Gå til innhold

Er plutselig slettet-snap,<venninne> universitetet og livet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter med litt sjokk og ganske sårede følelser.

Jeg går på universitetet og har tatt verv ved siden av. Er muntlig aktiv i timene,og snakker med forskjellige typer mennesker

Er glad i å  gjøre ting og å finne på noe, f eks lese sammen eller bare å henge.

Rett på sak:Jeg klarer ikke å forstå hvorfor jeg er blitt slettet av en jeg tenkte å bli bedre kjent med,i klassen.

Dette er skjedd fra en annen jente også,hvor jeg misstenker at slettingen,kommer fra snaps om at jeg legger opp til samtaler,mer enn å vise livet mitt?

Jeg vet ikke?

Er det ikke litt spnn man blir kjent?

Synes det er utrolig ufint å  bare slette,og jeg er kjempesåret. Opplever at jeg er altfor mye alene,og fra hva jeg erfarer,av andre jeg bor med,som klarer å opprettholde og skape vennskap,så henger de like mye som meg og da må d3 jo sende snaps?

Enestej eg hører, er at jeg er< for mye>,men hva jrg tror, er at det blir mye støy og lite action. En snap fra meg kan være:<hva gjør du?> Istendefor at jeg viser noe gøy som skjer.

Søker jobb ved siden av studiene men regner ikke med å høre noe før rundt sommeren,hvis det i det hele tatt skjer

Hva er det jeg gjør feil?

I det siste har jeg og en annen jente snakket om hvor dårlig miljø det er i klassen. Forstår at de aller fleste nok er sosiale på skolen men egentlig aldri henger.

Jeg bare synes det er så vanskelig,og hadde virkelig satset på universitetet som stedet å bli kjent på! Både fordi det er mye tid som går med og fordi man må være i grupper og jobbe.

Ser noen er blitt gode venninner, så det går jo ann.

Hvordan skal jeg reagere ovenfor denne jenta som må har slettet meg? Instinktene mine,forteller meg at jeg burde ringe en i klassen å høre hva hun synes og lufte(og oppdatere på hvorfor dette i det hele tatt skjer?!) Men merker at jeg heller tenker at jrg driter meg litt ut.

Trenger sårt noen innspill,tips og råd.

Noen som har vært eller er gjennom noe liknende?

J

Anonymkode: e525d...7f6

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare gi deg en klem 💛 Om 10 år vil du se tilbake på dette og tenke "hvorfor la jeg så mye energi i dette". Det er tungt å overtenke, analysere og prøve å finne svaret på alle nyanser. 

Så, puste, sortere, prioritere, puste og vurdere: Er det verdt det?

Anonymkode: 15ab5...c9e

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd å høre hva du opplever. Det er dessverre ikke alltid lett å få seg venner.

Jeg tolker det som at du kanskje gjør den litt for vanlige feilen med å finne noen som du bestemmer deg for å bli venn med, og blir litt for gira. Selv om den andre personen liker deg også, vil det at du er for "på" skremme dem bort. Det blir for mye, for fort. Jeg vet ikke om det er dette som har hendt her, men det er en vanlig ting som skjer ofte.

Innse at vennskapet er tapt, og konsentrer deg om å bygge vennskap med andre personer. Vær litt mer tilbakeholden neste gang, og gi rom for den andre til å ta initiativ. Inviter med på ting. Hvis du aldri får noe annet tilbake, er ikke personen interessert.

"Hva gjør du?"-meldinger bør unngås, spesielt ovenfor folk du ikke kjenner veldig godt, fordi de legger press på den andre personen til å legge mer innsats i meldingen enn du gjorde. Forsøk å gi mer enn du tar, som for eksempel ved  noe så enkelt som å sende snap av noe du gjør eller kommentere storyen deres på en hyggelig og morsom måte. Folk elsker anerkjennelse for det de legger ut, selv de små tingene. Spør deg selv hvilke føleler snappen formidler, og støtt opp under det. Vis at du synes de er morsomme når de poster noe med humor, irriter deg med dem når de deler et irritasjonsmoment, bli begeistret når de deler noe de er begeistret for osv. Da føler de seg sett, anerkjent og vil føle at du forstår dem.

IKKE ring noen i klassen for å spørre om hvorfor de tror hun slettet deg. Da gjør du det til en mye større sak enn det egentlig er, og du risikerer at personen du ringer får et negativt inntrykk av deg også. Det virker for intenst, rett og slett. Du kan ta det forsiktig opp i en bitsetning en gang du møter noen som kanskje har innsikt i situasjonen mellom dere, men ikke gjør en stor greie av det. Det beste er å slutte å tenke på henne og gå videre.

Anonymkode: 68b4c...0f8

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Synd å høre hva du opplever. Det er dessverre ikke alltid lett å få seg venner.

Jeg tolker det som at du kanskje gjør den litt for vanlige feilen med å finne noen som du bestemmer deg for å bli venn med, og blir litt for gira. Selv om den andre personen liker deg også, vil det at du er for "på" skremme dem bort. Det blir for mye, for fort. Jeg vet ikke om det er dette som har hendt her, men det er en vanlig ting som skjer ofte.

Innse at vennskapet er tapt, og konsentrer deg om å bygge vennskap med andre personer. Vær litt mer tilbakeholden neste gang, og gi rom for den andre til å ta initiativ. Inviter med på ting. Hvis du aldri får noe annet tilbake, er ikke personen interessert.

"Hva gjør du?"-meldinger bør unngås, spesielt ovenfor folk du ikke kjenner veldig godt, fordi de legger press på den andre personen til å legge mer innsats i meldingen enn du gjorde. Forsøk å gi mer enn du tar, som for eksempel ved  noe så enkelt som å sende snap av noe du gjør eller kommentere storyen deres på en hyggelig og morsom måte. Folk elsker anerkjennelse for det de legger ut, selv de små tingene. Spør deg selv hvilke føleler snappen formidler, og støtt opp under det. Vis at du synes de er morsomme når de poster noe med humor, irriter deg med dem når de deler et irritasjonsmoment, bli begeistret når de deler noe de er begeistret for osv. Da føler de seg sett, anerkjent og vil føle at du forstår dem.

IKKE ring noen i klassen for å spørre om hvorfor de tror hun slettet deg. Da gjør du det til en mye større sak enn det egentlig er, og du risikerer at personen du ringer får et negativt inntrykk av deg også. Det virker for intenst, rett og slett. Du kan ta det forsiktig opp i en bitsetning en gang du møter noen som kanskje har innsikt i situasjonen mellom dere, men ikke gjør en stor greie av det. Det beste er å slutte å tenke på henne og gå videre.

Anonymkode: 68b4c...0f8

Takk for fine innspill!

Jeg har hatt denne jenta på snap i ca 3 mnd, og forsiktig spurt om lese økter sammen.

Over kansje 3 helger på rad,har jrg spurt om planene hennes,og hva hun skal. Om hum har dratt ut,har jrg spurt hvor hun pleier å dra,og om det er på stedet vi bor.

Jeg merket denne uken,at hum var mer direkte i snakket,hun sluttet med høflighetsfrasene,og bsre sendte direkte mer usminket respons 

Jeg registrerte oppførselen,men vurderte det ikke så nøye. Greia er bare at iogmed at jrg søker jobber,og ikke tjener noe,pluss at skole tar mye tid,så må det sosiale planlegges.

Somregel opplever jfg st jrg 1)enten er for sent ute 2) at de ikke vil/orker

Jeg spurte om holmenkollen dagene,pg fikk til respons at <jeg står ikke på ski>

Svarte at<det er io ikke vi son står for prestasjonene,vi står for stemningen!> dette var sagt med humor. 

Dette er over 2 mnd siden, og etter det har jrg spurt litt av/på om hun er på skolen og om hun vi lese i ettertid. Somregel avslag..

Derfor så har det også gått endel tid.. Hva jeg opplever, er at det er når jeg sender meldinger og spør,så er det som at det er farlig å spørre for mye. Når andre spør og henger hele tiden?

Hva har de,som ikke jeg har?

Forresten,så er det jrg som snakker til klassen når det er noe. Somregel er det mitt navn lærerene faktisk kan,fordi jeg deltar i diskusjoner,spør og møter opp.

Sier det for å understreke at jeg ikke er en jente som forventer å få heller? Jeg jobber for alle relasjoner jeg har.

Og jeg nevnte jo at jeg ikke hqr jobb,jrg prøver jo å skaffe,men jrgbhqr også andre plikter utenom.

Hva annet kan jeg gjøre?

Anonymkode: e525d...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker veldig usikker på deg selv, og opptatt av hva andre tenker/mener om deg selv. Og det er helt normalt. De aller fleste ønsker å høre til, spesielt i studietiden. Jeg støtter det som ble skrevet i en kommentar over, at du nok prøver for hardt og legger veldig mye i ting, om igjen fører til at folk trekker seg unna deg. Det er en læringspost, og du må nok øve på å lese signaler eller gi litt mer faen 😊

Anonymkode: 15ab5...c9e

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje at jeg ville roet litt ned. Det er helt vanlig at man er vennlig, småprater og melder litt med folk man studerer med uten at man umiddelbart blir venner. Veldig mange i den alderen har allerede et etablert sosialt nettverk, så det å hele tiden skulle svare på hva som skjer, hva man skal og hva man skal i helga kan fort oppleves som mye press i en ny relasjon. Ville hørt på AB over meg her og heller prøvd å sende mer nøytrale meldinger der man blir kjent fremfor å hele tiden skulle starte samtaler som man MÅ svare på. 

Ellers så tror jeg også at du må jobbe litt med å akseptere at ikke alle er interessert i et vennskap, og at noen folk er vennlige/høflige uten at de vil møtes eller ha en relasjon utenfor skolen. Det virker som om du er fanget i en tankegang som tilsier at det er deg det er noe feil med, og at du derfor må prøve hardere eller gjøre noe nytt for å beholde eller skape et vennskap fremfor å akseptere at ikke alle relasjoner blir vennskap. 

Ellers vil jeg anbefale deg å melde deg inn i en studentforening eller involvere deg i noe frivillig. Folk som er med på slike aktiviteter er ofte mer åpen for vennskap. Det er mange som går på forelesninger og deltar i undervisning fordi de "må" i skolesammenheng, men folk er med i studentforeninger fordi de har en bevisst innstilling om å være sosiale. 

Anonymkode: 03e1a...ec0

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut fra hva du skriver, virker det som om den enkle, brutale svaret er at hun ikke er så interessert i et vennskap med deg. Ta et hint mens du fortsatt har litt verdighet igjen. Man blir ikke venner med alle man treffer.

Jeg støtter også de over i å roe ned litt og ikke sende så mye meldinger som krever svar - det blir veldig fort til mas. Tomprat-spørsmål av typen "Hva gjør du?" er det jeg sukker tyngst av på snap og messenger, selv fra venner. Hadde et ferskt bekjentskap vært for ivrig på det, kunne det vært en grunn til at vennskapet ikke utviklet seg videre. 

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du skriver her så mangler du rett og slett sosiale antenner, og blir alt for intens. Du kan ikke tvinge frem ett vennskap med noen fordi DU vil, dersom de ikke er interessert så må du faktisk akseptere det. Jeg hadde også slettet noen fra snap som jeg bare kjenner fra studiet og som tre helger på rad krever å få vite planene mine og hva jeg driver med, og som trenger seg på selv om det er null respons tilbake. Vennskap er en toveisting, BEGGE må være interessert for at det skal bli noe mer, hun du maser på er åpenbart ikke så interessert i å bli venn med deg som du er i å bli venn med henne. Ta et hint og hold deg unna. 

Og så, på et universitet er det ikke et mål å være muntlig aktiv i timene, det kan faktisk være veldig forstyrrende med de som tror det er tilfelle. Går du på et lite studium med få studenter kan det være mer rom for å spørre underveis i forelesningen, men en forelesning er ikke klasseromsundervisning ala vgs, og du kan/skal heller ikke oppføre deg på samme måte. Det er ikke sikkert foreleser (lærer er vgs begrep) kan navnet ditt fordi du er aktiv i forelesningen, men fordi du er den som forstyrrer hele tiden. Du må lære å oppføre deg i en ny sammenheng, lære nye koder, lære at ting ikke nødvendigvis følger slik det var på vgs. UH-sektoren fungerer annerledes, har ulike krav, ulike forventninger og ulike måter å gjøre ting på enn du er vant til. 

Enig med en over som sier du bør engasjere deg i ett eller annet studentrelatert og skaffe deg venner på den måten, men ikke forfølg folk, gi det tid. 

Anonymkode: 9406f...7c6

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun har avvist deg så mye i løpet av de siste månedene, så skjønner jeg at hun til slutt sletter om det fortsatt er mye spørsmål om å henge. Det blir fort veldig intenst, needy og mye.

Dere har hatt hverandre på snap i tre måneder og hun har avvist deg i to av dem, så sier det sitt.

Ringer du andre i klassen, så vil du mest sannsynlig bare bli ansett som dramaqueen, og du setter den andre i en kjip situasjon med å la den være en slags mellommann.

Anonymkode: 1041c...982

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at du har en diagnose, TS? Aspergers, eller liknende? Man kan ha det ganske mildt, og rett og slett slite med sosiale koder og signal fra andre. Da finnes det god hjelp å få.

Anonymkode: 8979a...afc

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Tror kanskje at jeg ville roet litt ned. Det er helt vanlig at man er vennlig, småprater og melder litt med folk man studerer med uten at man umiddelbart blir venner. Veldig mange i den alderen har allerede et etablert sosialt nettverk, så det å hele tiden skulle svare på hva som skjer, hva man skal og hva man skal i helga kan fort oppleves som mye press i en ny relasjon. Ville hørt på AB over meg her og heller prøvd å sende mer nøytrale meldinger der man blir kjent fremfor å hele tiden skulle starte samtaler som man MÅ svare på. 

Ellers så tror jeg også at du må jobbe litt med å akseptere at ikke alle er interessert i et vennskap, og at noen folk er vennlige/høflige uten at de vil møtes eller ha en relasjon utenfor skolen. Det virker som om du er fanget i en tankegang som tilsier at det er deg det er noe feil med, og at du derfor må prøve hardere eller gjøre noe nytt for å beholde eller skape et vennskap fremfor å akseptere at ikke alle relasjoner blir vennskap. 

Ellers vil jeg anbefale deg å melde deg inn i en studentforening eller involvere deg i noe frivillig. Folk som er med på slike aktiviteter er ofte mer åpen for vennskap. Det er mange som går på forelesninger og deltar i undervisning fordi de "må" i skolesammenheng, men folk er med i studentforeninger fordi de har en bevisst innstilling om å være sosiale. 

Anonymkode: 03e1a...ec0

Jeg hører mange bekjente snakke omnat de snapper med sine venner helen tiden.

Og de henger ca 3 ganger i uken. Jeg har ikke gjort noe sosialt siden 31 august ifjor når det kommer til å dra ut(!).

Bortsett fra dette, er det de spmnom lese økter og litt småsnakk i timen.

Jeg misstenker at det er fordi  de jrg vet om,som er såpass aktive,somregel hsr det mer gøy. 

Men gøy koster også penger og jrg gjør hva jeg kan. Inviterer hjem til meg og sørger for å gjøre meg sett og hørt.

Da vi kom innom temaet,mrd en i klassen ble det sagt,at irgbikke var alene om å føle det sånn. Og at vi er flere. 

Jeg fikk son tips å gi mer faen, så tenker jeg at jrg får bare registrere,men jeg vet faktisk om andre som både sender bruker og er ner aktiv enb hva jrg er,som aldri hører noe om at de er <for mye>.

Så kan være m,slik jeg kjenner de som melde rig er mye sosialt, er st de hele tiden snakker om andre man kjenner. Men nå blir drt mye negativt her.

Bare sier at jrg vet at selv jrg har opplevd å høre andre snakke <dritt> om meg,men likevel være med på moro. 

Uansett, sånn det er nå,f eks, så hører jeg litt rundt med diverse bekjente om sommerplaner.

Også viser det seg, at de planene er nesten lagt i koks,så nå må jeg <skynde> meg sakte da eller,hvis ikke så får jegbikkebopplevd noe i sommer heller?

Anonymkode: e525d...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du bør prøve å finne en slags hobby? Et sted å møte likesinnede? Virker som du har bestemt det for en person/liten gruppe du ønsker å være venn med, men at de kanskje ikke er så interessert tilbake. Det skjer dessverre. 
 

jeg har en «for mye»-kollega. Jeg orker henne bare i små doser. Hun er på alle måter ei flott dame, men ikke for meg. Jeg blir så sliten. Det er godt at hun har andre likesinnede som hun har møtt via sine hobbyer. For vi kommer aldri til å bli noe mer enn kolleger. Vi er for ulike. Møtes på jobb og det er det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fatter ikke hvordan dette kan være mye,når jeg ikke gjør noe sosialt?

Er jo somregel jeg son har sittet hjemme og ikke gjort noe?

 

Anonymkode: e525d...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faktisk så skullebjrg gjerne ha jobbet mandag til fredag,bare for å vite at lørdag så smeller det.

Men når det viser seg,at bare nå,hvorbjrg sjekker opp sommeren,at andre hisst hsr tenkt og planlagt sommeren allerede?

Også er det jeg som fpr høre stbjrg er mye?

Hvor er logikken her?

Anonymkode: e525d...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Bare fatter ikke hvordan dette kan være mye,når jeg ikke gjør noe sosialt?

Er jo somregel jeg son har sittet hjemme og ikke gjort noe?

 

Anonymkode: e525d...7f6

Det kan være noe så enkelt som din iboende intensitet. Eller masing på snap. 
 

 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Asperger / autismespekterforstyrrelse TS? Virker som at du ikke helt klarer å tolke sosiale koder, og andres signal de sender deg. Ikke at det er feil, men det forklarer kanskje hvorfor du ikke helt forstår hvorfor hun reagerer som du gjør.

Jeg kan godt forstå at denne jenta blir sliten, og at du blir litt for mye. 

Anonymkode: c10cb...6b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føler med deg❤️ Det er vondt å føle seg utestengt.

Jeg synes det virker som du er litt mye og påtrengende. 
 

Når du sender snap om «hva driver du med?», så legger det føring for en lang snaputveksling som vedkommende ikke orker. Slike ting kommer med tiden når man har en relasjon med mye felles humor. 
 

Hva med å sende fellessnapper? Og sette en grense for kun 1 om dagen.

Gi andre rom for å svare hvis de ønsker. Om noen svarer så kan du sende et kort svar tilbake med litt humor i. Men da må snappen ikke legge føringer for at personen må svare. 
Humor binder folk sammen.

Anonymkode: 9d081...c81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sententia skrev (1 minutt siden):

Det kan være noe så enkelt som din iboende intensitet. Eller masing på snap. 
 

 

Igjen; hva legger du egtl i ordet masing?

Når det handler om et spørsmål,som leder steder?

Alternativet burde være at man ikke snakker eller spør i drt hele tatt da ellerhvor er logikken din her?

Anonymkode: e525d...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Faktisk så skullebjrg gjerne ha jobbet mandag til fredag,bare for å vite at lørdag så smeller det.

Men når det viser seg,at bare nå,hvorbjrg sjekker opp sommeren,at andre hisst hsr tenkt og planlagt sommeren allerede?

Også er det jeg som fpr høre stbjrg er mye?

Hvor er logikken her?

Anonymkode: e525d...7f6

Logikken ligger nok i at folk planlegger med venner. «En jeg studerer med» er jo ikke nødvendigvis en venn? 
 

Tror vennskap må komme først og ferieplaner etterpå. Hadde blitt stressa om Lise fra studiet hadde kommet til meg og spurt om vi skulle ta en tur til Mykonos sammen..

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Igjen; hva legger du egtl i ordet masing?

Når det handler om et spørsmål,som leder steder?

Alternativet burde være at man ikke snakker eller spør i drt hele tatt da ellerhvor er logikken din her?

Anonymkode: e525d...7f6

Jeg hadde syns det vært rart om en jeg ikke er venn med hadde sendt slike meldinger til meg. Hvorfor skal jeg få slike, liksom? 
 

Jeg vil bli venn først. SÅ kan vi begynne å skrive om hva vi gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...