Gå til innhold

Regler med barn på besøk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo stor forskjell på barn. Merker likevel at når barna har ett besøk hver, altså at de er fire barn her blir det kaotisk i hele huset. De løper og herjer og leker er overalt. Veldig slitsomt å være rundt og også rydde opp etterpå. Barna er 5 og 7. 

Lurer på hvordan deres regler er? Tenker jeg bør ha regler om at barna kan ha sine venner på besøk på hvert sitt rom. Men det igjen, gjør jo at de ikke leker sammen også. Lettere på sommeren for da hadde jeg sendt de ut. Det kommer gjerne barn som ikke har med utetøy så ikke like lett å sende de ut da.. 

Skal man bare la de holde på eller er det greit å si at noen ganger er leken på rommene? De har forholdsvis store rom så de har egentlig mer plass der enn om de er i stua og resten av huset (rekkehus). 

Anonymkode: 7b605...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo stor forskjell på barn. Merker likevel at når barna har ett besøk hver, altså at de er fire barn her blir det kaotisk i hele huset. De løper og herjer og leker er overalt. Veldig slitsomt å være rundt og også rydde opp etterpå. Barna er 5 og 7. 

Lurer på hvordan deres regler er? Tenker jeg bør ha regler om at barna kan ha sine venner på besøk på hvert sitt rom. Men det igjen, gjør jo at de ikke leker sammen også. Lettere på sommeren for da hadde jeg sendt de ut. Det kommer gjerne barn som ikke har med utetøy så ikke like lett å sende de ut da.. 

Skal man bare la de holde på eller er det greit å si at noen ganger er leken på rommene? De har forholdsvis store rom så de har egentlig mer plass der enn om de er i stua og resten av huset (rekkehus). 

Anonymkode: 7b605...4a7

Kan også legge til at det er stort sett hos oss barn blir samlet. Mye fordi eldste barnet gjerne vil være her.

Anonymkode: 7b605...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender de ut på vinteren også, jeg. :P Lar de herje rundt en stund inne, så serverer jeg mat, erklærer ryddetid og sier at nå må de gå ut en tur. Er det veldig kaldt eller dårlig vær har vi ofte en avtale om at de kan få komme inn igjen etter kort tid, men merker at unger i den alderen har veldig godt av frisk luft, blir ofte en helt annen stemning når de kommer inn igjen. Da pleier vi å finne frem tegnesaker, peileutstyr eller lignende, setter på litt musikk og lar de holde på. 

Kommer barna uten uteklær pleier jeg å sende de hjem og hente. Mulig at jeg er litt streng på det med utetid, men vi bor på 100 kvadrat, og barnas soverom er små. Får veldig lite klager, da. Har inntrykk av at barnas venner trives godt og liker å være her. 

Anonymkode: e91c6...23b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt så er barna dine heldige for at de får ha sine venner på besøk. Å ha et åpent hus vil hjelpe ungene dine på den sosiale siden av livet. I tillegg er det fordel når de blir eldre og tenåringer. Da kjenner du vennene deres og får følge gjengen på «nært hold» Skjer det noe de trenger hjelp/støtte til så er du en trygg voksenperson de kan åpne seg for.

Prøv å la de herje litt rundt, men krev av de rydder etterpå. Før du vet ordet av det så får du de ikke ut av det rommet 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir sendt ut hvis de ikke klarer å opprettholde innestemme.

De må rydde opp etter seg selv. De får hjelp hvis det er helt krise, men det er sjeldent.

Dette er 6 og 9 åring med daglig besøk. 

Anonymkode: a1f3b...02d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass bare på at du også åpner for å ha flere på besøk. Ikke bra å bare øve på å være to og to.

Sett regler som gjør at det blir ok for dere alle. Vi har alltid praktisert åpent hus. Men da er det lov å legge litt regler i bunn, sånn at også de voksne har det ok.

Det som er bra, er at etterhvert blir det nesten en avlastning når de har besøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en regel om at i fellesarealer skal det være hyggelig for alle å oppholde seg. Besøk eller ikke, så må man gå på rommet sitt eller ut om man skal leke bråkete. Dog hadde jeg nok ikke tillatt 4 stykk på besøk sånn utenom bursdag. 

Anonymkode: 763de...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre barn og alle får ha så mye besøk de vil. Jeg ønsker å ha et åpent hjem hvor alle barnas venner føler seg velkomne. Barna har hver sine rom og i tillegg en stor kjellerstue og det er stort sett der de oppholder seg og de kan godt være flere grupper sammen der. De lager også mat eller baker på kjøkkenet. Jeg ser at de gjerne finner på noe sammen, selv eldstemanns tenåringsvenner kan godt finne på noe med 10-åringen og hennes venner, og det har stor verdi for dem og er ikke noe jeg vil nekte. Å løpe rundt i huset er ikke greit, men at det blir rot og at støynivået er høyere når det er mange venner på besøk synes jeg man må akseptere. Barna må lære seg å rydde selv etterpå og en god regel er også at de rydder opp etter en aktivitet før de begynner med den neste. Ettersom barna blir eldre er det mindre leking (og dermed også mindre rot) når de har besøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...