Litt Lost Skrevet 20. desember 2005 #1 Skrevet 20. desember 2005 Vi drar til Alanya, Tyrkia til sommeren. Skal være der i to uker. Og det dukker opp en del spørsmål. Hva valuta bruker de? Tar de imot annen valuta i tillegg? Dollar og Euro? Hvordan er det å bruke visa der borte? Leser at en del av hotellene ikke tar imot kontanter, men har et eget kredittkortsystem, vet ikke om dette gjelder vårt hotell, men hvordan er dette systemet? Noen bra severdigheter, aktiviteter som er et must? Vi er 3 stk som reiser, to voksne og en treåring, så det blir ikke aktuelt med voksenaktiviteter annet enn dykking for pappan. Hvordan er dykking i Tyrkia? Hvordan er prisnivået? Og hvordan er prisnivået på butikker, supermarkeder tilknyttet hotell? Og dersom noen av brukerne her inne jobber i reiselivsbransjen: Hvorfor i alle dager går flyet hjem igjen klokken 05.30 om morgenen? Vi må være på flyplassen 03.30 og turen fra hotellet tar 2 timer. Avreise fra hotellet klokken 01.30 på natten??? Hva er poenget med dette? Hjemme i Norge klokken 09.00 om morgenen, gjesp. Men det gikk nettopp opp for meg at jeg slipper å legge meg, men når får jeg sovet, være på flyplassen i to hele timer. Og jeg som da vil være temmelig gravid...
Gjest Aloha Skrevet 20. desember 2005 #2 Skrevet 20. desember 2005 Alanya er en kjempeby, gled deg! Selv likte jeg meg veldig godt der. I Tyrkia bruker de lire, og det finnes minibanker overalt i byen. Det kan godt hende de tar Euro/Dollar i tillegg, det hadde jeg ikke behov for selv, kan derfor ikke svare. Mitt hotell hadde ikke dette kredittkortsystemet, så jeg er usikker på hvordan det fungerer. Men et annet sted jeg var i Tyrkia fikk vi et bånd rundt armen med en brikke, den betalte vi med, og på forhånd (og underveis) var det bare å fylle opp "kontoen" i resepsjonen, kanskje det er noe sånt, bare at de bruker et slags kort? Tyrkisk bad vil jeg anbefale! Prisnivået er RIMELIG, har du vært i Tyrkia før? Dersom du f.eks. har vært i Spania, Hellas etc, er det enda rimeligere enn der. Mye bra shopping, mye fake, men det gjør ikke noe til den prisen (syns jeg). Når det gjelder flyavgang, er det vel iblant sånn det må være for at det skal passe begge veier. Samme flyet skal jo tilbake fra Norge til Tyrkia og det skal stemme med plass på flyplassen etc. Bedre forklaring har jeg ikke, annet enn at en del fly må gå til ugunstige tider for at alt skal klaffe. Dessverre... Håper dette var til noe hjelp, og at du får en fin ferie.
iss Skrevet 20. desember 2005 #3 Skrevet 20. desember 2005 Vi var i Marmaris i oktober for første gang. Og vi stortrivdes!! Det første dere må gjøre er å dra på Hamam. Det er et must! Det er et tyrkisk bad, der hvor man blir skrubba for å fjerne all den døde huden gjennom hele livet... Jeg og samboeren hadde aldri vært på det, så det var mye gammal dritt som løsna.. Mens mamma og pappa hadde vært på det året før, så de var litt mer renslige... Dersom man tar hamam, sitter brunfargen lenger og den blir finere. Man flasser også mindre når man kommer hjem! + at det er aldeles nydelig.. Tyrkerne er utrolig hyggelige, de setter stor pris på deg. Vi leide bil en dag og dro opp i fjellandsbyer, det er virkelig å anbefale! Å kjøre rundt å se utsiden av turist-stedene er helt utrolig.... Det med kredittkort som du beskriver var ikke vi borte i. Anbefaler at dere en av dagene hopper på en sånn stor båt som kjører rundt en dag. Helt utrolig deilig å være ¨på havet når det er varmt. De serverer mat og det er mange stopper for å bade o.l. Shopping er som det pleier å være på turiststedene, billig og fake. Men det gjør jo ingen ting. Husk at dere MÅ prute!!! Start alltid på litt under halve prisen.. Skikken er slik; man kan spørre om prisen. Hvis man da sier at det er for dyrt, er det forventet at man skal prute og at man kjøper varen. Det er frekt å starte en handel med pruting og så å trekke seg. Vi handla mye der nede vi. Hadde en koffert oppe i den andre. Topper og sånn er jo bare superbillig, men undersøk priser rundt før du starter å prute. Gull er også utrolig billig. Vi hadde også for eksempel ikke med oss håndklær med ned, de kjøpte vi der nede med morsomme motiver. Ha en flott tur! og jeg lover deg at du forelsker deg i Tyrkia....
Gjest gjest1 Skrevet 21. desember 2005 #4 Skrevet 21. desember 2005 Årsaken til de dumme reisetidspunktene har med at det er billigere for flyselskapene å ha avganger på disse tidspunktene. Alle fly betaler avgifter til flyplassen for å bruke den og siden det er billigere på natta blir det også billigere for oss å reise.
Gjest mia10 Skrevet 18. mars 2006 #5 Skrevet 18. mars 2006 Hei alle,er ny her Iløpet av de siste årene har jeg vært i Alanya ca 3-4 ganger pr år. Dere kan bruke mange typer valuta,men dere sparer på å bruke tyrkiske lire.Dette pga at de runder "opp",slik at de alltid legger på en sum om du ønsker å betale i f.eks Euro (som er veldig vanlig å bruke). Noen hotell har et kort system,du viser frem kortet om du f.eks spiser i restauranten.De gjør opp kortet ditt ved utsjekk,og de aller fleste hotell tar visa/mastercard. Anbefaler at du tar ut penger i minibank,ikke gå på vekslingskontor-der tar de høye gebyrer. Treåringen ville sikkert like et besøk i badeland,som ligger rett utenfor byen.De har små busser (dolmus) som kjører rundt hele tiden,de på hotellet deres kan sikkert forklare dere hvordan dere skal finne frem.Dere må regne med at 3-åringen vil få mye oppmerksomhet,tyrkere er slik overfor unger. Det finnes også en restaurant,Vikingen,der har de norske TV-kanaler (om mannen din følger med på norsk fotball,så er dette et glimrende sted) og mange skandinaviske turister pleier å være der.De snakker også svensk,norsk etc.Det samme gjelder en restaurant som heter Picasso,der snakker de også svensk. Mange ting er veldig rimelig (gull,skinn) og resten av tingene der er rimelig (klær,sko etc.)...Men,prut ned til ca 50% av det de forlanger... Siden du skriver at du er "temmelig gravid" ; Unngå isbiter og påse at salaten er vasket skikkelig God ferie!
Pasha Skrevet 18. mars 2006 #6 Skrevet 18. mars 2006 I fjor (eller var det på senhøsten 2004) åpnet det et nytt badeland i selve alayna. Det ligger på ataturk gata.. i nærheten av en bensinsstasjon. Dette er mer en stort nok for å ha det litt moro i. Er en del ulike sklier.. tilpasset de fleste aldersgrupper. barnebasseng med masse rare ting i (sklier, stativer o.l) bølge-basseng,. vanlig basseng ++ Og de har et fint system med betaling på dette badelandet. Man får et kort.. som man fyller opp med ønsket beløp.. på denne måten kan man la pengene ligge igjen i skapet og slippe å uroe seg for at lommeboka skal bli stjålet. Er det penger igjen på kortet får man disse igjen når man går
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #7 Skrevet 18. mars 2006 Jeg blir faktisk uvel av at folk helt ukritisk reiser til Tyrkia. Er vi blitt et land av harry-folk, uten evne til å tenke/vurdere?
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #8 Skrevet 18. mars 2006 Til den forrige gjesten:Hvor reiser du på ferie?
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #9 Skrevet 18. mars 2006 Jeg blir faktisk uvel av at folk helt ukritisk reiser til Tyrkia. Er vi blitt et land av harry-folk, uten evne til å tenke/vurdere? ← Hvem har sagt at de er ukritiske? Hva om de faktisk har vurdert reisemålet, og har funnet ut at det passer? Eller er du så fordomsfull at du mener at Tyrkia bare er harry, og ikke er åpen for noe annet?
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #10 Skrevet 19. mars 2006 Til den forrige gjesten:Hvor reiser du på ferie? ← Til steder hvor befolkningen har alminnelig folkeskikk, og hvor myndighetene behandler opposisjonelle, fanger og minoriteter etter internasjonale regler for menneskerettigheter. Det er veldig mange slike "syden-land". Man trenger ikke dra til Tyrkia.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #11 Skrevet 19. mars 2006 Hvem har sagt at de er ukritiske? Hva om de faktisk har vurdert reisemålet, og har funnet ut at det passer? Eller er du så fordomsfull at du mener at Tyrkia bare er harry, og ikke er åpen for noe annet? ← De som ikke evner å se/registrere, og som ikke på annen måte klarer å skaffe seg kunnskap om et lands ukultur, og myndighetenes undertrykking av opposisjonelle og minoriteter, kan neppe har vurdert reisemålet i det heletatt. Jeg er overbevist om at storparten av nordmenn som drar til Tyrkia, er harry-folk med noe begrenset intelligens.
Gjest mia10 Skrevet 19. mars 2006 #12 Skrevet 19. mars 2006 De som ikke evner å se/registrere, og som ikke på annen måte klarer å skaffe seg kunnskap om et lands ukultur, og myndighetenes undertrykking av opposisjonelle og minoriteter, kan neppe har vurdert reisemålet i det heletatt. Jeg er overbevist om at storparten av nordmenn som drar til Tyrkia, er harry-folk med noe begrenset intelligens. ← Jeg har vært i Tyrkia mange ganger,og drar tilbake i april.Har også planer om å oppholde meg der fra juli til desember.Hvorfor?Fordi jeg er "harry"? Tjaaa,det får andre vurdere.Meningen med oppholdet er i allefall å skrive ferdig en oppgave i sosialantropologi,den omhandler kurdernes situasjon i Tyrkia.Har allerede skrevet en oppgave om temaet,og selv om du tror jeg har begrenset intelligens,så fikk jeg en god karakter på et av landets universitet.Så,kjære gjest,jeg tør påstå at jeg vet mye mer om Tyrkia enn det du gjør Lykke til i "syden",der alle lever i harmoni (litt rart at Spania "plages" med terrorister fra eget land).
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #13 Skrevet 20. mars 2006 Jeg har vært i Tyrkia mange ganger,og drar tilbake i april.Har også planer om å oppholde meg der fra juli til desember.Hvorfor?Fordi jeg er "harry"? Tjaaa,det får andre vurdere.Meningen med oppholdet er i allefall å skrive ferdig en oppgave i sosialantropologi,den omhandler kurdernes situasjon i Tyrkia.Har allerede skrevet en oppgave om temaet,og selv om du tror jeg har begrenset intelligens,så fikk jeg en god karakter på et av landets universitet.Så,kjære gjest,jeg tør påstå at jeg vet mye mer om Tyrkia enn det du gjør Lykke til i "syden",der alle lever i harmoni (litt rart at Spania "plages" med terrorister fra eget land). ← Nå er vel Hellas kanskje det beste Syden-reisemålet, men ETA-problematikken i Spania kan overhodet ikke sammenlignes med forhold i Tyrkia. Såpass kunnskap syns jeg det er litt rart at du ikke har. Du faller for øvrig ikke inn under harry-stemplet når det gjelder Tyrkia-farere, siden du har en helt annen vinkling, helt annet motiv, for å reise til Tyrkia.
Gjest Sille Skrevet 20. mars 2006 #14 Skrevet 20. mars 2006 Jeg synes Tyrkia er et utrolig spennende land. Mye å se og mye å gjøre. Og utrolig gjestfrie mennesker. God tur!
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #15 Skrevet 20. mars 2006 en vanlig tyrker kan vell ikke for hva myndigheten gjør, synes mange tyrkere er hyggelige.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #16 Skrevet 20. mars 2006 synes mange tyrkere er hyggelige. ← Særlig de som sperrer gata for deg for at du skal handle med de, eller som løper etter deg og maser selv om du jager de vekk. Innpåslitne og frekke er de. Mangler rett og slett folkeskikk.
Gjest mia10 Skrevet 21. mars 2006 #17 Skrevet 21. mars 2006 Nå er vel Hellas kanskje det beste Syden-reisemålet, men ETA-problematikken i Spania kan overhodet ikke sammenlignes med forhold i Tyrkia. Såpass kunnskap syns jeg det er litt rart at du ikke har. Du faller for øvrig ikke inn under harry-stemplet når det gjelder Tyrkia-farere, siden du har en helt annen vinkling, helt annet motiv, for å reise til Tyrkia. ← Det er veldig mange måter å sammenligne uroligheter i diverse land.At Spania i det hele tatt har en såpass ekstrem gruppe,sier meg at det bildet man ser i diverse "ving & saga-bladet" muligens ikke stemmer med virkeligheten.Jeg benekter ikke at det er mye "grums" i Tyrkia.Uansett,det jeg anser som det verste overgrepet som skjer der,er de som utføres innad i familiene (tenker da spesielt på mange kvinners situasjon,og domstolenes håndtering av overgrep mot kvinner). Når det gjelder minoriteter,så er det stor bedring å se.Det siste er innføring av det kurdiske språket i skoleverket og godkjennelse av kurdiske TV-kanaler.Likevel,alt dette er mye mer komplisert enn det jeg akter å skrive inn her;For å si det kort,så har kurderne også "blod på sine hender" og jeg har ingen forståelse for grupperinger som f.eks. PKK. Siden dette egentlig handler om et ferie spørsmål,så vil jeg anbefale Tyrkia-spesielt for de som ikke har vært der tidligere.De har et av verdens beste kjøkken,er meget gjestfrie og hjelpsomme,og ikke minst: De kan tilby sommer & sol Til den siste gjesten:Hvorfor surret du i handlegatene om du syntes at de er så ekle?Dette er deres levebrød resten av året,de jobber 6 mndr og skal leve på det de tjener gjennom en lang vinter.Dessuten finnes det "vanlige" butikker og kjøpesentra,der man må gjøre som i Norge-vente på å få hjelp
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå