Gå til innhold

Lån til eldre som har blitt alene

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ville du latt en samboer av en av dine foreldre etter feks 20 år bli kastet på dør fordi du var så kynisk at du ville ha arven din fordi DU trenger penger? En eldre mann eller dame? Fordi du ikke er ansvarlig nok til å sørge deg og dine barn? En steforelder i uskiftet bo kan ikke forringe arven, og det er strenge krav rundt dette. 

Anonymkode: f323c...3e2

Hvis man ødelegger huset så vil det forringe arven, så jo det er mulig.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fireflies skrev (3 minutter siden):

Hvis man ødelegger huset så vil det forringe arven, så jo det er mulig.

Og det kan skje så enkelt som at huset ikke blir vedlikeholdt jevnlig.

Anonymkode: 5264e...866

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva har Edel som dro på cruise i to måneder med ts sin situasjon å gjøre? 

I hi er enken godt over 70 år og har sannsynligvis ikke lenge igjen. Arvingene kunne fint vente og heller hatt en avtale slik at enken slipper å bli hjemløs.

Anonymkode: 76bec...e72

En som allerede har fylt 70 + har gode sjanser til å leve 10-15 år til. Det er ikke nødvendigvis kort tid å vente på arv. 

Anonymkode: eb0d9...7cb

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

En som allerede har fylt 70 + har gode sjanser til å leve 10-15 år til. Det er ikke nødvendigvis kort tid å vente på arv. 

Anonymkode: eb0d9...7cb

Et lite stikk med insulinsprøyta sikrer utbetaling av arven allerede neste uke :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men om man skal komme med tips, så hadde det jo vært en bitteliten ide å skrive noe om hvor mye gjeld det er på boligen, hvilken verdi boligen har, og hvor stor inntekt vedkomne har. 

Så du spør om det er mulig, og ja det er mulig.
Om akkurat den personen har mulighet er like lett å gjette som om det blir sol på 17 mai i 2045...
Å vite alder på personen gir oss absolutt ingenting å gå etter for å gi tips... 

Anonymkode: 24135...4e9

Du har sikkert et poeng, men unødvendig å være sarkastisk. Jeg regner med at man kan komme med ulike tips uten at man trenger å utlevere hele den personlige økonomiske situasjonen til vedkommende. 

Men det er ingen gjeld utenom fellesgjeld på rundt 400' og leiligheten har en verdi på rett under 3 mill. Og vedkommende eier 1/3.

Anonymkode: b9115...367

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hmmm jo mulig, jeg er ikke ekspert på det her, men av hva jeg har blitt fortalt da vi har 3 stk i familien som står i denne situasjonen nå: mor har gått bort, og barna skal ha sin del av arven sin. Stefar søker nå seniorlån, det er ikke noe lån på boligen fra før, han får det innvilget, og barna får den arven de har krav på. Når stefar går bort, selges bolig og lånegiver får pengene tilbake. Selges bolig for mindre enn det lånet var på, dekker banken mellomlegget.

Leste meg litt opp nå, og dette ser ut til å stemme. Men det er sikkert noe juridisk krimskrams man må være obs på, det høres jo nesten for godt ut til å være sant?  

Anonymkode: 4bd46...eb7

Slik jeg har forstått det så er seniorlån ganske dyre lån?

Har også snakket med en bank i dag, og de nevnte noe som kalles Boligkreditt. Det kan jo være en mulig løsning.

Men jeg skjønner godt at arvingene ønsker å gjøre opp, så ingen sure miner av den grunn. At vedkommende har vært sløv rundt det å planlegge alderdommen er jo ikke deres feil..

Anonymkode: b9115...367

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva har Edel som dro på cruise i to måneder med ts sin situasjon å gjøre? 

I hi er enken godt over 70 år og har sannsynligvis ikke lenge igjen. Arvingene kunne fint vente og heller hatt en avtale slik at enken slipper å bli hjemløs.

Anonymkode: 76bec...e72

Hvis Edel sitter i uskiftet bo og bruker 100 000 på et to måneders cruise, kan arvingene til hennes avdøde mann Kåre mene at Edel bruker altfor mye penger på luksusforbruk og at dette reduserer verdien av arven deres. 
Når man er godt over 70 år kan man lett leve i 20-25 år til. 

Anonymkode: cb15b...128

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ville du latt en samboer av en av dine foreldre etter feks 20 år bli kastet på dør fordi du var så kynisk at du ville ha arven din fordi DU trenger penger? En eldre mann eller dame? Fordi du ikke er ansvarlig nok til å sørge deg og dine barn? En steforelder i uskiftet bo kan ikke forringe arven, og det er strenge krav rundt dette. 

Anonymkode: f323c...3e2

Klart man kan forringe verdien av arven. I praksis kan man gjøre ganske mye, selv om man ikke kan gi bort huset til nevøen sin eller noe slikt. 
Når man er i den situasjonen at man er gift og har særkullsbarn, må man som forelder ta ansvar for den situasjonen og lage en plan før man dør. Ikke overlate problemet til barna sine og sin gjenlevende ektefelle. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hmmm jo mulig, jeg er ikke ekspert på det her, men av hva jeg har blitt fortalt da vi har 3 stk i familien som står i denne situasjonen nå: mor har gått bort, og barna skal ha sin del av arven sin. Stefar søker nå seniorlån, det er ikke noe lån på boligen fra før, han får det innvilget, og barna får den arven de har krav på. Når stefar går bort, selges bolig og lånegiver får pengene tilbake. Selges bolig for mindre enn det lånet var på, dekker banken mellomlegget.

Leste meg litt opp nå, og dette ser ut til å stemme. Men det er sikkert noe juridisk krimskrams man må være obs på, det høres jo nesten for godt ut til å være sant?  

Anonymkode: 4bd46...eb7

Det er ikke for godt til å være sant, det vil si for noen andre enn banken. Det stemmer ikke at lånet er rentefritt - det har rente, en ganske høy en, også. Men den gamle slipper å BETALE rentene. Det vil si at lånet bare øker og øker og øker. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...