. Det ene er at du har null forsikring og at dersom du skader din egen bil eller en annens bil kan du risikere å sitte med million gjeld. Den andre tingen er at dersom du skader noen vil straffen være mye strengere dersom dette skjedde når du var ruset enn ikke ruset. 

Anonymkode: 7375e...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble aldri tatt, nå kjører man kun edru.

Anonymkode: 073e5...f85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjente en som hadde 3,37 i promille. Fikk en måned ubetinget fengsel, mista lappen i tre år og bot på rundt 40 000. Den skulle vært høyere, men han løy om lønna si.

Han henta også nytt førerkort i hjemlandet og fortsatte å kjøre som vanlig i de tre årene.

Anonymkode: d96f9...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Kjente en som hadde 3,37 i promille. Fikk en måned ubetinget fengsel, mista lappen i tre år og bot på rundt 40 000. Den skulle vært høyere, men han løy om lønna si.

Han henta også nytt førerkort i hjemlandet og fortsatte å kjøre som vanlig i de tre årene.

Anonymkode: d96f9...461

3.37! er jo helt sinnsykt! Overasket at greide å kjøre i det hele tatt

Anonymkode: 7375e...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjente en som hadde 3,37 i promille. Fikk en måned ubetinget fengsel, mista lappen i tre år og bot på rundt 40 000. Den skulle vært høyere, men han løy om lønna si.

Han henta også nytt førerkort i hjemlandet og fortsatte å kjøre som vanlig i de tre årene.

Anonymkode: d96f9...461

Fikk han sone med fotlenke? 

Anonymkode: c0b9f...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...