Gå til innhold

Kan noen forklare meg Patreon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser at en gründer jeg følger på IG har startet en Patreon-konto. 

Jeg må ærlig innrømme at jeg forstår ikke helt hva dette går ut på. Er det som et forum som man betaler for? En slags blogg?

Er jeg kynisk som føler at man bare betaler for å føle at man blir bestis med den som driver Patreon-kontoen?

 

Jeg er for gammel for dette tror jeg 😖

Anonymkode: db433...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ser at en gründer jeg følger på IG har startet en Patreon-konto. 

Jeg må ærlig innrømme at jeg forstår ikke helt hva dette går ut på. Er det som et forum som man betaler for? En slags blogg?

Er jeg kynisk som føler at man bare betaler for å føle at man blir bestis med den som driver Patreon-kontoen?

Jeg er for gammel for dette tror jeg 😖

Anonymkode: db433...4b6

Det er en måte å gi direkte økonomisk ytelser til noen du verdsetter publiserer.

Kall det elektronisk tips.

Det bygger på at de ikke nødvendigvis lønner seg å være på YouTube eller insta: for at det skal betale seg, trenger du volum, og tema du skal dekke må derfor være mer generelt.

Hvis du formidler i et lite tema, har du færre tilskuere, og da er å binde direkte relasjoner bedre.

Så du betaler for at fyren skal fortsette å produsere innhold på noe som du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man støtter økonomisk med små eller store pengebidrag de "utøverne" man ønsker å støtte, for å kunne følge dem videre i det de driver med på sosiale medier. For at de skal kunne klare seg økonomisk og fortsette å levere i sosiale medier.

Jeg husker jeg så en del episoder på YouTube av et ungt par (var de australske eller britiske?) som kjøpte seg seilbåt og seilte bokstavelig talt jorda rundt, til alle mulige slags små og store øyer og land. De fisket oftest sin egen middag, og hadde grønnsaker i fryseren. Det ble mye fisk i dietten, for å si det sånn. Der vanntemperaturen tillot det, fridykket de og skjøt fangsten sin med harpun under vann, med dykkermaske. Dette ble også filmet noen ganger. Dagens middag, så fersk som den kan få blitt, rett opp på båten og i steikepanna.

Uansett, dette paret nevnte stadig vekk i sine videoer (hver episode var typisk på ca 20 minutter hver) at de oppfordret eller ba folk om å bli Patreon, for å hjelpe dem å fortsette båtlivet og legge ut videoer.

Dette sier Wiki:

"Patreon er en folkefinansieringsplattform med base i San Francisco. Plattformen brukes særlig av kunstnere og kunsthåndverkere, men også av andre selvstendig næringsdrivende i kreative yrker. Ved å invitere folk til å sende penger via Patreon kan skapere få økonomisk støtte til å produsere kunst eller annet innhold."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...