aksase Skrevet 14. februar 2023 #41 Del Skrevet 14. februar 2023 Pipaluk skrev (På 4.2.2023 den 12.28): Har de sluttet med å gå fra dør til dør nå? Før la de håndskrevne brev i postkassa mi. Nå har jeg sett dem i Torggata utenfor Cubus en stund. De sluttet å gå en periode på grunn av korona-restriksjonene. Mulig at de da fant andre måter å misjonere på, som telefon og brev, men jeg er sikker på at også mange er i gang med å gå igjen. De har vært her, i hvert fall. Egentlig litt rart det der, fordi de tror at det kun er 144 000 mennesker som kommer til himmelen på dommedag. I følge Wikipedia er det ca 8,5 millioner medlemmer i JV, og de fortsetter å misjonere for å bli flere. Hva er vitsen med å streve med å få med flere inn i JV når de allerede er alt for mange og for hvert nye medlem, blir bare sjansen for selv å komme til himmelen mindre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #42 Del Skrevet 14. februar 2023 Vi kan ta høyere utdannelse. Det er opp til folk hva dem vil selv. Anonymkode: e19d4...532 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 14. februar 2023 #43 Del Skrevet 14. februar 2023 Det må regnes som omsorgssvikt å nekte sitt barn utdanning og mulighet å forsørge seg selv i livet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 14. februar 2023 Forfatter #44 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Antyder du at man ikke kan være en troende om man har lest filosofi? Har du gjort det selv? Altså.., det finnes mange kristne filosofer. Og mange studenter oppdager når de leser filosofi at det å tro på en gud er ganske plausibelt. Selv er jeg ikke Jehovas Vitner, men jeg er kristen. Jeg har studert filosofi på universitetet et år og fant ikke noe som skulle kunne undergrave det å ha en religiøs tro. Grunnen til at jeg svarer på denne er at det ser ut som om noen tror at når man får seg litt utdanning så ser man at religion er tull. Dette er så feil som det kan få blitt. Anonymkode: 6b8a4...b26 Altså dette er ikke mine egne betraktninger rundt tro og filosofi. Jeg tror ikke læren om filosofi kan innvirke på det. Spørsmålet er om Jehovas vitner ville anbefalt det, siden de er sykt opptatt av at ingenting skal stå i veien for guden deres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 14. februar 2023 #45 Del Skrevet 14. februar 2023 aksase skrev (26 minutter siden): Egentlig litt rart det der, fordi de tror at det kun er 144 000 mennesker som kommer til himmelen på dommedag. I følge Wikipedia er det ca 8,5 millioner medlemmer i JV, og de fortsetter å misjonere for å bli flere. Hva er vitsen med å streve med å få med flere inn i JV når de allerede er alt for mange og for hvert nye medlem, blir bare sjansen for selv å komme til himmelen mindre? Ikke nødvendigvis så rart, siden både den jødiske og den tidlige kristne læren er at Guds rike skal komme her på jorden, og at mennesker skal gjenoppstå her. Ideen om at menneskets sjel skulle komme til himmelen kom til senere, antagelig sterkt påvirket av gresk forestilling om sjel. Så selv om JV tror at bare et fåtall kommer til himmelen, tror de (såvidt jeg har forstått) at resten av de frelste gjenoppstår til et evig liv på et jordisk paradis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Togpendler Skrevet 14. februar 2023 #46 Del Skrevet 14. februar 2023 Capitan Fracassa skrev (21 timer siden): Mener du virkelig at et sykehus kan godta at en kirurg kan nekte blodoverføring og beholde jobben? Har du faktiske eksempler på dette? Hvis jeg forstår deg rett, så sier du at en person kan være Jehovas Vitne og jobbe som kirurg hvor hen er med på å foreta blodoverføringer, fordi jobben trumfer troen. Er du sikker på at Jehovas Vitne som organisasjon godtar dette? Jeg trodde de var svært strenge på sine regler. På samme måte som noen Jv er gynekologer, de gjør jobben men de oppgavene som handler om abort står de over. Det finnes mange typer kirurgi, og ikke alle krever blod. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Togpendler Skrevet 14. februar 2023 #47 Del Skrevet 14. februar 2023 Jeg har god kjennskap til dette da flere i min familie er JV og vi har alle høyt utdannelse, ( jeg er ikke lengre en del av menigheten) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #48 Del Skrevet 14. februar 2023 Pipaluk skrev (På 4.2.2023 den 12.28): Har de sluttet med å gå fra dør til dør nå? Før la de håndskrevne brev i postkassa mi. Nå har jeg sett dem i Torggata utenfor Cubus en stund. Det er flere steder de fortsatt går dør til dør, sender håndskrevne brev og prøver å rekruttere. Anonymkode: 494a9...13c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 14. februar 2023 Forfatter #49 Del Skrevet 14. februar 2023 Togpendler skrev (1 time siden): Jeg har god kjennskap til dette da flere i min familie er JV og vi har alle høyt utdannelse, ( jeg er ikke lengre en del av menigheten) Er alle utdanninger "lov" å ta? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Togpendler Skrevet 14. februar 2023 #50 Del Skrevet 14. februar 2023 Pipaluk skrev (3 timer siden): Er alle utdanninger "lov" å ta? Kan ikke komme på noe som ikke er lov Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 14. februar 2023 Forfatter #51 Del Skrevet 14. februar 2023 (endret) Togpendler skrev (1 time siden): Kan ikke komme på noe som ikke er lov Hvordan blir det for en lærer som er vitne, når elever har bursdag. Får de lov til å synge bursdagssang eller gratulere? Og er de med på gave og kake når en kollega fyller år? Kan de utføre alle arbeidsoppgaver pga troen? Endret 14. februar 2023 av Pipaluk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #52 Del Skrevet 14. februar 2023 De blir oppfordret til det mange steder, og det er på grunn av at de vil fremstå for andre på en god måte. De er veldig nøye med fremtoning og hvilke signaler de gir, så du ser ikke mange fra miljøet i annet enn pene klær og velpleid ytre, og en lang utdannelse gir også andre godt inntrykk. Det er ikke manipulasjon men verdier de vil formidle. Anonymkode: 4b622...0d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #53 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi kan ta høyere utdannelse. Det er opp til folk hva dem vil selv. Anonymkode: e19d4...532 Dette er tull og tøys. Ingen JV gjør ikke en verdens ting dem selv vil. Gå inn på nettsiden til JV og søk høyere utdanning. Der har du svaret. Problemet med høyere utdanning er at du lærer å tenke kritisk. Dette liker ikke JV som har 150 års trening i å få folk til å tenke selv. Anonymkode: 164e8...168 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #54 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er tull og tøys. Ingen JV gjør ikke en verdens ting dem selv vil. Gå inn på nettsiden til JV og søk høyere utdanning. Der har du svaret. Problemet med høyere utdanning er at du lærer å tenke kritisk. Dette liker ikke JV som har 150 års trening i å få folk til å tenke selv. Anonymkode: 164e8...168 *ikke tenke selv skulle det stå til slutt. Anonymkode: 164e8...168 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #55 Del Skrevet 14. februar 2023 Gleder meg til Jehovas Vitne-figuren kommer på besøk til meg, fastsatt dato. Har planer om å omvende ham. Blir himmelsk! Anonymkode: 8ce17...786 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 14. februar 2023 Forfatter #56 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Gleder meg til Jehovas Vitne-figuren kommer på besøk til meg, fastsatt dato. Har planer om å omvende ham. Blir himmelsk! Anonymkode: 8ce17...786 Apropos det. Jeg hørte om noen vitner som hadde ringt på døra til et hus, og en unge åpnet døra. Er mamma eller pappa hjemme ? spurte den utsendte ja, jeg skal hente pappaene mine, sa ungen innen hun kom tilbake, så var vitnene borte. De ble visst skremt av dette. De har ikke rutiner for homoforeldre, har jeg hørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #57 Del Skrevet 20. februar 2023 Det må være utrolig vanskelig å være del av samfunnet når du ikke kan gratulere kolleger og ansatte med dagen sin, si god jul og ønske noen god helg. Sjefen min var JV og var helt ekstrem på det. Kudos til han for disiplinen, men det ble sært og ekstremt noen ganger. Nå er jeg troende også og det fins mange ekstreme i alle leir, men ærlig talt. Det må være kvelende å være så fanatisk at du unngår normal dialog i hverdagen. Anonymkode: 019b0...b5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå