AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #21 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det hadde nok vært best for barnet, men pappaen nekter. Han synes det er mest behagelig med annenhver helg-samvær. Jeg aner heller ikke hvorfor han ikke er sånn til pappaen, der sovner han uten problemer. Hos meg sliter han med å sovne, og blir frustrert og så skjer dette. Han følger bare etter meg og fortsetter og slå og sparke. Jeg har prøvd å lukke døra til rommet hans og la ham være der, men han kan finne på å si "nå skal jeg ikke slå mer", så går jeg inn og han fortsetter. Om og om og om igjen. Jeg kjenner at jeg trenger hjelp av en fagperson som kan gi råd. Men aner ikke hvor jeg skal begynne. -TS Anonymkode: 13e12...efe Spørsmålet da er hva skal man gjøre når dem tester grensene? Er det oppmerksomheten dem vil ha siden dem fortsetter? Anonymkode: d3985...98b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #22 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo for å roe ned barnet sånn at man kan kommunisere med barnet og ta alvorspraten. Forstår du nå? Er ikke så farlig som det høres ut. Anonymkode: d3985...98b Men du roer ikke ned barnet, du skaper bare masse indre frykt. Et barn trenger hjelp og veiledning til og regulere sine følelser og handlinger. Trusler er IKKE veien og gå. selvom noe «funker», betyr ikke det at noe er riktig eller greit. Før i tiden slo de barna sine for å disiplinere de - ja det funket. Men det betyr ikke at det er greit eller riktig Anonymkode: 98ee1...f2a 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #23 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spørsmålet da er hva skal man gjøre når dem tester grensene? Er det oppmerksomheten dem vil ha siden dem fortsetter? Anonymkode: d3985...98b Han får veldig mye oppmerksomhet, både når han skal sove og ellers. Reaksjon kanskje? Men han blir lei seg om jeg blir lei meg/sint osv. Så jeg skjønner ikke helt motivasjonen. Tror egentlig bare han er frustrert, tar av og til timesvis for ham å sovne. -TS Anonymkode: 13e12...efe
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #24 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva kan du gjøre som mor for å disiplinere han å være streng uten å få han til å bli redd? Kanskje pappaen kan hjelpe litt mer med det, si det at hvis ikke han roer seg så kommer pappa og sier ifra? Jeg husker jeg hadde mye mer respekt for min snille far fordi han var mye st4engere og sa at hvis du ikke lyer blir pappa sint. Dette er noe vi kaller gammelt barnesyn. Å «true» barnet sitt med at om du ikke nå slutter, kommer pappa! Da gjør man pappaen automatisk til et monster, og barnet vil ikke få mer respekt, men faktisk bli redd. Og det er ikke det vi vil oppnå i denne situasjonen. Her må vi finne ut hvorfor barnet slå kun hos mor. Her vet vi at barnet ikke slår hos far, ok. Hvorfor? Til TS, jeg ville anbefalt å snakke med bhg først! De kan gi gode råd. Jeg anbefaler alltid COS-p kurs til alle som har barn! «Trygghetsirkelen» Lykke til. Anonymkode: fc365...a2d 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #25 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han får veldig mye oppmerksomhet, både når han skal sove og ellers. Reaksjon kanskje? Men han blir lei seg om jeg blir lei meg/sint osv. Så jeg skjønner ikke helt motivasjonen. Tror egentlig bare han er frustrert, tar av og til timesvis for ham å sovne. -TS Anonymkode: 13e12...efe Få han til å tenke rasjonelt på noen måte kanskje. Er ikke alltid det er sunt å lære barn å føle så mye alle følelser hele tiden heller. Anonymkode: d3985...98b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #26 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han får veldig mye oppmerksomhet, både når han skal sove og ellers. Reaksjon kanskje? Men han blir lei seg om jeg blir lei meg/sint osv. Så jeg skjønner ikke helt motivasjonen. Tror egentlig bare han er frustrert, tar av og til timesvis for ham å sovne. -TS Anonymkode: 13e12...efe Validerende du følelsene hans da? «Jeg ser du er frustrert/sint/lei nå, men nå skal vi sove, se her så skal mamma stryke og kose på deg så leser jeg en bok». Høres ikke ut som en situasjon der du burde lukke en 4 åringene på rommet. Kanskje han er redd? Anonymkode: 52dec...ea1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #27 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er ikke alltid det er sunt å lære barn å føle så mye alle følelser hele tiden heller. Neivel, er dette nok en egen oppfatning eller har du noe seriøst å vise til? Anonymkode: b0896...684
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #28 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Validerende du følelsene hans da? «Jeg ser du er frustrert/sint/lei nå, men nå skal vi sove, se her så skal mamma stryke og kose på deg så leser jeg en bok». Høres ikke ut som en situasjon der du burde lukke en 4 åringene på rommet. Kanskje han er redd? Anonymkode: 52dec...ea1 Ja, det er det jeg har prøvd mest. Men det virker som om han bare lukker ørene, det er umulig å prate med ham i den situasjonen. Å stenge ham inn på rommet var min siste utvei, ettersom han følger etter når jeg prøver å fjerne meg selv fra situasjonen. Det er verken godt for meg eller ham at han slår og sparker mammaen sin. Føler ingenting fungerer egentlig, så er så rådvill. -TS Anonymkode: 13e12...efe
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #29 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette er noe vi kaller gammelt barnesyn. Å «true» barnet sitt med at om du ikke nå slutter, kommer pappa! Da gjør man pappaen automatisk til et monster, og barnet vil ikke få mer respekt, men faktisk bli redd. Og det er ikke det vi vil oppnå i denne situasjonen. Her må vi finne ut hvorfor barnet slå kun hos mor. Her vet vi at barnet ikke slår hos far, ok. Hvorfor? Til TS, jeg ville anbefalt å snakke med bhg først! De kan gi gode råd. Jeg anbefaler alltid COS-p kurs til alle som har barn! «Trygghetsirkelen» Lykke til. Anonymkode: fc365...a2d Har tenkt på COS-kurs, men virker ikke som om det er tilgjengelig her jeg bor 😕 -TS Anonymkode: 13e12...efe
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #30 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, det er det jeg har prøvd mest. Men det virker som om han bare lukker ørene, det er umulig å prate med ham i den situasjonen. Å stenge ham inn på rommet var min siste utvei, ettersom han følger etter når jeg prøver å fjerne meg selv fra situasjonen. Det er verken godt for meg eller ham at han slår og sparker mammaen sin. Føler ingenting fungerer egentlig, så er så rådvill. -TS Anonymkode: 13e12...efe Validering fungerer ikke på alle barn, noen barn blir mer sinte og situasjonen blir verre av å gjøre det. Mener Montgomery hadde ett innlegg om dette for lenge siden, om de autonome barna. Kanskje du kan søke litt om det? Anonymkode: 9d578...53b
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #31 Skrevet 3. februar 2023 Barna er ofte et speil av hvordan foreldrene har det. Du skriver at du er tungt deprimert. Dette ser og føler barnet på kroppen uten at du trenger å si noe om det. Mine barn blir veldig vanskelig å ha med å gjøre hvis jeg er inne i en periode med mye stress. Og enkle når jeg har det bra. Kanskje barnets adferd kan være en motivasjon for deg til å få hjelp til å komme ut av depresjonen. Fastlegen kan henvise deg til psykolog. Familievernkontoret kan tilby samtaleterapi og cos kurs. At du forteller om hvordan du har det her, er første skritt mot å få det bedre. Husk at du er en god mamma og barnet ditt er ikke slem, men dere har det vanskelig akkurat nå ❤️ Anonymkode: 224fa...4a9 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #32 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barna er ofte et speil av hvordan foreldrene har det. Du skriver at du er tungt deprimert. Dette ser og føler barnet på kroppen uten at du trenger å si noe om det. Mine barn blir veldig vanskelig å ha med å gjøre hvis jeg er inne i en periode med mye stress. Og enkle når jeg har det bra. Kanskje barnets adferd kan være en motivasjon for deg til å få hjelp til å komme ut av depresjonen. Fastlegen kan henvise deg til psykolog. Familievernkontoret kan tilby samtaleterapi og cos kurs. At du forteller om hvordan du har det her, er første skritt mot å få det bedre. Husk at du er en god mamma og barnet ditt er ikke slem, men dere har det vanskelig akkurat nå ❤️ Anonymkode: 224fa...4a9 Ja, jeg tror du har rett. Men jeg går til psykolog hver uke (og har gjort det i over ett år), og psykiater for å prøve ut medisiner. Jeg prøver å trene, spise sunt, være sosial, jeg jobber fulltid, osv. Altså gjør jeg alt jeg "bør" gjøre, men denne depresjonen sitter som naglet i meg. Han sliter nok med min depresjon. Og jeg sliter med at han er utagerende, og det blir en ond sirkel. Det kjennes ikke ut som om vi er "bra for hverandre" (høres helt tullete ut å si det om en mamma og et barn, men) for tida. Men jeg gjør virkelig så godt jeg kan, det er liksom bare ikke bra nok 😕 Men takk for fine ord ❤️ -TS Anonymkode: 13e12...efe
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #33 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Validering fungerer ikke på alle barn, noen barn blir mer sinte og situasjonen blir verre av å gjøre det. Mener Montgomery hadde ett innlegg om dette for lenge siden, om de autonome barna. Kanskje du kan søke litt om det? Anonymkode: 9d578...53b Takk for tips, det skal jeg se om jeg finner -TS Anonymkode: 13e12...efe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå