AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #1 Skrevet 2. februar 2023 Hei, Jeg går nå andre året på vgs, og jeg vil si at vennegjengen min er ganske spesiell. Forresten: Alle har jobb og tjener ganske bra. En gang skulle vi på kino, men før filmen startet gikk vi til butikken for å kjøpe noe snacks. Alle fant det de skulle ha, men jeg manglet én krone. Jeg spurte hun ene (siden de andre ventet utenfor, men merk at alle er som hun jeg spurte!) om hun kunne betale for meg, så kunne jeg vippse med en gang siden hun er veldig nøye på sånn. Hun ignorerte meg og lot som hun ikke hørte meg. Jeg spurte en gang til, men hun svarte ikke/ristet littegranne på hodet. Sært, men oki, tenkte jeg. Jeg kunne ikke kjøpe det jeg ville ha, og så vi gikk inn i kinosalen. Jeg var skikkelig sulten siden jeg ikke hadde spist noe tidligere, så da fikk jeg sykt vondt i hodet (lite energi sikkert). Jeg spurte dem om jeg kunne få litt chips/popkorn, men de nektet å dele. De spiste alt selv og delte ikke noe med noen. Husker ikke hva som skjedde etter det, for jeg sovnet visst. Jeg har også lagt merke til at de er syyyykt nøye på penger. La oss si at venn 1 kjøper en bolle til 19,95 kr til venn 2. Venn 2 spør venn 1: Hvor mye kostet bollen igjen? Venn 1 svarer: "19,95kr". Da overfører altså venn 2 akkurat 19,95kr til venn 1. En gang var vi hjemme hos hun ene, og vi spiste grandiosa. Etter besøket ba hun alle om å vippse 7kr eller noe sånt. Er dette vanlig?? Jeg mener jo at det er ganske barnslig, for vi er jo snart 18. Men tydeligvis er dette normalt for dem. De gjør hva som helst for å spare penger. Husker godt da 10klassingene hadde sånn besøkdag og de skulle få pizza/sandwicher. Vennene mine ventet utenfor kantinen helt til møtet var ferdig, og de lot som de var 10klassinger. De tok fordi det var "gratis, og hvem sier nei til gratis mat?". Jeg blir helt sprø! Personlig vil jeg si at jeg er veldig spandabel. Jeg deler alltid ting, og jeg spanderer gjerne brus eller noe annet hvis vi er på butikken. Er bare lært opp slik. Tenker ikke noe over det akkurat, jeg bare spør "vil dere ha?" hvis jeg har kjøpt noe/har med noe. Vil også si at hvis jeg skylder noen feks 186 kr, så runder jeg det opp. Jeg driter i de "jeg skylder deg nøyaktig 186kr" greiene, da jeg synes det er stress og litt barnslig. Men jeg lurer på om jeg er kanskje for spandabel? Er det dem som er normale, og jeg deler for mye? Eller er de gjerrige? Er det noen her som også har slike venner? Er dette normalt?!??!? Beklager dårlig oppsett, blir stressa av de her :P Anonymkode: 03feb...2c8 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #2 Skrevet 2. februar 2023 Det eneste jeg lurer på er hvordan du kan mangle 1 kr, men kunne vippse den kronen med engang? Anonymkode: 0971f...51d 16 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #3 Skrevet 2. februar 2023 De er gjerrige ja. Jeg ville behandlet dem slik de behandler deg ikke spandert på dem mer noensinne igjen Anonymkode: 0641c...a00 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #4 Skrevet 3. februar 2023 Vet du at den personen hadde nok penger til å handle for deg da…? Når dere bare går i andre klasse på videregående ennå, så vil jeg si dette er ganske normalt oppførsel egentlig. Mulig du heller er litt dumsnill…? Dere er alle veldig unge, og har ennå lite penger. Selv om dere jobber. Kronene flyr fort, og noen må kanskje betale mer for eget forbruk, klær og slikt enn andre? Eller vil være fornuftig og spare egenkapital? Å være mer spandabel med hverandre blir ofte ikke vanlig før alle er i trygge jobber. Også som student er det helt vanlig at det går litt millimeter presisjon i å dele utgifter for mat og andre ting når en treffes. Anonymkode: cf006...2d8 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #5 Skrevet 3. februar 2023 Gjerrig ja! Men vær like gjerrig tilbake, og ikke legg ut for andre. Heller ikke be andre legge ut for deg Anonymkode: 22e49...ce5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #6 Skrevet 3. februar 2023 De høres gjerrige ut ja, jeg har alltid vært mye rausere/mer slepphendt med pengene enn det, selv da jeg hadde lite. Men det er noe med å ha lite penger da, da er jo hver krone verdt mye mer. Du sier dere tjener godt, men dere gjør jo ikke det når du mangler EN krone? Å mangle en krone for å betale for noe godteri på butikken er jo en situasjon de fleste av oss ikke har vært i siden vi var syv år. Og det er vel også deltidsjobber på BikBok dere har, jeg antar at de ikke tjener millionlønn, som er min definisjon av å tjene godt. Så skal de ha en reise eller designervesken de har drømt om så må de spinke og spare litt. Men de er kjipe ja, en ting som er sinnsykt sært er å ikke dele popcorn, herregud.. 😅 Anonymkode: c3e53...f7f 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #7 Skrevet 3. februar 2023 Sånn var jeg på vgs, selv om jeg tjente bra. Jeg skulle studere og ville spare mest mulig slik at jeg hadde litt å rutte med som student. Anonymkode: 54656...ec1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #8 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det eneste jeg lurer på er hvordan du kan mangle 1 kr, men kunne vippse den kronen med engang? Anonymkode: 0971f...51d Jeg lurer også på hva slags Vipps hun har, for det går ikke an å vippse desimaler, kun hele kroner. Og TS, da dere var på kino, kunne du jo ha kjøpt noe du faktisk hadde råd til, det er sånn livet funker. Hvis man går på butikken for å handle mat og ikke har råd til de dyreste matvarene, da må man faktisk velge noe annet og kjøpe det man har råd til, man går ikke bare hjem uten mat. Anonymkode: 5b910...c8d 8
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #9 Skrevet 3. februar 2023 Merkelig å dra på kino når man er sykt sulten, uten å ha med seg nok penger til å f eks kunne kjøpe seg en 3 pk med rundstykker til 12 kroner på butikken. Så sulten at du sovnet? Du høres ut som en martyr. Enig i at det er merkelig å ikke kunne låne deg en krone, men hvis du kunne ha vippset tilbake umiddelbart så var det da bare å betale elektronisk i kassa, evt betale noe med kontanter og noe med kortet ditt. Anonymkode: 7a389...391 3
Daisy-love Skrevet 3. februar 2023 #10 Skrevet 3. februar 2023 Dette vil jeg si er ganske så vanlig blant mange unge (og en del voksne også). Omtrent samme hva en jobber med på videregående så tjener en faktisk ikke så veldig bra. Ser her at dere vippser mellom dere ellers, men ellers kunne det vært at en ikke generelt ikke vil legge ut for folk. Ser noen reagere på at du kan vippse tilbake med en gang, og jeg antar at du mener at du hadde si 19kr og noe kostet 20, og du kan vippse venninnen din de 19 med en gang, også hjelper hun deg med den kronen. Ikke sikkert hun hadde de 20 å legge ut da, er noe med det også. Høres spesielt å ikke ville dele noe popcorn osv, det gjorde vi i min tid. Jeg var kjempenøye selv og er det enda med å ikke drive å låne penger til folk i øst og vest. Godt mulig de er redde for å faktisk ikke få de igjen. Med vipps er det jo litt lettere da å fikse og få igjen med en gang. Jeg legger ikke ut, eller låner penger som jeg ikke har råd til å få igjen. Sånn har jeg alltid vært. Kan godt spandere da når det passer seg, men på videregående har en ofte ikke den muligheten. Mener ikke noe frekt, men kunne du selv ha funnet noe du hadde råd til? En banan metter, er en på Kiwi/Rema har de små nøtteposer til ca 10kr (de fra eget merke). Det er ikke alltid enten eller, men å tilpasse seg hva en faktisk selv har råd til. Jeg forstår det er kjipt det er sånn, men en må da tilpasse seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #11 Skrevet 3. februar 2023 Ganske vanlig når man fortsatt går på vgs. Det er uansett ikke dine venners ansvar at du ikke har med det nok penger. At de ignorerer deg sier meg at dette har skjedd før, og nå er de lei. Anonymkode: b8d1a...db4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #12 Skrevet 3. februar 2023 Mange voksne i full jobb er likedan😅Jeg er veldig glad i en veninne jeg har hatt siden barndommen, men økonomisk skjevhet er begynt å plage meg litt🥹For eks om jeg er sjåfør, legger ut for reperasjon på bilen hennes(har skjedd) så er tilbakebetalingen på nøyaktig 2350,50hahaha. Ikke tanke på bensin eller bom, hvilket ikke er så nøye da. Men 50 øre når vi er voksne…jeeze🫣Har maaange andre eksempler av mer graverende art, men skal ikke utdype på nett. Poenget er at noen er født slik. Anonymkode: 235e2...068 1
PM75 Skrevet 4. februar 2023 #13 Skrevet 4. februar 2023 Jeg er enig i at det er rart å ikke kunne gi en krone, dele popcorn osv. Jeg har alltid hatt råd til å dele med meg, uansett faser i livet mitt og hvor lite penger jeg har hatt.
Akryl Skrevet 4. februar 2023 #14 Skrevet 4. februar 2023 Trollerråd. Du kunne vippset i forkant og bedt henne gi 1 fysisk krone.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #15 Skrevet 4. februar 2023 PM75 skrev (5 minutter siden): Jeg er enig i at det er rart å ikke kunne gi en krone, dele popcorn osv. Jeg har alltid hatt råd til å dele med meg, uansett faser i livet mitt og hvor lite penger jeg har hatt. Men TS spurte jo ikke om å låne 1 kr. Hun spurte om venninnen kunne kjøpe det hun skulle ha i kiosken for henne. Vi vet jo ikke om denne venninnen hadde kontanter nok til det. Anonymkode: cf006...2d8 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #16 Skrevet 4. februar 2023 Det går ikke an å vipse desimaler! Og i mange butikker, om du spør pent, kan du få vipse den ansatte om du mangler kontanter eller har glemt kortet! Og du kunne jo ha kjøpt noe annen mat sånn at du ikke sultet?! Og summen kan fort bli litt når man hele tiden runder opp for å betale tilbake til noen som har lagt ut! Anonymkode: f61ef...f70
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #17 Skrevet 4. februar 2023 Jeg har aldri hatt råd til å spandere på andre. Anonymkode: d8fd3...62f
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #18 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 19.49): Hei, Jeg går nå andre året på vgs, og jeg vil si at vennegjengen min er ganske spesiell. Forresten: Alle har jobb og tjener ganske bra. En gang skulle vi på kino, men før filmen startet gikk vi til butikken for å kjøpe noe snacks. Alle fant det de skulle ha, men jeg manglet én krone. Jeg spurte hun ene (siden de andre ventet utenfor, men merk at alle er som hun jeg spurte!) om hun kunne betale for meg, så kunne jeg vippse med en gang siden hun er veldig nøye på sånn. Hun ignorerte meg og lot som hun ikke hørte meg. Jeg spurte en gang til, men hun svarte ikke/ristet littegranne på hodet. Sært, men oki, tenkte jeg. Jeg kunne ikke kjøpe det jeg ville ha, og så vi gikk inn i kinosalen. Jeg var skikkelig sulten siden jeg ikke hadde spist noe tidligere, så da fikk jeg sykt vondt i hodet (lite energi sikkert). Jeg spurte dem om jeg kunne få litt chips/popkorn, men de nektet å dele. De spiste alt selv og delte ikke noe med noen. Husker ikke hva som skjedde etter det, for jeg sovnet visst. Jeg har også lagt merke til at de er syyyykt nøye på penger. La oss si at venn 1 kjøper en bolle til 19,95 kr til venn 2. Venn 2 spør venn 1: Hvor mye kostet bollen igjen? Venn 1 svarer: "19,95kr". Da overfører altså venn 2 akkurat 19,95kr til venn 1. En gang var vi hjemme hos hun ene, og vi spiste grandiosa. Etter besøket ba hun alle om å vippse 7kr eller noe sånt. Er dette vanlig?? Jeg mener jo at det er ganske barnslig, for vi er jo snart 18. Men tydeligvis er dette normalt for dem. De gjør hva som helst for å spare penger. Husker godt da 10klassingene hadde sånn besøkdag og de skulle få pizza/sandwicher. Vennene mine ventet utenfor kantinen helt til møtet var ferdig, og de lot som de var 10klassinger. De tok fordi det var "gratis, og hvem sier nei til gratis mat?". Jeg blir helt sprø! Personlig vil jeg si at jeg er veldig spandabel. Jeg deler alltid ting, og jeg spanderer gjerne brus eller noe annet hvis vi er på butikken. Er bare lært opp slik. Tenker ikke noe over det akkurat, jeg bare spør "vil dere ha?" hvis jeg har kjøpt noe/har med noe. Vil også si at hvis jeg skylder noen feks 186 kr, så runder jeg det opp. Jeg driter i de "jeg skylder deg nøyaktig 186kr" greiene, da jeg synes det er stress og litt barnslig. Men jeg lurer på om jeg er kanskje for spandabel? Er det dem som er normale, og jeg deler for mye? Eller er de gjerrige? Er det noen her som også har slike venner? Er dette normalt?!??!? Beklager dårlig oppsett, blir stressa av de her :P Anonymkode: 03feb...2c8 vennen din stoler ikke på deg, pleier du og låne penger mye? Anonymkode: df223...fa4 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #19 Skrevet 4. februar 2023 Har dere hørt om bankoverføring??? Det er faktisk mulig å gjøre enn vippse. Prat om å få med seg poenget.. Anonymkode: 11680...959 1
Maskinfører Skrevet 4. februar 2023 #20 Skrevet 4. februar 2023 (endret) Ja de er utrolig gjerrige var invitert i bursdag en gang og kom med gave til 1 200,- til vedkommende fikk ikke så mye som ett kakestykke ikke så mye som ett glass brus/kopp kaffe reiste raskt derfra for å si det sånn (Aldri mer) Endret 4. februar 2023 av Maskinfører
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå