Gå til innhold

Hva har vært deres traumer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke traumer har dere opplevd og hvordan har det påvirket dere i ettertid?

Anonymkode: fdd17...ee1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange, men jeg føler det er mer fruktbart å se fremover. Mange som liker å dyrke traumer i likhet med at mange dyrker og pleier sorg i stedet for å bearbeide.

Påvirker meg i form av PTSD. Depresjon og angst hadde jeg sikkert hatt uansett.

Anonymkode: 00f13...9dd

• Liker 2
Skrevet

Har k-ptsd. Hvorfor lurer du på traumene mine?

Anonymkode: 7384d...930

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor spør du? Ønsker du å sammenligne med egne erfaringer? Det kan være retraumatiserende å gjenfortelle traumene sine, så lurt å være varsom.

Anonymkode: d1552...515

• Liker 4
Skrevet

Utroskap og svik fra partner gav meg traumer. 

I tillegg har barnet mitt sine selvmordsforsøk også satt sine spor og gjør at jeg aldri slapper helt av selv om hen ikke et suicidal den dag i dag.

Anonymkode: 2497b...9b9

• Hjerte 1
Skrevet

Seksuelle overgrep som barn. Omsorgssvikt. Mobbing. Vold og drapsforsøk. 

Har kptsd, generell angst og tidvis depresjon. Jobber masse med meg selv og går fremover. 

Anonymkode: 8947b...b49

• Hjerte 1
Skrevet

Utroskap og brutal voldtekt av 2 menn da jeg var 15 

Anonymkode: 94ade...6a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Utroskap og brutal voldtekt av 2 menn da jeg var 15 

Glemte å nevne hvordan det har påvirket meg! 

Vanskelig å stole på noen igjen. Min ex var utro hele forholdet. Er nå i ett nytt forhold, men har vansker med å stole på han. Han gir ingen verdens røde tegn fra seg, men min ex har virkelig ødelagt meg totalt. Jeg trenger mye bekreftelser, det er mye overtenking, er mye redd og klarer ikke helt å slå meg til ro! 

Voldtekten slet jeg med i mange år og det gjør jeg den dag i dag. Klarer ikke å dra til byen her jeg bor alene. Etter voldtekten ble jeg etterfulgt av disse mennene. Skal jeg til byen må jeg alltid ha med meg noen for å føle meg trygg. 

• Hjerte 1
Skrevet

Mine traumer er så ille at jeg ikke klarer å skrive dem her for da må jeg tenke på dem og blir trigget og får flashbacks.

Anonymkode: a88c9...ffd

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mine traumer er så ille at jeg ikke klarer å skrive dem her for da må jeg tenke på dem og blir trigget og får flashbacks.

Mente ikke å si at mine traumer er værre enn andres men at jeg ikke er langt nok i behandling til å kunne fortelle om det uten reaksjoner /ptsd

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Utroskap og svik fra partner gav meg traumer. 

I tillegg har barnet mitt sine selvmordsforsøk også satt sine spor og gjør at jeg aldri slapper helt av selv om hen ikke et suicidal den dag i dag.

Anonymkode: 2497b...9b9

Har opplevd det samme som deg. Stoler ikke på menn lenger, så forblir alene resten av livet. Heldigvis føler jeg meg ikke ensom.

Mitt ene barn sliter psykisk, men det går stort sett bra. Håper ikke hn får selvmordstanker igjen noen gang. Allikevel så sitter det en klo i brystet mitt hele tiden for at hn en dag ikke orker mer. Enn så lenge holder kjæresten og barna hn i livet.

Anonymkode: 7ddbb...6a7

• Hjerte 1
Skrevet

Mye frykt fra barndommen, ble retraumatistert da jeg selv fikk barn. Vært gjennom en lang prosess de siste årene pga. det.

Tungt, men godt å fått bearbeidet det og nå kunne se framover. 

Anonymkode: 2e9e1...0f7

• Hjerte 1
Skrevet

Har ingen traumer på tross av det som burde ha vært en ganske traumatisk oppvekst med fysisk og psykisk vold, alkoholisme, være psykolog for de voksne osv. Veldig takknemlig for at jeg ikke har noen traumer og har fått et fint liv som voksen. Skjønner at jeg fort kunne ha vært et helt annet sted i livet. 

Anonymkode: 0e28d...7a0

Skrevet

Jeg mistet et veldig nære familiemedlem brått og uventet når jeg var ung, og det var personen som døde også.

Jeg klarer aldri å slappe helt av når det kommer til mine nærmeste. Jeg er opphengt i tanken på at jeg kan miste de jeg er glad i hvert øyeblikk. Dette tenker jeg på mange ganger hver eneste dag.

Spesielt vanskelig er det med mannen min, der jeg kan få sammenbrudd om han ikke svarer på en tekstmelding når jeg forventer at han skal svare. Og hvis jeg hører om en trafikkulykke rundt den tiden jeg vet han kjører hjem fra jobb, sitter jeg og skjelver i ren panikk helt til han kommer hjem eller jeg får tak i han. Bare tanken på at noe galt skal skje med ham sender meg nesten inn i en sjokktilstand der jeg fryser til. Jeg kan sitte flere minutter helt fryst og bare tenke over alt som skjer om noe galt skulle skje med mannen min, og jeg blir kald og nummen i hele kroppen.

Det hjelper ikke at han har slitt med depresjon mesteparten av livet sitt, og har selvmordsforsøk bak seg. Selvmordsforsøk som skjedde etter at vi ble sammen, som han fortalte meg om i ettertid. Det tror jeg gjør dette verre for meg. Hva hvis, hva hvis, hva hvis...?

Anonymkode: d1424...0c2

Skrevet

Levd med en alkoholiker i mange år med små barn. Ekstremt oppsøkende atferd fra hans side etter bruddet. 

Anonymkode: 565bb...902

Skrevet

Omsorgssvikt og psykisk mishandling som barn.
Utad er jeg velfungerende som gift, mamma og hardtarbeidende student, men selv etter 13 år med terapi sliter jeg enda. 

Anonymkode: 2a1af...d28

Skrevet

Tja det er utallige og velge i men den gangen mamma kvalte meg i kokainrus og løftet meg etter halsen så føttene mine ikke lenger var i bakken sitter fortsatt sterkt. Skulle bare spørre om det var leggetid for meg. Påvirker meg lite i dag, det har skjedd og jeg er en annen person nå enn barnet som ble skadet da.

Anonymkode: 3a3d4...78b

• Hjerte 1
Skrevet

Var midt i et at de verste terrorangrepene i Europa, med frykt og usikkerhet i flere timer. 

Flere prøverørsforsøk og spontanaborter, uten å klare å få egne barn. 

Mammas brå død i relativt ung alder. 

Ett dyr jeg hadde knyttet meg veldig til som fikk en brå avslutning på livet. 

Men jeg har det helt fint, er ikke traumatisert av noe av dette. Er veldig glad i livet, og for livet, og for de jeg har rundt meg. 

Anonymkode: 969a8...b5e

Skrevet

Voldtekter, juling/drapsforsøk fra noen ekser, omsorgssvikt og mobbing i barndommen, vedvarende ustabile familieforhold og nå fire dødsfall i nær familie på ett år. 

Kjennes ut som jeg går i langsom oppløsning.

Anonymkode: cb0ef...047

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har ingen traumer på tross av det som burde ha vært en ganske traumatisk oppvekst

Anonymkode: 0e28d...7a0

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Påvirker meg lite i dag, det har skjedd og jeg er en annen person nå enn barnet som ble skadet da.

Anonymkode: 3a3d4...78b

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Men jeg har det helt fint, er ikke traumatisert av noe av dette. Er veldig glad i livet, og for livet, og for de jeg har rundt meg. 

Anonymkode: 969a8...b5e

Sitat

Traume er en fellesbetegnelse på alle slags kroppslige og mentale skader (psykisk traume) og belastninger som skyldes påvirkning utenfra.

https://sml.snl.no/traume

Så da er dere ikke traumatisert? Eller dere er det uten å vite at dere er det? For hvorfor skulle dere ellers gå inn i tråden og fortelle? 

Anonymkode: 7384d...930

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...