Gå til innhold

Har du skrevet bok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt lyst til å skrive en bok, ikke nødvendigvis en lang en. Så jeg har lest rundt om hvordan man kan starte, hvem man kan sende inn ideen man har til osv. 

Men så kommer jo det med å finne noe å skrive om. Hvor fikk du inspirasjon? Har du generelt god fantasi eller bruker du det du opplever? Har du ev. noen tips til en nybegynner? 🤓 

Anonymkode: 65a78...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tenkt på det samme, men har motsatt problem: Har altfor mye å skrive om... Så jeg får liksom aldri begynt. Hver gang jeg begynner å skrive idéene ned på PC'en svikter selvtilliten:rodmer:

Den mest realistiske idéen min er å skrive om hverdagslivet på jobben, på en humoristisk måte. Med oppdiktede karakterer og hendelser for å spe på de virkelige hendelsene.

Anonymkode: 6eac8...47c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har tenkt på det samme, men har motsatt problem: Har altfor mye å skrive om... Så jeg får liksom aldri begynt. Hver gang jeg begynner å skrive idéene ned på PC'en svikter selvtilliten:rodmer:

Den mest realistiske idéen min er å skrive om hverdagslivet på jobben, på en humoristisk måte. Med oppdiktede karakterer og hendelser for å spe på de virkelige hendelsene.

Anonymkode: 6eac8...47c

Litt ala «lunsj»? Bare i bokformat? 😛 

Anonymkode: 65a78...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (12 timer siden):

Har skrevet flere historier.. men er endel år siden nå. 

Har du gitt ut noe eller er det for egen del du har skrevet? :) 

Anonymkode: 65a78...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første skritt er jo å ha noe du har lyst å si.

Hvorfor har du lyst å skrive en bok? Hva vil du fortelle? Hvorfor?

Bare sett deg ned og begynn å skrive. Og se hva som kommer. Ikke vurder det, ikke kritiser det. Bare skriv. Mye blir dårlig, noe blir bra. Du klipper og limer og fyller på etterhvert. 

Les masse. 

Jeg føler jeg har en utømmelig fantasi, så kunne skrevet om hva som helst tror jeg.

Du kan begynne å øve deg på å skrive korte tekster. Jeg går på en skrivegruppe og der gjør vi korte skriveøvelser, sånn at den som leder gruppen gir oss f.eks et bilde, noen ord eller en gjenstand. Så settes stoppeklokken på 7 minutter, alle skriver et eller annet, og når 7 minutter er gått leser vi opp tekstene våre. Det er mye man kan skrive på 7 minutter. Bare lukk øynene og skriv det som kommer fra innsiden. 

Alt kan være inspirasjon, bilder, musikk, lyder, smaker. Bruk sansene dine, beskriv hva du ser, føler, tenker. Sjekk på nett om du kan finne skriveoppgave for skoleelever eller sjekk i en gammel norskbok om du finner gamle stiloppgaver. Les en artikkel fra et magasin eller avis og spinn videre på historien, osv, osv... 

"På den forblåste øyen i vest, lå det et falleferdig gårdshus med en minst like falleferdig tilhørende låve. Fra gårdsplassen hadde man fritt innsyn utover fjorden, og på andre siden av fjorden glitret lysene i den mørke novemberkvelden. Hun knuget jakken litt tettere rundt seg og gikk ned mot fjæresteinene. Det luktet av salt vann, tang og tare da hun rolig skrubbet fra land med høyre bein. Hun satte seg ned og tok tak i årene. Rodde med rolige, stødige tak utover fjorden. På himmelen lyste fullmånen opp hele den mørke fjorden. Hun rodde til hun var kommet midt ut på fjorden. Da stoppet hun, dro opp årene og alt ble stille igjen...."

Hva skjer videre her, f.eks? 

Anonymkode: 4597c...d9f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har skrevet og fått gitt ut en fagbok. Fikk svar fra forlaget tre virkedager etter å ha sendt inn. 

Det er noen år siden. Nå jobber jeg med en roman, har også en samling dikt. Går på kurs i regi av Forfatterskolen og div. andre. Fått ekstern konsulentuttalelse på romanen, så det er et visst håp.  Men p.t. jobber jeg ikke aktivt med skriving. 

Har fantasien på plass. Anbefaler kurs, for det er mye jobb frem til ferdig bok. Man skriver og skriver, mye må kuttes, mye redigering og nåløyet er trangt. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (32 minutter siden):

Ja, har skrevet og fått gitt ut en fagbok. Fikk svar fra forlaget tre virkedager etter å ha sendt inn. 

Det er noen år siden. Nå jobber jeg med en roman, har også en samling dikt. Går på kurs i regi av Forfatterskolen og div. andre. Fått ekstern konsulentuttalelse på romanen, så det er et visst håp.  Men p.t. jobber jeg ikke aktivt med skriving. 

Har fantasien på plass. Anbefaler kurs, for det er mye jobb frem til ferdig bok. Man skriver og skriver, mye må kuttes, mye redigering og nåløyet er trangt. 

Det krever altså jobb og struktur. 

Bare fem prosent får ekstern konsulentuttalelse og veien derfra er lang. 

Kjenner en som fikk utgitt bok som gikk på et kurs, Skriveakademiet tror jeg, og de hjelper ikke videre med salg. Det blir som å selvpublisere. 

Jeg har tenkt tanken på selvpublisering, men da med proffe med på veien. Likevel, å markedsføre boka blir en ny og tøff jobb. Så har slått fra meg tanken egentlig. 

Uansett, har du glede av å skrive, så fortsett med det. Det kan bli en bok, men veien er viktigere enn målet av og til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men skal når jeg blir sånn 90 år om ca 54 år da skal jeg bruke de resterende 10 årene frem mot min 100 års dag bruke dagene til å skrive memoarene mine 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/6/2023 at 7:24 AM, AnonymBruker said:

Litt ala «lunsj»? Bare i bokformat? 😛 

Anonymkode: 65a78...f79

Jeg har en litt spesiell arbeidsplass, kan man si. Vi lever veldig tett på hverandre over lang tid, og her er det endel karakterer som jeg gjerne skulle ha fått frem på papiret. Boken skulle være beskrivelser av hverdagslivet på "kontoret", med litt kjærlighetsdrama og annet drama innimellom.

Jeg ser for meg boka i samme stil som Janne Drangsholts Ingrid Winther-trilogi. Jeg synes de bøkene er rasende festlige:fnise:

Anonymkode: 6eac8...47c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør det ikke helst komme i motsatt rekkefølge?

At «jeg har mye på hjertet som jeg vil dele med andre! kanskje jeg skulle skrive en bok?»

Ikke «jeg vil skrive en bok, men om hva da i det huleste?»

Anonymkode: d88c3...342

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jytte skrev (20 timer siden):

Ja, har skrevet og fått gitt ut en fagbok. Fikk svar fra forlaget tre virkedager etter å ha sendt inn. 

Det er noen år siden. Nå jobber jeg med en roman, har også en samling dikt. Går på kurs i regi av Forfatterskolen og div. andre. Fått ekstern konsulentuttalelse på romanen, så det er et visst håp.  Men p.t. jobber jeg ikke aktivt med skriving. 

Har fantasien på plass. Anbefaler kurs, for det er mye jobb frem til ferdig bok. Man skriver og skriver, mye må kuttes, mye redigering og nåløyet er trangt. 

Kult! Takk for tips om kurs, det skal jeg virkelig se på. For selv om jeg ikke nødvendigvis skriver noe som blir gitt ut så syns jeg hele tanken om å skrive noe er spennende. 

Anonymkode: 65a78...f79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har en litt spesiell arbeidsplass, kan man si. Vi lever veldig tett på hverandre over lang tid, og her er det endel karakterer som jeg gjerne skulle ha fått frem på papiret. Boken skulle være beskrivelser av hverdagslivet på "kontoret", med litt kjærlighetsdrama og annet drama innimellom.

Jeg ser for meg boka i samme stil som Janne Drangsholts Ingrid Winther-trilogi. Jeg synes de bøkene er rasende festlige:fnise:

Anonymkode: 6eac8...47c

Syns du skal kjøre på jeg 😅😂 

Anonymkode: 65a78...f79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2023 den 12.48):

Første skritt er jo å ha noe du har lyst å si.

Hvorfor har du lyst å skrive en bok? Hva vil du fortelle? Hvorfor?

Bare sett deg ned og begynn å skrive. Og se hva som kommer. Ikke vurder det, ikke kritiser det. Bare skriv. Mye blir dårlig, noe blir bra. Du klipper og limer og fyller på etterhvert. 

Les masse. 

Jeg føler jeg har en utømmelig fantasi, så kunne skrevet om hva som helst tror jeg.

Du kan begynne å øve deg på å skrive korte tekster. Jeg går på en skrivegruppe og der gjør vi korte skriveøvelser, sånn at den som leder gruppen gir oss f.eks et bilde, noen ord eller en gjenstand. Så settes stoppeklokken på 7 minutter, alle skriver et eller annet, og når 7 minutter er gått leser vi opp tekstene våre. Det er mye man kan skrive på 7 minutter. Bare lukk øynene og skriv det som kommer fra innsiden. 

Alt kan være inspirasjon, bilder, musikk, lyder, smaker. Bruk sansene dine, beskriv hva du ser, føler, tenker. Sjekk på nett om du kan finne skriveoppgave for skoleelever eller sjekk i en gammel norskbok om du finner gamle stiloppgaver. Les en artikkel fra et magasin eller avis og spinn videre på historien, osv, osv... 

"På den forblåste øyen i vest, lå det et falleferdig gårdshus med en minst like falleferdig tilhørende låve. Fra gårdsplassen hadde man fritt innsyn utover fjorden, og på andre siden av fjorden glitret lysene i den mørke novemberkvelden. Hun knuget jakken litt tettere rundt seg og gikk ned mot fjæresteinene. Det luktet av salt vann, tang og tare da hun rolig skrubbet fra land med høyre bein. Hun satte seg ned og tok tak i årene. Rodde med rolige, stødige tak utover fjorden. På himmelen lyste fullmånen opp hele den mørke fjorden. Hun rodde til hun var kommet midt ut på fjorden. Da stoppet hun, dro opp årene og alt ble stille igjen...."

Hva skjer videre her, f.eks? 

Anonymkode: 4597c...d9f

Husk jeg er ikke proff, men det jeg har satt i bold tekst ville jeg kanskje strøket. Det blir for mange gjentagelser, fjorden f.eks. 

Hva som skjer videre, kanskje driver tankene tilbake til noe i fortiden? Hva skjedde, hvorfor bor hun eller er på øya nå...Alt trenger ikke komme frem der og da. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kult! Takk for tips om kurs, det skal jeg virkelig se på. For selv om jeg ikke nødvendigvis skriver noe som blir gitt ut så syns jeg hele tanken om å skrive noe er spennende. 

Anonymkode: 65a78...f79

Jeg liker Ingelin Røsslands kurs, og også Gro Dahle, som bruker kalle starten på en bok for rablefasen, hun skriver bare uten å redigere, famler seg frem før selve redigeringen. Liker mange andre også selvsagt. 

Et tips er å skrive råmanus, uten å tenke. Uten selvkritikk. Så tar du fatt på selve jobben, redigere, detaljene, show don`t tell, og viktig å finne en rød tråd. Ofte må man redigere flere ganger. Og få flere avslag fra forlag. Det mest vanskelig synes jeg er å få karakterene til å ikke bli stereotype. 

Lykke til. 

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jytte skrev (3 minutter siden):

Husk jeg er ikke proff, men det jeg har satt i bold tekst ville jeg kanskje strøket. Det blir for mange gjentagelser, fjorden f.eks. 

Hva som skjer videre, kanskje driver tankene tilbake til noe i fortiden? Hva skjedde, hvorfor bor hun eller er på øya nå...Alt trenger ikke komme frem der og da. 

Jeg liker Ingelin Røsslands kurs, og også Gro Dahle, som bruker kalle starten på en bok for rablefasen, hun skriver bare uten å redigere, famler seg frem før selve redigeringen. Liker mange andre også selvsagt. 

Et tips er å skrive råmanus, uten å tenke. Uten selvkritikk. Så tar du fatt på selve jobben, redigere, detaljene, show don`t tell, og viktig å finne en rød tråd. Ofte må man redigere flere ganger. Og få flere avslag fra forlag. Det mest vanskelig synes jeg er å få karakterene til å ikke bli stereotype. 

Lykke til. 

 

Tusen takk for råd og erfaringer ❤️ jeg må nok sette meg ned å skrible litt å se om historien finner meg 😁

Anonymkode: 65a78...f79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for råd og erfaringer ❤️ jeg må nok sette meg ned å skrible litt å se om historien finner meg 😁

Anonymkode: 65a78...f79

Min egen erfaring er at når side 30 er skrevet, begynner historien å leve. Det kan like godt være side femti. Men råmanuset - der trenger du ikke redigere, ikke se på skrivefeil og bagateller. 

Hørte en gang hvordan f.eks. Dynastiet ble laget, og sånne typer programmer (serier). De lager et persongalleri, tanter, hovedpersonen(e), mannen, kona, sjefen, barna, venner, familien og så lager de en kolonne med ting som kan skje, sykdom, ulykker, vinne i lotto, skilsmisse, utroskap, ja, hva som helst. En rad nedover med personene og en rad vannrett over ting som skjer. Jeg har ikke jobbet på den måten, og vet ikke om det ville fungert for min del. 

Det tviler jeg på. Men serieromaner er ikke noe for meg. 

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gi ut en digital bok på amazon; tror det er gratis☺️Meeen kan vel bli litt av en jobb å oversette til engelsk først🥹Hadde jeg hatt penger til det, ville jeg tatt illustrasjon utdannelse og laget bokomslag, men også illustrert barnebøker. Vurderer å kjøpe sånn maskin som binder bøker og hefter; jeg er en sucker for det kreative, selv om jeg er for lat/fylt av dårlige klisjeer til å skrive godt🫣

Anonymkode: 6125d...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...