Gå til innhold

Var prisstigningen på matvarer bare en bløff?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var sikkert ikke den eneste som tok flere omganger med storhandel og fylte opp lager og fryseboks med tørrvarer og kjøtt før 1.februar, for minst 2 måneder.

I dag var jeg på min første handel etter 1 februar og prisene er jo bare enda lavere enn da jeg storhandlet😳 Jeg har med andre ord tapt masse penger på disse innkjøpene og føler meg temmelig lurt.

Hva har egentlig skjedd her? Vi fikk vite av prisstigningen kom fordi butikkene fikk høyere innkjøpspris på varene selv og frakt og import blir stadig dyrere. Betyr dette at det først og fremst er butikkene som taper masse på denne lavpriskjede konkurransen nå? At de nå kanskje går i tilnærmet tap på mange varer fordi innkjøpsprisene ikke står i samsvar med det de må selge for?

Uansett hva som har skjedd, så må jo de som har peiling på området ha spådd at dette som har skjedd nå med bare enda lavere priser enn før 1.februar ville skje? Så hvorfor advarte alle fagfolk oss om brå og langvarig prisstigning og tipset oss om hamstring når de visste at konkurransen mellom lavpriskjedene ville presse prisene ned igjen rimelig raskt?  Nesten så jeg får følelse av at de økonomiske ‘rådgiverne var med på bløffen..😳

Andre som føler seg litt lurt?

Når det er sagt, for all del. Kjekt det ikke ble så gale som vi fryktet. Men angrer så sykt på all tiden og pengene jeg sløste på storhandling de forrige ukene😞

Anonymkode: 4bfbb...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De visste ikke. Prisene ble satt opp, bortsett fra hos Kiwi som holdt tilbake. Det medførte at de andre butikkene måtte sette ned prisene igjen, for å være konkurransedyktige. De selger visstnok med en del tap nå. 

Endret av nordlending
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var sikkert ikke den eneste som tok flere omganger med storhandel og fylte opp lager og fryseboks med tørrvarer og kjøtt før 1.februar, for minst 2 måneder.

Jo det håper jeg virkelig du var

Anonymkode: 595d0...9ac

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Coop Extra idag så ut som de hadde vært en tur med maskinen sin borte ved prislappene betalte 30,28 for Q-Melk i går 1,75 Liter i dag kostet den 28, ett eller annet :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det skal sies; at Kiwi holdt igjen prisene på 140 av totalt 6000 varer, er nesten å villede kundene. 
Jeg betalte rundt 60 kr for en pakke glutenfri knekkebrød her om dagen! DET er syke priser, det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lacuna said:

Men, det skal sies; at Kiwi holdt igjen prisene på 140 av totalt 6000 varer, er nesten å villede kundene. 
Jeg betalte rundt 60 kr for en pakke glutenfri knekkebrød her om dagen! DET er syke priser, det. 

Alle vet jo at glutenfri mat er svindyrt så dette er ikke noe nytt.

Anonymkode: 4888b...145

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle vet jo at glutenfri mat er svindyrt så dette er ikke noe nytt.

Anonymkode: 4888b...145

Det var ikke poenget, poenget er at det har gått fra å være svindyrt til helt ekstremt. Samme pakke kostet 15 kr mindre uken før..

Endret av Lacuna
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jo det håper jeg virkelig du var

Anonymkode: 595d0...9ac

Huff da😅

Anonymkode: 4bfbb...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lacuna said:

Det var ikke poenget, poenget er at det har gått fra å være svindyrt til helt ekstremt. 

Hva kostet den pakken knekkebrød før den kostet 60kr?

Anonymkode: 4888b...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (6 minutter siden):

Var på Coop Extra idag så ut som de hadde vært en tur med maskinen sin borte ved prislappene betalte 30,28 for Q-Melk i går 1,75 Liter i dag kostet den 28, ett eller annet :) 

Det var jo egentlig finslig. Jeg kjøpte en ost på mandag, som kostet over 20 kr mindre i dag uten at det var tilbud🙈

Anonymkode: 4bfbb...265

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva kostet den pakken knekkebrød før den kostet 60kr?

Anonymkode: 4888b...145

60-15 = ...?

Lacuna skrev (2 minutter siden):

Det var ikke poenget, poenget er at det har gått fra å være svindyrt til helt ekstremt. Samme pakke kostet 15 kr mindre uken før..

 

Anonymkode: ffefb...419

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var jo egentlig finslig. Jeg kjøpte en ost på mandag, som kostet over 20 kr mindre i dag uten at det var tilbud🙈

Anonymkode: 4bfbb...265

Ja ser ut som de har skjerpet seg :) håper det blir motsatt konkurranse nå da :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lacuna skrev (3 minutter siden):

Det var ikke poenget, poenget er at det har gått fra å være svindyrt til helt ekstremt. Samme pakke kostet 15 kr mindre uken før..

Så det e bare enkelt ting folk kjøper mest av som har de samme prisene da? Har ikke satt meg ordentlig inn i det. Det mestr vi kjøper er standard varer som ‘alle’ kjøper..

Anonymkode: 4bfbb...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Huff da😅

Anonymkode: 4bfbb...265

Ja det er jo på grensen til noe psykisk hvis man bruker flere timer på å hamstre mat fordi man tror at prisene skal endres helt hinsides.

Anonymkode: 595d0...9ac

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk tror butikkene går i minus pga dette, nei de sitter igjen med millioner i utbytte, eierne

Anonymkode: 7fd34...8c0

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ja det er jo på grensen til noe psykisk hvis man bruker flere timer på å hamstre mat fordi man tror at prisene skal endres helt hinsides.

Anonymkode: 595d0...9ac

Nei, det er det ikke. Det er en helt naturlig konsekvens av det økonomiske stresset som har pågått de siste årene med koronahamstring, spådommer om mangel på diverse varer grunnet krigen, bensinpriser, strømpriser, daglige rapporter om fattigdom, økning i pågang hos matsentraler, folk som ikke har råd til mat eller julegaver til barna, folk som står opp midt på natten for å få råd til å vaske klær, folk som fryser, skremselspropaganda om prishopp på dopapir osv.

De siste ukene har det vært helt ekstremt, ørten artikler daglig om matvarepriser, at man bør hamstre, hva man bør hamstre, at man ikke bør hamstre, hvor mange tusen ekstra det vil gå på mat på et år, at prisøkningen vil bli langvarig, spekulasjoner om at prisene aldri vil gå ned igjen, artikler om hvilke varer som vil dobles i pris, hva man bør handle i sverige, hvor dyrt det er blitt å handle i Sverige osv osv. Det er absolutt ikke rart at noen føler på stresset og presset når det gjelder økonomi nå. 

Anonymkode: 57171...62b

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er det ikke. Det er en helt naturlig konsekvens av det økonomiske stresset som har pågått de siste årene med koronahamstring, spådommer om mangel på diverse varer grunnet krigen, bensinpriser, strømpriser, daglige rapporter om fattigdom, økning i pågang hos matsentraler, folk som ikke har råd til mat eller julegaver til barna, folk som står opp midt på natten for å få råd til å vaske klær, folk som fryser, skremselspropaganda om prishopp på dopapir osv.

De siste ukene har det vært helt ekstremt, ørten artikler daglig om matvarepriser, at man bør hamstre, hva man bør hamstre, at man ikke bør hamstre, hvor mange tusen ekstra det vil gå på mat på et år, at prisøkningen vil bli langvarig, spekulasjoner om at prisene aldri vil gå ned igjen, artikler om hvilke varer som vil dobles i pris, hva man bør handle i sverige, hvor dyrt det er blitt å handle i Sverige osv osv. Det er absolutt ikke rart at noen føler på stresset og presset når det gjelder økonomi nå. 

Anonymkode: 57171...62b

Ja som jeg skrev det er noe psykisk når man agerer slik

Anonymkode: 595d0...9ac

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwi var smarte. Som andre nevner har det vært utallige artikler om at vi må hamstre og at prisene vil fly til himmels og det har blitt trukket frem ekstreme eksempler i media. Ved å si: Vi er på lag med forbrukerne, og "ofrer oss" for å ta vare på forbrukerne, gjør Kiwi et kjempesmart grep. Det tok en dag, før de andre kjedene fulgte etter. De kommer sikkert alle til å gradvis sette opp prisene til planlagt nivå, men ikke i et hopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er det ikke. Det er en helt naturlig konsekvens av det økonomiske stresset som har pågått de siste årene med koronahamstring, spådommer om mangel på diverse varer grunnet krigen, bensinpriser, strømpriser, daglige rapporter om fattigdom, økning i pågang hos matsentraler, folk som ikke har råd til mat eller julegaver til barna, folk som står opp midt på natten for å få råd til å vaske klær, folk som fryser, skremselspropaganda om prishopp på dopapir osv.

De siste ukene har det vært helt ekstremt, ørten artikler daglig om matvarepriser, at man bør hamstre, hva man bør hamstre, at man ikke bør hamstre, hvor mange tusen ekstra det vil gå på mat på et år, at prisøkningen vil bli langvarig, spekulasjoner om at prisene aldri vil gå ned igjen, artikler om hvilke varer som vil dobles i pris, hva man bør handle i sverige, hvor dyrt det er blitt å handle i Sverige osv osv. Det er absolutt ikke rart at noen føler på stresset og presset når det gjelder økonomi nå. 

Anonymkode: 57171...62b

Dette er da ingenting nytt - forskjellen er bare at mens man tidligere forsøkte å skremme folk med monstermarihøner og dødsbakterier lenge før koronaen, er det økonomi som selger nå om dagen da mange er berørt av dette. Det er mer realisme i krise enn i puppene til en eller annen D-kjendis.

For min del synes jeg det er greit at man omsider begynner å sette litt søkelys på prisingen av mat i Norge; før fikk man vite hvor heldige vi var som bodde i verdens beste og lykkeligste land, og man ble nærmest sett på som en gjerrigknark om man satte spørsmålstegn ved prisene, og plukket datovarer fra tilbudsdisken.

Anonymkode: f0695...948

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja alt er bare bløff. Det er meningen at vi skal få dårlig råd nå.

Ikke les nyheter! Lev som før, men vær sparsommelige.

Anonymkode: 62220...ce8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...