Gå til innhold

Bilselger har lurt meg. Finnes det råd?

Andrine&

Anbefalte innlegg

Andrine& skrev (1 minutt siden):

13 år

Da kan man jo begynne å forvente at timg bare dukker opp uten at noen kan klandres. Hvilke garantier ble bilen solgt med? Hvilke tester gjorde selger før salg? Alt slikt er relevant. En gammel bil har svakere garantier enn en ny, om noen.

Anonymkode: 8f780...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da er egentlig bilen såpass gammel at veldig mye rart kan oppstå av feil. 

Men ville hatt en tredjepart for å ta en kontroll av bilen utenom selger som tydeligvis bare sletter feilene som er registrert og ett verksted du ikke stoler på..

Anonymkode: 2f623...fdf

Ja det er jo det som har skjedd.. de har hatt bilen å slettet feilkode for så å levere den til meg med beskjed om at det er i orden. Samme feil har jo dukket opp igjen

Verkstedet sa også til meg at det jeg fortalte hadde skjedd ikke gikk Ann.. de har pratet meg trillrundt. Jeg fortalte at hele bilen plutselig blir helt død, rattet låser seg å alle lampene lyser samt at motoren skaker skikkelig. Så når jeg tar ut nøkkel, lar bilen stå litt så starter den å går som vanlig. Dette gikk ikke Ann å kunne ikke ha skjedd sa de, dessuten skulle jeg blitt stående å bedt om å bli tauet til verksted for å bevise feil. Jeg ringte selger å kjørte hjem for å møte han, da tok han diagnose å sa alt var i orden.. Han mente det nok skjedde fordi jeg hadde fylt full tank på bilen når den var kaldt, det var ikke sikkert den tålte det.. 

Det blir bare alt for mye surr dette her. Hensikten er vel at jeg skal gi opp, å det stemmer jo ganske greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du bevise at han ikke har gjort det han sier?

Dette blir ord mot ord.  Bruktbil er alltid risky å kjøpe og ofte med mange feil på bilen, det vet alle.

Anonymkode: e5d02...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan du bevise at han ikke har gjort det han sier?

Dette blir ord mot ord.  Bruktbil er alltid risky å kjøpe og ofte med mange feil på bilen, det vet alle.

Anonymkode: e5d02...73e

Han har ikke påstått at han har gjort noe annet enn å bytte plugger og luftfilter samt utført en diagnose. 
Ja det er jo derfor jeg spør iom at jeg nå forstår at jeg har tapt et sted mellom 70 og 80 tusen på et år pga en svindler… Synd det ikke finnes rettigheter og at de kan holde på sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har 5 års klagerett når du har kjøpt bilen hos forhandler.

Hvis bilen er i dårligere stand enn avtalt eller den er dårligere i stand enn alder og kjørelengde skulle tilsi så har du rett til å få bilen reparert 2 ganger. Dersom feil ikke blir rettet etter 2 forsøk kan du hevet kjøpet og få igjen pengene. Men du bør få en nøytral part til å sjekke hva som er feil med bilen. F.eks NAF. Dette må du betale selv, men utgiftene til dette kan du kreve tilbake fra selger. 

Selv om det ca 3 mnd å få saken behandlet hos forbrukertilsynet. Sett i gang prosessen så fort som mulig. Før du vet ordet av det har plutselig gått 3 måneder.

Anonymkode: 8397c...39b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forhandler er dette? Merkeverksted?

Anonymkode: 77552...a04

En fyr som driver salg alene med sitt eget etternavn som firmanavn. Ikke noe verksted i forbindelse med utsalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landet er sikkert fullt av slike slabbedasker, men jeg må bare spørre om akkurat denne slabbedasken befinner seg i Rogaland?

Anonymkode: 9846b...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har 5 års klagerett når du har kjøpt bilen hos forhandler.

Hvis bilen er i dårligere stand enn avtalt eller den er dårligere i stand enn alder og kjørelengde skulle tilsi så har du rett til å få bilen reparert 2 ganger. Dersom feil ikke blir rettet etter 2 forsøk kan du hevet kjøpet og få igjen pengene. Men du bør få en nøytral part til å sjekke hva som er feil med bilen. F.eks NAF. Dette må du betale selv, men utgiftene til dette kan du kreve tilbake fra selger. 

Selv om det ca 3 mnd å få saken behandlet hos forbrukertilsynet. Sett i gang prosessen så fort som mulig. Før du vet ordet av det har plutselig gått 3 måneder.

Anonymkode: 8397c...39b

Ja men hva når han har latet som han har fikset feilen og ikke er villig til noe dialog? Jeg har jo gitt han bilen for å gi han mulighet til å fikse den, etter den ene gangen han hadde bilen nekter han for at noe er galt å han nekter meg å ta kontakt. Han sier selv at jeg ikke skulle bedt han fikse feilen, jeg skulle gått til verksted for å bevise feil. Når jeg ikke har gjort det er det for sent å si noe ifølge han. Er så lei den mann…

Ja en naf test er lurt, men hva er den verdt nå så lenge etterpå? Jeg burde jo tatt dette med en gang.

Det står kun at jeg kan få hjelp med mekling. Utfallet vet jeg jo ikke. Innen den tid må bilen ha nye sommerdekk og jeg må egentlig forberede neste EU-kontroll hvis jeg skal klare å ha ting i orden inne fristen. Det er mye å vurdere. Har hatt steinsprutskade igjen også, forrige var i april 22, nå skjedde det igjen så må ha enda en ny rute innen Eu, egenandel 2500kr. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landet er sikkert fullt av slike slabbedasker, men jeg må bare spørre om akkurat denne slabbedasken befinner seg i Rogaland?

Anonymkode: 9846b...7f9

Nei du finner denne lutryggede kødden nær Drammen

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg gjette... du vet ikke hvordan oljen skal peiles og har ikke kontroll på hvilken farge kjølevæsken har eller hvor den skal etterfylles, bilen er i tillegg kjøpt av en luguber bruktbilforhandler som definitivt ikke er norsk?.

Anonymkode: 286ed...718

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andrine& skrev (3 timer siden):

Han har ikke påstått at han har gjort noe annet enn å bytte plugger og luftfilter samt utført en diagnose. 
Ja det er jo derfor jeg spør iom at jeg nå forstår at jeg har tapt et sted mellom 70 og 80 tusen på et år pga en svindler… Synd det ikke finnes rettigheter og at de kan holde på sånn

Så hva er svindelen? For at dette skal være svindel må dette være en feil som var oppstått før bilen ble solgt og som firhamdler visste om, men holdt tilbake kunnskap om.

Alternativt er du blitt gitt en garanti om at alle feil som oppstår innen en tids- og/eller km-frist skal helt eller delvis reparers for forhandlers kostnad.

Du har ikke nevnt noe om en garanti, og du har heller ikke fremholdt at bilen hadde feil på kjøpstidspunktet som selger visste om.

Å kjøpe eldre biler er å ta en risk. Når du kjøper ny bil er den høye prisen delvis en forsikring mot feil.

Uten denne forskringen må du akseptere at du har en bil som vil få feil.

Sorry.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bil er dette og hva kostet den? Du har vel kasko på den også pga billånet?

Å kjøpe gammel bil på lån er alltid dårlig business.

Anonymkode: bc078...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 år gammel.... Du kan ikke forvente at det er som en nybil. Masse feil kan oppstå. Og ingen kan klandres 1 år i ettertid. Du kan  lese om "alle" sakene naf vinner, men ikke de som taper. Vil du ha skikkelig garanti må du kjøpe ny bil, men selv der må du ofte krangle.

Anonymkode: 9be87...ec5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

La meg gjette... du vet ikke hvordan oljen skal peiles og har ikke kontroll på hvilken farge kjølevæsken har eller hvor den skal etterfylles, bilen er i tillegg kjøpt av en luguber bruktbilforhandler som definitivt ikke er norsk?.

Anonymkode: 286ed...718

Å joda dette er en norsk selger i femtiåra så ikke tro at våre egne ikke er noen svin som kun forsøker å ødelegge andre. 
Men ja, jeg har jo forstått at jeg er veldig dum, kommer aldri til å kjøpe meg bil igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

origin skrev (17 minutter siden):

Jeg har forsøkt alt dette, selger nekter å samarbeide. Det neste jeg kan gjøre er å be om mekling. Jeg har erfart at dette er en person det ikke nytter å mekle med så ser ikke hensikten. Han juger, begynner å grine, legger på når jeg ringer, gir verkstedet skylda, nekter å ta ansvar i det hele tatt.
Jeg har nå påbudt feil å gitt selger formell klage, dette avvises. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (14 timer siden):

Det er nå over et år siden jeg kjøpte bil hos forhandler. Jeg har nå forstått at han har lurt meg hele tiden.. Dette har han gjort i samarbeid med et verksted som han påstår har hatt bilen inne til reparasjon noe jeg nå skjønner er løgn.

Jeg har trodd han har forsøkt å ordne opp så har ikke satt bilen på verksted selv. Nå sier han at det hele tiden har vært min oppgave å påvise feil..

Jeg leste at ved feil skal selges gis en mulighet til å fikse bilen. Han har latet som han har sjekket og fikset den å lurt meg hele tiden.

Nå la jeg inn en skriftlig klage med tidsfrist som han avviser. Han sier det er for seint å klage et år etter kjøp. Bilen gikk i nødmodus første gang etter noe uker i litt eie, da ringte jeg selger å meldte i fra. Han kom å latet som han sjekket bilen, vi kjørte en tur å han sa alt var i orden.. Det er bare løgn hele veien 

Nå har jeg en utgift på reparasjoner på bilen større enn jeg kan klare. Bilen står parkert, jeg har et dyrt lån og betaler forsikring. 

Finnes det noe håp om at det kan løse seg? 50lapper i gjeld og 8000kr i året på forsikring utgjør mye penger for å kun ha en bil på gårdsplassen.. 

Meld deg inn i amcar og få teknisk og advokathjelp derfra. Det meste fikser seg så lenge du har dokumentasjonen i orden fra din side.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...