Gå til innhold

Gal ekskone


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En kompis er i en vanskelig situasjon for tiden med sin ekskone som har blitt helt gal. Det startet med at han gikk fra henne etter 10 år sammen fordi han møtte en ny dame. Ekteskapet var dårlig i årevis med lite kommunikasjon og nærhet.

Etter bruddet for over ett år siden har hun oppført seg svært hissig og irrasjonelt. Hun har blant annet kjørt på han med bilen med barnet inni, men traff han bare så vidt fordi han hoppet unna. Hun trenerer alt av samvær med barnet, og blitt meldt til barnevernet av familievernkontoret på grunn av sin oppførsel og uttalelser i møter. Hun straffer barnet for å ville være med far, og har blant annet forlatt barnet en hel natt som straff etter at barnet dro på avtalt samvær. Barnet virker redd og har det absolutt ikke bra.

Hun leier ut felles bolig og får leieinntektene inn på egen konto, og han får ikke solgt boligen eller ha tilgang til den. Hun påstår hun ikke forstår norsk i alle møter og situasjoner, og når offentlige etater etterhvert kommer med tolk, så er ikke tolken bra nok og hun sier hun fortsatt ikke forstår. Far kommer ingen vei med boligsalg eller samvær (utover noen få avtalte møter med barnet) fordi hun gjør seg ekstremt vanskelig. 

Hun ler høylydt og danser i seriøse møter, og oppfører seg svært upassende. Hun har en egen facebookprofil dedikert til å sverte eksmannen og nye kjæresten hvor hun legger til vennene dems og poster skjermbilder fra samtaler og henger han ut. Hun har fysisk flydd på den nye kjæresten hans på treningssenteret to ganger og blitt utestengt derfra.

Hva gjør man med slike mennesker? Annet enn å bruke advokat til boligsalg og samvær, fortsette å melde til barnevernet jevnlig, og varsle fastlegen hennes om bekymring for hennes mentale helse?

Føler hun er en tikkende bombe som kan kan ta livet av seg selv og barnet, eller kidnappe barnet til hjemlandet sitt. 

Hva kan feile mennesker som reagerer sånn? Personlighetsforstyrrelse? Hun har alltid slitt med psyken, men ikke så ille som dette. 

Anonymkode: 86cc7...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når hun kjører på han og flyr på dama hans, må de jo anmelde henne til politet. Også må han jo selvsagt bruke advokat i forhold til samvær (og den daglige omsorgen, om han ikke har det). Barnevernet styrer ikke samvær, og kan heller ikke gjøre så mye med foreldrekonflikter, bortsett fra om det blir så ille at det vurderes at omsorgen ovenfor barna er så dårlig at de ikke kan bo hos foreldrene lengre. Men det skal jo en del til før omsorgsevnen vurderes å være så dårlig. Alt annet blir frivillige hjelpetiltak, som foreldrene kan takke nei til. Noe mer enn det har ikke barnevernet myndighet til. 

 

Angående siste spørsmålet ditt, så er jeg ikke særlig fan av å drive å spekulere i eventuelle diagnoser til mennesker over nett slik, ene og alene basert på noen sine beskrivelser av en person. Det kan være mange grunner til at hun gjør som hun gjør. 

Anonymkode: 3aec1...62e

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må skaffe flest mulig håndfaste bevis (selv om jeg forstår det er vanskelig) på episoder som foregår og kommunikasjon dem imellom også må han få BV over på sin side - altså barna bør være hos han pga dårlig omsorg hos mor. Bhg eventuelt skole reagerer vel også på oppførselen hennes ?! eller er hun «flink» pike i levering og hente situasjoner slik at de ikke forstår? 

Endret av Sofie Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva skolen vet. Hun har flyttet og byttet skole på barnet. Jeg har rådet far til å fortelle skolen om situasjonen. Skolen har sett barnet begynne å gråte hysterisk og bli redd da fars nye kjæreste gikk forbi skolen (hun jobber i nærheten), fordi barnet har hørt fra mor at det får straff hvis det møter fars nye kjæreste.

Jeg tror bv er enig med far i mye, men de har ikke delt foreldrerett så han får ikke ha barnet mer og hun nekter å signere på det. Sier hun ikke forstår.

Anonymkode: 86cc7...10f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke advokat inni bildet og hvorfor er det ikke tatt ut besøksforbud mot kvinnen?

Anonymkode: e7a4a...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advokat er i bildet i forhold til boligsalget, men det er vanskelig å kommunisere med henne på møter fordi hun lyver om at hun ikke forstår norsk. Han kommer nok i mål med salg av boligen etterhvert, men alt tar veldig lang tid fordi hun trenerer saken. Besøksforbud var et bra tips, takk 😃

Anonymkode: 86cc7...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvor er advokaten i forhold til barnefordeling?

Anonymkode: e7a4a...c42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ser ut til å trenge hjelp, for her ser man jo tydelig at hun ikke har taklet sorgen over bedraget og tapet av mannen. Siden fvk har meldt henne til bv, noe bv sikkert har tatt på alvor (?) så må de ha konkludert med noe? Resten her med at hun legger ut om mannen osv på fb er vel ikke på norsk og har ingen konsekvenser for barnet som er det viktigste, så det er et tegn på lite dømmekraft på grunn av psyken, og vel ikke noe som går ut over det stakkars barnet her. 

Hvorfor har ikke far her felles forldrerett? 

Jeg tror ikke at dere skal bekymre dere for drap på noen, for de som gjør slike ting med barn viser sjelden at de er i stor ubalanse. Men noen bør komme på banen her og få stabilisert moren og hjelpe barnet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en person i omkretsen som til tider har drevet terror mot enkelte og oppført mye likt som du beskriver. Vi har snakket med politiet og barnevernet. Fikk høre at vi måtte få tak i håndfaste bevis. Vi har klart å samle opp litt, så hvis det eskalerer mer, så blir det flere politianmeldelsen.

 

Anonymkode: d3a02...e80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men hvor er advokaten i forhold til barnefordeling?

Anonymkode: e7a4a...c42

Det vet jeg dessverre ikke. Vil tro han har snakket med advokaten om det også. Men han har ikke delt foreldrerett for barnet, og hun nekter å skrive under, så tror det er det de jobber med å få til først, og så senere 50/50 samvær.

Anonymkode: 86cc7...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

servitrise&suppe skrev (13 minutter siden):

Hun ser ut til å trenge hjelp, for her ser man jo tydelig at hun ikke har taklet sorgen over bedraget og tapet av mannen. Siden fvk har meldt henne til bv, noe bv sikkert har tatt på alvor (?) så må de ha konkludert med noe? Resten her med at hun legger ut om mannen osv på fb er vel ikke på norsk og har ingen konsekvenser for barnet som er det viktigste, så det er et tegn på lite dømmekraft på grunn av psyken, og vel ikke noe som går ut over det stakkars barnet her. 

Hvorfor har ikke far her felles forldrerett? 

Jeg tror ikke at dere skal bekymre dere for drap på noen, for de som gjør slike ting med barn viser sjelden at de er i stor ubalanse. Men noen bør komme på banen her og få stabilisert moren og hjelpe barnet! 

Jeg tenker også at hun trenger hjelp, så har bedt han sende en bekymringsmelding til legen hennes. Hun kan umulig ga det særlig bra med seg selv, og trenger nok fagfolk for å komme ut av det og få et bra liv.  Jeg tror at han ikke har foreldrerett fordi de ikke var gift eller bodde sammen da barnet ble født, men jeg vet ikke alle detaljer i saken. Vil bare prøve å hjelpe han med tips som dere kommer med ☺️

Anonymkode: 86cc7...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker også at hun trenger hjelp, så har bedt han sende en bekymringsmelding til legen hennes. Hun kan umulig ga det særlig bra med seg selv, og trenger nok fagfolk for å komme ut av det og få et bra liv.  Jeg tror at han ikke har foreldrerett fordi de ikke var gift eller bodde sammen da barnet ble født, men jeg vet ikke alle detaljer i saken. Vil bare prøve å hjelpe han med tips som dere kommer med ☺️

Anonymkode: 86cc7...10f

Nei det virker absolutt ikke som hun har det bra. Å oppleve sorg som å miste noen kan gjøre mye med oss. Ja, det går fint an å varsle legen og håpe hun kommer i balanse igjen! Og mest på grunn av barnet som umulig kan oppleve dette særlig trygt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor blir det av «hvorfor fikk han barn med henne, det er hans egen skyld, han må leve med det», slik kvinner får høre når eksmenn er vanskelige?

Anonymkode: dd262...496

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...