Gå til innhold

Kcl-inntak per dag


Svisle

Anbefalte innlegg

Opprettet ny bruker hos vektklubben.no for å ha ett sted som gir meg litt oversikt, "forpliktelser" og mål. Målet er å få ned livvidden og opp kondisen ved hjelp av både kosthold og trening så antall kg er ikke det jeg har fokus på, men det jeg stusser på er at mitt daglige kcl-inntak er satt til maks 1300 kcl per døgn. Det må da være utrolig lite?? 

Har gått Roedekurs for noen år siden og der mener jeg å huske at inntaket mitt skulle ligge på sånn ca. 1600 kcl. Jeg gikk da ned 10 kg den gang da...

Noen som kan forklare/oppklare hvordan dette regnes ut og hva som blir mest riktig? Har stillesittende jobb, går tur i moderat tempo ca 1 time hver dag, hopper tau og trener litt enkel styrke hjemme annenhver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil variere fra person til person. En lite aktiv kvinne trenger ikke mange kcal for å opprettholde vekten. Og en times tur forbrenner heller ikke så mye. 

Men jeg tenker at du kan jo legge deg på 1600, og se etter et par uker hvordan vektendringen er. Og eventuelt justere ned. 

Anonymkode: 9376d...7f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ingen fasit på dette, som man kan gi på generellt grunnlag. Det er også ørten ulike måter disse "verktøyene" regner ut disse kaloriforslagene sine. Det de har til felles, er at de er ekstremt unøyaktige. Det mest nøyaktige de klarer regne ut, er basalbehovet ditt, altså hvor mye trenger kroppen din bare på holde deg i live. 

Er du sikker på at det ikke er det denne kalkulatoren du har brukt regnet ut? 

Å skulle si hvor mye kcal du bruker på "litt enkel styrke", "moderat tempo" (uten at man kan oppgi om det er kupert terreng, asfalt, myr, osv), "hoppetau", er umulig. 

Det beste du kan gjøre, er å prøve deg frem. Disse kalkulatorene kan du aldri bruke som fasit. 

Så prøv deg frem, og se hvordan kroppen responderer. 1300 høres fryktelig lite ut, og jeg ville heller lagt meg litt høyere, og sett hva som skjedde. Går du ikke ned? Neivel, da justerer du enten forbruket eller inntaket. Går du ned for mye? Lige så.. 

Anonymkode: 23503...5cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man forbrenner rundt 30 kcal per kg kroppsvekt, mindre om du er lite aktiv og mer om du er veldig aktiv. For meg som er veldig liten (lav altså) må jeg ha et lavt inntak på hverdager for å i det hele tatt gå ned. Mannen forbrenner 3000 på en vanlig dag, mens jeg forbrenner rundt 1600 (i følge fitbitene våre), så vi kan ikke spise like mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må egentlig bare prøve ut selv og se om 1600 er nok til å gå ned. Jeg er 170cm og skal bare ned noen få kilo (fra 64-59), og jeg har ligget på max 1300kcal om dagen, som regel littegrann under, og går ned ca 0,5kg i uken. Så for meg er det du har fått anbefalt veldig riktig. Men er man mye større i utgangspunktet, kan man nok gå ned ved et høyere dagsinntak.

Anonymkode: b0e16...6b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er uenighet om dette, men selv er jeg bestemt på at det ikke er fornuftig å ligge under 1500 kcal per dag. I hvert fall ikke når du faktisk er litt aktiv, og ønsker å trene mer. Det er rett og slett ikke nok energi for kroppen om du ligger lavere enn det, og du kan begynne å tære på musklene dersom du trener styrke. 

Anonymkode: 0ac39...639

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor høy og tung er du?:) Registrerte du noe aktivitetsnivå? De lerde strides, så prøv deg litt frem? Kan bli tungt å ligge på 1200. Jeg er lita(og har stillesittende jobb), så jeg greier det men det er ganske miserabelt:p Går ikke spesielt fortere ned enn med dagens metode; jeg veksler mellom 1300 og 1600 ca annenhver dag, og det gir meg minus et halvkilo hver uke +/-. Jeg merker også at om jeg feilberegner og spiser for lite de dagene jeg skal trene(2 ganger i uka) klarer jeg ikke prestere overhodet, enda det ikke er noe hardt...

Anonymkode: 13496...44a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 162 ca, og har lagt min Myfitnespal på en vektnedgang på 0,25kg i uka, og lav aktivitet ( stillesittende jobb, men går noe, og trener litt styrke innimellom) Ut fra dette skal jeg ligge på 1219 kcal daglig for å få vektnedgang. Om du er ca like lang, eller du ønsker større nedgang ukentlig, så er det ikke usannsynlig med 1300. Men KG's regelverk tillater ikke at man prater om mindre enn 1500kcal daglig, så dette innlegget vil nok snart bli slettet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la inn informasjon her: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

Da fikk jeg opp hva kaloribehovet mitt for å bli stående på den vekta jeg har er. Dermed er det rimelig enkelt å finne ut hva jeg bør ligge på når jeg skal ned i vekt. 

Vil jeg ned 1 kilo i uka må jeg trekke fra 1000 kcal fra mitt daglige behov. Hvis jeg vil gå ned 0,5 kilo i uka trekker jeg fra 500 kcal. Det stemmer overraskende godt på meg. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linazer skrev (4 minutter siden):

Jeg la inn informasjon her: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

Da fikk jeg opp hva kaloribehovet mitt for å bli stående på den vekta jeg har er. Dermed er det rimelig enkelt å finne ut hva jeg bør ligge på når jeg skal ned i vekt. 

Vil jeg ned 1 kilo i uka må jeg trekke fra 1000 kcal fra mitt daglige behov. Hvis jeg vil gå ned 0,5 kilo i uka trekker jeg fra 500 kcal. Det stemmer overraskende godt på meg. 

La inn på den og den sier mellom 2300-2445 kcal per dag.

Det kan nok stemme mer korrekt for iflg fitbit'n min så går og trener jeg bort ca 2300 kcal i snitt hver dag. Så om jeg trekker fra 500 kcal for å gå ned så havner jeg på ca 2000 kcal 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smilo skrev (12 minutter siden):

Jeg er 162 ca, og har lagt min Myfitnespal på en vektnedgang på 0,25kg i uka, og lav aktivitet ( stillesittende jobb, men går noe, og trener litt styrke innimellom) Ut fra dette skal jeg ligge på 1219 kcal daglig for å få vektnedgang. Om du er ca like lang, eller du ønsker større nedgang ukentlig, så er det ikke usannsynlig med 1300. Men KG's regelverk tillater ikke at man prater om mindre enn 1500kcal daglig, så dette innlegget vil nok snart bli slettet. 

Jeg er 165 og har egentlig ikke noe mål i kg, men mål om bedre kondisjon og livvidde (for den er i drøyeste laget). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvor høy og tung er du?:) Registrerte du noe aktivitetsnivå? De lerde strides, så prøv deg litt frem? Kan bli tungt å ligge på 1200. Jeg er lita(og har stillesittende jobb), så jeg greier det men det er ganske miserabelt:p Går ikke spesielt fortere ned enn med dagens metode; jeg veksler mellom 1300 og 1600 ca annenhver dag, og det gir meg minus et halvkilo hver uke +/-. Jeg merker også at om jeg feilberegner og spiser for lite de dagene jeg skal trene(2 ganger i uka) klarer jeg ikke prestere overhodet, enda det ikke er noe hardt...

Anonymkode: 13496...44a

Jeg er 165 og vekta viser 81 kg. Der har jeg ligget stille de siste 10 åra uansett hva jeg gjør eller dytter inn i brødhølet. Selve vekta i antall kg plager meg ikke, men alt ligger rundt magen så målet egentlig å gå ned/stramme opp x antall cm kombinert med bedre kondisjon. Jeg går glatt 2 timer, toppturer etc uten å bli nevneverdig sliten i muskulaturen, men kondisjonen har blitt nevneverdig dårligere etterhvert som årene har kommet. Også hadde det vært fint å kunne bruke kjoler uten ballong på midten eller bukser og fine topper uten at man ser ut som en dårlig stappet julepølse på midten. 😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svisle skrev (34 minutter siden):

Jeg er 165 og vekta viser 81 kg. Der har jeg ligget stille de siste 10 åra uansett hva jeg gjør eller dytter inn i brødhølet. Selve vekta i antall kg plager meg ikke, men alt ligger rundt magen så målet egentlig å gå ned/stramme opp x antall cm kombinert med bedre kondisjon. Jeg går glatt 2 timer, toppturer etc uten å bli nevneverdig sliten i muskulaturen, men kondisjonen har blitt nevneverdig dårligere etterhvert som årene har kommet. Også hadde det vært fint å kunne bruke kjoler uten ballong på midten eller bukser og fine topper uten at man ser ut som en dårlig stappet julepølse på midten. 😅😅

Alt ligger rundt magen min også. Jeg er 1,70 og 84 kg. Helt ærlig tror jeg ikke trim vil hjelpe stort. 

Jeg har ligget 1000 kcal under vedlikeholddosen (ca 2400) daglig siden 1 januar. Har gått ned mellom 800-1000 gr i uka. Om jeg kommer meg ned til under 70 kg som er målet tror jeg at styrketrening kan være til hjelp for å stramme opp. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svisle skrev (4 timer siden):

Jeg er 165 og vekta viser 81 kg. Der har jeg ligget stille de siste 10 åra uansett hva jeg gjør eller dytter inn i brødhølet. Selve vekta i antall kg plager meg ikke, men alt ligger rundt magen så målet egentlig å gå ned/stramme opp x antall cm kombinert med bedre kondisjon. Jeg går glatt 2 timer, toppturer etc uten å bli nevneverdig sliten i muskulaturen, men kondisjonen har blitt nevneverdig dårligere etterhvert som årene har kommet. Også hadde det vært fint å kunne bruke kjoler uten ballong på midten eller bukser og fine topper uten at man ser ut som en dårlig stappet julepølse på midten. 😅😅

Skjønner deg, det havner på magen til meg og. Men hva med å prøve deg frem mtp kalorier og se hvordan kroppen responderer? Ikke bare tenk kalorier inn og ut, men også hva kaloriene kommer fra. Om du kan anslå at du eksempelvis spiser 2000 kalorier i snitt per dag, start med 1600 og se hva som skjer. Det er uansett ganske brutalt å hoppe rett ned til 1200, lett å sprekke. 

Hva angår trening så ser det ut til at det eneste som hjelper meg i å være nogen lunde konsekvent, er at det er så lettvint som overhodet mulig. Jeg er heldig og har mulighet til å trene til en billig penge i kjelleren på jobb(veldig godt studio der) så drar bare rett dit to ganger i uken rett etter jobb. Før det var det stasjonær sykkel hjemme, matte, vekter og HIIT på youtube det gikk i. 

Anonymkode: 13496...44a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner deg, det havner på magen til meg og. Men hva med å prøve deg frem mtp kalorier og se hvordan kroppen responderer? Ikke bare tenk kalorier inn og ut, men også hva kaloriene kommer fra. Om du kan anslå at du eksempelvis spiser 2000 kalorier i snitt per dag, start med 1600 og se hva som skjer. Det er uansett ganske brutalt å hoppe rett ned til 1200, lett å sprekke. 

Hva angår trening så ser det ut til at det eneste som hjelper meg i å være nogen lunde konsekvent, er at det er så lettvint som overhodet mulig. Jeg er heldig og har mulighet til å trene til en billig penge i kjelleren på jobb(veldig godt studio der) så drar bare rett dit to ganger i uken rett etter jobb. Før det var det stasjonær sykkel hjemme, matte, vekter og HIIT på youtube det gikk i. 

Anonymkode: 13496...44a

En ting til forresten; hvordan er livet ditt forøvrig? Opplever du stress, lite/dårlig søvn, psykiske plager i retning angst, depresjon osv? Jeg var i en helt forferdelig vanskelig livssituasjon over lang tid og hadde det helt forferdelig. Der og da kunne ikke skjønne hvorfor jeg ikke gikk ned i vekt :klaske: 

Anonymkode: 13496...44a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

En ting til forresten; hvordan er livet ditt forøvrig? Opplever du stress, lite/dårlig søvn, psykiske plager i retning angst, depresjon osv? Jeg var i en helt forferdelig vanskelig livssituasjon over lang tid og hadde det helt forferdelig. Der og da kunne ikke skjønne hvorfor jeg ikke gikk ned i vekt :klaske: 

Anonymkode: 13496...44a

Hmmm...du sier noe... Ikke deprimert, angst eller noe i den duren, men sliter nok litt med en del tankeflyt grunnet vanskelige familiære forhold som undertrykkes...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...