exictence Skrevet 10. juli #721 Del Skrevet 10. juli Amatariel skrev (På 3.11.2023 den 13.18): Fine tall på vekten er myye mer fristende enn godteri og snacks altså. Skal kose meg med fri, familien, tur, TV og bok. Godt sagt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 10. juli #722 Del Skrevet 10. juli Amatariel skrev (På 23.6.2024 den 12.14): Ja, men det verste er ikke engang viljestyrken. For den mener jeg er veldig sterk. Hvis jeg ikke vil (eller vil) ett eller annet, så sørger jeg ofte for at det blir slik. Men problemet er at i slike situasjoner som f.eks ostepop på kvelden, så VIL jeg av hele mitt hjerte ha det 😂 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 15. juli Forfatter #723 Del Skrevet 15. juli Uke 28: skrittmål 2 av 7 dager Trening: 0 økter Mandag: 7527 Tirsdag: 4603 Onsdag: 6753 Torsdag: 6614 Fredag: 5202 Lørdag: 11 989 Søndag: 9425 Første hele ferieuke over. Den har vært utrolig fin, med mye familie, besøk og gøy! Fokuset er dog ikke på trim, så det vises godt på loggingen min Vært lite aktivitet. Har virkelig forsøkt å være skjerpet på kostholdet da, og spist så råvarebasert som jeg har klart. Men har vært en del kakeserveringer, snacks på kvelden osv. Så slår meg til ro at akkurat nå når det er ferie så er det sånn. Men bare det å sjekke inn her og logge hjelper meg allerede på å være mer bevisst, og lyst til å være flinkere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 15. juli #724 Del Skrevet 15. juli Nyt ferien din! Det høres ut som at du gjør det bra med å moderere der du kan, men samtidig være med i det sosiale og spise mat sammen med andre 🙂 Jeg synes også det hjelper så mye med å skrive her i dagboka. Jeg trur faktisk, for min egen del, uten dagbok så hadde det ikke gått så bra som det har gjort. Helt utrolig hva det å skrive om tanker langs vegen, og ikke minst lese om andre sine betraktninger, gjør med gjennomføringsevnen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 16. juli Forfatter #725 Del Skrevet 16. juli 123qwe skrev (11 timer siden): Jeg synes også det hjelper så mye med å skrive her i dagboka Ja i går hjalp det på skrittene mine! Jeg hadde rundt 6k skritt da jeg skrev her, og kvelden skulle egentlig bestå av stillesittende planer. Så derfor litt mørkt på å få et grønt tall. Men ble motivert ekstra da jeg skrev her, og så mitt snitt til å forlate familien og familien vi bor hos i 15 minutter for å ta en gåtur i nabolaget, og da kom jeg over 8k 😄 Så lite skulle det til, men aaaakk den dørstokkmila er enda lengre nå i ferien enn vanlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 17. juli #726 Del Skrevet 17. juli Herlig, det må ha vært godt å komme over dørstokken! Det er noe med å skrive ned sine tanker. De blir mer "ekte" på et vis. Hadde lignende opplevelse for stund siden der jeg skrev i dagboka at nå skulle jeg begynne å gå tur på kveldstid. Også gikk det i glemmeboka i en ukes tid, men så kom jeg på hva jeg hadde skrevet og klarte å karre meg ut av døra. Har nå gått tur et par kvelder til, ikke så ofte, men likevel. Har gått fra 0 til noen ganger i uka, og det er i den overgangen man får mest gevinst, sies det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 21. juli Forfatter #727 Del Skrevet 21. juli Uke 29: skrittmål 5 av 7 dager Trening: 0 økter Mandag: 8407 Tirsdag: 12 244 Onsdag: 4483 Torsdag: 5846 Fredag: 11 258 Lørdag: 8626 Søndag: 8289 Akk sukk, der var allerede ferieuke to over (har bare tre). Syns det går så fort når man er over halvveis i ferien! Prøve å ikke tenke på jobb 🙈 Har det i alle fall fint og nyter hver dag! Trim-messig gikk jo denne uken bedre enn den forrige. Hjalp virkelig å reflektere forrige uke på dette med skrittene. Bør jo ikke være SÅ vanskelig å holde en viss minimumsaktivitet liksom. Sånn bortsett fra ons+tors her da... hva skjedde der? Unnskyldningen er stort sett besøk, mye soving og en del bilkjøring. Sååå ja. Men er jo veldig fornøyd med 5 av 7 grønne dager. Kostholdet er sitt eget kapittel. Selv om jeg reflekterer over det meste av valgene mine (STOR forskjell fra årene før bare dèt), så blir det snacks på kveldene, is og slikt. Innser at det ikke er disse tre ukene jeg skal legge så stor vekt på at sammensetning og alt skal være så 'perfekt'. Jeg jobber heller med det mentale, at jeg ikke skal stresse sånn med dette og at noe oppgang vil gå fint, og jeg skal absolutt gå ned det igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 22. juli #728 Del Skrevet 22. juli Kjempe fine grønne tall på skrittelling! 😀 Jeg kjenner også på det nå at når det er mye snacks tilgjengelig så blir terskelen lavere å takke ja. Men det er heldigvis bare noen uker :-). Før så hadde jeg lasta på en megaporsjon is, men nå kan jeg ta en litt mindre porsjon og være fornøyd med det (sånn passe fornøyd... for noen ganger har jeg jo lyst på mer 😇) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 22. juli #729 Del Skrevet 22. juli Enig i at noe oppgang er helt ok. Har blitt opp her også dessverre, men det går seg til. Ferie er ferie og snart er du tilbake til hverdagen igjen Du har mange skritt da og det er helt topp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronsommerfugl Skrevet 24. juli #730 Del Skrevet 24. juli Håper du klarer å gi deg selv nok cred for hvor godt du klarer å "få med deg hodet". Det er en kjempeoppgave å snu et svart/hvitt-hode til et som klarer å leve med gråsoner og at ting faktisk går opp og ned. Håper du koser deg med siste ferieuke ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 28. juli Forfatter #731 Del Skrevet 28. juli Startvekt 2023: 104.2 kg 2024 1. jan: 94,9 kg 5. jan: 93,1 kg 12. jan: 92,7 kg 19. jan: 91,3 kg 23. feb: 92,0 kg 8. mars: 91,5 kg 5. april: 92,5 kg 12. april: 93,2 kg 3. mai : 92,0 kg 17. mai : 91,5 kg 7. juni : 92,8 kg 21. juni : 91,4 kg 28. juni : 92,0 kg 28. juli : 93,1 kg Sum: - 11,1 kg Da er det akkurat èn måned siden jeg veide meg sist, og som forventet er det jo oppgang da. En del av meg skulle selvsagt ønske at jeg var en slik som klarte å holde vekta i løpet av en sommerferie. Hvis jeg tenker på at jeg har vært mye fokusert på å ta riktige valg, spise så ren mat som mulig, dra ut på kveldstur for å klare skrittmål o.l så syns jeg absolutt at jeg hadde fortjent stillstans. Meeeen så kommer jeg på at det i perioder ble MYE mat, snacks på kveldstid og jeg har strengt tatt ikke bevegd meg så mye. Da er egentlig oppgang helt naturlig, og egentlig føler jeg vekta burde vært høyere. Så alt i alt er jeg fornøyd! Men det jeg er aller mest fornøyd med er hvordan jeg føler meg. Tidligere etter en sommerferie har jeg følt meg helt forferdelig. Tung, energiløs, daff, hodepine og tatt meg minst to uker for å komme inn i en hverdag med sunnere livsstil. Sånn føler jeg meg overhodet ikke nå. Joda, blir absolutt tungt med jobb og hverdag fra i morgen igjen (😪 trist at ferien er over, men det er jo det som er godt med ferie, at det er fri og annerledes). Men jeg har troen på at jeg vil komme ganske raskt tilbake igjen. Jeg er motivert for både hverdagsmaten min og trening igjen! Så nå er det bare å se fremover. En av de tingene jeg tenker litt på er at jeg kun har gått ned i underkant av to kilo hittil i år. Det er greit at jeg er innstilt på at dette vil ta tid og at jeg tar små skritt, men i dette tempoet må jeg bruke resten av livet mitt på å komme til idealvekten det er jeg jo ikke så interessert i. Jeg tenker en del på at pain pushes, vision pulls, og det skremmer meg jo litt at jeg er slik som (tydeligvis) motiveres av å være på et tungt/mørkt sted og først da klarer vektnedgang. Jeg har det jo SÅ mye bedre nå enn for 10 kg siden. Men jeg prøver hardt å vri om tankegangen. Selv om jeg ikke har det fælt nå... det kribler litt i magen av spenning av å tenke på at hvis jeg har det så mye bedre nå enn for 10 kg siden, hvordan vil jeg da føle meg med enda 10 kg lettere!?? Jeg fyller også 40 år i vinter, så ingen tvil om at det også motiverer. Jeg vil gjerne være en sunn versjon av meg selv når jeg starter dette tiåret Å sette seg mål syns jeg mildt sagt er vanskelig. Min styrke er liksom ikke der da jeg sjeldent når dem Men likevel så liker jeg liksom å ha noe å strekke meg etter å "jobbe mot", og litt lettere med små delmål. Jeg har forsøkt flere ganger å komme under dette 90-tallet, uten hell, men jeg gir ikke opp. Jeg skal under!! Så da setter jeg meg et mål om at innen utgangen av september så skal jeg være 89,9 kg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 29. juli Forfatter #732 Del Skrevet 29. juli Uke 30: skrittmål 3 av 7 dager Trening: 0 økter Mandag: 4009 Tirsdag: 8270 Onsdag: 8340 Torsdag: 8067 Fredag: --- Lørdag: 6553 Søndag: 5901 Da ble dette oppsummeringen av trim på siste ferieuken. Ikke så mye å skryte av 😶 Det er faktisk fascinerende hvor vanskelig det kan være å få inn skrittene sine av og til! Enda jeg var fokusert og tenkte at jo, dèt må jo være det minste jeg kan klare. Så neida. Bilkjøring er mye av unnskyldning der, ble mye av det denne uken. Fra sted til sted. Så kommer man frem på kvelden, og det er besøk, selskaper osv. Mye sitting Fredag hadde jeg ikke strøm på klokken min, så fikk ikke målt, men det var nok ikke grønt tall nei. Er motivert for å legge ferievanene bak meg nå, men jeg vet også at i en overgang så er det vanskelig. Er så mye man skal inn i av hverdagsrutiner igjen - jobb, barnehage, søvn, mat osv. Så blir ofte èn ting om gangen. Erfaringsmessig blir trim nedprioritert, men jeg vet nå hvor viktig det er for meg og selvfølelsen min. Så jeg skal prøøøøve. Selv om jeg nå sitter med hodepine og bare har lyst til å legge meg til å sove, så skal jeg virkelig gjøre en innsats for å i det minste få inn skrittene. Jeg har dog booket en treningsøkt i morgen på senteret, så har et indre håp om å klare det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 31. juli #733 Del Skrevet 31. juli Jeg leste det med liten skrift jeg Hvordan gikk det? Ble det noe trening på deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 31. juli Forfatter #734 Del Skrevet 31. juli Ms. Steele skrev (3 timer siden): Jeg leste det med liten skrift jeg Hvordan gikk det? Ble det noe trening på deg? Ja! Var sææærs tungt å tråkke over dørstokken, men tok et skritt av gangen (tok på treningsklær i god tid før osv.) og da gikk det faktisk. Dundrende hodepine da jeg kom hjem, men glad jeg gjennomførte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 2. august Forfatter #735 Del Skrevet 2. august Startvekt 2023: 104.2 kg 2024 1. jan: 94,9 kg 23. feb: 92,0 kg 8. mars: 91,5 kg 5. april: 92,5 kg 12. april: 93,2 kg 3. mai : 92,0 kg 17. mai : 91,5 kg 7. juni : 92,8 kg 28. juni : 92,0 kg 28. juli : 93,1 kg 2. aug : 92,8 kg Sum: - 11,4 kg Tilbake til rutinen med fredagsvekt, og veien nedover er i gang igjen. Fokuset nå i starten etter ferien er helt klart å finne tilbake til noen rutiner man hadde. Jobbe litt for å oppnå skrittmål, og avvenne seg fra brus og snacks som ferien tillot (litt for mye av). Ellers ikke noe revolusjonerende nytt herifra. Fokus på råvarebasert mat (PSFF) og begrense porsjoner. Kan innimellom være vanskelig "bare" det. Selv om ferien fra jobb er over, så er det absolutt sommermodus enda. Barna har skolefri, lyse kvelder osv. gjør at det er ekstra mange fristelser. Men, det er dette jeg er i en prosess å lære meg å leve med. At dette er livet, og jeg må finne min vei her for hvordan jeg lever det mtp. matinntak for å føle meg vel og bra. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 5. august #736 Del Skrevet 5. august On 8/2/2024 at 9:46 AM, Amatariel said: Men, det er dette jeg er i en prosess å lære meg å leve med. At dette er livet, og jeg må finne min vei her for hvordan jeg lever det mtp. matinntak for å føle meg vel og bra. Du har så rett med dette. Matinntak og bevegelse vil å gå i bølger, men hvis man klarer å modere de slik at man i snitt beveger seg mot målene sine så er man på rett veg. Jeg tenkte litt etter ferien nå at jeg kjenner meg faktisk fysisk ikke bra etter stor inntak av særlig sukker, så det motiverer meg faktisk ganske mye å jobbe tilbake til en sunnere kosthold. En annen ting jeg har lyst å jobbe med er å gi mobilen min litt mer hviletid, for jeg er tidvis for mye på mobilen min. Så der skal jeg komme i gang de nærmeste ukene, kjenner jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 5. august Forfatter #737 Del Skrevet 5. august Uke 31: skrittmål 4 av 7 dager Trening: 1 økt Mandag: 8202 Tirsdag: 8248 Onsdag: 6338 Torsdag: 9881 Fredag: 8530 Lørdag: 7035 Søndag: 5534 Bedre uke enn i ferien, men jeg er ikke helt fornøyd. Kanskje det er litt strengt av meg første uken etter ferien... men jeg føler jeg kunne gjort det bedre. Å ikke oppnå skrittmålet på lørdag var ren latskap 🙄 hadde tid og mulighet på kvelden til en liten tur, men jeg orket ikke. Sank ned i sofaen. Skjerpings på slike tilfeller tenker jeg. Blir noe annet når vi har besøk (slik denne kommende uken består mye av). Og så kom jeg meg jo på en treningsøkt på senteret! Blytungt, men jeg dro. Det tror jeg også kan bli vanskelig denne uka... Ikke veldig fornøyd med kostholdet i helgen heller. Veldig fokusert i starten av uken, og så ble det veldig "tilbake til ferien" når helgen kom 🙄 Ble for vanskelig når det var bursdag i heimen og alt. Men, greit å komme inn hit og skrive av seg litt. Minne meg på å ikke være sååå streng i en oppstart. Strengt regime har aldri fungert for meg, så får huske på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fhuzzy Skrevet 8. august #738 Del Skrevet 8. august Tror, som du også sier, at det er lurt å ikke være så altfor streng med seg selv! Det er jo en heftig overgang å komme tilbake fra sommerferie, det var i alle fall det for meg At feriemodusen henger litt igjen tror jeg er en ganske normal del av et eller balansert liv. Å gå fra den ene ytterkanten til den andre kan i alle fall oppleves veldig slitsomt. Er så imponert over dedikasjonen og motivasjonen din til å fortsette reisen selv når det butter imot! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 8. august Forfatter #739 Del Skrevet 8. august I dag hadde jeg en legetime igjen. Sist gang var i januar, så dette var en oppfølging etter den igjen. Kjenner at det føles trygt og godt å bli fulgt opp av legen min, selv om det var umåååtelig skummelt da jeg dro i november, bare gråt og slet med å få frem tanker Den biten går bedre nå. Jeg hadde flere ting å ta opp i dag, rene oppsamlingstimen. Litt små fysiske ting, men så litt to store andre ting. Det første jeg nevnte var min psykiske helse når det gjelder hormoner og følelser. Syns det er litt vanskelig å sette ord på det, men i april/mai hadde jeg det veldig tungt (skrev noe om det her), men tenkte at jeg skulle holde ut til august nå for å prate med legen om det. Jeg har rett og slett begynt å reagere veldig på PMS, hele uken før mensen, og så dagene med mensen. Ca. 10 blytunge dager i måneden Jeg har aldri vært plaget med dette før, så det har liksom slått meg i bakken. Føler ekstremt på nedstemthet, vil bare grave meg ned i dyna og ikke gjøre noe. Er negativ og glefser til alle rundt meg, misliker virkelig meg selv. Og sånn vil jeg jo ikke ha det Jeg syns det er rart at det bare plutselig er sånn, for har ikke vært noe nylig endring i syklusen min. Den har vært som en klokke i 2 år nå, kort, normal og stabil. Men legen sier at det er sånt som kan forandre seg med alderen (og uten at det betyr overgangsalder 😶). Som et tiltak mot dette så sier hun at jeg kan forsøke cerazette, som da er minipille. Jeg har jo absolutt ikke noe behov for å være i syklus, så er absolutt åpen for å ta slikt nå. Håper ikke jeg vil oppleve noen kjipe bivirkninger, men legen sa det var sjeldent. Så var det å prate om vektnedgang da. Temaet gled litt inn fra det forrige, da noe av nedstemtheten i vår også skyldtes at vekten stagnerte så veldig. Mange følelser omkring dette, for jeg vet jo at tålmodighet er viktig. Men følte jo ikke jeg kom noen vei med "to gode uker i måneden" og så "to dårlige". Da blir man jo i null da... og jeg er ikke akkurat der at jeg vil holde på med å stabilisere vekten nå selv om kroppen min tror det. Jeg vil NED, 15-20 kg til, og da til en slik livsstil at dette er en varig endring. Jeg var ganske fortvilt og oppgitt hos legen i dag... Hun roser meg da, og sier jeg har vært flink. Og det er jeg jo enig i. Jeg er på et helt annet sted nå enn for noen få år siden. Mitt gamle jeg ville garantert gravd meg ned og forblitt der i mange måneder med denne motgangen jeg føler jeg har hatt. Men hittil i år så har det "bare" vært de 10 dagene i månedene jeg har følt det sånn. Og så tilbake til en lystigere spirit, lyst til å trene, spise sunt osv. igjen. Så det er jo bra. Men helsen min - både fysisk og psykisk - er helt avhengig av at jeg fortsetter med å gå ned i vekt nå. Og da tok hun opp temaet wegovy igjen. Nevnt både i november og januar, men jeg har avslått temaet raskt. Denne gangen hørte jeg litt nærmere på henne, og ble enig om at det kan være verdt å prøve. Det føles ikke lett å ta avgjørelsen, og på mange måter som et nederlag... noe som er veldig dumt å føle på. Bør ikke være så skambelagt å be om hjelp. Men hvis medisin er det som skal til for at jeg klarer å nå målet mitt, så må jeg jo prøve. Jeg føler virkelig at jeg har forsøkt ALT nå. Og ja, det kan hende at dette er en dum avgjørelse. Kanskje jeg ikke har råd i lengden til å bruke det, kanskje jeg vil gå opp i vekt hvis/når jeg slutter osv. Men jeg tror rett og slett at jeg må erfare det da. For dette er faktisk en av få ting jeg ikke har forsøkt før, bare på grunn av det så føles det riktig å prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 8. august #740 Del Skrevet 8. august (endret) Godt å høre at du har en lege du stoler på og får god oppfølging. Det er gull! Kan kjenner meg delvis igjen i det med hvordan syklus påvirker meg. Jeg kan også bli ganske syrlig og sliter med å ikke la det gå utover de nærmeste. Det er akkurat som jeg blir litt annen menneske før mensen. Nå har jeg nylig begynt med hormonspiral og selv om det er små mengden hormon som skilles ut så har humøret mitt vært jevnere. Har ikke hatt de voldsomme svingningene. Er spent på om det fortsetter, håper det! Forhåpentligvis får du også effekt av hormonprevensjon. Det kan jo ta noen måneder før man lander helt etter oppstart. Du har virkelig jobbet kjempehardt med livstilsendring og du er veldig bevist på egne handlinger. Jeg er bare en random internett person og hva jeg mener har ikke så mye å si, men jeg synes at hvis du ønsker å prøve wegovy så gjør du ingenting feil. Det er veldig synd at overvekt blir behandlet på en annen måte en andre kroniske sykdommer. Det er ingen som mener at en med høyt blodtrykk burde la være å ta medisinene sine. Ja, livsstilsendring gjør mye bra for en rekke sykdommer, men for mange er medisin er viktig, og kanskje nødvendig, hjelpemiddel på veien. Noen kan også slutte på wegovy etter at de har nådd målet sitt og har holdt vekta en stund. Docs who lift podcast har mye info om wegovy og lignende type medisiner (fedme spesialist og hormon spesialist som snakker om mye forskjellige innen slanking). En stor klem til deg! Endret 8. august av 123qwe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå