Gå til innhold

Dere som kun spiser rene råvarer, hva spiser dere til middag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiser dere kun måltider satt sammen av en proteinkilde (fisk eller rent kjøtt), en karbohydratkilde (ris, potet eller pasta(?)) og grønnsaker?

Spiser dere ikke ting som taco, fiskeburger, fiskegrateng, pasta og kjøttsaus, lasagne, kjøttboller osv? Hva med sauser? Blir ikke maten tørr uten noen form for dressing/saus?

Anonymkode: 62900...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke en av de.. men jeg har ofte hatt middag med bare fisk eller kylling og grønnsaker.. kun litt smør eller olje i bunn. Hverken tørt eller kjedelig. Plenty av krydder å velge i om det blir kjedelig. Sikkert andre muligheter også.. som å lage saus av råvarer.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saus er jo enkelt å lage da😋 bare tull å kjøpe ferdig saus,eller pulver. 

Anonymkode: 64fd5...d64

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser både lasagne og taco, skjønner ikke helt hva du mener? Spiser kjøtt, fisk, meieriprodukter, grønnsaker, frukt , potet, ris, pasta , egg , nøtter, bønner ++ 

Kjøper ferdig tacokrydder og lefser, men ellers spiser vi jo mat laget fra bunnen. Fiskegrateng laget med laks og brokkoli f eks, har potet og gulrøtter ved siden av🤤 

Anonymkode: a9c53...d2a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mye ulik fisk, kyllingfilet, supper, gryter osv. Aldri pasta. Hjemmelaget saus. Har f.eks fryser med masse tomatsaus som jeg lager hver høst av tomater fra drivhuset. Kjøttdeig bruker vi kanskje en gang i mnd.

Anonymkode: fb60c...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Spiser dere kun måltider satt sammen av en proteinkilde (fisk eller rent kjøtt), en karbohydratkilde (ris, potet eller pasta(?)) og grønnsaker?

Spiser dere ikke ting som taco, fiskeburger, fiskegrateng, pasta og kjøttsaus, lasagne, kjøttboller osv? Hva med sauser? Blir ikke maten tørr uten noen form for dressing/saus?

Anonymkode: 62900...305

Taco er nesten bare råvarer. Bytt ut kjøtt med bønner, eller kjøp kjøtt fra slakter. Krydderblanding kan lages selv. 

Fiskeburger, grateng, pasta, saus, alle typer boller, dressing, kan lages fra grunnen av, selv. Da slipper man alle de ekstra tilsetningsstoffene og det overvearbeidede, og gamle, fra industrien. 

Anonymkode: 64fd5...d64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Spiser dere kun måltider satt sammen av en proteinkilde (fisk eller rent kjøtt), en karbohydratkilde (ris, potet eller pasta(?)) og grønnsaker?

Spiser dere ikke ting som taco, fiskeburger, fiskegrateng, pasta og kjøttsaus, lasagne, kjøttboller osv? Hva med sauser? Blir ikke maten tørr uten noen form for dressing/saus?

Anonymkode: 62900...305

Alle tingene du nevner kan lages av råvarer man kjøper på butikken.

Anonymkode: b7be0...393

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh, finnes så mye godt man kan lage med rene råvarer. Egentlig det meste. 

Tomatsuppe. Linsesupppe. Torsk med pesto, grønnsaker og poteter. Kylling med div tilbehør. Vegetarlasagne. Taco kan man lage med rent kjøtt og uten lompe eventuelt hjemmelaget lompe med potet, men det har jeg ikke prøvd enda. Grønnsaksuppe. Salater. "Pasta" av grønnsaker. Laks med tilbehør som eks mangosalat. Omelett med grønnsaker. Eggerøre med avokado, tomater og løk. Sopp er veldig godt tilbehør. Kikerter med egg, tomatsaus, løk og cherrytomat. Wok med nøtter, kylling el......og masse mer. 

Det er mange dressinger og sauser man kan lage også. 

Elsker å bruke tomater, løk, hvitløk, basilikum og ulike krydder til mye. 

Anonymkode: 65430...833

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Spiser både lasagne og taco, skjønner ikke helt hva du mener? Spiser kjøtt, fisk, meieriprodukter, grønnsaker, frukt , potet, ris, pasta , egg , nøtter, bønner ++ 

Kjøper ferdig tacokrydder og lefser, men ellers spiser vi jo mat laget fra bunnen. Fiskegrateng laget med laks og brokkoli f eks, har potet og gulrøtter ved siden av🤤 

Anonymkode: a9c53...d2a

Meieriprodukter, pasta, ferdig tacokrydder og lefser går ikke under rene råvarer. 

Anonymkode: 65430...833

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saus er null problem!
Lager saus av kokosmelk, ingefær, salt og pepper og gjerne andre krydder, f eks koriander. Får alt til å smake godt!

Lager tomatsaus av tomater på boks, med hvitløk, løk osv.

Steker f eks opp masse forskjellige grønnsaker og gratinerer med ost. Vi spiser pasta, men det er ikke en stor del av f eks gratengen. Kroppen min trives best med litt karbo, men spiser ikke pasta med tilbehør som jeg gjorde da jeg var ung og dum😬 Nå er det litt oppi bare for å bli mett, får ikke den følelsen på lavkarbo. Har prøvd i tre måneder, ble bare slapp og kjip, hatet det. Ernæringsdama jeg gikk til innså at det ikke var for meg.

Forresten, istedet for saus kan man bruke hummus, yoghurt, aioli.

Det er superlett å unngå halvfabrikata, mye lettere enn man tror! Mye!

 

 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ørretfilet med mos av potet, søtpotet og gulrot. Har frosne grønnsaker og rømme til. Tror det er ganske ren mat. Ellers spiser jeg en del salater, egg og masse frukt

Anonymkode: 50480...a38

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spiser ørretfilet med mos av potet, søtpotet og gulrot. Har frosne grønnsaker og rømme til. Tror det er ganske ren mat. Ellers spiser jeg en del salater, egg og masse frukt

Anonymkode: 50480...a38

Ørretfilet fra butikken er ikke ren mat

Anonymkode: 1ff3b...40b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ørretfilet fra butikken er ikke ren mat

Anonymkode: 1ff3b...40b

Ørretfilet er ren mat, herregud😂

Anonymkode: a9c53...d2a

  • Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser 100% plantebasert og lager kun mat med såkalte «rene» matvarer. Sauser,dressing osv lager jeg med kokosmelk,nøtter,grønnsaker etc

Anonymkode: b4849...2b7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ørretfilet er ren mat, herregud😂

Anonymkode: a9c53...d2a

Yeah right 

Anonymkode: 1ff3b...40b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle tingene du nevner kan lages av råvarer man kjøper på butikken.

Anonymkode: b7be0...393

Men hvem har tid til å lage alt dette fra bunnen av i en hektisk hverdag? Fiskegrateng er jo for eksempel ganske tidskrevende.

Hva bruker dere av kjøtt i lasagne om kjøttdeig/karbonadedeig er no-go?

Ts

Anonymkode: 62900...305

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke en av de.. men jeg har ofte hatt middag med bare fisk eller kylling og grønnsaker.. kun litt smør eller olje i bunn. Hverken tørt eller kjedelig. Plenty av krydder å velge i om det blir kjedelig. Sikkert andre muligheter også.. som å lage saus av råvarer.. 

Brunsaus kan vel ikke lages av råvarer? Samme med hvitsaus?

Ts

Anonymkode: 62900...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulla Ullsokk skrev (1 time siden):

Saus er null problem!
Lager saus av kokosmelk, ingefær, salt og pepper og gjerne andre krydder, f eks koriander. Får alt til å smake godt!

Lager tomatsaus av tomater på boks, med hvitløk, løk osv.

Steker f eks opp masse forskjellige grønnsaker og gratinerer med ost. Vi spiser pasta, men det er ikke en stor del av f eks gratengen. Kroppen min trives best med litt karbo, men spiser ikke pasta med tilbehør som jeg gjorde da jeg var ung og dum😬 Nå er det litt oppi bare for å bli mett, får ikke den følelsen på lavkarbo. Har prøvd i tre måneder, ble bare slapp og kjip, hatet det. Ernæringsdama jeg gikk til innså at det ikke var for meg.

Forresten, istedet for saus kan man bruke hummus, yoghurt, aioli.

Det er superlett å unngå halvfabrikata, mye lettere enn man tror! Mye!

 

 

Eksempel på hva du bruker sausen du nevner til? Blir veldig nysgjerrig, kjenner jeg! Mye som er fremmed for meg her.

Ts

Anonymkode: 62900...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...