Gå til innhold

Foreldrene mine kjefter for alt

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fionas skrev (2 timer siden):

Ja det er det nye. No skal alle som har problemer med noe bare bryte kontakten. Håper dere unge blir perfekte foreldre. 

Det er vel ganske vanlig å trekke seg unna folk man ikke liker å være med. Er da ikke noe nytt det.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, selvsagt skal man sette grenser for seg selv. Men slike trusler er ikke voksent, man kan sette grenser for seg selv på andre måter☺️

Anonymkode: 1940d...e7e

Jo det er helt innafor å si at man ikke ønsker å komme på besøk hvis man ikke blir behandlet med respekt.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvem i all verden er det som har en slik relasjon med sine foreldre.. Var du krevende som ung, måtte de "rydde ofte opp etter at du kom i situasjoner du ikke evnet å håndtere å løse selv?

Anonymkode: 49e9f...d34

Jeg hvertfall. Og jeg vil ikke ha det sånn, men de vil jo ikke forandre seg.  Jeg har aldri vært spesielt krevende. 

Anonymkode: 615a4...b57

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar tilbake ved å fortelle hvor lite konstruktiv kjeft er og sier rett ut at jeg ikke setter pris på måten jeg blir snakket til. Skifter tema og i de verste tilfellene har jeg bare sagt ha det og dratt. Tar kontakt om jeg må, men holder mest mulig avstand. Fått nok kjeft i mitt liv og ønsker ikke å lære barna denne måten å være mot andre på. Det er også helt innafor å takke nei til invitasjon, kutte ned på lengden på besøk og være tydelig i forkant på hvordan du ønsker å bli behandlet. 

Anonymkode: 96eca...4f8

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og jeg er voksen og bor ikke hos dem mer engang. Men de gangene jeg er hos dem ender det som regel med kjefting og krangel. Hvis jeg svarer tilbake så sier de at jeg skal tie stille og ikke være sur for det får jeg ikke lov til, men de har liksom lov til det da… Har sagt at jeg ikke liker det, men de sier at jeg må tåle det for de er foreldrene mine. De prøver å behandle meg som et barn enda, virker nesten som de nyter det. Hva er galt med dem? Hvorfor mener de at de har rett til å kjefte på meg for alt og bestemme over meg, mens jeg ikke får lov til å svare tilbake en gang? Er de redd for å miste makt over meg eller noe? Det nytter ikke å snakke med dem om dette. Flere som har sånne foreldre? Hvordan svarer du dem tilbake?

1. De ble behandlet likens av sine foreldre

2. De har et stort kontrollbehov som kan komme av usikkerhet

• Liker 1
Skrevet

Går litt langt når mamma sier hun skal ringe til moren til venninnen min for at de skal kontrollere at vi ikke drar på foreksempel utenlandstur sammen. Jeg sa at det kan hun bare drite i, men da ble det selvfølgelig kjefting igjen. Altså. Hun må ha glemt at jeg er voksen og ikke 15 år. Er jo ikke sånn at venninna mi bor hjemme hos foreldrene sine heller. Det må mamma ha glemt.

Skrevet

Hva hvis du sier når du kommer at du fra nå av ikke vil finne deg i å bli kjeftet på, og vil forlate huset hvis de begynner. Også gjør du det, uten noe mer om og men. Du kan rolig si hvorfor du går så plutselig, hvis de ikke forstod det første gangen. 

jeg synes ikke du skal finne deg i å bli kjeftet på lenger. Du er voksen og det er ikke vanlig å kjefte på voksne (og man burde ikke gjøre det på barn heller). Siden de ikke bryr seg om hva du sier, er det bedre å fjerne seg for å unngå kjeft. 

Skrevet
Fibula skrev (5 minutter siden):

Hva hvis du sier når du kommer at du fra nå av ikke vil finne deg i å bli kjeftet på, og vil forlate huset hvis de begynner. Også gjør du det, uten noe mer om og men. Du kan rolig si hvorfor du går så plutselig, hvis de ikke forstod det første gangen. 

jeg synes ikke du skal finne deg i å bli kjeftet på lenger. Du er voksen og det er ikke vanlig å kjefte på voksne (og man burde ikke gjøre det på barn heller). Siden de ikke bryr seg om hva du sier, er det bedre å fjerne seg for å unngå kjeft. 

Takk for tips. 
Nei, finner meg ikke i det, og det skal jeg også si, så får det bare bli sånn det blir.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 17.04):

Og jeg er voksen og bor ikke hos dem mer engang. Men de gangene jeg er hos dem ender det som regel med kjefting og krangel. Hvis jeg svarer tilbake så sier de at jeg skal tie stille og ikke være sur for det får jeg ikke lov til, men de har liksom lov til det da… Har sagt at jeg ikke liker det, men de sier at jeg må tåle det for de er foreldrene mine. De prøver å behandle meg som et barn enda, virker nesten som de nyter det. Hva er galt med dem? Hvorfor mener de at de har rett til å kjefte på meg for alt og bestemme over meg, mens jeg ikke får lov til å svare tilbake en gang? Er de redd for å miste makt over meg eller noe? Det nytter ikke å snakke med dem om dette. Flere som har sånne foreldre? Hvordan svarer du dem tilbake?

Wow, dette var drøyt.

Dette er to stykk mennesker som du burde holde en viss avstand til, ikke alle foreldre skulle blitt foreldre, dessverre. Og her anbefaler jeg deg å lære deg selv, emosjonell avstand. De er som de er på grunn av dem selv og egne opplevelser, hvordan de er utad handler ikke om deg og ditt - det er de som har problemer og sliter. Du skal absolutt ikke finne deg i slik oppførsel, og at du ikke har satt ned foten å dratt derfra er merkelig, men det må du bare gjøre. Ikke aksepter dette, dra derfra - ta lite om ingen kontakt og hold avstand. Dette er giftige folk. 

Anonymkode: c9653...8b4

Skrevet
jordbær86 skrev (Akkurat nå):

Takk for tips. 
Nei, finner meg ikke i det, og det skal jeg også si, så får det bare bli sånn det blir.

Skrev som anonym først.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 17.18):

Ja, for det er veldig voksent å true med å ikke komme på besøk om man ikke får det som man vil😜

Hva er det foreldrene dine kjefter for, ts? 

Det er veldig voksent å sette en sunn grense for seg selv! Det å ikke tillate andre (selv foreldrene dine) å behandle deg som søppel er et tegn på modenhet. 

Til ts: noen ganger må man være glad i noen på avstand. 

Anonymkode: da57f...03c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Går litt langt når mamma sier hun skal ringe til moren til venninnen min for at de skal kontrollere at vi ikke drar på foreksempel utenlandstur sammen. Jeg sa at det kan hun bare drite i, men da ble det selvfølgelig kjefting igjen. Altså. Hun må ha glemt at jeg er voksen og ikke 15 år. Er jo ikke sånn at venninna mi bor hjemme hos foreldrene sine heller. Det må mamma ha glemt.

Kutt ut 😂😂😂

Hun får da bare ringe? Det er jo moren din som driter seg fullstendig ut. Hun truer deg og manipulerer deg, og det er tydelig at du faktisk tror på det hun sier. Hun hadde nok aldri ringt, hun vet jo at dere er to voksne kvinner - og at hun ville blitt ansett som klin gal hvis hun ringte denne moren. Hun manipulerer deg, og hun fremmer reaksjoner hos deg - og det er hele målet hennes. Dette er slik narsissisten holder på, og du er oppvokst med dette - du er nok blitt litt naiv og ikke sett hun for den hun virkelig er. Bidrar hun til noe positivt for deg? Som ikke omhandler henne selv?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 17.18):

Ja, for det er veldig voksent å true med å ikke komme på besøk om man ikke får det som man vil😜

Hva er det foreldrene dine kjefter for, ts? 

Ingen som truer med noe. Og hvis du seriøst forveksler trusler med grenser, da har du et alvorlig problem. 

• Liker 2
Skrevet

Vi aner ingenting og hvordan du ter deg og hvordan du snakker til dem. Her er det steile fronter på begge sider. Når du, som du sier, ikke lenger er et barn, faller du likevel tilbake i mønstre som har skapt konflikt da du bodde hjemme? Det er gjerne sånn. Da kan du like gjerne la være å besøke dem for en lengre periode, få litt avstand til den du var som barn?

Anonymkode: a173b...285

• Liker 1
Skrevet

Ikke gidd. Bare si takk for i dag og så drar du hjem. 

Anonymkode: c8cb1...8e2

• Liker 4
Skrevet

Sånne foreldre har faktisk jeg også! 

Forsøker man å fikse noe på en måte, så blir de sure og påstår at man burde fikse ting på stikk motsatt måte. Men neste gang forsøker jeg selvfølgelig å fikse ting på den måten de sa, men da er det plutselig denne metoden som liksom var feil. 

Så jeg bare overser dem, og forsøker heller å ordre ting på min egen måte. Noe dem også blir irriterte / fornærmet over, og så begynner de å klage over at folk aldri følger rådene deres, og at alle andre visstnok er ufattelig dumme for de veit selvfølgelig best ALLTID uansett!  

Anonymkode: 8cb12...bc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...