Gå til innhold

Sommerferie i Italia


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja jeg har sett The White Lotus og nå kunne jeg tenke meg en ukes ferie i Italia i sommer. 
 

Noen som har tips? Vi er et par :)  Ser for meg god mat og drikke, fine strender, kultur/serverdigheter, gjerne et litt rolig sted (vi drar ikke på byen uansett), mulighet for å leie bil/scooter uten å frykte for livet. 
 

Er det sånn at Sicilia er overpriset? Finnes det et mindre kjent område til en billigere penge? 

 

Anonymkode: 9a83a...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk ut Ostuni, Polignano, Monopoli, sør i landet. Vi synes det var veldig fint der, men flere turister enn vi ventet. Dere er nok avhengig av bil, da det er dårlig med kollektivt. 🤗

Har og vært i Roma, med dagstur til Pompeii. Anbefales, det også. 🤗

Anonymkode: 6ed0b...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg har sett The White Lotus og nå kunne jeg tenke meg en ukes ferie i Italia i sommer. 
 

Noen som har tips? Vi er et par :)  Ser for meg god mat og drikke, fine strender, kultur/serverdigheter, gjerne et litt rolig sted (vi drar ikke på byen uansett), mulighet for å leie bil/scooter uten å frykte for livet. 
 

Er det sånn at Sicilia er overpriset? Finnes det et mindre kjent område til en billigere penge? 

 

Anonymkode: 9a83a...314

Hvis dere leier bil, vær klar over at mange italienske byer har strenger reguleringer og også forbud mot bilkjøring. Mang en nordmann som etter biltur i Italia har fått seg en ubehagelig dyr overraskelse i etterkant i form av bøter for brudd på disse reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puglia, Toscana og amalfikysten er fint.

Anonymkode: 82a96...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amalfikysten er noe av det vakreste som finnes, men sinnsykt dyrt. Hvis dere drar dit ha et raust budsjett! Styr unna Sorrento og dra til Positano som er så vakkert at det nesten er ubeskrivelig. 

Anonymkode: 9dbdf...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei en liten bil, sjekk inn på en "agriturismo" midt i Toscana og bruk dette som base og reis rundt til småbyer og severdigheter rundt omkring. Kan f.eks. anbefale Fonte Bertusi. Kan (og vil sannsynligvis) bli en uforglemmelig ferie :)

Anonymkode: 29905...b55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Puglia, Toscana og amalfikysten er fint.

Anonymkode: 82a96...5e1

Kan du si litt mer om puglia? Vi ønsker oss dit i sommer

hvor ee nærmeste flyplass? 
hvor lang tid fra flyplass til puglia?

hva er det å finne på der?

Anonymkode: 666f9...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan du si litt mer om puglia? Vi ønsker oss dit i sommer

hvor ee nærmeste flyplass? 
hvor lang tid fra flyplass til puglia?

hva er det å finne på der?

Anonymkode: 666f9...824

Ikke meg du spurte, men: Puglia er fantastisk. Google f.eks. Alberobello, Polignano a mare, Monopoli, Lecce. 

Puglia har bare en stor flyplass (Bari), og elendig togforbindelse. Så dere er helt avhengig av bil. Ikke noe problem med å kjøre der heller. Vi fryktet det verste etter å ha erfart kjørekulturen på Sør-vestkysten av Italia og på Sicilia. Men vi opplevde lite villmannskjøring i Puglia. Prisene i Puglia er også generelt sett blant de laveste i Italia (bortsett fra i de verste turistfellene). Mange flotte strender! Anbefaler spesielt strendene mellom Gallipoli og Santa Maria de Leuca. Kilometerlange, hvite sandstrender. Også verdt å få med seg Matera, selv om den strengt tatt ligger i Basilcata og ikke i Puglia. 

Anonymkode: 86c75...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trives godt i området rundt Lido Di Jesolo, og reiser tilbake år etter år. 

Anonymkode: 2c38a...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange flott plasser i Italia 🙂 Sist sommer var vi i Barolo i Piemonte - godt og varmt vær, masse god mat og god vin og uten de store attraksjonen. Dette var i tidlig juli og det var ikke så mange turister og det passet oss helt fint. Vi bodde på et fasinerende hotell som heter Le case della Saracca i Montforte - veldig unikt. Du kan se litt info her: https://www.saracca.com/

I 2021 var vi til Napoli og det var også veldig bra. Vi utforsket Napoli før vi leide bil og kjørte ut til nydelig Amalfikysten! Her er det flotte landsbyer som ligger klistret i fjellsidene, man kan gå turer eller bade på små strender. På vei tilbake til Napoli fikk vi med oss Pompei og Vesuv. 

For mange år siden var vi i Bologna og det var en litt rolige by enn f.eks. Firenze. Hvis dere liker mat er Bologna midt i blinken for her kan en besøke Parma, Modena etc og dette er området som lager noen av de virkelig nydelige råvarene som italia er kjent for. 

Og så har man Toscana da - vi var i Chianti området for mange år siden og det var fantastisk. Flott landskap, veldig rolig og masse god mat og vin.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke meg du spurte, men: Puglia er fantastisk. Google f.eks. Alberobello, Polignano a mare, Monopoli, Lecce. 

Puglia har bare en stor flyplass (Bari), og elendig togforbindelse. Så dere er helt avhengig av bil. Ikke noe problem med å kjøre der heller. Vi fryktet det verste etter å ha erfart kjørekulturen på Sør-vestkysten av Italia og på Sicilia. Men vi opplevde lite villmannskjøring i Puglia. Prisene i Puglia er også generelt sett blant de laveste i Italia (bortsett fra i de verste turistfellene). Mange flotte strender! Anbefaler spesielt strendene mellom Gallipoli og Santa Maria de Leuca. Kilometerlange, hvite sandstrender. Også verdt å få med seg Matera, selv om den strengt tatt ligger i Basilcata og ikke i Puglia. 

Anonymkode: 86c75...572

Elendig togforbindelse? 

Anonymkode: 87937...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Elendig togforbindelse? 

Anonymkode: 87937...33e

I forhold til mange andre regioner i Italia: Klart ja

Anonymkode: 86c75...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...