Gå til innhold

8 mnd gammel valp/tispe som knurrer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Lille monsteret mitt er rett rundt første løpetid tror jeg,så hun knurrer mer enn vanlig.  

I kveld lå hun på sofaen ved siden av meg og pleier alltid å susse og kose på hun. Men i kveld så knurret hun litt til meg.         Jeg blir litt satt ut og sier navnet hennes litt strengt.  Ganske fort,så kommer hun bort og stikker meg på hånden. 

Men dette gjør hun med barna også. Ikke ofte men i samme situasjon.  Hun tror hun eier sofaen kanskje 😅

Fått forskjellige tilbakemeldinger fra fagfolk og oppdretter. Oppdretter aksepterer ikke dette og syntes hun bør taes. Mens andre delen mener hun får bør være i fred og godta måten hun "snakker" på. 

Er så redd hun blir verre🙈

Noen erfaringer?🥵

Anonymkode: cb620...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knurring er en advarsel før bitt, straffer du hunden for å knurre risikerer du at den hopper over advarselen og går rett på biting. 

Jeg har aldri kjeftet på våre når de knurrer. Hvis de f.eks. knurrer på noen av oss når de ligger i sofaen ber vi dem gå å legge seg på plassen sin. Hundene våre vet at de får være i fred på plassen sin, så vi gjør det for å unngå eventuell konflikt med barn. Hundene våre har aldri blitt verre, derimot har de blitt flinkere til å trekke seg tilbake hvis de vil være i fred. 

Anonymkode: 033e1...78b

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt inn en hundetrener som kan observere situasjonen. Det kan være hennes form for lek, begynnelsen på testing av grenser pga hormoner +++ Uansett må det analysering til for å kunne gi råd. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund skal aldri «taes» men uønsket adferd må korrigeres. La hunden ha sin egen seng/plass, ikke ha den i sofaen. Hvor mye trener du med hunden? 

Anonymkode: d2df8...67d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Du sier du kysser og koser på hunden når hun ligger i sofaen, gjør du dette hver gang? Kan rett å slett bare være at hun ønsker å være i fred at hun sier ifra og du kansje ikke har sett de andre dempende signalene: slikke seg på snuten, snu hodet/kroppen vekk, blunke, gjespe?

For knurring er faktisk bare et dempende signal for å fortelle deg at dette liker den ikke eller ønsker avstand.

I tilegg er løpetid rett rundt gjørnet og da liker de litt egentid/være for seg selv og blir litt mere sutrete er ihvertfall min erfaring🐶

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"i kveld lå hun på sofaen ved siden av meg og pleier alltid å susse og kose på hun. Men i kveld så knurret hun litt til meg.   Jeg blir litt satt ut og sier navnet hennes litt strengt.  Ganske fort,så kommer hun bort og stikker meg på hånden."

 

Du sier du koset og susset på henne når hun knurret. Da har du sannsynligvis ikke sett en god del ikke-verbale tegn på at hun ikke ønsket kos akkurat da. Hunder vil legge ørene til siden, slikke seg rundt munnen, snu hodet vekk, vise det hvite I øyet (whale-eye) når de er ukomfortabel og ikke ønsker en interaksjon. En hund kan vise én eller alle disse signalene. Knurring er noe de tyr til når ikke-verbale andre signaler blir ignorert.

Når hun knurret og du sa navnet hennes strengt, skikket hun deg på hånden. Slikking på hånd/ansikt er ofte (ikke alltid, men ofte) et appeasement signal, og noe hunder gjør for å si "jeg er litt usikker/redd/nervøs/ønsker ikke trøbbel/plis ikke skad meg jeg er liten og ufarlig." 

Om valpen har for vane å knurre i situasjoner hvor du eller ungene prøver å kose, så er det et tydelig tegn på at valpen har blitt vant til at den generelt ikke blir hørt. En hund som opplever at dens signaler blir ignorert, vil bli mer og mer var og usikker i akkurat disse situasjonene, og begynne å knurre oftere og tidligere i interaksjonen.

Knurring bør aldri straffes. Det er en kommunikasjon du ikke vil eliminere, for etter knurring kommer glefs/bitt. Knurrer hunden, så bør man ta et steg tilbake og se på situasjonen som førte til at hunden knurret, slik at man kan unngå å sette hunden i en situasjon hvor den må ty til knurring igjen.

Jeg anbefaler deg å lese deg opp om hundens signaler. En hund som logrer er ikke alltid glad. En hund som legger seg på rygg og løfter bakbeinet vil ikke alltid ha kos. Les om stressignaler hos hund og appeasement signaler. Da vil du kunne se med én gang om hunden ønsker kos akkurat I det øyeblikket eller ikke. Hunden vil føle seg hørt og respektert, og derfor også trygg. Trygge hunder knurrer/biter ikke. Lær barna disse signalene også. Og, lær barna å la hunden være i fred når hun ligger i sofaen.

Anonymkode: 0944f...36a

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei! Lille monsteret mitt er rett rundt første løpetid tror jeg,så hun knurrer mer enn vanlig.  

I kveld lå hun på sofaen ved siden av meg og pleier alltid å susse og kose på hun. Men i kveld så knurret hun litt til meg.         Jeg blir litt satt ut og sier navnet hennes litt strengt.  Ganske fort,så kommer hun bort og stikker meg på hånden. 

Men dette gjør hun med barna også. Ikke ofte men i samme situasjon.  Hun tror hun eier sofaen kanskje 😅

Fått forskjellige tilbakemeldinger fra fagfolk og oppdretter. Oppdretter aksepterer ikke dette og syntes hun bør taes. Mens andre delen mener hun får bør være i fred og godta måten hun "snakker" på. 

Er så redd hun blir verre🙈

Noen erfaringer?🥵

Anonymkode: cb620...aa5

Har dessverre dårlig erfaring med valp som knurrer. Vi fikk en siste valp i kullet og vi skjønte fort hvorfor den ikke hadde blitt plukket. Den knurret og små-bet bare vi ville klappe eller prøvde å leke med den. Vi prøvde med ulike metoder å bli kvitt oppførselen, men ingenting hjalp. Tror at hunder er født med en viss personlighet og det er vanskelig å endre den. Den angrep en toåring også, prøvde å bite. 
 

TS: Tror at det beste for familien er å bli få en annen hund med bedre gemytt. Ikke ta noen sjanser med en hund for du kommer til å angre bittert hvis den angriper noen. 

Anonymkode: 6b560...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

"i kveld lå hun på sofaen ved siden av meg og pleier alltid å susse og kose på hun. Men i kveld så knurret hun litt til meg.   Jeg blir litt satt ut og sier navnet hennes litt strengt.  Ganske fort,så kommer hun bort og stikker meg på hånden."

 

Du sier du koset og susset på henne når hun knurret. Da har du sannsynligvis ikke sett en god del ikke-verbale tegn på at hun ikke ønsket kos akkurat da. Hunder vil legge ørene til siden, slikke seg rundt munnen, snu hodet vekk, vise det hvite I øyet (whale-eye) når de er ukomfortabel og ikke ønsker en interaksjon. En hund kan vise én eller alle disse signalene. Knurring er noe de tyr til når ikke-verbale andre signaler blir ignorert.

Når hun knurret og du sa navnet hennes strengt, skikket hun deg på hånden. Slikking på hånd/ansikt er ofte (ikke alltid, men ofte) et appeasement signal, og noe hunder gjør for å si "jeg er litt usikker/redd/nervøs/ønsker ikke trøbbel/plis ikke skad meg jeg er liten og ufarlig." 

Om valpen har for vane å knurre i situasjoner hvor du eller ungene prøver å kose, så er det et tydelig tegn på at valpen har blitt vant til at den generelt ikke blir hørt. En hund som opplever at dens signaler blir ignorert, vil bli mer og mer var og usikker i akkurat disse situasjonene, og begynne å knurre oftere og tidligere i interaksjonen.

Knurring bør aldri straffes. Det er en kommunikasjon du ikke vil eliminere, for etter knurring kommer glefs/bitt. Knurrer hunden, så bør man ta et steg tilbake og se på situasjonen som førte til at hunden knurret, slik at man kan unngå å sette hunden i en situasjon hvor den må ty til knurring igjen.

Jeg anbefaler deg å lese deg opp om hundens signaler. En hund som logrer er ikke alltid glad. En hund som legger seg på rygg og løfter bakbeinet vil ikke alltid ha kos. Les om stressignaler hos hund og appeasement signaler. Da vil du kunne se med én gang om hunden ønsker kos akkurat I det øyeblikket eller ikke. Hunden vil føle seg hørt og respektert, og derfor også trygg. Trygge hunder knurrer/biter ikke. Lær barna disse signalene også. Og, lær barna å la hunden være i fred når hun ligger i sofaen.

Anonymkode: 0944f...36a

Takk for informativt svar😊

Da er jeg tydeligvis dårlig på å lese signal for hun vil være oppå meg og inntil hele tiden. 

Hvis jeg holder mobilen så dulter hun meg i hånden fordi hun vil ha mer kos. 

Det var bare noen sekund etter dette skjedde. 

Det skjer ikke ofte,kanskje 3 ganger i uken og alltid i sofaen. Men ikke gjort det med meg før. Og hun er jo verdens snilleste. Hun elsker å kose og ligge oppe på magen eller ved brystet.  

Mistenker første løpetid for hun elsker å møte andre hunder men igår knurret hun litt på en hund. Og hun slikker seg masse bak. Kan hormoner spille noen rolle? 

Jeg skal lese mer om det😊

 

Anonymkode: cb620...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saranghae skrev (5 timer siden):

Hei. Du sier du kysser og koser på hunden når hun ligger i sofaen, gjør du dette hver gang? Kan rett å slett bare være at hun ønsker å være i fred at hun sier ifra og du kansje ikke har sett de andre dempende signalene: slikke seg på snuten, snu hodet/kroppen vekk, blunke, gjespe?

For knurring er faktisk bare et dempende signal for å fortelle deg at dette liker den ikke eller ønsker avstand.

I tilegg er løpetid rett rundt gjørnet og da liker de litt egentid/være for seg selv og blir litt mere sutrete er ihvertfall min erfaring🐶

Helt sikkert noe sånn. Hun har endret atferd og er mye mer var på lyder og folk som går ute. 

Det er vanskelig å lese hun da,for hun er veldig klengete og virker som hun vil ha mye kos. 

Anonymkode: cb620...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei! Lille monsteret mitt er rett rundt første løpetid tror jeg,så hun knurrer mer enn vanlig.  

I kveld lå hun på sofaen ved siden av meg og pleier alltid å susse og kose på hun. Men i kveld så knurret hun litt til meg.         Jeg blir litt satt ut og sier navnet hennes litt strengt.  Ganske fort,så kommer hun bort og stikker meg på hånden. 

Men dette gjør hun med barna også. Ikke ofte men i samme situasjon.  Hun tror hun eier sofaen kanskje 😅

Fått forskjellige tilbakemeldinger fra fagfolk og oppdretter. Oppdretter aksepterer ikke dette og syntes hun bør taes. Mens andre delen mener hun får bør være i fred og godta måten hun "snakker" på. 

Er så redd hun blir verre🙈

Noen erfaringer?🥵

Anonymkode: cb620...aa5

Knurring er kommunikasjon. Den knurrer fordi du går over en grense, og hunden gir alltid andre tegn først. Mest sannsynlig ville den ikke bli tatt på eller kost på akkurat da, og det samme gjelder ungene og. Hunden sier ifra "ikke ta på meg nå hvis ikke blir jeg sint". Dette er tydelige grenser og du skal aldri kjefte på hunden for å kommunisere dette. 

Anonymkode: 128e6...be0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har dessverre dårlig erfaring med valp som knurrer. Vi fikk en siste valp i kullet og vi skjønte fort hvorfor den ikke hadde blitt plukket. Den knurret og små-bet bare vi ville klappe eller prøvde å leke med den. Vi prøvde med ulike metoder å bli kvitt oppførselen, men ingenting hjalp. Tror at hunder er født med en viss personlighet og det er vanskelig å endre den. Den angrep en toåring også, prøvde å bite. 
 

TS: Tror at det beste for familien er å bli få en annen hund med bedre gemytt. Ikke ta noen sjanser med en hund for du kommer til å angre bittert hvis den angriper noen. 

Anonymkode: 6b560...222

Ts sin hund er langt ifra aggressiv. Og hvis du tolker det ut fra denne tråden, så er du ikke særlig kjent med hunder. 

Anonymkode: 128e6...be0

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for informativt svar😊

Da er jeg tydeligvis dårlig på å lese signal for hun vil være oppå meg og inntil hele tiden. 

Hvis jeg holder mobilen så dulter hun meg i hånden fordi hun vil ha mer kos. 

Det var bare noen sekund etter dette skjedde. 

Det skjer ikke ofte,kanskje 3 ganger i uken og alltid i sofaen. Men ikke gjort det med meg før. Og hun er jo verdens snilleste. Hun elsker å kose og ligge oppe på magen eller ved brystet.  

Mistenker første løpetid for hun elsker å møte andre hunder men igår knurret hun litt på en hund. Og hun slikker seg masse bak. Kan hormoner spille noen rolle? 

Jeg skal lese mer om det😊

 

Anonymkode: cb620...aa5

En hund kan ønske en type kontakt, men ikke en annen type kontakt. En av mine er som din: hun skal ligge oppå/inntil meg hele tiden, vil ha masse kos etc, men hun liker ikke om ansiktet mitt kommer for nært hennes ansikt. Hun er helt ok med å få et nuss oppå hodet, men ikke om jeg kommer foran ansiktet hennes.

Min andre vil også ligge helt inntil meg, men det er kun 2 plasser på kroppen hun liker å få kos. Stryker jeg henne på andre deler av kroppen, så viser hun signaler på at hun ikke liker det. En hund kan ønske masse nærhet og kos, men kan likevel ha preferanser for hva slags type kos/hvor på kroppen de 

Les deg opp om signaler, så kanskje du finner ut om det er en plass eller to på kroppen hun ikke liker å bli kost på, eller om det er noe annet hun ikke liker. 

Og ja, løpetid kan ha noe med det å gjøre. Løpetid kan føre til økt stress, økt usikkerhet, irritasjon etc.

Anonymkode: 0944f...36a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for informativt svar😊

Da er jeg tydeligvis dårlig på å lese signal for hun vil være oppå meg og inntil hele tiden. 

Hvis jeg holder mobilen så dulter hun meg i hånden fordi hun vil ha mer kos. 

Det var bare noen sekund etter dette skjedde. 

Det skjer ikke ofte,kanskje 3 ganger i uken og alltid i sofaen. Men ikke gjort det med meg før. Og hun er jo verdens snilleste. Hun elsker å kose og ligge oppe på magen eller ved brystet.  

Mistenker første løpetid for hun elsker å møte andre hunder men igår knurret hun litt på en hund. Og hun slikker seg masse bak. Kan hormoner spille noen rolle? 

Jeg skal lese mer om det😊

 

Anonymkode: cb620...aa5

Jeg har hund. Hun har noe vi kaller "koseknurr" i blant, og det er ikke ment som en trussel, men er et uttrykk for at "nå koser jeg meg skikkelig, når du klør meg der" eller "nå vil jeg koses med". Ikke noe rart med det, det er en del av språket. Hun har aldri vist tegn til aggresjon e.l. 

Er det noe sånt hunden din kommer med også? Du skriver at hun kommer med det i situasjoner der det ofte er kos, så da virker det jo rart at hun plutselig skulle være aggressiv. Kanskje hun også har en uttrykksform som vår, altså "koseknurr"...?

Anonymkode: d303a...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Google spøkelssesalder på hund. I denne perioden gjør de mye rart, som regel adferd som må korrigeres ved å trygge hunden.

Anonymkode: eae2b...eb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvilken rase er dette snakk om?

Anonymkode: 09a4e...368

Cockapoo

Anonymkode: cb620...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...