Gå til innhold

Barselavd. etter keisersnitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Orker ikke stort mer enn å sette meg opp i senga for å amme hver 3. time. Alt gjør vondt. Far hjelper godt til. Samtidig er dette min første baby og jeg får litt hetta over at pleierne kommer inn og ser meg ligge i senga. Er stressa for at de tenker jeg ikke er skikka på en måte. 
Er dette irrelevante bekymringer eller må jeg skjerpe meg? 

Anonymkode: e8312...764

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva ellers mener du at du skal gjøre etter en operasjon? Tror du de forventer at andre opererte pasienter er «up and about» med det samme? Du må bare slappe helt av..De er der for å hjelpe deg!

Jeg fødte vaginalt og måtte ha hjelp av pleierne til å ta opp baby fra den der glassboksen hver gang fordi jeg hadde så vondt.

Anonymkode: ae50c...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært gjennom en stor operasjon. Du SKAL slappe av. Det er bra for kroppen om du får beveget på deg, men du skal ikke presse deg. De som jobber på barsel har hatt mange mødre der som har tatt keisersnitt, de bryr seg om at du har det bra, ikke at du ligger i senga. 

Anonymkode: fff63...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, man blir altså så tullerusk av de hormonene som kommer etter fødselen. Jeg ble selv utrolig irrasjonell og hadde dårlig samvittighet for alt. Man skal jo ikke bevege seg stort etter keisersnitt. I tillegg er det vanlig at mødre bare ligger i senga på barsel. Man er sliten etter fødsel eller keisersnitt og graviditet og man er på sykehuset av en grunn. De aller fleste ligger for det meste i senga. Jeg hadde rom nærme fellesareal på barsel. I løpet av de fem dagene jeg var der, så jeg omtrent ingen, enda vi hadde døra en del på gløtt.

Anonymkode: 60f1a...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte i august med keisersnitt. Jeg følte press på å bevege meg, men det er jo bare positivt i grunn. Man klarer mer enn man tror. Jeg gikk en lengre tur dagen etter og dagen etter der igjen fikk jeg lov å dra hjem. Jeg hadde uendelige smerter men følte mage og tarmbevegelser ble bedre av bevegelse. Og føler i grunn man måtte gjøre det meste selv.. kanskje det ikke skal være sånn men jeg dølte det var forventet. Som feks gå ut å hente maten selv etter en viss tid. 

Anonymkode: df2a1...439

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte i oktober med keisersnitt. Ringte på pleierne hver 2. time for å mate, for det fikk jeg beskjed om. De tok ta baby over til senga mi og hjalp meg med ammestillinger osv. Tenkte aldri på at de skulle dømt meg for det. De sa også at jeg måtte si i fra hvis jeg skulle opp og gå, for da ønsket de være der i tilfelle noe skulle skje :)

(Altså, når mannen min ikke var der da.) 

Anonymkode: 1dce3...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg fødte i august med keisersnitt. Jeg følte press på å bevege meg, men det er jo bare positivt i grunn. Man klarer mer enn man tror. Jeg gikk en lengre tur dagen etter og dagen etter der igjen fikk jeg lov å dra hjem. Jeg hadde uendelige smerter men følte mage og tarmbevegelser ble bedre av bevegelse. Og føler i grunn man måtte gjøre det meste selv.. kanskje det ikke skal være sånn men jeg dølte det var forventet. Som feks gå ut å hente maten selv etter en viss tid. 

Anonymkode: df2a1...439

Sammw her, var på barselhotell etter 24 t kg klarte fint gå, hente mat selv osv. Som du sier, man tåler mer enn man tror. 

Anonymkode: 1dce3...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke gå før etter 3 dager. Det går nok veldig fint♥️

Anonymkode: dd645...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sammw her, var på barselhotell etter 24 t kg klarte fint gå, hente mat selv osv. Som du sier, man tåler mer enn man tror. 

Anonymkode: 1dce3...5a8

På seg selv kjenner man ingen andre.

Anonymkode: bce63...e23

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Orker ikke stort mer enn å sette meg opp i senga for å amme hver 3. time. Alt gjør vondt. Far hjelper godt til. Samtidig er dette min første baby og jeg får litt hetta over at pleierne kommer inn og ser meg ligge i senga. Er stressa for at de tenker jeg ikke er skikka på en måte. 
Er dette irrelevante bekymringer eller må jeg skjerpe meg? 

Anonymkode: e8312...764

Du må jo slappe av :) men viktig å komme seg ut av sengen å få bevegelse hvis du har luftsmerter og vondt i magen. Noen får luftsmerter i rygg / skuldre også… Bevegelse er godt for kroppen, selvom det er vondt der og da.. 

Anonymkode: 026a4...01f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Orker ikke stort mer enn å sette meg opp i senga for å amme hver 3. time. Alt gjør vondt. Far hjelper godt til. Samtidig er dette min første baby og jeg får litt hetta over at pleierne kommer inn og ser meg ligge i senga. Er stressa for at de tenker jeg ikke er skikka på en måte. 
Er dette irrelevante bekymringer eller må jeg skjerpe meg? 

Anonymkode: e8312...764

Du overtenker. Jeg lå flatt ut i 5 dager. De sa jeg måtte ringe på for å få mat, saft, avlastning. Jeg følte meg til bry, men de var hjelpsomme og sa det hver gang de var innom.

Anonymkode: 9c305...c23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tvunget opp samme ettermiddag, var helt grusomt vondt og jeg trodde alt skulle revne.

Det gjorde det jo ikke, og jeg syntes sengene var så vonde at jeg ikke orket å ligge noe særlig. 

Fikk dra hjem dag 4. Fikk "kjeft" for å være for lite i ro, men fikk vondt i ryggen av sengene og orket ikke dobbelt vondt.

Anonymkode: 57b8a...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ble tvunget opp samme ettermiddag, var helt grusomt vondt og jeg trodde alt skulle revne.

Det gjorde det jo ikke, og jeg syntes sengene var så vonde at jeg ikke orket å ligge noe særlig. 

Fikk dra hjem dag 4. Fikk "kjeft" for å være for lite i ro, men fikk vondt i ryggen av sengene og orket ikke dobbelt vondt.

Anonymkode: 57b8a...b4f

Fikk dere ikke smertestillende? Jeg fikk. Inkl oxynorm insistert på av dem før jeg skulle ut å gå. Hadde ikke smerter. 

Anonymkode: 2b867...6f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde absolutt ikke sjans til å reise meg opp samme dag, og jeg fikk heller ikke lov til å reise meg opp dagen etter da jeg prøvde å foreslå at jeg skulle stå mens de stelte meg. Var helt invalid de første dagene. 

Tror jeg fikk lov å begynne å gå i prekestol mot slutten av dag 3. Før dette gjorde jeg ingenting selv, fikk verken hentet mat eller stelt babyen min. 

Dette var hasteks. Hadde en sykdom i svangerskapet, og i tillegg var det noen mindre komplikasjoner under ks. Aner ikke hva som var utslagsgivende for at jeg ble så sykt mye dårligere enn enkelte her beskriver. Må muligens ha pks denne gangen, men har ikke noe lyst til å bli like hjelpesløs igjen… 

Anonymkode: a1a28...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjet tre fire timer etter snittet og måtte hente mat og ordne alt selv.
To andre med keisersnitt samme natt som meg hadde mennene sine der hele tiden, men ikke min (eks)mann.. 

Dette er så individuelt, her hjalp de virkelig ikke til med noe og heldigvis var formen min topp så for meg gikk dette fint. Ikke liker jeg å bare ligge heller, så det var fint å få beveget seg. Husker jeg hadde litt blod på sengetøyet og stusset på at de ikke skiftet det, men det var også forventet at en skulle gjøre selv😅 
Så du kan gjerne prøve å komme i gang litt. Jeg hadde så vondt i ryggen og sånn siste del av svangerskapet, plagene var borte da babyen var ute så jeg følte meg veldig bra. Prøv litt og litt av gangen og se :) Og kos deg med den lille, ikke bekymre deg over manglende melk (den kommer i løpet av noen dager). Og du, det er lov å gi smokk fortere enn fortest!! Hos oss ble ting fort mye bedre da babyen fikk smokk ❤️

Anonymkode: 6d000...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sammw her, var på barselhotell etter 24 t kg klarte fint gå, hente mat selv osv. Som du sier, man tåler mer enn man tror. 

Anonymkode: 1dce3...5a8

Applaus til deg da. Hvorfor skal man absolutt måtte tåle mest mulig? Etter både fødsel og keisersnitt et det jammen lov å bare ta det rolig, selv om man kunne «tålt mer» 

Anonymkode: fff63...433

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Applaus til deg da. Hvorfor skal man absolutt måtte tåle mest mulig? Etter både fødsel og keisersnitt et det jammen lov å bare ta det rolig, selv om man kunne «tålt mer» 

Anonymkode: fff63...433

Trenger ikke applaus, men jeg ble fortalt av sykepleierne at jo før man er oppe å går, jo raskere og enklere vil man bedres. Så det var bare rådet jeg mottok på sykehuset :)

Dersom man har hatt hastekeisersnitt eller komplikasjoner feks så får man sikkert andre råd. 

Anonymkode: 1dce3...5a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født tre. Ikke keisersnitt, men det har ikke noe å si for det jeg skal si videre: 

Kos deg i senga! Lite som skjer på et sykehus uansett! 
 

Gratulerer med baby ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

På seg selv kjenner man ingen andre.

Anonymkode: bce63...e23

Nei, nå var dette en kommentar til en som hadde samme opplevelse som meg da. Hvis du leser posten min lenger opp, så ser du at jeg skrev at sykepleiere hjalp meg amme hver 2. time første døgnet og at de ville være der når jeg skulle reise meg de første gangene. Altså tror jeg ikke noen tenker noe over at TS ligger i senga når de kommer inn :)

Anonymkode: 1dce3...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør bare som de ber deg om. Mener de at du må mer opp så sier de dette til deg, så du må bare være tydelig på hvordan du føler deg slik at de kan vite hvordan du har det og hvordan formen din er. Noen kommer seg raskt mens andre trenger mer tid. Du har i tillegg masse hormoner i sving nå, i tillegg til en STOR operasjon. Altså, samvittigheten må du kaste til side! Du gjør det du orker og føler for nå, ikke pushe deg selv til ting du kjenner ikke går.

Anonymkode: 8d5fe...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...