AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #1 Skrevet 5. februar 2023 Noen her som har tatt det?☺️Jeg har såååå lyst å ta det, men er redd for å blåse vekk penger🫣Har vært syk i mange år, men føler sterkt for å gjøre noe kreativt og jobbe mer! jobber kun 20% i dag, etter å ha vært ufør i 8 år. Sykdommene mine er mer stabile i dag; dog kreves mye tilpasninger…Mine foreldre vil gi meg forskudd på arv, slik at evt skolepenger ikke er noe problem. Jeg eier en liten leilighet sentralt i Oslo, slik at evt oppmøte på studie blir her. Siden jeg har en del problem med konsentrasjon, litt kognitiv svikt er det ikke aktuelt å stile høyt. Det er også umulig å ta mer enn 50%. Jeg er 36 år nå. Har sett på alt fra regnskap på fagskole, til illustrasjon og digital markedsføring på HK. Oslo met har et emne i foto som ser gøy ut. Grafisk design blir trolig for krevende🤔 Jeg vet godt at et en bankers utdannelse kan være feks helsefagarbeider/vernepleier/barnehagelærer, men det er utopisk ift helsen min. Faktisk er støttekontakt og BPA noen av de få jobbene jeg finner uten krav til utd. Men jeg vil ikke klare å flytte rullestoler, ta nedvasker etc. Jeg klarer ikke engang enkle praktiske oppgaver pga smerter. Trolig vil jeg selv måtte spørre om å få BPA en dag🥹 Jeg er ikke god på tall eller data dessverre, så ting med exel og tall som krever høy konsentrasjon er nok ikke det beste. Språk er interessant, men det vil nok ta meg 10-15 år å bare lære et basic språk haha. Tar gjerne imot masse tips om hva jeg kan finne på💞 Anonymkode: ac163...032 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #2 Skrevet 5. februar 2023 Hva med spilldesign eller interaksjonsdesign? Jeg er selv utdannet illustratør og vil ikke anbefale det hvis du ønsker en trygg framtid. Men det er min erfaring da, jeg kan ikke snakke for alle. Anonymkode: 56fe4...8b1
esmer Skrevet 5. februar 2023 #3 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen her som har tatt det?☺️Jeg har såååå lyst å ta det, men er redd for å blåse vekk penger🫣Har vært syk i mange år, men føler sterkt for å gjøre noe kreativt og jobbe mer! jobber kun 20% i dag, etter å ha vært ufør i 8 år. Sykdommene mine er mer stabile i dag; dog kreves mye tilpasninger…Mine foreldre vil gi meg forskudd på arv, slik at evt skolepenger ikke er noe problem. Jeg eier en liten leilighet sentralt i Oslo, slik at evt oppmøte på studie blir her. Siden jeg har en del problem med konsentrasjon, litt kognitiv svikt er det ikke aktuelt å stile høyt. Det er også umulig å ta mer enn 50%. Jeg er 36 år nå. Har sett på alt fra regnskap på fagskole, til illustrasjon og digital markedsføring på HK. Oslo met har et emne i foto som ser gøy ut. Grafisk design blir trolig for krevende🤔 Jeg vet godt at et en bankers utdannelse kan være feks helsefagarbeider/vernepleier/barnehagelærer, men det er utopisk ift helsen min. Faktisk er støttekontakt og BPA noen av de få jobbene jeg finner uten krav til utd. Men jeg vil ikke klare å flytte rullestoler, ta nedvasker etc. Jeg klarer ikke engang enkle praktiske oppgaver pga smerter. Trolig vil jeg selv måtte spørre om å få BPA en dag🥹 Jeg er ikke god på tall eller data dessverre, så ting med exel og tall som krever høy konsentrasjon er nok ikke det beste. Språk er interessant, men det vil nok ta meg 10-15 år å bare lære et basic språk haha. Tar gjerne imot masse tips om hva jeg kan finne på💞 Anonymkode: ac163...032 Jeg syns det er veldig positivt at du ønsker deg ut i arbeidslivet igjen. Alle jeg kjenner som har gått et studie på HK, har vært veldig fornøyd. I ditt tilfelle, er det nok skolepengene jeg tenker mest på. I følge hjemmesiden foregår studiet over to år, og samlet pris for utdanningen blir 221 600. Selv om du får forskudd på arv, er det så lurt for deg å bruke pengene dine på dette? For selv om du fullfører utdanningen, er det ikke sikkert du får relevant jobb som kan nedbetale lånet så fort som mulig. Ei venninne av meg tok bachelorgraden sin på HK, og hadde 500 000 i studielån etter endt utdanning. Hun fikk sin første jobb i fjor, med 490 000 i årslønn. Hun kommer til å gå opp i lønn etterhvert, men hun kunne like gjerne tatt utdanningen et offentlig sted og sluppet så mye lån. Har du undersøkt mulighetene dine på offentlige studieinstitusjoner? Du trenger ikke å "sikte høyt", men noe som du interesser deg for, noe som er overkommelig for deg, og noe som kan gi deg inntekter i fremtiden er jo lurt :)
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #4 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva med spilldesign eller interaksjonsdesign? Jeg er selv utdannet illustratør og vil ikke anbefale det hvis du ønsker en trygg framtid. Men det er min erfaring da, jeg kan ikke snakke for alle. Anonymkode: 56fe4...8b1 Jeg behersker ikke mac’en min engang hehe. Tror det blir for vanskelig🫣 Anonymkode: ac163...032
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #5 Skrevet 5. februar 2023 esmer skrev (1 time siden): Jeg syns det er veldig positivt at du ønsker deg ut i arbeidslivet igjen. Alle jeg kjenner som har gått et studie på HK, har vært veldig fornøyd. I ditt tilfelle, er det nok skolepengene jeg tenker mest på. I følge hjemmesiden foregår studiet over to år, og samlet pris for utdanningen blir 221 600. Selv om du får forskudd på arv, er det så lurt for deg å bruke pengene dine på dette? For selv om du fullfører utdanningen, er det ikke sikkert du får relevant jobb som kan nedbetale lånet så fort som mulig. Ei venninne av meg tok bachelorgraden sin på HK, og hadde 500 000 i studielån etter endt utdanning. Hun fikk sin første jobb i fjor, med 490 000 i årslønn. Hun kommer til å gå opp i lønn etterhvert, men hun kunne like gjerne tatt utdanningen et offentlig sted og sluppet så mye lån. Har du undersøkt mulighetene dine på offentlige studieinstitusjoner? Du trenger ikke å "sikte høyt", men noe som du interesser deg for, noe som er overkommelig for deg, og noe som kan gi deg inntekter i fremtiden er jo lurt Ønsker ikke å bruke så mye penger på en usikker utdannelse nei; tenkte et par semester kanskje. De har digital markedsføring til rundt 50 000kr, men så var det det med konsentrasjon og tekniske (u)ferdigheter😏Har en absurd drøm om å skrive barnebøker og illustrere dem. Er veldig glad i å skrive; holder på med en snål «roman» om jeg kan bruke et sånt ord om skribleriene mine. Tror det kun er HK som tilbyr illustrasjon. Jeg er typen som leser litt om ulike ting, men ikke spesialiserer meg på noe. Til tross for ocd og add har jeg tidligere gjennomført (blant annet) ex.phil og ex.fac, så om jeg finner en bachelor på et off.universitet slipper jeg å ta alle 180 sp. Men har mange hemmende fysiske tilstander som krever tilretteleggelse, både i studiesituasjon og jobb. Men går snart på veggene av kjedsomhet. Føler livet bare passerer mens vennene mine går fremover. De få jeg kjenner som også er uføre har jeg lite til felles med, og jeg finner ikke fellesskap gjennom dem ihvertfall. Føler ikke jeg hører til noe sted lenger, men lengter etter mer innhold i livet. Og gjerne litt bedre økonomi, selv om det ikke er hovedmotivasjonen🫣 Anonymkode: ac163...032
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #6 Skrevet 5. februar 2023 Hvis du tenker at du dkal ta det fordi du trenger jobb og ikke kun for interesse, så hadd jeg ikke valgt det. Illustrasjon er en av de verste retningene innenfor kreativ bransje når det kommer til jobb. Anonymkode: 946b7...ebd 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #7 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis du tenker at du dkal ta det fordi du trenger jobb og ikke kun for interesse, så hadd jeg ikke valgt det. Illustrasjon er en av de verste retningene innenfor kreativ bransje når det kommer til jobb. Anonymkode: 946b7...ebd Ja, illustrasjon blir evt en dyr interesse og gir meg ikke jobb. Ihvertfall ikke bare 1-2 emner. Kanskje jeg heller skal parafrasere innlegget mitt til å spørre om hvike jobber en «sånn som meg» kan prøve meg på😄Bokbinder, grafisk design, webdesign eller noe lignende? Rammemaker? Jeg er ganske bortkommet her og burde finne en offentlig utdannelse🫣 Anonymkode: ac163...032
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #8 Skrevet 18. februar 2023 Hei. Jeg ville helt ærlig ikke tatt utdannelse innen illustrasjon ved høgskolen i Kristiania. Det er kun noen få utdannelser innen det feltet som er gode. De fleste er mer folkehøgskole-nivå. Og siden gjerne skulle gjort en jobb ut av dette så hadde jeg da valgt noe annet. Kunsthøgskolen i Oslo og i Bergen gir en god utdannelse innen feltet, men der er det vanskelig å komme inn. Da må du ha noen illustrasjoner/design/tegninger å vise fram. Ellers er Einar Granum en god skole. Der lærer du mange ulike teknikker, og mest kunst. Men mange går der før de går videre til kunsthøgskolene. Denne skolen koster penger. Du kan også bli selvlært. Å jobbe som illustratør krever ingen CV. Jeg jobber selv som dette og har aldri blitt bedt om å vise CV-en. Om du greier å jobbe motivert, finner deg en "mentor" du spør om tips og konstruktiv, kritisk kritikk så er det mulig å rett og slett gå den veien. Det skolene hjelper deg med er først og fremst oppgaver og et klassemiljø. Om du er god på å ordne sånt kan du faktisk få det til på egenhånd. Illustratør er som noen her sier ganske vanskelig å tjene godt på. Du må regne med mange år før du får "vanlig" lønn. Noen får det aldri til å gå rundt. Men jeg har selv trivdes veldig godt. Det passer dessuten kanskje deg. Jeg har selv ADD og andre psykiske ting (som deg), og å kunne jobbe alene i mitt eget tempo, og når på dagen og uka som passer for meg er helt perfekt. Anonymkode: b66c3...9fd
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #9 Skrevet 18. februar 2023 Hei, jeg er illustratør. Jeg har gått grafisk design ved Westerdals ( når det het det ) og så har jeg gått animasjon. Tegne har jeg alltid greid, så jeg har ikke formell utdanning innen illustrasjon. Jeg er bare det fordi jeg er dritgod på å tegne og tenker masse, poster det på nett slik at folk ser, og så har jeg fått oppdrag. Jeg har gående et oppdrag akkurat nå der jeg tegner 3 illustrasjoner per dag frem til juni og skal levere en kjempepakke til Gyldendal. Og det er bare fordi jeg selv sendte en mail til dem, og viste dem noe arbeid jeg hadde gjort. Vil du bli illustratør, så hadde jeg mye heller bare tegnet masse, hver hver dag, og lagd en portfolio. Ikke ta en dritdyr utdanning, med lærere som stiller masse krav til deg, og med sosialt press fra klassekamerater, og gå inn i en bransje der du bare får frilansoppdrag. Du kan heller kjøpe deg kurs på nett og lage et eget opplegg. det er mye billigere og du kan ta ting i ditt eget tempo, og ja du kan bli illustratør som meg uten en slik utdanning. Sett deg et mål til sommeren, feks. Invister i adobepakka, og en god Mac, og et tegnebrett. Gå på discord og join andre som tegner. Bor du i Oslo så finnes det noe som heter sketch crawl, der ble jeg kjent med mange andre kreative folk. Dra på akt tegning kvelder, masse sånt i Oslo. Sjekk ut blank space også. Vil du ta utdanning, ta noe som du føler du orker å gjøre på deltid. En jobb der du får fast ansettelse, og sikkerhet. Som frilanser og illustratør er det dessverre dårlig betalt, og aldri ( gjerne sjeldent ) faste jobber. Tar du grafisk design, så er du mer sikret en trygg jobb. Og om du sliter med helsa og er mye syk, så finnes det også typ hjernedøde grafisk design jobber, med lite variasjon og utfordringer. Samma som det finnes vanskelige grafisk design jobber. Man kan også jobbe deltid som grafisk designer, feks i en nettbutikk, der alt du skal gjøre er å legge inn bilder og sånt. Kjempeenkelt. Anonymkode: c1c4f...39f 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #10 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det passer dessuten kanskje deg. Jeg har selv ADD og andre psykiske ting (som deg), og å kunne jobbe alene i mitt eget tempo, og når på dagen og uka som passer for meg er helt perfekt. Bare for å legge til, jeg er også illustratør ( jobber som grafisk designer ) og har også ADHD uten hyperaktivitet. Det er slitsomt å slite med struktur og sånt, men tar aduvanz og det hjelper med produktiviteten og jeg får i det minste et ønske om å bli mer strukturert med medisin. Men det er ikke dritlett som grafisk designer når man har et kaos hode, og jobben din er som designer er å LAGE struktur og system. illustrasjon er mindre kompleks da. Anonymkode: c1c4f...39f
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #11 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bare for å legge til, jeg er også illustratør ( jobber som grafisk designer ) og har også ADHD uten hyperaktivitet. Det er slitsomt å slite med struktur og sånt, men tar aduvanz og det hjelper med produktiviteten og jeg får i det minste et ønske om å bli mer strukturert med medisin. Men det er ikke dritlett som grafisk designer når man har et kaos hode, og jobben din er som designer er å LAGE struktur og system. illustrasjon er mindre kompleks da. Anonymkode: c1c4f...39f Ja, tror dette varierer veldig fra person til person. Men har lest flere steder at mange med ADHD (ADD er en form for ADHD, bare uten hyperaktivitet som jeg har forstått det) ofte trives med å være selvstendig næringsdrivende. Ja, selv om det er vanskeligere å strukturere seg, så kan det for noen gjøres opp med at man kan hoppe fra inn i jobb når man har energi, og finne sine egne lure løsninger for å greie å konsentrere seg. For meg var det i det minste lettere enn å gå i vanlig jobb. Da hadde jeg virkelig ikke konsentrasjon til noe som helst, greide ikke lese e-poster en gang. Jeg vil anbefale TS å tenke gjennom om hun greier å strukturere seg selv noe. Selv hjelper det meg med deadlines, men ikke alle greier å jobbe uten at noen står bak ryggen og maser (ADHD eller ikke). Jeg er også grafisk designer forresten og usikker på hva du mener med at det ene er mindre komplekst enn det andre. Tror det kommer mer an på jobb til jobb enn hele feltet i seg selv. Anonymkode: b66c3...9fd
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #12 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja, tror dette varierer veldig fra person til person. Men har lest flere steder at mange med ADHD (ADD er en form for ADHD, bare uten hyperaktivitet som jeg har forstått det) ofte trives med å være selvstendig næringsdrivende. Ja, selv om det er vanskeligere å strukturere seg, så kan det for noen gjøres opp med at man kan hoppe fra inn i jobb når man har energi, og finne sine egne lure løsninger for å greie å konsentrere seg. For meg var det i det minste lettere enn å gå i vanlig jobb. Da hadde jeg virkelig ikke konsentrasjon til noe som helst, greide ikke lese e-poster en gang. Jeg vil anbefale TS å tenke gjennom om hun greier å strukturere seg selv noe. Selv hjelper det meg med deadlines, men ikke alle greier å jobbe uten at noen står bak ryggen og maser (ADHD eller ikke). Jeg er også grafisk designer forresten og usikker på hva du mener med at det ene er mindre komplekst enn det andre. Tror det kommer mer an på jobb til jobb enn hele feltet i seg selv. Anonymkode: b66c3...9fd Ja, det er en del kreative folk som har det sånn og. Det jeg mente var at som designer så er jobben min å lage struktur i et rot. uten medisin så slet jeg med det. Du vet, om du lager en brosjyre, så lager du jo et system. det er jo ikke tilfeldig plasserte elementer, men man bruker et visuelt språk som har en rytme. Og så får du kansje et oppdrag da, der du skal lage ti plakater som har forskjellig info. og tilhørende ti flyers som har samme info og er forskjellig. Det er sånt jeg hadde slitt med uten medisin. Nå er jeg UX designer da, og har oppdaget at et spesielt talent jeg har, er å lage et hierarki i en oversikt som har information overload. Feks dokumenter som har kjempetungt tekster. Jobber også med mega menyer, og sånt. Mens min kollega uten adhd lager et system som er for kaotisk så lager jeg noe som er mye mer forenklet og mer oversiktlig, rett og slett fordi jeg ikke takler å ha for mye å forholde meg til på en gang. Så min svakhet ( adhd hjerne og sterkt behov for struktur) er min styrke, rart med det. håper ikke det oppleves som selvskryt, men det var en tid før jeg fikk medisin for adhd, der folk sa til meg at jeg ikke kunne bli designer fordi jeg slet med struktur. Og så var det den svakheten, som var min styrke ehehe. Anonymkode: c1c4f...39f 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #13 Skrevet 18. februar 2023 Ts her; interessant å lese hvordan dere fungerer, styrker/svakheter osv☺️Selv har jeg ocd, og trenger struktur og rutiner i hverdagen. Men er håpløs rotete og er nok ikke en typisk ocd. Etter år med sykdom, smerter, lite søvn sliter jeg med hukommelse og konsentrasjon. Pga smerter og utmattelse må ting tas i eget tempo. Jeg har forresten en mac, men er lite skilled og bruker den bare til ordinære ting😄Her om dagen kom jeg over noe som heter canva, og ble helt oppslukt av å redigere et bilde for å lage et bursdagskort til niesen min. Så photoshop og grafisk design er noe som virker veldig interessant i mitt hode. Men har ca null selvtillitt, og aner ikke hvor jeg skal begynne…😏Er dessverre ikke spesielt god til å tegne, så å satse på å lære meg illustrasjon og frihåndstegning (på egen hånd eller skole) er kanskje ikke helt veien å gå. Jeg bare kjenner på følelsen av å ville gjøre noe kreativt, noe som skaper resultat. Å punche tall inn i exel vil nok føles som en langsom død for meg. Mens det å designe noe vil få meg til å føle meg levende😄flåsete sagt…hehe. Men må ha noe å strekke meg mot🥰 Anonymkode: ac163...032
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå