Gå til innhold

Kjøper vil heve kjøpet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For 3 uker siden solgte jeg bilen min i god tro om at alt var fint. Denne bilen ble solgt for 65 000 kr og er 13 år gammel.. Nå mener den nye bileieren at han har funnet mugg i bilen og ønsker å heve kjøpet. Jeg har aldri sett mugg i bilen selv.. Forstår mugg er farlig - trenger ingen kommentar rundt det. Ønsker kun råd og hva jeg som selger har krav på.

 

Det skal sies at kjøper verken prøvde bilen eller gikk over den før han signerte kjøpskontrakt - noe jeg stusset på der og da, men ville ikke blande meg inn i hans avgjørelser.

 

Kan han virkelig gå rett til heving av bilkjøp? Har jeg ikke noe jeg skulle ha sagt evt mulighet til å utbedre problemet? 

 

Hvis heving av kjøp er det riktig her, skal det fylles ut papirer? Og hvem betaler så omregistreringen osv? 

 

Ønsker svar fra dere som har opplevd lignende. Jeg føler godsnille meg blir utnyttet og håper det er regler rundt dette at jeg kan prøve fikse bilen uten at salget må heves.. 

Anonymkode: 330fc...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står det i kontrakten at bilen selges som den er?

Anonymkode: 7b18e...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Står det i kontrakten at bilen selges som den er?

Anonymkode: 7b18e...74f

Ja

Anonymkode: 330fc...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mugg kan lett oppstå på 3 uker og det er han som må bevise at det var mugg i bilen når du solgte den og at du i tillegg var klar over problemet, hvis kjøperen f.eks. har demontert interiøret og funnet mugg på plasser som ikke er tilgjengelige så er ikke det grunn til heving.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Står det i kontrakten at bilen selges som den er?

Anonymkode: 7b18e...74f

Har ingenting å si lengre, kjøper kan reklamere på feil og mangler som selgeren ikke har opplyst om eller burde ha visst om selv om det er snakk om en delebil som selges som den er til vrakpant. 

Anonymkode: cc858...bc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende burde tatt en NAF-Test da han kjøpte den da ville evt mugg kommet fram det lukter heller at han vil ha en annen bil 

Endret av Maskinfører
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bergensbil eller hvor er du? Man må regne med mugg i alle biler fra det våteste Vestlandet. Men å vente tre uker med å reklamere noe slikt er litt i seneste laget også. Snakk med advokat, helst litt rask - kanskje du får hjelp gjennom din forsikring eller et eventuelt NAF medlemskap. 

Anonymkode: a7d69...a41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Mugg kan lett oppstå på 3 uker og det er han som må bevise at det var mugg i bilen når du solgte den og at du i tillegg var klar over problemet, hvis kjøperen f.eks. har demontert interiøret og funnet mugg på plasser som ikke er tilgjengelige så er ikke det grunn til heving.

Har ingenting å si lengre, kjøper kan reklamere på feil og mangler som selgeren ikke har opplyst om eller burde ha visst om selv om det er snakk om en delebil som selges som den er til vrakpant. 

Anonymkode: cc858...bc9

Kjøper har også en selvstendig undersøkelsesplikt. Hvis kjøper hadde mulighet til å undersøke og ikke gjorde det, blir det vanskelig å komme tilbake med en skade som også ukyndige kan oppdage. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man kan skrive (selges som den er) har ingen betydning.

Det eneste som egentlig spiller rolle er 3 ting.

 

1 . Hva visste eller burde selger ha visst på forhånd?

2 . Hva slags stand kunne kjøper forvente av bilen i forhold til kilometerstand, alder og andre opplysninger?

3. Er feilen vesentlig? Altså har den noen betydning?

 

Om disse kravene er oppfylt har kjøper full rett til å heve kjøpet.

Anonymkode: a9551...230

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (På 5.2.2023 den 10.51):

Kjøper har også en selvstendig undersøkelsesplikt. Hvis kjøper hadde mulighet til å undersøke og ikke gjorde det, blir det vanskelig å komme tilbake med en skade som også ukyndige kan oppdage. 

Det du sier er fullstendig feil. Dette er en myte folk faller for som selger bilen. Se innlegget jeg skrev om 3 ting som må oppfylles for å heve kjøpet. Jeg mener at dette hørse ut som en sak der kjøper muligens har rett til å kreve erstatning eller hevet kjøp.

Anonymkode: a9551...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 14.08):

For 3 uker siden solgte jeg bilen min i god tro om at alt var fint. Denne bilen ble solgt for 65 000 kr og er 13 år gammel.. Nå mener den nye bileieren at han har funnet mugg i bilen og ønsker å heve kjøpet. Jeg har aldri sett mugg i bilen selv.. Forstår mugg er farlig - trenger ingen kommentar rundt det. Ønsker kun råd og hva jeg som selger har krav på.

 

Det skal sies at kjøper verken prøvde bilen eller gikk over den før han signerte kjøpskontrakt - noe jeg stusset på der og da, men ville ikke blande meg inn i hans avgjørelser.

 

Kan han virkelig gå rett til heving av bilkjøp? Har jeg ikke noe jeg skulle ha sagt evt mulighet til å utbedre problemet? 

 

Hvis heving av kjøp er det riktig her, skal det fylles ut papirer? Og hvem betaler så omregistreringen osv? 

 

Ønsker svar fra dere som har opplevd lignende. Jeg føler godsnille meg blir utnyttet og håper det er regler rundt dette at jeg kan prøve fikse bilen uten at salget må heves.. 

Anonymkode: 330fc...fef

Svartmugg fjernes enkelt  (spør en hvilken som helst båteier).  Be selger vise hvor det er mugg, og benytt deg av retten til å avhjelpe problemet (ved å vaske bort muggen).  

At kjøper hverken gikk over eller prøvde bilen før signering er et punkt man kan stusse over, og såvidt jeg minnes har selger kommet dårlig ut av saker der kjøper av avstått fra å undersøke, men tatt selgers ord for tingenes tilstand.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det du sier er fullstendig feil. Dette er en myte folk faller for som selger bilen. Se innlegget jeg skrev om 3 ting som må oppfylles for å heve kjøpet. Jeg mener at dette hørse ut som en sak der kjøper muligens har rett til å kreve erstatning eller hevet kjøp.

Anonymkode: a9551...230

Dette er feil. Omsetning av bruktbil mellom privatpersoner reguleres av kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven. I dette tilfellet tolker jeg det slik at det er en privatperson som selger. Da er undersøkelsesplikt et sentralt tema. Unnlater man å undersøke kan man bli møtt med at dette "burde man oppdaget ved besiktigelsen". Reklamasjonsfristen er ikke absolutt. Fristen er så snart man har oppdaget eller burde oppdaget feilen og i alle tilfeller innen 2 år.

Endret av Mannisinbestealder
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 14.09):

Står det i kontrakten at bilen selges som den er?

Anonymkode: 7b18e...74f

ALLE biler selges stort sett som den er, med mindre man tilbyr utbedring i avtalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...