AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #1 Skrevet 3. februar 2023 Hei. Jeg lurer på om kan man kreve hunden sin tilbake etter eierskifte hvis ikke den nye eieren klarer å ta vare på hunden? i så fall hvordan går man frem? tar i mot all tips, og hold dere saklig. Bakgrunn av situasjonen er at et familie medlem av meg adopterte hunden min pga han gikk igjennom sammenlivsbrudd og følte seg veldig alene. han har fått seg ny samboer og dem har fått barn. hunden liker ikke situajsonen den er i, hun er ekstremt mye stressa og skriker mye. dem argumenterer med at hu får masse kos og oppmerksomhet, Men andre i familien og jeg, ser at han/den ikke tar seg tid til hunden, går aldri tur med hun og hun har begynt å gjemme seg under senga når det blir for mye for henne. Hun er en litt eldre hund og jeg ønsker å få henne plassert i et trygt hjem uten barn. Men hvordan kan jeg gå frem med dette? dem har kutta all kontakt med meg og andre i familien når vi har konfrontert dem. jeg er redd for å kontakte Mattilsynet, for jeg er redd dem tar hunden helt vekk, det er noe jeg ikke ønsker. som sagt hold dere saklig. Anonymkode: ae076...d74
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #3 Skrevet 3. februar 2023 Eva-Lena skrev (3 minutter siden): Er du tidligere eier? Ja Anonymkode: ae076...d74
Eva-Lena Skrevet 3. februar 2023 #4 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja Anonymkode: ae076...d74 Tilby deg å ta hunden tilbake de vel. Si det på en hyggelig måte, kanskje de innser behovet selv.
Gjest Anonym585 Skrevet 3. februar 2023 #5 Skrevet 3. februar 2023 (endret) Eva-Lena skrev (13 minutter siden): Tilby deg å ta hunden tilbake de vel. Si det på en hyggelig måte, kanskje de innser behovet selv. Tror hu eller han har gjort det klart i innlegget at han som har bikkja ikke vil gi bikkja tilbake (-: Endret 3. februar 2023 av Anonym585
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #6 Skrevet 3. februar 2023 Eva-Lena skrev (10 minutter siden): Tilby deg å ta hunden tilbake de vel. Si det på en hyggelig måte, kanskje de innser behovet selv. Det er det første jeg gjorde! men dem sier nei. Anonymkode: ae076...d74
Eva-Lena Skrevet 3. februar 2023 #7 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er det første jeg gjorde! men dem sier nei. Anonymkode: ae076...d74 Kanskje høre med en veterinær om hva du kan gjøre. De kan jo en del om lover og regler
Eva-Lena Skrevet 3. februar 2023 #8 Skrevet 3. februar 2023 Anonym585 skrev (13 minutter siden): Tror hu eller han har gjort det klart i innlegget at han som har bikkja ikke vil gi bikkja tilbake (-: Fikk med meg det, men går jo å spørre på en hyggelig måte likevel. Jeg synes det er merkelig at noen gir bort hunden sin fordi noen føler seg alene. Finnes jo en haug av andre hunder som trenger omplassering. Nå som personene ikke er alene lenger er det jo rart å ikke gi den tilbake om hunden ikke trives. 1
Troyamin Skrevet 3. februar 2023 #9 Skrevet 3. februar 2023 Så lenge eierskifte er gjennomført, har du ingen rettigheter. Og har du ikke beviser på omsorgssvikt, kommer du heller ingen vei hos mattilsynet. 1
Gjest Anonym585 Skrevet 3. februar 2023 #10 Skrevet 3. februar 2023 Eva-Lena skrev (53 minutter siden): Fikk med meg det, men går jo å spørre på en hyggelig måte likevel. Jeg synes det er merkelig at noen gir bort hunden sin fordi noen føler seg alene. Finnes jo en haug av andre hunder som trenger omplassering. Nå som personene ikke er alene lenger er det jo rart å ikke gi den tilbake om hunden ikke trives. Hvorfor er det merkelig å gi bort hunden sin til en i familien fordi den følte seg alene? xD Er jo mere snillt vil jeg si, og det virker som tidligere eier har vært i en situasjon der det har vært mulighet for det. Du høres ut som er fæl fordomsfull dame! Men at tidligere eier og andre i familien ser hunden blir dårlig ivaretatt synes jeg jo er mere ansvarsfult enn dumt.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #11 Skrevet 3. februar 2023 Troyamin skrev (10 minutter siden): Så lenge eierskifte er gjennomført, har du ingen rettigheter. Og har du ikke beviser på omsorgssvikt, kommer du heller ingen vei hos mattilsynet. Vi har beviser på omsorgssvikt via 3 vitner. Jeg skal ringe å høre med Mattilsynet og vetrinær. Tusen takk for svar Anonymkode: ae076...d74 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #12 Skrevet 3. februar 2023 Eva-Lena skrev (1 time siden): Kanskje høre med en veterinær om hva du kan gjøre. De kan jo en del om lover og regler Ja tusen takk! Jeg skal snakke med Mattilsynet og vetrinær. Anonymkode: ae076...d74 1
Troyamin Skrevet 3. februar 2023 #13 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har beviser på omsorgssvikt via 3 vitner. Jeg skal ringe å høre med Mattilsynet og vetrinær. Tusen takk for svar Anonymkode: ae076...d74 Hvilke beviser? For ingenting i hi sier noe om omsorgssvikt.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #14 Skrevet 3. februar 2023 Anonym585 skrev (4 minutter siden): Hvorfor er det merkelig å gi bort hunden sin til en i familien fordi den følte seg alene? xD Er jo mere snillt vil jeg si, og det virker som tidligere eier har vært i en situasjon der det har vært mulighet for det. Du høres ut som er fæl fordomsfull dame! Men at tidligere eier og andre i familien ser hunden blir dårlig ivaretatt synes jeg jo er mere ansvarsfult enn dumt. Det går fint! Tar meg ikke nær av det. jeg har ikke fortalt alt her uansett så da får folk bare tolke det som dem vil Anonymkode: ae076...d74 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #15 Skrevet 3. februar 2023 Troyamin skrev (11 minutter siden): Hvilke beviser? For ingenting i hi sier noe om omsorgssvikt. Beviser har vi. Hva slags beviser trenger du ikke bekymre deg om. men jeg spør bare om tips og råd om hvordan jeg kan gå frem med det! men takk likevel! Anonymkode: ae076...d74 1
Gjest Anonym585 Skrevet 3. februar 2023 #16 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det går fint! Tar meg ikke nær av det. jeg har ikke fortalt alt her uansett så da får folk bare tolke det som dem vil Anonymkode: ae076...d74 Jeg håper du finner ut av det og får hjelp med hunden 🙂 Jeg ville rådført meg med advokat, for å spørre her er som å spørre fjærsåre høns! Masse lykke til 🙂
Troyamin Skrevet 3. februar 2023 #17 Skrevet 3. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Beviser har vi. Hva slags beviser trenger du ikke bekymre deg om. men jeg spør bare om tips og råd om hvordan jeg kan gå frem med det! men takk likevel! Anonymkode: ae076...d74 Hadde du fortalt hvilke beviser det var snakk om, hadde du fått råd ut i fra det. Hvilke instanser, muligheten din til å få hunden tilbake osv. Endret 3. februar 2023 av Troyamin
PITTY Skrevet 3. februar 2023 #18 Skrevet 3. februar 2023 Tragisk historie. Håper du klarer å løse det og ikke gir opp.😇
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #19 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Beviser har vi. Hva slags beviser trenger du ikke bekymre deg om. men jeg spør bare om tips og råd om hvordan jeg kan gå frem med det! men takk likevel! Anonymkode: ae076...d74 Du har nok ikke så mye å stille opp med. De eier hunden, du har ingen rettigheter forbundet med den. Så lenge hunden får mat og ly, er den innenfor minimumskravene til Mattilsynet. Du kan selvsagt melde fra til dem, men når de ikke har tid til å ta seg av store beviselige vanskjøtselsaker, tviler jeg på at de har tid til en hund som gjemmer seg under senga fordi den er ukomfortabel. Det høres ut som om hunden hadde hatt godt av et nytt hjem, men MT kommer ikke til å bare hente den ut. Det beste du kan gjøre er å komme på godfot med familiemedlemmet og snakke med dem. Kanskje tilby deg å lufte hunden iblant om du mener den får for lite tur. Anonymkode: 645e8...164 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå