Gå til innhold

Dere som kun spiser rene råvarer, hva spiser dere til middag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spiser dere kun måltider satt sammen av en proteinkilde (fisk eller rent kjøtt), en karbohydratkilde (ris, potet eller pasta(?)) og grønnsaker?

Spiser dere ikke ting som taco, fiskeburger, fiskegrateng, pasta og kjøttsaus, lasagne, kjøttboller osv? Hva med sauser? Blir ikke maten tørr uten noen form for dressing/saus?

Anonymkode: 62900...305

Jeg spiser da taco - lager tacosaus (salsa: finhakket tomat, rødløk, gul løk, koriander, olivenolje, lime, salt, chili), lager tortillas eller bruker salatblad å pakke inn i, krydrer kjøttet med spisskummin, paprika, oregano, salt og pepper…

man lager all den maten du beskriver, av rene ingredienser. 

I dag f.eks. jeg spiste jeg spaghetti bolognaise (spaghetti: egg og durumhvete, saus: elgkjøttdeig, selleri, løk, gulrot, hvitløk, tomat, salt, pepper, basilikum, litt honning).

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om - man kan LAGE majones, aioli, rødvonssaus, bernaise, butter chicken, masala-saus, av rene ingredienser. 

Anonymkode: 29413...8e5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meieriprodukter, pasta, ferdig tacokrydder og lefser går ikke under rene råvarer. 

Anonymkode: 65430...833

Pasta lager man enkelt selv. Krydderblanding også. 

Lefser lages av kokte poteter, mel, vann, salt..

Melk skummer man fløten av. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Brunsaus kan vel ikke lages av råvarer? Samme med hvitsaus?

Ts

Brunsaus lages enkelt selv. Hvitsaus også.

Fløte lager man smør av, og mel kvernes enkelt fra korn, kraft fra kokte grønnsaker.. woila..

Anonymkode: 64fd5...d64

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar kortere tid å lage mat fra grunnen av, enn det folk tror. Og det er bedre og sunnere. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ørretfilet fra butikken er ikke ren mat

Anonymkode: 1ff3b...40b

Ørret fisker man. Kjøper ikke oppdrett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meieriprodukter, pasta, ferdig tacokrydder og lefser går ikke under rene råvarer. 

Rene fullfett meieriprodukter gjør jo. Smaksatt yoghurt, lettprodukter og laktoseteduserte går ikke under rene råvarer.

Pasta lager man lett selv av egg og hvetemel, tacokrydder kan man blande selv men kjøpe-krydder er ikke bra nei. Og lefser/tortillas kan man lett lage selv, men de man kjøper er ultraprosessert mat.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hvem har tid til å lage alt dette fra bunnen av i en hektisk hverdag? Fiskegrateng er jo for eksempel ganske tidskrevende.

Hva bruker dere av kjøtt i lasagne om kjøttdeig/karbonadedeig er no-go?

Ts

Du kan kverne kjøttdeig av kjøtt selv. Men jeg anser ren kjøttdeig uten noe tilsetninger som ren mat da, selv om jeg ikke kjøper det selv.

Jeg synes ikke det tar så lang tid å lage ordentlig mat. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Brunsaus kan vel ikke lages av råvarer? Samme med hvitsaus?

Ts

Hvit saus = smør, hvetemel, melk, salt og evt litt malt muskat.

Brun saus = smør, hvetemel, buljong/kraft (koker selv, men jeg har jo ferdig kraft på glass så jeg koker ikke kraft i 72 timer før hvert måltid), salt, pepper, vann.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men hvem har tid til å lage alt dette fra bunnen av i en hektisk hverdag? Fiskegrateng er jo for eksempel ganske tidskrevende.

Ts

Fiskegrateng krever ikke mer enn rundt 60 min, går fort 60 min å steike den frossne også. 

Anonymkode: 54514...3a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pasta lager man enkelt selv. Krydderblanding også. 

Lefser lages av kokte poteter, mel, vann, salt..

Melk skummer man fløten av. 

Brunsaus lages enkelt selv. Hvitsaus også.

Fløte lager man smør av, og mel kvernes enkelt fra korn, kraft fra kokte grønnsaker.. woila..

Men brunsaus lager vel av hvitt mel..? Som ikke går under råvarer?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rene fullfett meieriprodukter gjør jo. Smaksatt yoghurt, lettprodukter og laktoseteduserte går ikke under rene råvarer.

Pasta lager man lett selv av egg og hvetemel, tacokrydder kan man blande selv men kjøpe-krydder er ikke bra nei. Og lefser/tortillas kan man lett lage selv, men de man kjøper er ultraprosessert mat.

Du kan kverne kjøttdeig av kjøtt selv. Men jeg anser ren kjøttdeig uten noe tilsetninger som ren mat da, selv om jeg ikke kjøper det selv.

Jeg synes ikke det tar så lang tid å lage ordentlig mat. 

Hvit saus = smør, hvetemel, melk, salt og evt litt malt muskat.

Brun saus = smør, hvetemel, buljong/kraft (koker selv, men jeg har jo ferdig kraft på glass så jeg koker ikke kraft i 72 timer før hvert måltid), salt, pepper, vann.

Okei, så hvitt mel er innafor? Da skjønner jeg mer. Trodde hvetemel var noe dere ikke brukte i det hele tatt. Men da blir det jo enkelt å lage både brunsaus og hvitsaus.

Lage pasta, tortillalefser selv..? Sorry, men det høres veldig tidskrevende ut 🙈

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørret fisker man. Kjøper ikke oppdrett.

Ikke alle som har mulighet til å fiske egen ørret altså. Den ørreten jeg får fisket her i nærheten tror jeg ikke er så mye bedre og renere enn oppdrettsfisken jeg kjøper på butikken.

Anonymkode: be3b9...696

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det ofte ikke tar mer tid å lage mat fra bunnen, problemet er ofte at det er mer arbeid. Om man skal passe på småbarn samtidig for eksempel, så krever det mye å være "fanget" på kjøkkenet i en time for å lage noe. Og nei, ikke alle barn vil være med på kjøkkenet 😅

Anonymkode: c89b2...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Eksempel på hva du bruker sausen du nevner til? Blir veldig nysgjerrig, kjenner jeg! Mye som er fremmed for meg her.

Ts

Kokossausen er dritgod til ca alt, men ikke bruk ingefær i krydderform, hakk opp den ferske. Eksempler kan være hva som helst av stekte grønnsaker, belgfrukter og quinoa, eller bare kylling, løk og bacon (hvis du spiser det). Kan brukes til hva som helst egentlig. Jeg pleier bare å ta hva enn jeg tilfeldigvis finner i kjøleskapet.

Forresten, husk at frosne grønnsaker er like sunne som ferske og mye lettere å ha for hånden/kaste mindre av. Hvis du alltid har poser med f eks biter av rotgrønnsaker og brokkoli e.l. i fryseren og  kokosmelk linser, kikerter o.l i skuffen, så har du alltid noe lett og sunt å lage. Jeg pleier å lage mer enn jeg trenger, så har jeg enkle middager de dagene jeg ikke rekker/gidder å lage noe.

I tillegg til det over, sørger jeg for å aldri være tom for løk. Stekt løk gjør all mat bedre, enten det er pannerett eller mixet inn i suppa. Bokstomater og tomatpuré er også basicvarer her hjemme. Også har vi investert i en Auk, så vi alltid har friske urter, det gjør all mat så mye bedre.

Og forskjellige krydder, alt ettersom man liker. F eks indisk, du kan lage en super indisk saus med kokosmelksaus OG tomatsaus, altså bare blande hakkete tomater i kokossausen. Så dynger du på med indisk krydder o.l. så dekker det over kokossmaken og blir helt annerledes. Det skal lite til.

Forresten, hvis du vil lage mest mulig næringsrikt, så er det superlett å dyrke spirer i et lite spireglass på benken. Strålende å putte i smoothie eller på osten på brødskiva.

Ok, snakket jeg meg helt bort😁

Ps! Jeg kjører ikke naziopplegg, og spiser pizza hver fredag, og innimellom brød hvis vi får lyst på. Kunne godt brukt hvitt mel i sausen hele uka, det er så lite til sammen, men jeg gjør det ikke fordi jeg baserer meg mest på det over. Jeg tenker at det skal kunne leves med, ikke være en diett. Levd sånn i årevis og føles ikke strikt.

Endret av Ulla Ullsokk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts

Vi kjøper mye elgkjøtt fra jeger, kjøttdeigen han lager er ikke tillsatt noe.

Anonymkode: 5b7b4...73e

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Okei, så hvitt mel er innafor? Da skjønner jeg mer. Trodde hvetemel var noe dere ikke brukte i det hele tatt. Men da blir det jo enkelt å lage både brunsaus og hvitsaus.

Lage pasta, tortillalefser selv..? Sorry, men det høres veldig tidskrevende ut 🙈

Ts

Ikke meg du svarer, men å lage tortillalefser er ikke vanskelig. De jeg lager har ikke gjær i seg, bare bakepulver, så da er det bare å røre sammen og steke. 
vi er en familie på fem som så godt som alltid spiser rene råvarer. Hvis man er litt glad i å lage mat er det bare gøy. Vi savner ikke prosessert mat. (Bortsett fra ungene som maser om pølse) 

pasta kjøper vi i butikken da. 😉

Anonymkode: b1e82...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du går fra et ganske dårlig kosthold til veldig rent, og ikke er syk, så ville jeg ikke hengt meg opp i å droppe kjøttdeig fra butikken o.l. Da gjør du det for vanskelig for deg selv. Men du kan jo bruke mindre. F eks kan du halvere bruken hvis du tilsetter f eks linser i kjøttdeigen du bruker til taco. Og det gjør selvsagt ikke noe å spise kjøpelefser en dag i uka!

Hvert lille grep du tar er bra, men det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet! Du kan la deg inspirere av de som kjører nazi, men det er ikke fasiten! Du må finne en balanse du kan leve med! Ellers gir du opp før sommeren!

Når du har levd mer råvarebasert i noen år, så kan du nerde mer på hvor fisken kommer fra o.l. Hvis du gidder. Men kanskje holder det du gjør mer enn nok. 

Poenget er å se hva som er lett å bedre, hvilket er det meste, ikke å se et fjell av uoverkommelighet.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ts

Jeg spiser ihvertfall ikke mel og ikke meieriprodukter. Lager plantemelk av nøtter selv. 

For min del må man endre litt tankegang når man spiser rent. Dvs minst mulig prosessert mat, mest mulig naturlig. Man trenger ikke å gape over alt med en gang, men eks lage en rett i uka, så to osv. Så legge bort den klassiske norske kosten med mye prossesert mat og heller implementere og prøve seg frem med nye retter og hva man liker.

Det finnes utallige gode kokebøker der maten er laget av mest mulig rene råvarer. Ikke tar det noe lengre tid enn annen mat heller, men kanskje litt ekstra tid i starten med å finne retter, lage de, bli kjent med de osv. Men det er en helt annen verden med så mye gode smaker at kjøttkaker i brun saus eller ferdig fiskegrateng ikke frister særlig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fire kategorier av prosessering:

nova-klassifisering-ren-mat-inge-lindset

Men når man snakker om å spise rent, så betyr det at man holder seg hovedsaklig til kategori 1 og 2. Og lite fra kategori 3. Og ingenting fra kategori 4.

Jeg spiser carnivore, som betyr at jeg spiser bare animalsk og ingen planter.

I går spiste jeg kjøttdeig stekt i meierismør. Hadde bare litt salt på. Og så drakk jeg upasteurisert melk. Og spiste kokte egg med salt på.

I dag skal jeg spise biff stekt i meierismør. Med salt på. Og bruker smøret som var i panna som saus. Kanskje jeg også steker noen egg med litt ost på.

Da jeg spiste planter (har kuttet det ut av helseårsaker) så kjøpte jeg av og til sauser og sånt fra butikken, men jeg så på ingredienslista. For eksempel kunne jeg kjøpt denne guacamolen: 

b19fd5fe-c85e-4a11-9934-20e28273c2e0.jpe

Ingredienser: Hass avokado (84%), rød paprika, løk, koriander, salt, hvitløk, limejuice.

Men ikke denne avocadoen:

341c015d-20d8-47cc-8cb6-6e1ccd329396.jpe

Ingredienser: Avokado (96 %), løk, salt, limejuice, koriander, antioksidant (E 300), fortykningsmiddel (E 415).

Man må ikke lage alt fra bunnen, men alt bør være fra gode ingredienser.

Anonymkode: 03b2d...6d7

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror man ofte får en ide om at man må ta den helt ut om man først velger et kosthold/livsstil. 

Jeg kjenner meg igjen i illustrasjonen over. Vil si 80% av alt vi spiser er fra kategori 1, deretter kategori 2 og 3. Alt i kategori 4 lager vi selv. Med unntak at vi for eksempel kan kjøpe ferdige pølser og annet "prosesert" kjøtt fra lokale jaktlag/bønder. 

Du nevner taco, her finnes det et hav av muligheter om man løfter blikket bort fra Gilde og Santa Maria. På fredag hadde vi for eksempel carne asada, med flanksteak og mange gode grønnsaker, og sausene guacemole og pico de gallo ble laget fra bunn. 

Anonymkode: 205ca...ba9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Spiser dere kun måltider satt sammen av en proteinkilde (fisk eller rent kjøtt), en karbohydratkilde (ris, potet eller pasta(?)) og grønnsaker?

Spiser dere ikke ting som taco, fiskeburger, fiskegrateng, pasta og kjøttsaus, lasagne, kjøttboller osv? Hva med sauser? Blir ikke maten tørr uten noen form for dressing/saus?

Vi spiser i hovedsak bare rene råvarer, men skjønner ikke helt hva av det du nevner som ikke er rene råvarer? Jeg tenker at vi ikke kjøper ting vi ikke forstår hva er på butikken 🤷‍♀️

Taco: masse grønnsaker og frukt, rømme fra butikken (ikke noe merkelig i den), lefser baker jeg av mel og vann, bruker linser,sopp,squash eller kjøtt om vi har det med div krydder. 

Fiskeburger: Veldig lett å kjøpe fiskekaker som sunne og gode, men siden jeg er gjerrig lager jeg selv av fisk, løk og litt fløte, brød baker vi, grønnsaker fra butikk, potet fra hagen og evt andre rotgrønnsaker i ovnen som tilbehør.

Fiskegrateng: Aner ikke hva det er i de du kjøper, men vi måtte sikkert ha spist seks pakker fra butikken for å bli mette, og siden jeg fremdeles er gjerrig lager vi det enkelt selv med fisk, egg, melk og evt pasta (heller ikke noe rart i vanlig pasta fra butikken). Grønnsaker til.

Kjøttsaus spiser vi ikke, men lager innimellom saus med linser til pasta. Forøvrig veldig lett å lage pasta selv, men billigere å kjøpe 😅 Tomatsaus av tomater og kanskje chili, paprika, gulrot ++

Lager innimellom dressinger selv av creme fraîche, rømme, el, majones er også god base og tar ca tre min å lage selv. Altså, vi spiser ofte rømme, annen type dressing er det sjelden noen kommer på at de vil ha. 

Hvis du får lyst på noe ikke-råvarebasert til middag kan du spørre deg hva råvarene egentlig er, også lager du det :)

(vi spiser ikke spesielt for kosthold eller noe, men verken jeg eller kjæreste har vokst opp med ferdigmat, har aldri lært å bruke det, så vi har liksom aldri begynt)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er fire kategorier av prosessering:

nova-klassifisering-ren-mat-inge-lindset

Men når man snakker om å spise rent, så betyr det at man holder seg hovedsaklig til kategori 1 og 2. Og lite fra kategori 3. Og ingenting fra kategori 4.

Jeg spiser carnivore, som betyr at jeg spiser bare animalsk og ingen planter.

I går spiste jeg kjøttdeig stekt i meierismør. Hadde bare litt salt på. Og så drakk jeg upasteurisert melk. Og spiste kokte egg med salt på.

I dag skal jeg spise biff stekt i meierismør. Med salt på. Og bruker smøret som var i panna som saus. Kanskje jeg også steker noen egg med litt ost på.

Da jeg spiste planter (har kuttet det ut av helseårsaker) så kjøpte jeg av og til sauser og sånt fra butikken, men jeg så på ingredienslista. For eksempel kunne jeg kjøpt denne guacamolen: 

b19fd5fe-c85e-4a11-9934-20e28273c2e0.jpe

Ingredienser: Hass avokado (84%), rød paprika, løk, koriander, salt, hvitløk, limejuice.

Men ikke denne avocadoen:

341c015d-20d8-47cc-8cb6-6e1ccd329396.jpe

Ingredienser: Avokado (96 %), løk, salt, limejuice, koriander, antioksidant (E 300), fortykningsmiddel (E 415).

Man må ikke lage alt fra bunnen, men alt bør være fra gode ingredienser.

Anonymkode: 03b2d...6d7

Ble langt innlegg her, men er ikke enig i din definisjon, har du lagt til salt på maten er den i kategori 3. Jeg holder meg i alle fall ikke unna den kategorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at alle i denne tråden som synes det er så lett å spise rent, faktisk liker å lage mat. Og har mulighet til å stå lenge på kjøkkenet 😄

Anonymkode: c89b2...a42

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...