AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #1 Skrevet 4. februar 2023 Hei! Jeg er snart ferdig på VGS og skal søke studier. Jeg har lest om bioingeniør, og studiet virker veldig interessant og gøy! Jeg vil jobbe innen helse, med mennesker, bruke min realfagskunnskap, lære om menneskekroppen og sykdommer osv. Det krysser alle boksene! MEN, den største ulempen er lønnen! Jeg synes lønnen er altfor lav! Har hørt at startslønnen for en bioingeniør er på kun 437 000kr!? Er ikke det veldig lite!? Jobben er jo så viktig og krevende! Jeg skal studere og jobbe i Bergen. Tenker nok at jobben vil bli på Haukeland sykehus. Kan dere som vet, eller som selv er bioingeniør fortelle litt mer utdypt om lønnen? Det er et veldig viktig valg for meg! Vil bli bioingeniør men lønnen skremmer meg virkelig! På utdanning.no står det derimot at en bioingeniør tjener i underkant av 600 000kr (median). Hvordan kan man tjene godt som bioingeniør? Hvilken avdeling bør man jobbe på for høyest lønn? Hvilken fagforening er best? Hva kan man ev. gjøre allerede i studietiden for å sikre en god jobb med høy lønn etter at man er ferdigutdannet bioingeniør? Basically, hvordan kan jeg tjene godt som bioingeniør? Setter virkelig pris på svar! Gjerne forklar utfyllende! Bør jeg virkelig bli bioingeniør? Er det andre ulemper ved yrket? Takk for svar! Anonymkode: 39a92...4b5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #2 Skrevet 4. februar 2023 Jeg er bioingeniør med fagansvar og 10 års ansinitet. Tjener 600 000 i årslønn. Har vært opp i over 700 000 når jeg har jobbet ekstravakter. Så man blir nok ikke veldig rik. Personlig synes jeg faginteresse veier tyngre enn penger. Jobben er veldig gøy, og det vil være lett å få jobb etter endt utdanning. Minuset er at de fleste av stillingene er vaktstillinger, noe som mange synes er belastende med årene. Anonymkode: 0dfaf...05b 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #3 Skrevet 4. februar 2023 Jeg er «vanlig» ingeniør. Har 8-16 arbeidsdag og aldri overtid. Spennende jobb og tjener 1 rett over 1 mill i året. Hvis du først skal bli ingeniør, så hadde jeg valgt hva-som-helst annet enn bio-ingeniør. Anonymkode: 26bf5...24a 1
AnonymN6 Skrevet 4. februar 2023 #4 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er bioingeniør med fagansvar og 10 års ansinitet. Tjener 600 000 i årslønn. Har vært opp i over 700 000 når jeg har jobbet ekstravakter. Så man blir nok ikke veldig rik. Personlig synes jeg faginteresse veier tyngre enn penger. Jobben er veldig gøy, og det vil være lett å få jobb etter endt utdanning. Minuset er at de fleste av stillingene er vaktstillinger, noe som mange synes er belastende med årene. Anonymkode: 0dfaf...05b Tusen takk for svar! 600 000-700 000 høres ikke veldig dårlig ut! Jobber du på sykehus? Hvilken avdeling? Jeg tror nok at jeg vil få jobb på Haukeland sykehus. Kan du si noe om hva jeg kan forvente i lønn som nyutdannet bioingeniør? Og hvilken fagforening er du medlem av? Hvilken er best?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #5 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er «vanlig» ingeniør. Har 8-16 arbeidsdag og aldri overtid. Spennende jobb og tjener 1 rett over 1 mill i året. Hvis du først skal bli ingeniør, så hadde jeg valgt hva-som-helst annet enn bio-ingeniør. Anonymkode: 26bf5...24a Takk for svar! Wow det er god lønn! Hvilken type ingeniør er du? Hvordan ser din jobbdag ut? Og er det gode jobbmuligheter? Anonymkode: 39a92...4b5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #6 Skrevet 4. februar 2023 Hva med medisin? Det er litt bedre betalt å jobbe som lege Anonymkode: 5373f...cca
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #7 Skrevet 4. februar 2023 Forstår ikke tittelen bioingeniør. Yrket har ingenting med ingeniørfag å gjøre, og følger heller ikke rammeplanen for ingeniørutdanning. Anonymkode: bcf59...960 5
Chupacabra Skrevet 4. februar 2023 #8 Skrevet 4. februar 2023 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Hva med medisin? Det er litt bedre betalt å jobbe som lege Anonymkode: 5373f...cca Nei, det er ikke bedre betalt. De fleste leger er i offentlig sektor, og der er "lønn" begrenset. Har du noen gang hørt om en lege i Norge som er milliardær? Det er mange ingeniører blant de rikeste i landet. Endret 4. februar 2023 av Chupacabra 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #9 Skrevet 5. februar 2023 Chupacabra skrev (8 timer siden): Nei, det er ikke bedre betalt. De fleste leger er i offentlig sektor, og der er "lønn" begrenset. Har du noen gang hørt om en lege i Norge som er milliardær? Det er mange ingeniører blant de rikeste i landet. Det er likevel bedre betalt enn bioingeniør. Jobber som lege på sykehus og tjener ca 1,1 mill i året. Overhodet ikke milliardær, men klarer meg. Burde selvsagt vært bedre betalt. Men tjener mer enn bioingeniører på sykehuset Anonymkode: 5373f...cca
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #10 Skrevet 7. april 2023 Jeg er bioingeniør med fagansvar og 10 års ansiennitet. Jobber i sykehus og tjener ca like mye som hen lenger oppe. Neste lønnstrinn for meg er om nye 10 år. Lønnsforhandlingene skjer lokalt og dekker egentlig ikke inflasjonen i samfunnet engang. Helsevesenet generelt har ikke særlig med penger å hente. Hvis høy lønn er viktig for deg ville jeg valgt en annen utdanning hvis ikke faget er viktig nok, eller prøvd å komme deg inn i privatnæringen. Feks oljeindustrien Jeg tenker ofte selv på å bytte beite. Det er dyrt å leve nå. Liker å være bioingeniør da. Spennende fag som konstant et i utvikling Håper du finner ut hva du vil Anonymkode: 6faf3...5f0
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #11 Skrevet 7. april 2023 Jeg er bioingeniør og jeg mener dette på en så hyggelig måte som mulig: tenk deg nøye om! Jeg fikk nyutdanna en grunnlønn på 384 000 (i Oslo). Jobbet som det i 2 år og byttet så yrke. Har nå tatt en annen utdannelse og får der en startlønn på 600 000. I tillegg får jeg mange andre goder som jeg aldri ville fått som bioingeniør. Det er trist, for det er stor mangel på bioingeniører, men for min del var det rett og slett ikke verdt den luselønna og måten man ble behandla på. Jeg kjenner også 5 andre bioingeniører som nå utdanner seg til noe annet fordi de ikke orker mer. Disse er alle i 20-åra og har ikke akkurat vært mange år i yrket, så det sier litt. Anonymkode: cfcd0...064 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #12 Skrevet 7. april 2023 Er ikke bioingeniør en bachelor utdanning? I så fall er jo virkelig ikke 437 000kr lite! Det er jo en ganske bra lønn som helt nyutdannet spør du meg. Jeg er jurist og jeg startet på 419000 (staten). Det var riktignok i 2015, men allikevel vil jeg si at det må være bra betalt å få nærmere 440 tusen som startlønn for en bacelorutdanning. Hva du starter på er også ikke alltid førende for hvor mye du ender på etter hvert. Jeg tjener over det dobbelte nå 8 år etter, og er fortsatt statlig ansatt. Anonymkode: 69f15...b62 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #13 Skrevet 8. april 2023 Jeg er bioingeniør, og kan bekrefte at lønna er ræva. Jeg har ca 474 000 i grunnlønn med 8 års ansiennitet. Var nede i 380 et eller annet da jeg jobba i Oslo for 5 år siden, så det er litt forskjell fra sykehus til sykehus. Med tillegg nå, så har jeg vel vært oppe i maks 560 000 i året, da med noe overtid også. Skal du ha dagstilling, kommer du til å merke at lønna suger. Ei jeg kjenner gikk fra tredelt turnus til ren dagstilling, og tjener 100 000 mindre i året. Pengene henter du ved å jobbe tredelt turnus. Det er ikke lett å få seg jobb utenom helsevesenet, med mindre du vil bo i Oslo. Jeg vil råde deg til å velge noe annet. Laboratoriene jeg har jobbet på er også preget av lav bemanning, slik som resten av linja i helsesektoren. Det er heller ikke spesielt spennende arbeid, i hvert fall ikke på labene jeg har jobba på. Mye rutine, mye automatisk. Skal ta en ny utdannelse til høsten. Eneste fordelen med å ha bioingeiørutdannelsen i baken, er at jeg alltid kommer til å få meg jobb hvis det blir helt krise. Hadde GARANTERT gått en annen vei hvis jeg kunne gått tilbake i tid. Anonymkode: 87078...f85
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #14 Skrevet 8. april 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er bioingeniør og jeg mener dette på en så hyggelig måte som mulig: tenk deg nøye om! Jeg fikk nyutdanna en grunnlønn på 384 000 (i Oslo). Jobbet som det i 2 år og byttet så yrke. Har nå tatt en annen utdannelse og får der en startlønn på 600 000. I tillegg får jeg mange andre goder som jeg aldri ville fått som bioingeniør. Det er trist, for det er stor mangel på bioingeniører, men for min del var det rett og slett ikke verdt den luselønna og måten man ble behandla på. Jeg kjenner også 5 andre bioingeniører som nå utdanner seg til noe annet fordi de ikke orker mer. Disse er alle i 20-åra og har ikke akkurat vært mange år i yrket, så det sier litt. Anonymkode: cfcd0...064 Ha slags utdannelse tok du? Bioingeniør som skal bytte beite her, sliter litt med å bestemme meg. Anonymkode: 87078...f85
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #15 Skrevet 8. april 2023 On 2/4/2023 at 10:16 PM, AnonymBruker said: Forstår ikke tittelen bioingeniør. Yrket har ingenting med ingeniørfag å gjøre, og følger heller ikke rammeplanen for ingeniørutdanning. Anonymkode: bcf59...960 Jeg er bioingeniør, og jeg er helt enig med deg. Burde hete noe annet. Anonymkode: 87078...f85
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #16 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ha slags utdannelse tok du? Bioingeniør som skal bytte beite her, sliter litt med å bestemme meg. Anonymkode: 87078...f85 IT. Og jeg har ikke angra et sekund. Beste avgjørelsen jeg har tatt. Anonymkode: cfcd0...064 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #17 Skrevet 8. april 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: IT. Og jeg har ikke angra et sekund. Beste avgjørelsen jeg har tatt. Anonymkode: cfcd0...064 Så flott at du er fornøyd med byttet! Håper jeg blir det også. Vurderer den retningen selv, da som dataingeniør, siden det er det som tilbys på universitetet her. Anonymkode: 87078...f85 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #18 Skrevet 9. april 2023 Skal du jobbe på sykehus tjener du tariff tilsvarende andre med bachelor. Vernepleiere, sykepleiere osv. Det er tilleggene man får ved å jobbe kveld og natt som får lønna opp. Anonymkode: 9040b...41d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå